Help, ik woon in een dorp!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:23

En ik woon er verder met plezier hoor, maar ik vraag me af of ik de enige ben die hier wat bedenkingen bij heeft.

Hier in het dorp is het ons kent ons(half, of soms maar een kwart). Dus als pietje een ongeluk of iets heeft gehad, en er gebeuren er hier nogal veel, dan weet binnen een dag heel het dorp het. Pietje is dan bijvoorbeeld met zijn auto in de sloot beland en heeft zijn been gebroken. Iedereen moet dat dan tegen elkaar vertellen en het liefst nog een beetje aangedikt, wat er toe leidt dat pietje aan het eind van alle verhaaltjes zelfs zijn been heeft moeten amputeren 8)7 mijn familie heeft daar ook een handje van en als ik dan vraag waarom ze het zo nodig over het ongeluk van een ander moeten hebben dan zeggen ze; uit interesse en medeleven. Maar naar mijn mening kan je de persoon in kwestie dan beter even bellen, appen een kaartje sturen om je medeleven te tonen dan tegen de buurman zeggen van he, heb je het al gehoord? Pietje van de dorpsstraat heeft een ongeluk gehad en moet zijn been misschien wel amputeren. Terwijl ze vaak amper weten hoe de vork nu echt in de steel zit.
Is dit dorp-eigen? Of mens-eigen? Of ben ik gewoon raar?
Laatst bijgewerkt door CestLaVie_97 op 09-01-17 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:26

Het is mens eigen en in een dorp waar men elkaar beter kent dan in de stad extra versterkt.

kinel
Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:27

Denk beetje dorp eigen. Heb zelf 20 jaar in een dorp gewoond en daar was het ook zo. En als je als vreemde binnen komt ben je dat na 25 jaar nog. Nu woon ik in een stad . Niet in het centrum maar of dat nu alles is. Nee vind ik niet. Dus overal is wat. Ik vind dat de mens heel erg op zichzelf is. Je zegt hallo maar daar blijft het dan bij.

iirrssjjee

Berichten: 5946
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:28

CestLaVie_97 schreef:
En ik woon er verder met plezier hoor, maar ik vraag me af of ik de enige ben die hier wat bedenkingen bij heeft.

Hier in het dorp is het ons kent ons(half, of soms maar een kwart). Dus als pietje een ongeluk of iets heeft gehad, en er gebeuren er hier nogal veel, dan weet binnen een dag heel het dorp het. Pietje is dan bijvoorbeeld met zijn auto in de sloot beland en heeft zijn been gebroken. Iedereen moet dat dan tegen elkaar vertellen en het liefst nog een beetje aangedikt, wat er toe leidt dat pietje aan het eind van alle verhaaltjes zelfs zijn been heeft moeten amputeren 8)7 mijn familie heeft daar ook een handje van en als ik dan vraag waarom ze het zo nodig over het ongeluk van een ander moeten hebben dan zeggen ze; uit interesse en medeleven. Maar naar mijn mening kan je de persoon in kwestie dan beter even bellen, appen een kaartje sturen om je medeleven te tonen dan tegen de buurman zeggen van he, heb je het al gehoord? Pietje van de dorpsstraat heeft een ongeluk gehad en moet zijn been misschien wel amputeren. Terwijl ze vaak anper weten hoe de vork nu echt in de steel zit.
Is dit dorp-eigen? Of mens-eigen? Of ben ik gewoon raar?


Ik heb ook altijd in een dorp gewoond en dit is gewoon dorps-eigen. Als ik naar het dorpsfeest ging, hoorde mijn ouders altijd via collega's van partners van vrienden dat ik daar met die en die stond te dansen.... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:28

Hier is dat ook wel zo als je er voor open staat.. ik sta er alleen niet voor open. Andermans leed hoeft niet op straat. Ik stuur wel een kaartje als iemand dat goed kan gebruiken.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:29

Nou idd daar heb ik ook een hekel aan. Dom geroddel en vaak nepmedelijden. Als je echt om iemand geeft, ga er dan aan en vraag of ze hulp kunnen gebruiken of hun verhaal kwijt kunnen. In ons dorp valt het geloof ik wel mee maar komt misschien ook omdat wij ons afzijdig houden van kletspraat.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:29

Ik woon ook in zo'n dorp maar het is hier over het algemeen allemaal niet zo intelligent dus ik heb niet echt met iemand in het dorp contact. Alleen de buren en familie die er deels woont.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:33

Ik verplaats je topic van Nieuws en Maatschappij naar Leven Zonder Paarden, daar past het beter omdat dit geen discussie over het nieuws of een maatschappelijk probleem is.

