Een boom planten als geschenk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Een boom planten als geschenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:44

Hoi Bokkers,

Graag wil ik jullie raadplegen in de hoop meer duidelijkheid te krijgen.
Heeft iemand van jullie wel eens een boom geplant als symboliek, of dit cadeau gedaan aan iemand?
Ik zal even kort de situatie schetsen.
Mijn beste vriendin en ik zijn 10 jaar bevriend, we hebben een hele goede connectie met elkaar met wegen die naar elkaar toelopen in plaats van van elkaar af zoals we met de meeste andere contacten ervaren.
Het lijkt mij een mooie ervaring om deze vriendschap te bezegelen met het planten van een boom.
Nu kun je denken, dan plant je toch een boom in je tuin? :') Maar we willen graag dat de boom die we planten er over 30 jaar ook nog staat zeg maar ;) (en toevallig worden allebei onze huizen over enkele jaren gesloopt dus dan heeft de boom ook geen lang leven, dus geen optie).
Op internet vind ik dat je een boom kunt planten bij geboorte of overlijden, of dit als geschenk kunt geven, maar zelf snap ik eerlijk gezegd niet zo hoe dat in zijn werk gaat. Ik lees vooral dat je een bedrag betaald en dat daar een boom van geplant gaat worden, maar we willen dus de boom zelf gaan planten.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe zoiets in z'n werk gaat en waar we zoiets kunnen doen?
Alvast dank voor de moeite :)

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Een boom planten als geschenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:46

Kan je niet gewoon een mooi plekje in de buurt zoeken waarvan je weet dat er niet gebouwd gaat worden de komende zoveel jaar en daar gewoon een zaadje in de grond doen? Of denk ik nou te makkelijk? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:48

Je kan altijd een boswachter van een bepaald gebied bellen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:53

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:53

Ik weet van een gebied in Beesd waar ze dit doen. Ze planten dan een boom en dan krijgt de boom jouw naambordje. Even gezocht en deze gevonden, maar misschien kan je ze eens mailen wat precies de voorwaarden zijn etc? http://www.vriendenvanmarienwaerdt.nl/a ... -een-boom/

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:25

Wat een leuk idee! Er worden wel vaker herdenkingsbomen geplant voor een diversiteit aan redenen dus jullie moeten ook zeer zeker een boom kunnen planten samen. Bel even naar een natuurorganisatie in de buurt die kunnen je vast verder helpen. Als je een plekje krijgt toegewezen weet je ook zeker dat ze de komende jaren niet aan je boom gaan zitten. Ze weten ook precies wanneer je het beste een boom kan planten zodat hij het ook overleeft en mooi groot en sterk kan groeien.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 20:19

Bij Mariënwaerdt gaat het ook om de donatie. En het gaat mij echt om het samen doen.
Die van Natuurmonumenten spreekt mij zeker aan, en heb zo nog wel een paar site's waar ik zoiets gevonden had. Ga daar nog even op mijn gemak naar kijken.
Maar niemand zelf zoiets gedaan via zo'n organisatie?

Zelf een plekje zoeken en een boompje neerzetten geeft dus zeer weinig garantie dat de boom lang leven heeft.

Natuurorganisatie in de buurt/boswachter had ik niet aan gedacht! Ga ik daar ook informeren wat daar mogelijk is. Ook leuk om de boom zo nu en dan eens op te zoeken en dan is het wel prettig dat ie niet aan de andere kant van het land staat.
Bedankt voor de input!

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:19

Wij hebben met ons gezin vorig jaar dit cadeau gedaan aan mijn moeder.
Het was via natuurmonumenten, op een 'boomplantdag', dus datgene uit het linkje van Iris82.
Je mocht je boom zelf planten, maar het was wel een enorm massaal evenement.
Je komt aan op het terrein, er stonden eetstandjes, een winkeltje in een tent waar je allerlei souvenirs kon kopen en dan de tenten waar je een boom op kunt halen.

Je mocht zelf uit een aantal soorten kiezen en afhankelijk van welke soort je koos werd je naar een veld gestuurd. Op de velden waren stokjes geplaatst die de plekken markeerden waar bomen neergezet mochten worden. Je kon dan je boom planten en er nog een bordje aanhangen waar je zelf iets op mocht schrijven.
Mijn moeder vond het fantastisch, ik vond het vooral erg onpersoonlijk en druk, je bent met honderden mensen tegelijk bezig.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:25

Wat een afschuwelijk idee :+ Vind dat in hetzelfde straatje als "ik heb namens jou gedoneerd aan 1 of ander goed doel."

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:40

Bedankt voor het delen van je ervaring Mereltje! Blij dat je er eerlijk bij zegt dat het nogal massaal was. Dat is ook waar ik een beetje bang voor was. Iets wat we zelf ook niet graag opzoeken.
Ik denk dat ik eruit ben. Ik ga informeren bij natuurbeheer hier in de buurt, en zodra ik akkoord heb gaan we planten.
Hartelijk dank voor het meedenken! Mochten er nog mensen zijn die hun ervaring hiermee ook willen delen lees ik dat graag hoor :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:13

Afbeelding
Wij hebben 2 bomen in ons weiland.Van mijn ouders voor de geboorte van onze dochters.Mijn vader heeft ze zelf geplant en we hebben het grapje van boompje groot,plantertje dood nog gemaakt.Ze staan er nu 15 en 14 jaar.Nadeel is wel dat als je een huis hebt die ooit verkocht wordt de bomen achterblijven.Bij ons niet het geval hoor.Boom links en rechts.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:21

antje_vip schreef:
Wat een afschuwelijk idee :+ Vind dat in hetzelfde straatje als "ik heb namens jou gedoneerd aan 1 of ander goed doel."

Ik vind de bomen dan weer net een heel mooi en heel symbolisch kadoo.
De donaties trouwens ook :)
Bij een feest vind ik het altijd veel sypathieker als er een rekeningnr van een goed doel op de uitnodiging staat en niet hun eigen rekeningnr met vermelding 'cadeautip'.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:34

Wij hebben voor ons trouwen een boompje gekregen.

Nu hebben wij veel eigen land dus is dat geen probleem.

Hij staat nu voorlopig even in de groentetuin. Misschien verzetten we hem wel een keer als hij voor daar te groot is.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 13:12

Britta31, wat een plaatje! heerlijk! Mooie bomen ook, heel opvallend in dat groene landschap.
Ik hoop dat ik er ook ooit zo bij mag zitten, en zal dan ook daar zeker eigen bomen gaan planten. Vind zo jammer dat ik nu niet in die positie zit, maar ik werk eraan! ;)

Goed te lezen dat bomen dus vaker geplant worden als geschenk. Kan maar niet genoeg vind ik :)