Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:36

Onze buren roken. Een moeder en beide dochters. Ze roken altijd buiten. Met als gevolg dat wij dus last hebben van de stank. Wij roken niet en bovendien vind ik het enorm stinken en het is ongezond. Zit je net lekker buiten je broodje te eten steken hun er weer eentje op. Zitten we binnen op de bank met de schuifpui op een kier voor frisse lucht en ja hoor komt er weer zo'n walm voorbij. Nu met dit warme weer had ik boven de ramen wagenwijd opengezet omdat het nu in de avond af kan koelen. Loop ik vol verwachting naar boven word ik bedolven onder de sigarettenstank.
Ik denk dat ze er binnen ook wel eens eentje opsteken want als ik de ingebouwde kamerkast opendoen ruik ik het ook meteen. Wij vinden het gewoon goor en nooit kunnen we een raam of deur openzetten. We hebben de buurvrouw er wel eens over aagesproken en ze zegt dat ze al expres achter in de tuin gaat staan maar ja dat helpt niet. Op gezette tijden zal ook niet lukken aangezien 1 dochter schooltijden heeft, de andere dochterwerkt en de buurvrouw zelf overdag ook regelmatig thuis is met wisselende werktijden.
Wie heeft er tips of ideeen? Wat kunnen we er aan doen?

Edit: zojuist is een moderatoropmerking geplaatst in dit topic met het verzoek om de sfeer prettig te houden (en daarbij is het topic verplaatst van MWS naar LZP):
Moderatoropmerking:
Hierbij een verzoek om de sfeer hier in het topic prettig te houden. Het is duidelijk dat er uiteenlopende meningen zijn over dit onderwerp en natuurlijk mag iedereen hun mening over dit onderwerp uiten. Houd er daarbij echter ook rekening mee, dat anderen het misschien anders zien, en respecteer dat.

Overigens verplaats ik dit topic even van MWS naar LZP: gezien de richting van de discussie nu, denk ik dat dit topic beter past op LZP aangezien het niet zozeer gaat over gezondheid of gezondsheidsgerelateerde problemen. :)
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 15-09-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd aan de OP.

fokfanaat

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:38

Gatverdame, wat waardeloos zeg, dat je in en voor je eigen huis niet eens uit de lucht van de buren kan komen. Een van de redenen dat ik superblij ben om buitenaf te wonen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:40

Ik heb het idee dat je lichtelijk overdrijft....
Sinds ik damp vind ik rokers ook stinken, ik ruik aan mijn klanten of ze roken ja of nee. Maar als mijn klant voor ze weg gaat buiten even een sigaretje rookt, ruik ik dat binnen echt niet.
Denk verder dat je er niet veel mee kan. Ze proberen al rekening met je te houden en je kan het ze niet verbieden in hun eigen tuin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:40

Niks.. mensen hebben het recht om te roken in hun huis en tuin. Je kan het niet verbieden, ik kan me overigens ook niet voorstellen dat je er zoveel last van hebt dat je de ramen niet open kunt hebben als ze gewone sigaretten roken maar dat terzijde.
Mensen opleggen wanneer en of ze überhaupt mogen roken in hun eigen huis/tuin zou echt belachelijk zijn.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:41

Gewoon minder van aantrekken zij gaan niet stoppen met roken lijkt me. Die lucht blijft echt niet in de kamer hangen wanneer zij buiten staan te roken. Mijn vriend rookt ook bij de open deur, en dat ruik je met een paar minuutjes echt niet meer.
Ik denk dat je een klein beetje overdrijft..

Edit: ik heb ook een hekel aan de geur, maar het is altijd maar even .
Laatst bijgewerkt door Emoe op 13-09-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:42

Ik ruik het ook van de buren, maar daar is weinig aan te doen. Of verhuizen of: let it gooooo en niet aan ergeren :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:42

Ik kan me bet wel goed voorstellen, vind het al vies als ik tegenover collegas zit die roken, je ruikt het toch steeds als ze geweest zijn. Maar ben bang dat je er weinig aan kan doen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:44

Ojee denk dat je een horde rokers over je heen krijgt nu...

Zelf zou ik het verschrikkelijk vinden .. heb zelf enorme astma waardoor ik het niet eens vol zou houden. En ja dat ruik je ontzettend snel. Ik ruik het op de fiets al als er iemand in een voorbij rijdende auto zit te roken :')

Ben bang dat dit een eeuwige discussie is.

Lastige situatie ts!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:45

LadyMadonna schreef:
Ik heb het idee dat je lichtelijk overdrijft....
Sinds ik damp vind ik rokers ook stinken, ik ruik aan mijn klanten of ze roken ja of nee. Maar als mijn klant voor ze weg gaat buiten even een sigaretje rookt, ruik ik dat binnen echt niet.
Denk verder dat je er niet veel mee kan. Ze proberen al rekening met je te houden en je kan het ze niet verbieden in hun eigen tuin...

