Help. Verrassing.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hypericum

Help. Verrassing.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:29

Wat is voor mensen die echt echt echt niet van verrassingen houden het grootste drama, ja weten dat er een verrassing georganiseerd wordt.

Deze maand neem ik ivm andere baan afscheid op mijn werk.
En gezien mijn functie moet dat een beetje officieel en 'moeten' er buiten collega's nog andere mensen afscheid kunnen nemen.
Prima, snap ik, logisch. Maaaar....ik heb aangegeven dat ik niks bijzonders wil, zeker geen verrassingen en zeker geen happening waarbij ik in het middelpunt van de belangstelling sta. Ik houd er niet van, ik wil het niet, voel me er niet prettig bij etc. Gewoon bakje koffie/taart of hapje/drankje, beetje praatje maken handen schudden en tot ziens.
Dus dat besproken op het werk en leek prima.

Tót er even terug een collega naar me toe kwam met 'Joh niet om het een of ander, ik weet dat je niet van verrassingen en gedoe houdt, maar ze willen toch wat voor je organiseren' Hmz.
Maar collega was op zich slim en had zichzelf naar voren geschoven om in het organisatiecomité plaats te nemen, zodat er overlegd kon worden met mij.
Top, goed plan.
Ik wederom verteld wat ik wel en zeker niet prettig vind, wat ik leuk zou vinden en waarbij volgens mij, alle partijen zich goed bij voelen. (iedereen heeft de gelegenheid om doei te zeggen en ik heb geen enorme happening die ik niet wil)
So far so good. Dacht ik.

Nu ben ik er toch achter gekomen dat er wél een verrassing gepland staat.
Het fijne is nu wel dat ik weet wat ik kan verwachten, maar het is toch niet op de manier ingevuld die ik fijn vind/fijn had gevonden.
En het zal voor sommigen reuze ondankbaar overkomen, maar zo bedoel ik het niet.
Alleen wat heb je aan een 'feestje' als het feestvarken er ongelukkig van wordt?

Maar nu, moet ik laten weten dat ik op de hoogte ben? En dan het eventueel nog kunnen regelen dat het wel iets wordt waar ik me prettig bij voel?
Of m'n mond houden en dan straks meespelen met de 'verrassing'?
(en buiten dat, zit bij mij nog de angst dat, dat wat ik weet niet klopt. dat het nog iets anders wordt of zo)
Pffff.

Oh ja en hoe zeer ik niet van verrassingen houdt;
Met mijn trouwen heb ik gezegd dat ik geen vrijgezellenfeest wilde, was toch geregeld. Resultaat; ik heb iedereen naar huis gestuurd. Not gonna happen.
Laatst bijgewerkt door Hypericum op 03-12-16 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:35

Ik vind het niet ondankbaar, hoor :(:)

Eerder respectloos dat er zo aan jouw duidelijke wensen voorbij wordt gegaan!
Jouw feestje, dus in de eerste plaats moet jij het leuk vinden!

Ik zou het melden en proberen zo te draaien dat jij het ook fijn vindt.

Succes!

MissBmx

Re: Help. Verrassing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:49

Vertrouwen, heb een beetje vertrouwen.
De collega die weet dat je niet van verrassingen houd heeft de taak op zich genomen om alles te regelen.
Zij weet wat jij fijn vind en wat niet en het feestje is voor jou dus ze gaan echt geen rotfeest geven.
Misschien een kleine verrassingselement maar vast geen gekkigheid.

