Gisterenavond, tijdens een heerlijke menrit in het bos in Epe, op de Veluwe, vond ik vlak naast het pad een bot van het een of ander dier.
Die moest uiteraard mee!!
Nu wil ik heel erg graag weten wat het precies is, en van welk dier het afkomstig is. Ik ben enorm benieuwd, en velen met mij.
Zelf gok ik dat het van een groot wildzwijn afkomstig is; die heb je hier namelijk erg veel. Een edelhert.... zou kunnen maar lijkt mijzelf niet aannemelijk.
Ik denk namelijk dat het een ruggenwervel of een nekwervel is. Maar misschien heb ik het ook wel helemaal verkeerd.
Wie o wie heeft hier meer verstand van?? Zijn er hier biologen op bokt of kennen jullie iemand die ik hierover zou kunnen contacteren?
Ik heb het bot dus zo schoon gevonden als hij nu is. Hij is ruim 12 cm lang en 8, 5 cm breed en weegt precies 150 gram.
Edit: ik krijg de foto's er even niet op, dus zal even iemand vragen deze toe te voegen.
Ik gok ook op een nekwervel. Vermoedelijk de tweede van boven afgezien. De uitstulping zou de 'dens' kunnen zijn, of draaier. Een eerste platte wervel ligt daarop en zo kan een dier zijn kop draaien ten opzichte van de wervelkolom.
Mijn gevoel zegt eerder een zwijn dan een edelhert. Maar pin me daar niet op vast. Weet enorm veel van mensen botten en ondanks dat de basis op elkaar lijkt zitten er nog veel verschillen in met dieren .
Roodvos
Geplaatst: 13-09-16 10:41
Als je even Googled of afbeeldingen van wervel hert komt je al snel meer van dit soort "lachebekjes" tegen.