Ramptoeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:52

Vanochtend vroeg was ik één van de eersten ter plaatse bij een heftig auto-ongeluk. De auto lag volledig in de kreukels, met de bestuurder er strak in geklemd. Wonder boven wonder was hij nog bij bewustzijn. Ik heb hem aan de praat gehouden tot de hulpdiensten er waren en ben toen naar huis gegaan.

Terwijl ik tegen de bestuurder praatte om hem bij bewustzijn te houden zag ik achter me mensen aan komen fietsen die foto's gingen maken met hun mobiel. Deze foto's werden vervolgens meteen de wereld in getweet "oooh, erg he?" (heb later even gekeken op twitter wanneer de eerste berichten online kwamen).

Ik kan daar niet zo goed tegen, dat ramptoerisme. Je zult maar familie zijn van zo'n slachtoffer en het via twitter moeten vernemen dat je geliefde/familielid is verongelukt.
Of stel ik me aan en is het juist een snelle manier om mensen te bereiken (zeker in het geval waar iemand buiten bewustzijn is bijvoorbeeld)?

Wat doe jij als je sirenes hoort? Ga je kijken? Maak je foto's? Of blijf je thuis?

Majolen

Re: Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:55

:r Serieus?

Ook foto's van het slachtoffer zelf?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:56

Wat heb je goed gehandeld!

Wat ik doe ligt eraan, is het in de buurt kijk ik wel even uit raam. Mocht er iets bij de buren zijn, kan ik iets betekenen mbt tot huisdieren of kinderen of als er brand is, ook wel handig om te weten.

Ik zou foto's maken als het nodig is, als bewijs (laatst een dronken bestuurder uit de bocht gevolgen en die heeft schade gemaakt en snel alles bij elkaar geraapt en weggereden. Daar heeft mijn man bv foto's van gemaakt). Niet ter leedvermaak.

1 keer van een afstand ramptoerist geweest, was een bedrijf vol illegale wietplanten in de fik gegaan en dat was wel een mooi gezicht := (lieten ze ook gecontroleerd uitbranden)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 17:59

Het slachtoffer was niet te zien tenzij je er heel dichtij stond, dus nee, die stond niet op de foto. Dan had ik er denk ik wel wat van gezegd ;) .

Vuurneon, dat foto's maken als bewijs is inderdaad wel een goede uitzondering vind ik.
[edit] overigens plaatste ik dit topic niet om te laten zien wat ik had gedaan, maar omdat de gebeurtenissen van vanochtend me aan het denken zetten[/edit]
Laatst bijgewerkt door assie op 17-09-16 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:00

Ik help maar maak geen foto en zeker niet van slachtoffers

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:01

Je kan trouwens ook die groep sturen, pak er 2-3 uit, benoem ze bv door hun kleding te omschrijven en vraag ze of ze je helpen de rest op afstand te houden. Werkt vaak zeer effectief, omdat zij zich dan verantwoordelijk voelen en helpen.

O wacht, van slachtoffers heb ik ook wel foto's voorbij zien komen via besloten groepsapp. Als interessante leer iets (met toestemming van slachtoffer uiteraard, gaat dan niet om ernstige ongevallen hoor maar meer bijzonder voorval) gaan niet op twitter uiteraard, maar blijven intern.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:22

Ik denk dat ik niet eens zou weten wat ik moet doen. Denk dat ik een ramphulp zou zijn. _O-

Als er al hulp is loop ik door.. Zal toch alleen maar in de weg staan en zou het zelf niet fijn vinden als er tig mensen om mij heen staan. :n

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:28

Hier op Sint Maarten gaat het helemaal bizar. Er is hier laatst een wielrenner dood gereden en de lokale krant hier zet gewoon een foto van deze jongen liggend op de weg en dus herkenbaar op de Facebook pagina. Dat is hier heel normaal. Ik vind dat zo vreselijk voor de familie en vrienden van deze jongen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:44

Even niet ingaand op het ramptoerisme, de bestuurder is een bekende van mij en ontzettend bedankt dat je je hoofd koel hield en met hem bent wezen praten tot de hulpdiensten kwamen _/-\o_

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:48

Als ik langs een ongeluk kom dan kijk ik of er mensen bij zijn die hulp verlenen, zo niet dan help ik, zijn die er wel dan ga ik weer. Foto's of filmpjes maken zou niet in me opkomen en al helemaal niet om dat gelijk op het wereld wijde web te gooien..