Maak je er niet te druk over en probeer het een beetje los te laten, wat is het ergste dat je kan overkomen?
Mocht je er echt slecht van slapen, lucht dan je hart bij de collega die het organiseert, dat je echt bang bent dat je teveel in het middelpunt staat en daar nu al nerveus van wordt. Zij kan je geruststellen.
Probeer niet direct in de aanval te gaan met : dit wil ik niet, dat wil ik niet, zo moet het niet enz. Geef gewoon je gevoel aan: datje er echt zo onrustig en nerveus van wordt

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:57

Ja dat vertrouwen was er aanvankelijk redelijk, tot ik dus hoorde 'Ja, ik heb aangeven wat je wel en niet wil. Maar daar was men het niet mee eens en ik kon ze niet op andere gedachten brengen' (en men is in dit geval overige feestcommissie leden en collega's)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:17

Hypericum schreef:
Ja dat vertrouwen was er aanvankelijk redelijk, tot ik dus hoorde 'Ja, ik heb aangeven wat je wel en niet wil. Maar daar was men het niet mee eens en ik kon ze niet op andere gedachten brengen' (en men is in dit geval overige feestcommissie leden en collega's)

Ken je niemand uit die feestcommissie? Zeg wat je ter ore is gekomen dat je er daar erg nerveus van wordt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:18

Gillbo schreef:
Hypericum schreef:

Ken je niemand uit die feestcommissie? Zeg wat je ter ore is gekomen dat je er daar erg nerveus van wordt.

Hoezo "ik wordt daar nerveus van?";
ipv "dat wil ik niet?"

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:20

Misschien is de verrassing dat ze geld ingezameld hebben en je een cadeautje krijgt?
Dat ze je niet met lege handen willen laten weggaan?
Zo gaat dat bij ons.

Hoe is het bij andere gegaan?

MissBmx

Brainless
Omdat mensen je eerder als dwars en controlerend zien. Als je uitspreekt wat het voor een gevoel bij je opwekt heb je een betere kans dat er wel naar je geluisterd wordt.
Het is een gesprekstechniek om een juiste insteek te krijgen.
Soms moet je iets even net wat anders brengen om wel te krijgen wat je wil.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 03-12-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Wat mij gelijk te binnen schoot na het lezen van je post: hoe duidelijk heb je je aangegeven dat je ECHT niet van verrassingen/in de belangstelling staan/etc. houdt? Met dit soort gelegenheden is mijn ervaring dat er altijd zoveel mensen die zeggen, 'nee hoor van mij hoeft het niet groots, hoef niet zo in de belangstelling, blablabla' gewoon om dat dat hoort terwijl ze stiekem eigenlijk toch wel leuk vinden als er een spannende verrassing komt.
Heb je het echt duidelijk gezegd dat je het helemaal niks vindt en er zelfs ongelukkig van zou worden als het op zo'n manier gaat? Anders zou ik zeker dat voorbeeld van het vrijgezellenfeest en de verwoordingen die je verder in je post hebt gebruikt nog even aangeven, misschien dat de boodschap dan op je collega's overkomt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:22

Dan aangeven dat je op de hoogte bent en dat jij duidelijk aangegeven hebt dit niet te willen. Dat ze kunnen kiezen tussen jouw manier of helemaal niets. Weg ga je toch. Maar dan iets netter verwoord. Belachelijk dat ze zo aan jouw wensen voorbij gaan.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:01

Haha nee dat weten ze, vrijgezellenfeest gedoe... ze kwamen me ophalen op werk. Dus die reactie is bekend :')

En andere collega's, ja koffie taartje cadeautje. Maar andere functie ;-) En 'men' vindt dus dat dat bij mijn functie anders moet.

Maar ik ga zeker een balletje opgooien bij de ene collega, dat ik nu dingen weet en er niet blij van word.
Wat ik nu weet is dat er blijkbaar geen koffie/taart momentje is, maar dat op m'n laatste werkdag ik 'nietsvermoedend' naar buiten ga en er dan collega's / anderen staan om mij uit te zwaaien.
En ja, dat vind ik toch ook een beetje gek? Is dat het dan? Loop ik daar dan langs en euh ja, doei.

Dus a. kan ik me het niet voorstellen dat dat het is, en ben ik bang voor het verrassingselement en b. als dat het wel is, vind ik het ook weer een beetje gek of zo. (dan zullen er mensen een uur, of anderhalf uur in de auto moeten zitten voor 5 min. uitzwaaien.)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:14

Nou ik denk dat ze je uitzwaaien en gezamelijk met je doorlopen naar een kroeg zodat je niet op je werk maar lekker in een ontspannendsfeer een afscheidsborrel kan doen.

