Het behandelen van klant en personeel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Het behandelen van klant en personeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:32

Omdat er een interessante discussie is ontstaan in het topic over fooi geven, vroeg ik mij af hoe jullie denken over het volgende!

Klanten willen (natuurlijk) met respect behandeld worden, vriendelijk begroet worden en goed geholpen worden. Ten minste, dat lijkt mij.

Ik werk in een zonnestudio en zorg dus dat een klant begroet wordt, als hij/zij moet wachten er een kopje koffie of thee staat, dat de zonnebanken schoon zijn en er ligt een lekker snoepje en een nat doekje op het handdoekje als de klant onder de zonnebank gaat. Ik kwak dit niet zo neer maar vouw het handdoekje netjes op, leg het op een bepaalde manier neer zodat het er verzorgd uitziet etc.

Ik vind dit niet meer dan normaal, 'serveren' met een glimlach en eventueel een gezellig praatje maken als daar tijd en gelegenheid voor is. Echter lijken sommige klanten te vergeten dat ik (en alle winkelbediendes om mij heen) ook graag met respect behandeld worden.

Als ik een zonnebank schoon ga maken en er liggen lege papiertjes en handdoekjes op de grond terwijl er een wasmand + prullenbakje staat, dan vraag ik mij wel eens af of mensen dit nou normaal vinden en denken 'zij werkt hier, dus zij doet het maar', of dat ze het gewoon oprecht vergeten.

Persoonlijk vind ik het niet meer dan normaal om wat ik gebruik op zijn minst weg te gooien of op te ruimen maar daar denkt dus niet iedereen hetzelfde over.

Ik ben dus heel benieuwd of jullie soortgelijke situaties meemaken (als klant of als werknemer), hoe jullie hier mee omgaan en wat JULLIE nu normaal vinden!

Laten we elkaar vooral in elkaars waarde laten, je kunt het ergens niet mee eens zijn maar dat betekent niet dat er respectloos gereageerd hoeft te worden!

danzzz

Re: Het behandelen van klant en personeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:35

Klant is koning, tenzij die zich keizer waant. keizer ben ik.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:49

Ik verwacht als ik ergens wat afneem (dienst/goederen) dat ik met respect behandel wordt en dat er geen kauwgomkauwende ongeïnteresseerde medewerker voor m'n neus staat die het vloekwoordenboek uit d'r hoofd opnoemt oid.
Men hoeft mij niet met u en uw aan te spreken maar hou er wel rekening mee dat ik niet je vriendinnetje ben. :)
Andersom groet ik netjes, blijf ik beleefd tenzij ik schofterig behandeld wordt en ruim ik mijn spullen op/zet dingen terug in het schap als ik besluit ze toch niet te kopen etc.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:51

Ohja, ik werk in een bezinepomp en ik krijg regelmatig de passen naar me toe gesmeten zodat ze over de kassa vliegen en achter mij op de grond belanden.
Of mensen die zonder iets te zeggen de betaalpas erin rammen.
Of mensen die terwijl ze binnenlopen 'Marlboro!' snauwen.
Mensen kunnen echt enorm asociaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:52

lor1_1984 schreef:
Ik verwacht als ik ergens wat afneem (dienst/goederen) dat ik met respect behandel wordt en dat er geen kauwgomkauwende ongeïnteresseerde medewerker voor m'n neus staat die het vloekwoordenboek uit d'r hoofd opnoemt oid.
Men hoeft mij niet met u en uw aan te spreken maar hou er wel rekening mee dat ik niet je vriendinnetje ben. :)
Andersom groet ik netjes, blijf ik beleefd tenzij ik schofterig behandeld wordt en ruim ik mijn spullen op/zet dingen terug in het schap als ik besluit ze toch niet te kopen etc.

:j Lijkt mij ook niet meer dan normaal!

