Presenteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:07

Hoi!

Aangezien er geen topic is over presenteren , hier eentje :D Niet om je aan te stellen maar misschien is het leuk als we elkaar een beetje aanmoedigen als je weer voor een enge presentatie staat!

Nog meer mensen die presenteren eng vinden? Er wordt 100 x gezegd: Stel je niet aan, je bent zo klaar, je kent je tekst, doe niet zo dom. Maar al presenteer ik 10 x in de week, ik blijf het eng vinden. Stukje onzekerheid denk ik! Eerste week school, en ik hoor nu dat ik over 3 weken en over 5 weken een presentatie moet houden en zie er nu al tegenop. Overdreven ik weet het, maar ik meen het echt :+

Er zullen er vast wel meer zijn!

snuffie123

Re: Presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:14

Ik snap zelf niet waarom ik het "eng" vind eigenlijk. Maar ik begin helaas enorm te trillen en mijn ademhaling wordt ook heel raar waardoor ik moeilijk uit mn woorden kom.

Het is gelukkig wel iets minder geworden. Ik moet namelijk sinds vorig jaar erg veel presenteren.

Dit is nu de 1e week school weer voor mij en ik moet volgende week meteen 3 presentaties en een pitch houden. Dus dat begint lekker ;(

Moet je lange presentaties houden en alleen Ts? Ik haal altijd wel steun eruit als ik met meerdere mensen voor de klas sta. Weet in ieder geval dat je echt niet de enigste bent en probeer je inderdaad niet te druk te maken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:20

O succes alvast met die van jou dan! ;) Fijn dat het in ieder geval al iets minder is geworden.

Voor een korte presentatie ben ik wel iets minder zenuwachtig, maar alsnog wel erg. Voor kleine groepjes zijn de zenuwen wel klein stukje minder. Mijn stem gaat verschrikkelijk trillen en dan ga ik gedachtes invullen voor een ander wat ze wel niet van mij vinden :+ Ik ken de tekst altijd goed, ben ook niet bang dat ik niet uit mijn woorden kom maar ik weet nog dat er ooit een meisje moest presenteren waar haar stem zo erg van trilde dat ik weet hoe het er uit ziet.

Niet altijd alleen, soms met een groepje.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:26

Ik vond presenteren altijd vreselijk maar hoe vaak je het doet hoe beter het wordt. Het wordt steeds net ietsje minder eng.
Wat mij helpt is goed voorbereiden en ik probeer me altijd voor te stellen dat het publiek in zijn ondergoed zit, dat helpt ook :P .
Ondertussen presenteer ik regelmatig op congressen voor volle zalen. Helemaal over gaat het nooit hoor, maar spanning is natuurlijk ook heel nuttig, het maakt je ook scherp!

Edit: met een rode kop staan en niet uit je woorden komen maakt natuurlijk geen reet uit! Dat is heel normaal. Heeft echt iedereen.
Laatst bijgewerkt door troi op 08-09-16 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:28

Ik meld me ook. Ik probeer zo veel mogelijk presentaties te vermijden of onder uit te komen, en dat is vorig jaar al twee keer met toeval gelukt :P Maar helaas moet ik er toch aan geloven, ik blijf het eng vinden.
Ik word inderdaad ook heel kortademig en krijg vaak rode vlekken in mijn nek, en als ik dan daar aan denk dan word alles alleen nog maar erger. Ik moet wel zeggen dat het verbetert is door vaak te doen, maar het blijft iets waar ik vreselijk tegen op kijk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:34

Ik vind het heerlijk! Waar ik het eerst eng vond en er kriebelig van werd vind ik het nu fantastisch. _O_

Je moet er van leren houden, een manier zoeken waardoor je zo comfortabel wordt ermee.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:53

Mooi dat ik niet de enige ben! Hebben jullie het ook bij korte presentaties of echt alleen als je alleen een lange moet houden?

Wat raar Kim, dat dat zo omslaat! Hoop dat ik het ook ooit fantastisch ga vinden :+ Hoe is dat bij jou gegaan dan, dat je er ineens van bent gaan houden omdat je een manier heb gezocht?

