Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 15:08

Vroeg ik me af! In mijn omgeving is het heel normaal om als je uit eten gaat rond de 10% fooi te geven. Of we nou met z'n tweeën eten en de rekening is 68 euro (maak er 75 van) of met een hele groep en de rekening is 300 euro (maak er 330) van.
Maar ik werk zelf ook in de horeca, en zie eigenlijk dat dit meer uitzondering dan regel is :+

Nou wil ik erbij zeggen dat dit geen zeiktopic is hoor, ik zie fooi als niets meer dan gratis geld, reken nergens op. Maar vroeg me oprecht af hoe andere mensen hier over denken.

En of er ook verschillen in regio te zien zijn? Ik woon/werk in het westen, soms heb ik eters uit het zuiden/België en merk dat deze mensen eigenlijk zelden fooi geven. Is het daar minder gebruikelijk?

En hoe ouderwets/achterhaald is die 10% 'regel' eigenlijk? Want ik krijg eigenlijk nooit die 10% (nogmaals, het interesseert me ook echt niet hoor) Meestal rekening van 82,30, maak er 85 van etcetera.

Brand los, hou het lief :D

Dancyy

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:10

Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.

speurneusc

in de horeca geef ik altijd fooi, en dat is inderdaad meestal afronden of al het losse muntgeld o.i.d.

MissBmx

10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:12

Ik geef soms wel fooi en soms niet (uiteten wel, alleen drankje doen niet), vaak rond ik het bedrag wel af incl. een paar euro erbij. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:12

Nee ik geef geen fooi. Iedereen wordt hier in NL gewoon betaald voor z'n werk en als ik fooi zou geven in een restaurant dan zou ik dat eigenlijk ook moeten doen in een supermarkt voor mijn gevoel. Want wat maakt het dat iemand in de bediening dit wel zou verdienen en iemand achter de kassa niet.
Woon in Brabant.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:13

Als ik contant betaal dan geef ik wel fooi, maak er gewoon een afgerond bedrag van. Moet zeggen dat het meestal om drankjes doen gaat dan echt eten, dus dan is het bedrag wel vrij laag. Het is niet dat ik het bewust doe ofzo, ik denk nooit zo na over fooi, heb liever dat dat voor mij wordt gedaan :+.

Sastaic

Ik geef soms fooi, afhankelijk van hoe het eten en de bediening was. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de pin ook minder snel fooi geef als wanneer ik contant betaal. Verder merk ik dat wanneer ik met vriendinnen eet dat anderen op de cent nauwkeurig betalen waardoor ik mezelf ook bezwaard voel om fooi te geven. Maar eigenlijk voel ik mij dan best onbeschoft.

Yv_

Als de service slecht is, geef ik echt geen fooi. Als ik prima heb gegeten en de service was ok, wil ik best fooi geven. Maar ik rond het af. Ik vind het dan ook een belachelijk iets dat er in de horeca fooi "verwacht" wordt, als men gaat zeiken om fooi, betaal ik het dus ook tot op de cent nauwkeurig zonder fooi. Hou daar niet van. Een postbezorger verdient ook heel weinig, die gaat toch ook niet bij elk pakket met zijn hand op staan :').

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:15

Meestal rond ik het bedrag naar boven af.

Mocht dat nou net 10 cent zijn, doe ik er meestal wel wat meer bij :=

Ligt ook wel een beetje aan hoe de bediening is of aan wat ik heb gehad.
En bij eten of het goed was of niet etc.

nenahdm

In België heb ik nog nooit geweten dat wij ergens fooi hebben gegeven, in amerika daarentegen ben je verplicht :+ 10% of meer. Daar doe ik het dus wel, maar hier nooit..

elenaMM77

10% regel is vooral uit duitsland komen overwaaien, daar was het zeer normaal om 10% fooi te geven.
tegenwoordig reizen we allemaal meer, zijn we als burger meer in contact gekomen met het 10%'s principe van Duitsland en zijn we dat mee gaan nemen naar Nederland.

ik moet zeggen, bij kleine bedragen geef ik sneller 10%, bakje koffie, rond maar naar boven af etc.. eten dat thuisbezorgd wordt, rond maar naar boven af..

maar als die 10% echt veel wordt, dan geef ik procentueel minder.

als mijn rekening 76 euro is, geef ik 80, is het 78 dan maak ik er 80 van en schuif er nog wat losgeld bij uit mijn beurs (ik tel dat niet)..

is een rekening 110 dan geef ik net iets meer dan 115, omdat ik ergens wel besef dat 5 euro dan misschien wel wat weinig fooi is, maar ik ga toch echt geen 10 tje fooi geven.

