Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:16

Gisteren in het nieuws; https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/23/du ... n-a1538102

Vandaag heb ik een dag vrij en ik had mij voorgenomen om naar Centro-O te gaan een dagje. Ik heb er de hele week naar uit gekeken, totdat ik vanochtend om 7 uur wakker werd van moeders; Tine, ze willen een aanslag plegen in Centro, lijkt mij niet verstandig dat je gaat.

Ik heb meteen NOS geopend en vrienden geappt.

De meesten zeiden: Nee, ik zou niet gaan, ik voel me er niet fijn bij.
Sommigen zeiden: Lastig, maar er is beveiliging.

Ik ben gegaan maar ik heb niet lekker kunnen winkelen. Ik was er om 10 uur en bij de eerste winkel vroeg ik de cassiere hoe zij er tegenover stond. Zij zei dat ze 'angst' had, dat ze niet had willen werken vandaag en dat ze ook familie thuis had zitten. De politie en alle andere beveiligingsmensen die gisteren door Centro-O liepen hadden een diepe indruk achter gelaten bij haar.

Ik heb 2 vleugels niet gezien want eenmaal in de DM, waar ik mijn karretje zat te vullen, ging het alarm af. Niet het alarm bij de poortjes maar achterin. De winkelbezoekers stonden rustig om hun heen te kijken maar ik zag de cassieres met elkander communiceren. Vervolgens ging nogmaals het alarm af en toen heb ik als een wiedeweerga de winkel verlaten, mijn auto gepakt en terug naar Nederland gereden. Ik heb mij nog nooit zo bang gevoeld. Mijn knieën begonnen te knikken, ik werd zwak en mijn hart klopte door mijn ribben heen. Bizar.

Onbewust merkte ik dat ik en welke store ik ook kwam, keek waar de nooduitgang was. Ik hield mijn uitgang in de gaten richting de auto en voelde mij heel opgelaten.

Al met al een bijzondere ervaring.

Maar hoe denken jullie er over? Zouden jullie zijn gegaan? Denken jullie: Wanneer het mijn tijd is, is het mijn tijd? Ik ben benieuwd :)
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 23-12-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Aanslaggevaar, zoek jij het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:18

Ik zou niet gegaan zijn, mijn leven is mij meer waard dan een dagje shoppen.

Dan laat ik me maar lekker leiden door angst. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:19

Ik vind opzoeken een beetje vreemd omschreven. Ik ga het grote evenementen niet per sé uit de weg, maar ik ga het ook niet moedwillig opzoeken. Ik volg mijn gevoel. Als dat zegt dat het niet veilig is, dan doe ik het niet.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 18:20

Cayenne schreef:
Ik vind opzoeken een beetje vreemd omschreven. Ik ga het grote evenementen niet per sé uit de weg, maar ik ga het ook niet moedwillig opzoeken. Ik volg mijn gevoel. Als dat zegt dat het niet veilig is, dan doe ik het niet.


Ik heb er ontwijk van gemaakt, ook al is het ook niet het juiste woord..

Tazzey
Berichten: 9504
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:21

Het is lastig momenteel. Aan de ene kant wil ik niet in angst leven, dat is wat ze juist willen bereiken en de kans dat er daadwerkelijk iets gebeurd is niet heel groot. Aan de andere kant is het opzoeken van drukke plekken misschien niet heel handig. Tja, wat is wijsheid. Lastig... Beveiliging zegt mij helemaal niets, er zijn aanslagen op luchthavens geweest waar de beveiliging hoog zou moeten zijn. Als ze willen dan komen ze er toch wel doorheen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:22

Wat een nare ervaring :(
Als ik weet dat ergens gedreigd is met een aanslag ga ik er niet heen, maar evenementen, drukke plekken etc. in het algemeen ga ik niet uit de weg. Gevalletje 'verkeerde tijd, verkeerde plek' kan je altijd overkomen, daarvoor ga ik me niet in allerlei bochten wringen maar ik zoek het ook niet moedwillig op.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:22

Ik ga het niet opzoeken, maar ga het zeker ook niet uit de weg..
Heb voor Oud en Nieuw een weekendje antwerpen gepland met mijn beste vriendinnetjes, al lang voor die gek die vrachtwagen de kerstmarkt op reed.