Je geeft zelf aan niet teveel te willen maar alleen uitzwaaien vind je te weinig.Niet alles willen controleren, komt goed

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:41

Nou....als je duidelijk aangeeft iets niet te willen en ze doen t toch dan zou ik ook niet t gewoon laten gaan. Is nogal asociaal en egoistisch om je eigen wensen door te drammen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:44

Gillbo schreef:
Nou ik denk dat ze je uitzwaaien en gezamelijk met je doorlopen naar een kroeg zodat je niet op je werk maar lekker in een ontspannendsfeer een afscheidsborrel kan doen.

Je geeft zelf aan niet teveel te willen maar alleen uitzwaaien vind je te weinig.Niet alles willen controleren, komt goed

Dat uitzwaaien vindt TS niet te weinig.
Zij geeft aan dat er hoogstwaarschijnlijk wel wat meer aanhangt omdat ze verwacht dat er mensen niet 1 1/2 uur gaan rijden voor 5 minuten handjes schudden en zwaaien.

Als ze nog wat gaan plannen na werktijd is het fijn als TS dat ook weet; anders kun je ook wat anders gepland hebben.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:51

Als ik jou was, zou ik vertrouwelijk je laatste dag vrij vragen, en zo de verrassing in eigen hand houden.

Net als jij ben ik iemand die er echt niet van houdt. Zelf weet ik dat ik dan toch mijn ongezouten mening ga geven, al neem ik voor dat niet te doen. Zo kun je er misschien een grappige draai aan geven?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:18

Ik weet wel dat als mij dat zou overkomen en ik weet dat het aan het einde van de dag bijv. plaats gaat vinden, dan ga ik mooi wat eerder weg en bij voorkeur via een andere deur dan normaal. Ik wil het niet, heb dat duidelijk aangegeven, het wordt volledig genegeerd....zoek het dan maar uit. Zeg het niet voor niks. Een "bedankt, het was fijn werken met je" is genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:32

Weet je, ondanks dat je dit soort zaken compleet afschuwelijk vind, wat is er mis om je gewoon als een volwassen persoon even over je afkeer heen te zetten. Laat het gewoon gebeuren en geef de controle eens uit handen, grote kans dat het prima bevalt. Controlfreak zijn is heel vermoeiend en lang niet altijd leuk dus geniet van je laatste dag en het feit dat je blijkbaar zo waardevol voor je collega's bent geweest dat ze iets voor je willen doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:34

bigone schreef:
Weet je, ondanks dat je dit soort zaken compleet afschuwelijk vind, wat is er mis om je gewoon als een volwassen persoon even over je afkeer heen te zetten. Laat het gewoon gebeuren en geef de controle eens uit handen, grote kans dat het prima bevalt. Controlfreak zijn is heel vermoeiend en lang niet altijd leuk dus geniet van je laatste dag en het feit dat je blijkbaar zo waardevol voor je collega's bent geweest dat ze iets voor je willen doen.

Ik kan er absoluut niet tegen en nee; mij doe je daar géén plezier mee.
En ja, ik heb het wel eens laten gebeuren, omdat anderen dat zo leuk vinden en bepalen dat jij het dus ook leuk moet vinden...
Maar nee; niets voor mij.
En nee ik ga/doe daar niet meer aan mee.
Vroeger durfde ik er niet tegen in te gaan; maar nu denk ik; bullshit is mijn leven, mijn feestje, en dat wil ik dus allemaal niet.

edit:

Bij mij heeft het niets met controlfreak te maken; ik kan echt regelrecht in paniek raken.
Mijn man (en 2 kids) kunnen er ook niet tegen (autistisch) dus gelukkig zijn verrassingen niet meer van toepassing (en raar; anderen snappen wel dat autisten er niet van houden en houden daar helemaal rekening mee, maar "gewone" mensen moeten het maar leuk vinden).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-12-16 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:36