Ik denk dat het meevalt, het komt mij in ieder geval bekend voor. Maar er valt weinig aan te doen, dat is eenmaal een nadeel van een rijtjeshuis. Ik vind het al netjes van de buurvrouw dat ze rekening met jullie probeert te houden want dit is ze niet verplicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:46

Je kan er niks aan doen. Het is hun huis en tuin.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:48

Je blijt het ook niet de hele tijd ruiken maar ik baal er gewoon van dat ik niet eens het raam open kan zetten omdat hun buiten moeten roken. Ze kunnen ook binnen roken. Dan hebben ze alleen zelf last van hun eigen stank. En echt zodra hun gaan zitten roken ruik je het direct. Wat mij betreft mogen ze ook bij de voordeur roken. Je kunt het misschien niet verbieden maar ik vind ook niet dat ze ons kunnen verplichten om in hun ongezonde rooklucht te zitten... De andere buren roken ook maar daar hebben we echt nooit last van

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:48

Ik ben een niet roker en zal ook nooit roken maar vind dat je ook wat overdrijft. Zelfs al zou jij daar hinder van ondervinden, kan je niets doen. Ze doen al moeite om achter in de tuin te gaan staan, wat moeten ze nog doen.
Als ze in huis roken heb je daar immers ook al last van als ik het goed lees.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:48

Aan de andere kant, vraag ik me af, als je kippen in je tuin hebt en de buren hebben stankoverlast kunnen ze daar ook niets mee?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:49

Pfff ik ben zelf geen roker en heb astma maar ik vind dit toch zo'n gezeur. Leven en laten leven. Vrijstaand hutje op de hei is dan misschien meer wat voor jullie. Tot de buurman de gier weer heeft uitgereden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:49

Net zoals hun de keuze hebben binnen te gaan zitten, heb jij die keuze ook....

Leven en laten leven hoor....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:50

Jennyj01 schreef:
Pfff ik ben zelf geen roker en heb astma maar ik vind dit toch zo'n gezeur. Leven en laten leven. Vrijstaand hutje op de hei is dan misschien meer wat voor jullie. Tot de buurman de gier weer heeft uitgereden.

Ik las: tot de buurman de gier weer heeft aangereden en denk :o?
_O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:51

Inderdaad, in de straat bij mij is er een man die zich irriteert om dat er fietsers rijden op een fietspad 8)7
Beetje tolerantie is ook wel van toepassing, buren gaan al achter in de tuin staan, dus het is niet dat ze niet meewerkend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:51

Wat wil je dan TS? Als ze binnen roken ruik jij het in de voorraadkast zeg je, daar heb je dus last van, als ze achter in de tuin roken heb je er last van en als ze bij de voordeur gaan staan zal je het dus ook ruiken in de slaapkamers die aan de voorkant zitten.
Blijft over verbieden, dat kan niet.. slaapkamerraam s'nachts open ipv overdag, verhuizen, of je er niet aan willen ergeren.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:52

Jennyj01 schreef:

Dan heb je toch duidelijk een mindere vorm dan ik.
ik hoef niet in de sigaretten rook te gaan zitten, kun je me weg dragen.

Ik snap ts wel. Beetje jammer dat je direct als overdrijver weggezet wordt.
Sommige mensen kunnen er weldegelijk last van hebben.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 22:52

Jennyj01 schreef:

Graag zo'n vrijstaand hutje maar maar dat is niet te betalen. Haar hond blaft ook de hele tijd maar daar klaag ik ook niet over. Puur de rooklucht. En gierlucht ruik je hier ook regelmatig aangezien de wijk hier aan een weiland grenst, dat maakt me niks uit.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:53

Hoe vervelend het ook is, je kunt er weinig aan doen. Als je zo dicht op elkaar woont kun je nu eenmaal niet overal rekening mee houden. Zo kookten onze vorige buren (toen we nog in een flat woonden) regelmatig met heel vieze kruiden waardoor de galerij blauw stond van de stank. Maar we konden ze toch moeilijk verbieden om dat dan maar niet meer te eten.
Ga ervanuit dat hun huis net zo naar rook ruikt als jullie huis, indien ze inderdaad altijd buiten roken. Met andere woorden: ze doen dit vast niet om jullie te pesten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:53

tja, luchtjes van de buren zul je altijd hebben.
wij hadden last van de bbq en alles wat er op gegooid werd twee huizen verderop.
de rook daarvan is ook niet fris of gezond..

tegenwoordig woon ik op een appartement.. alles super geissoleerd, behalve de deur naar de galerij (binnen galerij). Wordt ik s morgens wakker, loop naar het toilet en dan hangt om 6 uur s ochtends de lucht van gebakken eieren met spek in mijn gang.. als mij iets misselijk maakt is het gebakken voedsel ruiken op mijn nuchtere maag.. gaat dus door hun woonkamer, door hun gang, onder de deur door (die haaks op de mijne staat) onder mijn deur door tot in mijn gang..

koken ze voor meerdere personen dan kan ik het zelfs in mijn slaapkamer ruiken.

het is geven en nemen met buren helaas, maar het is niet anders..

wees blij dat je buren geen wiet roken, mijne doen dat wel soms en ook die lucht drijft dus ons huis binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 22:54

fokfanaat schreef:
Aan de andere kant, vraag ik me af, als je kippen in je tuin hebt en de buren hebben stankoverlast kunnen ze daar ook niets mee?

Dat hangt er vanaf of er kippen worden toegestaan door bijv. de woningbouw, maar meestal kippen wel meer overlast dan alleen geur, namelijk geluid en het kan vliegen/ongedierte aantrekken dus dat is niet te vergelijken met mensen die roken.

dromertje2

Maar moeten andere mensen, op hun eigen eigendom, daar rekening mee houden? Als ze er dan al rekening meehouden, is het nog niet goed.
Wat moeten de buren doen dan, verhuizen?

Jester_

Tyrcanol schreef:
Jennyj01 schreef:

Dan heb je toch duidelijk een mindere vorm dan ik.
ik hoef niet in de sigaretten rook te gaan zitten, kun je me weg dragen.

Ik snap ts wel. Beetje jammer dat je direct als overdrijver weggezet wordt.
Sommige mensen kunnen er weldegelijk last van hebben.

Je kunt er wel last van hebben maar je kunt er vrij weinig aan doen. Misschien kan je ze nicotine pleisters geven en wat folders in de hoop dat ze stoppen..