Ik had laatst een klant die een advertentie van ons had uitgeknipt, maar op de advertentie die erboven geprint was, stond een strookje met '20% korting op artikel naar keuze'.
Er was duidelijk een kniplijntje te zien en toch proberen om korting te pakken bij mijn zaak in de hoop dat dat werkt. Toen ik zei dat ik mijn baas even ging bellen om uit te zoeken of het klopte hoefde het niet meer. Dat vind ik dan ronduit asociaal :o

LinSa schreef:
Ohja, ik werk in een bezinepomp en ik krijg regelmatig de passen naar me toe gesmeten zodat ze over de kassa vliegen en achter mij op de grond belanden.
Of mensen die zonder iets te zeggen de betaalpas erin rammen.
Of mensen die terwijl ze binnenlopen 'Marlboro!' snauwen.
Mensen kunnen echt enorm asociaal zijn.

Oh wauw, daar zou ik ook echt niet gezelliger van worden idd... Dat gebeurt hier niet, maar wel geld wat op de (hoge) balie wordt gelegd in plaats van in mijn uitgestoken hand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:53

Asociale mensen zijn nou eenmaal ook deel van onze maatschappij helaas.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:54

Ik groet personeel altijd vrolijk en vriendelijk.
Als iemand mij negeert, onbeschoft behandelt of onbeschoft is dan zeg ik daar wat van.
Andersom ook, als ik een goede service heb ontvangen / goed advies heb gekregen of wat dan ook dan zeg ik ook dat ik het fijn vind en zeer op prijs stel.

Helaas vinden veel mensen het normaal om hun troep achter te laten of de plek die zij gebruikt hebben niet zo achter te laten als zij hem aantroffen. Helaas hebben steeds meer mensen een "ik betaal voor deze dienst dus een ander kan het opruimen" instelling. Dat is jammer, maar helaas hoort het wel bij het werk van het personeel om het dan toch op te ruimen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:56

Het lijkt mij inderdaad wel logisch om elkaar met respect te behandelen. En inderdaad vriendelijk personeel. Bij de supermarkt (kassa) zeg ik bijna altijd terug "jij ook een fijne dag" maar soms horen ze het niet meer. Wat ik wel kan begrijpen na een lange dag, alleen ik vind het toch netjes om ook als klant iets terug te zeggen/te bedanken voor hulp en dergelijke.
Laatst bijgewerkt door Fearn op 10-09-16 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:56

Ik blijf zelf wel altijd rustig en beleefd. Ik ga niet overdreven goedendag zeggen, of extra langzaam werken. Ik blijf netjes en doe mijn werk. Het is niet aan mij om de klant op te voeden, al zou ik dat soms graag willen. Ik sta daar nog altijd namens mijn baas.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:57

danzzz schreef:
Klant is koning, tenzij die zich keizer waant. keizer ben ik.

Precies dat.. _/-\o_

Ik ga ook heel ver voor mijn klanten.. Klantencontact is het leukste onderdeel van mijn werk (vind ik)..

Maar op t moment dat ze mij als een hond gaan behandelen, dan ga ik ook t botte kreng uithangen en kunnen ze gerust een (net) weerwoord terug verwachten.. Ik ben geen slaaf.. :evaw:

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:58

Ik werk als hospitality bij de Jaarbeurs, bij alle soorten beurzen en evenementen. Ik probeer iedereen netjes te behandelen, en als een krant vriendelijk is ben ik dat extra.
Maar soms kom je mensen tegen..Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:58

Het staat niet in het topic, maar ik denk dat het ook belangrijk is dat het personeel onderling elkaar met respect behandeld (inclusief de baas uiteraard).
Je hoort ook weleens dat de werksfeer onderling echt verschrikkelijk is en mensen elkaar het leven zuur maken (gelukkig zelf geen ervaring mee).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-09-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:59

Danique schreef:
Als ik een zonnebank schoon ga maken en er liggen lege papiertjes en handdoekjes op de grond terwijl er een wasmand + prullenbakje staat, dan vraag ik mij wel eens af of mensen dit nou normaal vinden en denken 'zij werkt hier, dus zij doet het maar', of dat ze het gewoon oprecht vergeten!

De klant denkt niet. Die doet. Het neer gooien niet persoonlijk naar jou gericht. Het is gewoon een stukje wat in de opvoeding te kort is geschoten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:59

Ik heb wel eens mensen aan die telefoon die mijn geduld ernstig op de proef stellen.

Ik ben erg aardig :Y) wil je heel graag helpen, heb ook begrip voor de achterliggende (persoonlijke) situatie maar ben niet je voetenveeg en kan ook niet toveren.