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:53

Ramptoerist ben ik opzich ook wel. Maar dan vooral bij minder ergere dingen.
Bij een ongeluk als eerste zou ik altijd eerste hulp verlenen. En toch er wel bij blijven want je weet nooit of je iets kunt doen... maar dat ligt er aan of je een van de 1e bent als er al een hele groep staat kijk ik even wat er eventueel aan de hand is en dan ga ik weer weg of ga helpen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:58

Ramptoerist? Ja, tot op een bepaalde hoogte. Als er in de buurt brand oid is, en het is op loopafstand.. A
ls het echt heftig zou zijn, blijf ik er ook niet bij staan kijken.
Maar foto's maken zou nooit in m'n hoofd opkomen.. respectloos.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:07

Nee, ik kijk of ik helpen kan, zoniet vertrek ik onmiddelijk of als ik het gezien heb wacht ik op de politie of ze een verklaring willen. Fotos nee. Vind ramptoeristen vreselijk.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:10

Oe ik heb er maar een hekel aan dat ramptoerisme. Als het ongeluk net gebeurt is check ik even of mijn hulp nodig is zoniet gauw weer door. Is alleen maar belemmert voor het slachtoffer

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:10

Wel heel herkenbaar, anderhalve week terug lag ik in de ambulance om overgeplaatst te worden naar een ander ziekenhuis. We reden toen de file in waar stuk verder op een heftig ongeluk op de A2 gebeurd was. Nadat ze mijn toestemming gevraagd hebben om te gaan kijken aangezien wij t dichtstbijzijnde waren (na oproep van de meldkamer), zijn we met sirene aan naar t ongeluk gereden. We waren dan ook het eerste ter plaatsen.

Bizar om te zien hoeveel mensen er dan met telefoon staan foto's te maken en te filmen, maar twee mensen die bij de slachtoffers waren (die er zeer ernstig aan toe waren en met trauma heli opgehaald zijn). Bizar gewoon dat niemand iets doet behalve foto's maken en filmen...

Toevallig ook nog de mensen die wel bij de slachtoffers waren, waren mensen uit de zorg. Die ook gevraagd was bij mij in de ambulance te komen zitten en later de brandweer.

Heb echt net verbazing gekeken. Ambulance broeders kunnen der ook niet bij in komen waarom je dat zou doen. Ook al weet je niet wat je kunt doen, praat dan in ieder geval tegen de mensen tot hulpverleners er zijn. Maar ga hoe dan ook niet staan filmen of foto's maken...

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:22

Ik ben zelf een ramptoerist. :o
Wil altijd wel weten wat er gebeurt is. Maar ik ga niet speciaal omlopen, fotos maken of mensen om me heen vragen wat er gebeurt. Gewoon even het nieuws later checken.
Hoor ik sirenens dat kijk ik wel even om me heen van oh wat rijd er zo langs. Ik ga echt niet respectloos in de weg staan of fotos maken. Het is dat altijd anderen al eerder helpen en ik niet genoeg kennis heb, anders zou ik zowiso helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:35

Ik ben niet iemand die achter de brandweer en ambu aan rijdt :=

Als ik een ongeluk zie gebeuren kijk ik of ik wat kan doen en of er mensen al 112 hebben gebeld. Als alles al loopt ga ik weg en er niet bij staan kijken, dat vind ik zoiets bizars...