Flowery

Berichten: 2446
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:34

Mijn vriend komt woont in een dorp (7000 inwoners) en ikzelf in de stad. Ik kan er na 4 jaar nog steeds niet aan wennen dat mensen zomaar naar binnen lopen en langskomen zonder eerst te bellen :o Ook dat 'geroddel' en verhalen die aangesterkt worden, is daar heel normaal. De rasechte dorpelingen hebben zelfs een beledigende naam voor de buitenstaanders := (kan er even niet op komen)

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:35

Ik woon ook in een dorp en hier is dat niet heel erg. Denk dat het wel dorpeigen is maar ligt er ook aan hoe groot je dorp is.

Telpeva

Berichten: 14762
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:37

Geen idee of dit 100% klopt, maar ik vind het altijd wat egoistisch over kome wanneer mensen zo praten over een ander. Juist het tegenovergestelde dus van interesse en medeleven, want vaak wordt het verhaal gebruikt als 'interessant' nieuwtje waarmee de verteller alle aandacht krijgt en dus niet het slachtoffer. Alle oeh's en ah's gaan naar die verteller, en niet naar de slachtoffers. Ik vind het eerder een vorm van aandachttrekkerij 'kijk mij ik heb een goed verhaal, ik ben awesome!'.

Hier ook een dorp trouwens, en hier om de hoek is laatst een vrouw aangevallen door een hond. De sterke verhalen vliegen om je oren, de vrouw zou haar arm kwijt zijn (amputatie) en in het ziekenhuis vechten voor haar leven. En anderen vertellen dat ze alweer chill thuis zit. Ook het ras en de look van de hond veranderd nog wel eens :+ Mensen geven hun eigen draai er aan, omdat het oh zo boeiend is om een sterk verhaal te kunnen vertellen aan een ander. Ik heb er echt een hekel aan :o

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:38

Ik heb het idee inderdaad ook dat het een beetje gebruikt word om zelf maar weer aandacht te krijgen, maar dat hoef ik niet te vragen hoor, want dan schilder ik iedereen af als roddelaar, ja uh, zijn jullie dan toch ook >;) er wonen hier niet heel erg veel mensen, er is een kerk, een voetbalvereniging, een supermarkt en een dorpshuis met huisarts ed, en verder is hier niks, dus ja, de mensen moet het ook wel een beetje interessant houden voor zichzelf :')

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:38

Dat is dorp-eigen :+

Toen ik de eerste keren met mijn (vroeggeboren) baby in de draagzak naar de supermarkt ging kwam ik niet ver. Iedereen: oooh, hoe oud is ie? Ik: 3mnd waarvan twee te vroeg geboren. Zij: oooh, is dat die veel te vroeg geboren baby!? Ja, ik hoorde dat al... Bla bla bla bla
:')

Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:40

Op zich wel dorp eigen denk ik.
Woon zelf ook in een dorp en herken het deels wel. Maar mijn ouders zijn nooit door anderen verteld wat ik op feestjes deed ofzo.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:44

Ja herkenbaar. Mijn kind had een aangeboren afwijking. Dat kon je niet zien natuurlijk als het in de kinderwagen onder een dekentje lag. Dan vroegen ze. Is het helemaal gezond en zei ik ja hoor en dan die koppen want ze wisten allang dat er iets mee was maar wilden graag nog even horen wat ze allang wisten. Pff erg vermoeiend.

Echt ramptoerisme noem ik dat.