Vaak kondig ik aan het gesprek te beëindigen als het niet normaal kan. Soms beëindig ik het gesprek ook daadwerkelijk en soms denk ik achteraf "dit had ik eerder moeten doen" dan heb ik mij teveel laten meevoeren in de sfeer van het gesprek. Vind toch dat je altijd de eer aan jezelf moet houden :)

Heb één keer een gesprek gehad dat ik na 2 zinnen eigenlijk al flabbergasted aan de lijn hing. Die vent heeft mij echt uit de tent weten te lokken. Heb het gebruikt als leermoment. Nooit meer laat ik het zo ver komen :')
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 10-09-16 13:10, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:00

Ik vind het wel heel grappig dat iedereen het dus met mij eens is, maar dat het wel gebeurt dat het niet op de vanzelfsprekende manier gaat. Durven die mensen niet te reageren? :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:00

Die mensen hebben het van zichzelf niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:01

Cayenne schreef:
Het staat niet in het topic, maar ik denk dat het ook belangrijk is dat het personeel onderling elkaar met respect behandeld (inclusief de baas uiteraard).
Je hoort ook weleens dat de werksfeer onderling echt verschrikkelijk is en mensen elkaar het leven zuur maken (gelukkig zelf geen ervaring mee).

Dat is hier gelukkig niet het geval, maar moet er ook bij zeggen dat ik altijd alleen in de winkel sta.

Hoe denken jullie over 'toch nog even dat appje beantwoorden' en dan niet of heel traag reageren als de klant kan gaan pinnen, ik het bedrag noem of de achternaam vraag om ze in het systeem op te zoeken?
Ik denk dan, doe die telefoon effe 2 seconden weg maar daar denkt ook niet iedereen hetzelfde over. En wat doen jullie dan (als medewerker)?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Snorlex schreef:
Ik heb wel eens mensen aan die telefoon die mijn geduld ernstig op de proef stellen.

Ik ben erg aardig :Y) wil je heel graag helpen, heb ook begrip voor de achterliggende (persoonlijke) situatie maar ben niet je voetenveeg en kan ook niet toveren.

Vaak kondig ik aan het gesprek te beëindigen als het niet normaal kan. Soms beëindig ik het gesprek ook daadwerkelijk en soms denk ik achteraf "dit had ik eerder moeten doen" dan heb ik mij teveel laten meevoeren in de sfeer van het gesprek. Vind toch dat je altijd de eer aan jezelf moet houden :)

Iemand die ik ken wordt als telefoniste ook regelmatig uitgescholden door onbekende mensen, daar kan ik echt niet bij :(

verootjoo

Ik werk in een revalidatiecentrum en doe alles binnen mijn mogelijkheden om mensen zodanig te revalideren dat ze naar huis kunnen.

Als mensen mij rot behandelen kunnen ze daar in mijn setting over het algemeen niks aan doen :+ dus ik blijf gewoon netjes en aardig de mensen helpen :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:02

Op traditioneel aanzien na staan keizer en koning kwa functie eigenlijk wel een beetje gelijk. :+ However; Als klant vind ik dat je de "plicht" heb het personeel fatsoenlijk en vriendelijk te behandelen net zoals je met elk levend wezen zou moeten doen. :) Andersom net zo. Als iemand een slechte dag heeft en daardoor wat minder goed gezind is/minder vrolijk is kan me dat eigenlijk verder weinig schelen in die zin dat ik daar dan niet onnozel over ga doen. Zolang die persoon wel beleefd blijft. We zijn allemaal mensen, we hebben allemaal wel eens een dag dat we even niet zo'n zin hebben in vrolijkheid.
Opruimen achter je kont in bv zonnebank-studio's vind ik eigenlijk normaal.... Best onbeschoft als iemand dat niet doet. Als je niet weet "waar iets moet" (omdat je bv het vuilbakje niet ziet staan ofzo ) dan is het snel even gevraagd lijkt me.