Maar toen ik in Kenia was en er was wat gebeurd, parkeerde iedereen z'n auto midden op de snelweg, stapte uit en ging staan kijken :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:36

Mijn man is ook een soort ramptoerist. Zodra hij een brandweer of ambulance hoort, kijkt hij direct op P2000 en hij is altijd van alles op de hoogte wat er in de buurt is gebeurd :')
Maar gelukkig gaat hij niet staan kijken wanneer er iets ernstigs aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:41

Ramptoerist, woon tegenover de brandweer, dus als ze met piepende bandjes aan komen rijden weet ik meestal dat er haast bij is.
Enige foto's die ik heb zijn van een smeulende schoorsteen en spuitgasten die erg hun best deden op de schoorsteen van een collega. ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:54

Ik kan ook niet tegen de mensen die erbij staan te kijken als er wat gebeurd is. Ik probeer altijd wel te helpen al is het 112 bellen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:56

Ik geef toe, ben een ramptoerist.
Het is eigenlijk met de paplepel ingegoten :=

Soms willen we wel eens gaan kijken, maar kijk altijd eerst naar P2000 wat het precies is.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:05

Hier zit ook een echte ramptoerist := Foto's maken zou ik absoluut niet doen, maar als er ergens iets aan de hand is wil ik dat altijd wel heel graag zien en er het fijne vanaf weten, terwijl het me eigenlijk geen zak aangaat :+

Wat je in het vervolg moet doen? Duidelijk mensen aansturen. We zijn allemaal kuddedieren, dus als drie mensen er omheen gaan staan en niks doen heb je in no-time 20 man toeschouwers. Jij hebt super gehandeld, maar niet iedereen weet in zulke situaties wat er gedaan moet worden. Roep mensen bij uiterlijk kenmerk ('jij daar met je rode trui' bij wijze van) en geef ze duidelijke opdrachten. Dan heb je de grootste kans op positief resultaat :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:08

Maar wat willen jullie daar graag zien dan? :o ik snap niet wat er interessant is aan andermans leed.

En ik woon in een klein dorp dus weet een paar dagen later meestal wel alles ervan.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:26

Ik ben wel altijd nieuwsgierig wat er is gebeurt dat geef ik eerlijk toe. Maar ik ga niet staan kijken en al helemaal geen foto's maken of filmen.
Als ik er langs moet kijk ik wel ff omdat ik wil weten wat er is. Maar rij, loop of fiets gewoon door en in het passeren kijk ik. Kan ik het niet goed zien is het jammer.
Horen we thuis en sirenes dan kijken we vaak wel op p2000. Maar gaan er niet heen.

Mocht ik ooit als eetste ter plekke zijn hoop ik dat ik in staat ben te helpen en niet verstijf. Heb faalangst.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:45

Puppetje schreef:
Hier op Sint Maarten gaat het helemaal bizar. Er is hier laatst een wielrenner dood gereden en de lokale krant hier zet gewoon een foto van deze jongen liggend op de weg en dus herkenbaar op de Facebook pagina. Dat is hier heel normaal. Ik vind dat zo vreselijk voor de familie en vrienden van deze jongen.

Echt waar?! Deze man is een bekende (oud dorpsgenoot/jeugdhonkvriend) van mij.. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik een foto van Bas na de aanrijding zou tegenkomen op facebook. |(

Wanneer ik sirenes hoor blijf ik bewust op afstand. Enerzijds om niet in de weg te lopen, anderzijds omdat ik helemaal niet wil zien wat er speelt. Ik hoef niet zo nodig mee te kijken hoe iemands vader gereanimeerd wordt, of hoe het huis van een gezin in vlammen opgaat. Dat wil ik helemaal niet zien en wanneer je brandweer, ambulance of politie ziet weet je dat er al hulp is.

Als er iets gebeurd waarbij er nog geen brandweer, ambulance of politie aanwezig is, ga ik altijd even kijken of ik hulp kan bieden. Ik ben voorheen een aantal jaren EHBO'er geweest en in Meedhuizen heeft ruim 10% van de inwoners (waaronder ik) een reanimatiecursus gehad (en 2x per jaar een oefendag) om alvast te beginnen met reanimeren voordat de ambulance er kan zijn. Misschien kan ik nog ergens van dienst zijn. Als ik niet kan helpen rij ik door.