Mijn moeder wil dat ik thuis blijf, maar gaan doe ik zeker. Heb ik het idee dat er wat meer dreiging hangt blijf ik lekker de drukte uit de weg.

Anoniem

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:25

Nee, ik weiger me door angst te laten leiden.. :n Gevaar is er altijd, je kunt ook morgen onder een auto lopen of ongelukkig van je paard stuiteren.. Moet je gewoon niet teveel over nadenken.. Wij zijn een aantal jaren dan ook gewoon naar Egypte gegaan en ik ben dit jaar ook naar Turkije geweest.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:28

Je had onderweg naar Nederland ook dood gereden kunnen worden..

Dat klinkt niet zo leuk, maar de kans is groter dat je nu dood zou zijn door een verkeersongeval dan dat je slachtoffer wordt van een aanslag.

Ik ga overal gewoon heen. Ja, er is altijd de kans dat, maar dat is ook zo als ik oversteek, in een vliegtuig stap, in bed ga liggen en noem maar op.

Dat je net op die dag, dat tijdstip, die plek bent is zoiets als een vliegongeval. Vliegen is zo vreselijk veilig en toch komen er mensen bij om. Alsnog stap ik elke keer weer in. Je kunt je niet verschuilen voor iets wat je niet weet, namelijk waneer en waaraan je doodgaat.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:30

Als er dreiging op die plek bekend is zou ik niet durven gaan.

Verder maak ik me er eigenlijk niet druk, de kans is zo klein dat het precies gebeurd op de plek waar jij op dat moment bent.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:30

Interessant....
Kom heel weinig op plekken waar je zoiets zou verwachten en dus ook nog nooit in de situatie gezeten dat ik erover na denk of ik wel of niet ga... ik vermoed wel dat ik dat dagje shoppen aan me voorbij had laten gaan, of een andere plek uitgekozen had.
Ben destijds net na de aanslagen daar in Londen geweest, moest toen ook veel met de metro. Maar echt een lekker gevoel was t niet. En je merkte een raar soort gespannenheid onder de mensen. En dat was dan nog na de aanslagen. Stel je voor als er vermoedens zijn voor een aanslag!

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:35

Het is wel even eng, ik ben daar vorige week nog geweest.
Maar ik heb deze instelling op dit moment: ik laat me niet bang maken, dat is juist wat ze willen. Kans is niet enorm groot en ik wil mijn leven niet laten bepalen door iets waar ik ook geen invloed op heb. Ik vermijd ook een beetje het nieuws, want ik kan er niets aan veranderen en word er alleen maar ellendig van. Ik ben lief en vriendelijk voor iedereen die ik tegen kom, en laat zien dat het ook anders kan dan haat en angst.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:37

Aan de ene kant zou ik niet gegaan zijn maar aan de andere kant wil ik me niet laden leiden door angst.
Plekken zoals Zaventem en Parijs kom ik niet graag meer. Of liever gezegd helemaal niet meer.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:39

Ik vind het lastig.
Aan de ene kant staat voor vakantie Zwitserland op de planning.
Maar wat als er daar allemaal aanslagen komen, dan ga ik wellicht niet.

Met dodenherdenking speel ik met mijn orkest wel buiten.
Afgelopen jaar was het in Hoofddorp (burgemeester Haarlemmermeer is er altijd bij) erg druk met politiemensen.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:39

Ik ben me er wel wat meer bewust van, bv. als ik op reis ga en vanuit Zaventem vlieg, dan heb ik wel altijd even een naar gevoel. Ook ga ik regelmatig naar concerten en daar denk ik wel regelmatig "wat als ... ?"

De enige keer dat ik er echt rekening mee hield, was toen de aanslagen in Brussel en Parijs net gebeurd waren. Toen werkte ik in Molenbeek op 2 kilometer van waar de daders zich schuil hadden gehouden. Toen het terreuralarm daar op 4 stond, mochten we van onze werkgever niet naar kantoor komen en moest iedereen verplicht thuis werken. Dan komt het wel even dichtbij, maar verder probeer ik gewoon mijn leven te leiden.

Dyphusion
Berichten: 1026
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:40

Ik zou wel gegaan zijn. :j De politie is er van op de hoogte, dus ze zijn extra alert + er zullen meer politiemensen en beveiliging zijn dan normaal. Daarnaast zijn degene die de aanslag wilde plegen opgepakt dus dat maakt ook weer dat het gevaar een stuk minder is.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:42

Uiteraard kun je er rekening mee houden, maar echt ontwijken kan nieteens echt meer.