Ik heb klachtenbehandeling gedaan van een nutsbedrijf. Daar was men vaak in eerste instantie ook relatief onbeleefd uit frustratie maar als je zelf beleefd en vriendelijk blijft dan kalmeerden ze eigenlijk allemaal vanzelf en ik heb eigenlijk nooit een klacht gehad die ik niet op een positieve manier kon afsluiten. :)

Denk dat de mensen die zulke dingen doen, inderdaad zich er niet bewust van zijn en daarom ook niet reageren. Ik durf ook niet te garanderen dat ik niet eens iets vergeten ben op te ruimen dat ik eigenlijk wel had moeten opruimen hoor. Maar dat zal dan zeker niet bewust geweest zijn.

Ik heb trouwens een gruwelijke hekel aan mensen die met hun telefoon bezig zijn tijdens het betalen en erger me dan vaak haast in de kassierster/kassier haar of zijn plek! Moet dan altijd hard op mijn tong bijten om niet te zeggen "doe die stomme telefoon weg en kijk naar het levend wezen tegenover je in vredesnaam!"
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-09-16 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:04

Ik maak vakantiewoningen schoon en wat ik daar toch tegen kom, bah. Van hele vieze toiletten tot kots in de lakens, gebruikte condooms op het nachtkastje, vuilnis niet weggegooid of rondgestrooid met chips/snoep.
In de pauze mopperen we graag over welke vieze dingen we nou weer tegen zijn gekomen en we maken er grappen over, je moet ook wel anders wordt het allemaal te negatief.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:21

Iedereen hoort met respect behandeld te worden.
Wat bereik je er mee om een medewerker te gaan uitschelden?
Tegenwoordig zijn onder jongeren normen en waarden ook ver te zoeken.
Ik merk dat hier op de kinderboerderij heel erg. Ouders die hun kinderen niet corrigeren als hun kind iets doet wat niet mag bv. Dier slaan, stenen naar dieren gooien en ga zo maar door. Ik spreek ze dan altijd netjes aan of dat niet willen doen, maar ik ga geen 10x vragen. na 3x vriendelijk verzocht te hebben het niet te doen en dan nog doorgaan verzoek ik ze het terrein te verlaten.
ik vind het altijd leuk om een praatje te maken met bezoekers. Kennis delen en kinderen over de dieren vertellen.
Ook al kan ik sommige achter het behang plakken probeer altijd netjes te blijven.
Zo is op het terrein plactic verboden. ik sprak een man daar op aan, legde uit waarom plastic niet is toegestaan en dat hij het zolang in onze kantine mocht leggen. Daarop snauwde de man:"nou dan gaan we wel weer weg"
Tjah dan ga ik er ook niet verder op in, zeg netjes gedag en ga verder met waar ik mee bezig was :evaw:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:24

Ik werk in de ap achter de kassa als wajonger. Word netjes begroet door klanten en door collega's. Ik behandel mijn klanten zoals ik behandeld wil worden.
Boodschappen schijdt ik netjes van elkaar. Brood enzo apart, kwetsbare dingen ook. Krijg er ook vaak complimenten over van klanten.
Wanneer een klant nog bezig is met inpakken geef ik de producten rechtstreeks aan de volgende klant die het dan kan inpakken. Zo kan de vorige klant rustig inpakken zonder het risico dat de volgende klant de scheidingsstok opzij gooit en de kwetsbare producten worden geplet

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:26

Ik werk bij de kruidvat, zowel achter de kassa als in de winkel vullen e.d. Waar ik me van alles nog het meest aan stoor, is dat klanten zo ontzettend slordig met producten omgaan. Producten in dichtgeplakt doosjes, soms zelfs met plastic er omheen die dan gewoon open worden gescheurd, soms zelfs zo onvoorzichtig dat het product niet meer verkoopbaar is. En dan zelf natuurlijk een andere verpakking pakken.
Hetzelfde met producten terugzetten, prima als je toch een andere deo wilt, maar zet hem dan wel even in het goede vak terug, in plaats van in een leeg vak ernaast.

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die het wel netjes even komen melden als ze bijvoorbeeld een dop van een product zijn kwijtgeraakt, wordt altijd erg gewaardeerd +:)+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:29

ik werk bij een benzinepomp langs de snelweg en hoe mensen daar soms met je omgaan...
je wordt echt aangezien voor een domme cassiere en respect is er niet meer bij :(