Bij mij geef ik dus gewoon op gevoel.. bij lage bedragen zit ik ruim op tien procent.. bij hogere bedragen is het 5-7 euro fooi ongeveer.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:16

Ik geef altijd fooi, maar geen 10 procent. Met uiteten vaak rond de 2 a 3 euro, en met een terrasje rond ik het af naar boven met 1 euro fooi zoiets... maar wel alleen als de service goed was!

En waarom? Ik doe het uit beleefdheid (zo voel ik het), en uit blijk van waardering, zoiets :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:16

Ik vind het leven al duur genoeg, fooi geef ik eigenlijk nooit. Soms rond ik af als ik contant betaal, maar meestal pin ik :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:17

Dat ligt aan de situatie. Zoals hierboven genoemd geef ik voor een paar drankjes zeker geen fooi, als iemand zich de hele avond de benen uit het lijf heeft gelopen EN de service goed was wel.. Op vakantie geef ik standaard fooi in de restaurants omdat daar de lonen (veel) lager liggen. Als ik erover nadenk vind ik het toch raar, ik krijg ook geen fooi van mijn patiënten :+ waarom zou je dat voor drankjes rondbrengen wel moeten krijgen..

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:17

Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt waardeloos is.. Het zal niet altijd exact 10% zijn, meestal ronden we het af naar een mooi getal en die ene keer is dat iets meer dan 10% en de andere keer wat minder.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:18

Ik geef eigenlijk nooit fooi. Ik heb ook begrepen dat dat in Nederland eigenlijk al een beetje bij de prijs in zit. OP vakantie geef ik soms wel fooi, ligt een beetje aan het soort restaurant.

Ik ben overigens opgegroeid in het noorden, maar woon nu redelijk in het oosten.
Laatst bijgewerkt door patatkraam op 09-09-16 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:19

TerraHowrse schreef:
Hier in het Noorden nog nóóit iemand fooi zien geven, ook niet in luxere restaurants.
Eerlijk gezegd wist ik ook niet van die regel. :o
Nu gaan wij zelden uit eten en dan ook nog eens naar iets 'makkelijks', maar we hebben eigenlijk nooit fooi gegeven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:19

Ik geef die 10% in NL, ook omdat ik vanuit vakanties in de VS gewend ben om nog meer (15-20%) te geven. Dan voelt het heel l*llig om dan hier 1 Euro of zo te geven. Tenzij het hele gebeuren bagger was natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 09-09-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:20

Maar is het uiteten in de VS dan goedkoper? Omdat er nog zo'n 15 tot 20% bij komt? :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:20

Ik geef fooi als het eten goed was en de bediening ook fijn was.
Maar zeker geen 10%.
Meestal 1-3 euro. Of zoals vele zeggen/doen afronden.
Mocht ik met de pin betalen geef ik als ik contant bij me heb alsnog gewoon contant fooi

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:21

Eight schreef:
Maar is het uiteten in de VS dan goedkoper? Omdat er nog zo'n 15 tot 20% bij komt? :)

Nee je kan er net zo duur eten als hier hoor :+

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 15:22

Ik geef nooit geen 10% fooi. In België is dat niet echt de gewoonte. Wat ik wel doe is het bedrag afronden maar soms is dat maar een paar cent dat ze krijgen als fooi.

De kelners en koks worden betaald om hun werk te doen. Ik ga er van uit dat de fooi in de prijs inbegrepen zit.

Cowboy55

xTitanic schreef:
Eight schreef:

Nee je kan er net zo duur eten als hier hoor :+

Hangt een beetje ervan af waar je zit, maar gemiddeld is het veel en veel goedkoper dan hier. Maar uiteraard kun je daar ook een godsvermogen achterlaten in een sjieke tent. Punt is dat de bediening daar echt moet leven van de fooi, salaris is er nauwelijks. De fooien vormen de inkomsten.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 09-09-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Gillbo schreef:
10% vind ik best veel. Voor een kop koffie met appelgebak doe ik ook niet aan fooi. Bij uiteten weer wel.
Het hangt voor mij ook van de service af.Die restaurant waar je moet bestellen via een tablet, daar geef ik nooit fooi.

Waarom niet als het via een tablet is? Die serveerders moeten toch ook drinken/eten rond brengen?

Ik heb een tijdje in een Sushi restaurant gewerkt, waar ze dus inderdaad met tablet werken. Betekend niet dat wij minder hard moest werken := Liepen ons eigen letterlijk kapot, pauze was meestal geen tijd voor of even 5 minuutjes snel wat drinken. En het fooi? Dat moesten we inleveren aan de grote baas :=

Ik zelf geef trouwens nooit fooi omdat ik meestal pin.