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 19:45

Hoe reageren jullie er dan op? Ik zeg altijd dat het uiteindelijk wel mee zal vallen, krijg ik me toch een boze blikken haha

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:46

Verhalen aansterken c.q. veranderen komt niet altijd doordat mensen interessanter over willen komen.
Mensen horen en onthouden maar bepaalde stukken uit een verhaal en de rest vullen ze aan.

Enige reden waarom dat in dorpen meer is is omdat men daar meer mensen kent.
In de stad gebeurt exact hetzelfde maar dan in vriendengroepen/ kennissen en of collega's

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6678
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:54

Ik denk dat het mens-eigen is en niet dorps-eigen. Het gewone nieuws op televisie/radio en in de krant is toch precies hetzelfde? Alleen dan op andere schaal.

Ergerlijk of niet, tsja. Je kunt van beide wat zeggen. Het is toch ook wel prettig soms om het te horen, want zonder dat je het hoort zou je er ook niks mee kunnen doen of er rekening mee houden. Maar soms is het ook wel vervelend dat alles zo aangedikt wordt, alhoewel ik denk dat menig mens dat ook wel in het achterhoofd houdt bij het aanhoren van zo'n verhaal.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:59

Oh, vroeger op stal:
Hedde gij gehoord wie d'r doad is?!

Euh... nee?

Jah, Dirkje!

Die ken ik niet geloof ik...

Joah, die kende gij wel! Van ons dinie's zus de buurvrouw, haar neef, daar een dochter van.....

8)7

Telpeva

Berichten: 14762
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:00

LadyMadonna schreef:
Oh, vroeger op stal:
Hedde gij gehoord wie d'r doad is?!

Euh... nee?

Jah, Dirkje!

Die ken ik niet geloof ik...

Joah, die kende gij wel! Van ons dinie's zus de buurvrouw, haar neef, daar een dochter van.....

8)7

Ja dat!!! DAT!!

Es_ther

Berichten: 18721
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:00

Dorp eigen.

Ik ken het, als je een verkeerde scheet laat weet iedereen het haha.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:07

oja vroeger wist mijn moeder precies waar we overal geweest waren, men hing of aan de telefoon of hadden wat te kwakken ja je dochter was bij ons weer aan het slingeren aan takken over de sloot tot was met die en die aan het spelen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57989
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Help, ik woon in een dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:11

Is wel dorpsmentaliteit. Probeer me daar altijd ver buiten te houden. We hebben nu aan een kant zulke buren.... Om gek van te worden!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:17

LadyMadonna schreef:
Oh, vroeger op stal:
Hedde gij gehoord wie d'r doad is?!

Euh... nee?

Jah, Dirkje!

Die ken ik niet geloof ik...

Joah, die kende gij wel! Van ons dinie's zus de buurvrouw, haar neef, daar een dochter van.....

8)7


Hahahaaaa ik rol van mn stoel van t lachen!!

Je weet wel die ex van de buurvrouw van vrienden en dan daar de tante van... Blablabla
Ik zeg met dat soort verhalen ook altijd iets te duidelijk: maar die ken ik niet dus stop maar met vertellen!

Nou TS het is zeker dorpseigen. Ik doe ook niet mee aan t geroddel maar altijd beter dan in de stad. Toen ik daar ging wonen groette ik iedereen nog die ik tegenkwam op straat. Daar ben ik na een weekje maar mee gestopt :+

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:28

Telpeva schreef:
LadyMadonna schreef:
Oh, vroeger op stal:
Hedde gij gehoord wie d'r doad is?!

Euh... nee?

Jah, Dirkje!

Die ken ik niet geloof ik...

Joah, die kende gij wel! Van ons dinie's zus de buurvrouw, haar neef, daar een dochter van.....

8)7

Ja dat!!! DAT!!


Hahahaha, precies dit idd _O- _O-

Mijn oma stelde altijd standaard twee vragen:

1. Waar komt hij/zij vandaan?
2. Van wie is het er één? (letterlijk zo, alsof je naar de afstamming van een paard vraagt >;) 8)7 )

Met 'ik weet het niet' nam ze natuurlijk geen genoegen, dat snap je _O- Kende altijd wel weer een zus van een buurvrouw van een verre nicht of iets dergelijks :+