Dat is makkelijk praten als je geen controlfreak bent. Als je, zoals ik, dat wel bent kan zo'n laatste dag enorm veel stress opleveren en vooraf een (aantal) nacht(en) met weinig slaap. De ongemakkelijkheid die het met zich meebrengt is dan zó groot dat "je eroverheen zetten" niet mogelijk is. Maar dan nog, hoe moeilijk is het nou om de wensen van een collega te respecteren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:45

@brainless, natuurlijk kan ik me goed voorstellen ingeval van een aandoening dat je niet op situaties zit te wachten waarvan je van te voren niet weet wat er gaat gebeuren. Maar persoonlijk vind ik dat ts iets overdrijft en wat is er mis met gewoon doorbijten en denken, morgen is het weer gewoon klaar. Ik heb het gevoel dat ts meer inzit over het gebeuren omdat ze controle er over heeft. daarom zeg ik, laat gaan en doe gewoon mee. Je gaat er echt niet dood aan.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:49

Wauw. Dus omdat TS geen aandoening heeft moet ze "er maar mee dealen". Wat is er mis met "ik wil het gewoon niet" en dan respecteren? Waarom moeten ze zo over grenzen heen gaan? Als ze t vervelend vond had ze het vast over zich heen laten gaan maar als je er enorme stress onder ervaart vind ik het gewoon enorm asociaal en egoistisch om je eigen zin gewoon door te drukken. Nee is nee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:49

TS heeft het besproken op het werk en ze hebben toegezegd geen verrassingen te doen.
En toch moeten ze dan een verrassing doen omdat de mensen het blijkbaar zelf wel leuk vinden.

Dan hadden ze ook niets moeten toezeggen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:38

friendly schreef:
Wauw. Dus omdat TS geen aandoening heeft moet ze "er maar mee dealen". Wat is er mis met "ik wil het gewoon niet" en dan respecteren? Waarom moeten ze zo over grenzen heen gaan? Als ze t vervelend vond had ze het vast over zich heen laten gaan maar als je er enorme stress onder ervaart vind ik het gewoon enorm asociaal en egoistisch om je eigen zin gewoon door te drukken. Nee is nee.

Niets mis mee met ik wil niet. Maar dan had ze dat nog duidelijker aan moeten geven. En misschien heeft ts wel een aandoening. Misschien kan ze vertellen waarom ze zo ontzettend veel moeite met verrassingen heeft. Nu lijkt het imo gewoon lichtelijk overdreven voor een volwassen persoon. Collega's waarderen haar en vinden dat ze een afscheidsfeestje oid verdient. Wil ts dit absoluut niet dan zal ze het gesprek toch weer aan moeten gaan en duidelijk maken dat ze niets wil en niet zal komen, punt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:35

Als ik het mij goed herinner (zonder terug te lezen) had het ze allang duidelijk moeten zijn omdat een collega in het commitee is gegaan vanwege deze exacte reden + wat er gebeurde toen er buiten de wens van TS toch een vrijgezellenfeestje was georganiseerd die ze weg heeft gestuurd toen ze dr van dr werk kwamen halen. Plus...als je er een tijdje werkt lijkt het mij dat het vast wel een aantal keren ter sprake is gekomen wat ze van verrassingen vind dus dan is het helemaal duidelijk lijkt mij. Als je dan toch doordramt ben je gewoon slecht bezig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:03

Brainless schreef:
TS heeft het besproken op het werk en ze hebben toegezegd geen verrassingen te doen.
En toch moeten ze dan een verrassing doen omdat de mensen het blijkbaar zelf wel leuk vinden.

Dan hadden ze ook niets moeten toezeggen....

houden ze maar een feestje zonder ts.. ik had me mooi ziek gemeld de dag van de verrassing.. nee is nee..

ts kan je je niet zie melden en anders gewoon eerder weggaan.