Een treinstation, een vliegveld, een groot evenement, een groot ziekenhuis.. Ze lopen allemaal een risico, net als honderden andere plaatsen.
Ik denk dat je dan niet echt meer kunt leven als je alle risicogebieden wilt ontlopen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:45

Ik zou het niet weten, hoe kun je dat ontwijken?

Er zijn zoveel voorspellingen gedaan, welke is er qua precisie uitgekomen?
Dan komt er een aanslag, en het blijft totaal onverwacht, ook de manier waarop.

Natuurlijk vind ik het spannend als ik met het vliegtuig moet.
Maar ga het niet uit de weg.

Verder ga ik zowiezo niet naar drukke plekken, behalve koningsdag, maar waar ik woon is de kans groter dat extreem rechtsen komen om rotzooi te trappen, ik woon in Klein Marokko :D

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:01

Er is toch niks gebeurd? De angst maak je zelf. Het zou mij niet tegenhouden. De kans dat je betrokken wordt bij een aanslag is nihil. Dus waarom zou ik mij dan zorgen maken?

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:05

Als er een dreiging is voor een aanslag, zou ik het niet eens weten. Ik volg het nieuws niet. :+

Overigens denk ik niet dat ik snel bij een aanslag aanwezig zou zijn. Kans is al klein, maar als ik 'nergens' kom al helemaal.. Dan bedoel ik dus niet druk bezochte plekken. :)
En als het wel zo is? Nouja, dat is dan poedersuiker. :=

Anoniem

Re: Aanslaggevaar, ontwijk jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:10

Ik ben dinsdag naar Osnabruck geweest , ik wil niet in angst leven

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:10

Ik kom zo goed als elke dag in Antwerpen Centraal, de metro's, groenplaats ook zeer regelmatig. En toch denk ik er af en toe wel aan. Ik ga er niet voor wegblijven, maar soms begin ik bv. naar de jassen te kijken, en dan denk ik van ja hoe makkelijk kan je nu hier een bom vest onder verstoppen..

Ooit heb ik één keer gehad dat ik ineens een paniek aanval kreeg. Geen idee waarom, gewoon ineens uit het niets, ik stond boven in het station en had een enorm bang en slecht gevoel, ben zo snel mogelijk naar mijn trein gegaan en was pas terug kalm in de trein zelf. Achteraf vond ik dat ook heel vreemd en raar van mezelf, maar ergens houd het je dus wel altijd bezig!

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:10

Heb nog niet alle reacties gelezen maar nee....ik ga het niet uit de weg. Als ik ergens heen wil dan doe ik dat. Je weet toch nooit waar en wanneer ze toe zullen slaan. En als je je door die angst zou laten leiden kan je helemaal niet meer de deur uit.

Ik hoop uiteraard dat het meemaken van een aanslag mij niet gegund is maar ik voel niet meer angst dan voor de aanslagen van de laatste tijd.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:11

Tja, het risico van een aanslag had je ook gelopen voordat men daadwerkelijk wist dat ze daar een aanslag zouden willen plegen. Dus omdat je het nu weet ga je daar niet meer heen? Mensen worden pas bang van een plek als er gezegd wordt dat ze daadwerkelijk een aanslag willen plegen. Normaal weet je het van te voren niet eens.

Er kan eerste kerstdag ook een kerel de kerk in komen stormen om een aanslag te plegen (bij wijze van). Dus nee, ik houd er geen rekening mee. Het kan overal gebeuren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:12

Het is niet te ontwijken omdat je niet weet waar het is.
Het kan een kerstmarkt zijn, maar het kan ook het treinstation zijn, maar misschien net zo goed een winkel.
Die kerstmarkt hoef je niet perse heen, maar als je naar school of werk reist met het OV moet je wel met de trein en boodschappen doen moet ook.

En ja, dan kun je omkomen.
Maar de aanslag moet dan ook maar net die paar minuten gebeuren dat jij er bent, niet een kwartier eerder of later.
De kans dat je de loterij wint is net zo groot.

Dus ik ga een lotje halen en ga ook naar de kerstmarkt. :+
Als er van hogerhand bepaald is dat mijn tijd erop zit dan is dat zo. Zegt de atheïst, die dat dan weel weer geloofd _O-