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:39

Ik vind het ook echt zo erg om te doen! Ik heb het eigenlijk met name bij langere spreekbeurten (meer dan een paar minuten) en als ik alleen moet (of in duo's). Als ik in een groepje moet vind ik het nog wel meevallen. En als het een kleinere klas is vind ik het meestal ook al wel minder eng.

Wat ik heb als ik zenuwachtig ben is dat ik echt hele stukken tekst vergeet. Dat is misschien ook wel de reden dat ik zenuwachtig ben? Ik krijg ook helemaal een trillende stem :( echt niks die spreekbeurten

Wat ik me afvraag aan jullie: hoe bereiden jullie je voor? Ik leer altijd de tekst woord voor woord uit mijn hoofd, vriendinnen zeggen dat dat niet hoeft maar ik ben bang dat ik anders helemaal niet meer weet wat ik moet zeggen. Verschilt dit gewoon per mens wat je het fijnst vindt?

Ik zit nu in 5 gymnasium en de enige presentatie die ik nu al weet is dat ik een presentatie moet houden bij levensbeschouwing. In je eentje over jezelf en dat geloof ik een half les uur duurt, kijk daar nu echt al tegenop |( Verder hebben we tot nu toe ook ieder jaar een presentatie gehad bij Nederlands dus ik gok dat die dit jaar ook nog wel gaat komen...

@snuffie123 succes volgende week alvast!

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:08

Ik zag eerst ook altijd op tegen presentaties, maar voor mij werkt een goede voorbereiding heel goed. Wat bijvoorbeeld wel fijn is (als de mogelijkheid er is) is om de presentatie al eens te doen in de ruimte waar je later de presentatie ook geeft.

Wat het fijnste werkt is natuurlijk persoonlijk. Maar ik denk dat als je het woord voor woord uit je hoofd leert, dat je het dan sneller vergeet. Het is dan misschien fijner om de grote lijnen wel te weten. Dan kan je het vertellen in plaats van 'voorlezen uit je hoofd'.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 23:11

Vreselijk, presenteren. Ik heb er echt een hekel aan en krijg spontaan een spraakgebrek ervan :')

Moet wel zeggen dat lange presentaties me beter af gaan dan korte, dan kan ik me tijdens de presentatie over de zenuwen heen zetten op een of andere manier..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:38

amado7 schreef:
Mooi dat ik niet de enige ben! Hebben jullie het ook bij korte presentaties of echt alleen als je alleen een lange moet houden?

Wat raar Kim, dat dat zo omslaat! Hoop dat ik het ook ooit fantastisch ga vinden :+ Hoe is dat bij jou gegaan dan, dat je er ineens van bent gaan houden omdat je een manier heb gezocht?

Ik had faalangst, maar wel een grote mond. Een hele handige combinatie dus. :Y) Vanuit school kregen we de mogelijkheid om workshops te volgen daarover. Daarin hadden ze een paar handige tips die me ontzettend geholpen hebben, ik zal die wat mij het meeste geholpen hebben even noemen:
- Diep blijven ademhalen
- Proberen geen euh te zeggen, dat staat onhandig, neem tijd voor je zinnen te formuleren.
- Niet ratelen, rustig spreken, denk na over je woorden, neem de rust
- Weet je het even niet meer, sluit je ogen, draai naar de presentatie en adem drie keer diep in
- Blijf over de groep waar je tegen spreekt scannen, maar als je nerveus bent maak geen oogcontact. Kijk naar mismaakte kapsels, slechte kledingkeuzes, mensen die in hun neus zitten te peuteren, in slaap vallen of andere dingen aan het doen zijn.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:53

Ik had in het begin niet heel veel moeite met presenteren, tot er in groep 8 gezegd werd dat het zo slecht was dat ze niet wist wat ze ervoor moest geven :') , ik was helemaal van slag, wat als alles fout gaat? Iedereen me uitlacht? Maar in de eerste klas van de middelbare ging het langzamerhand steeds beter, ik kreeg meer vertrouwen in mijzelf en in mijn presentatie. Want dat is eigenlijk het belangrijkst, het vertrouwen in jezelf. Je weet zelf wel hoe jij bent, en het maakt je dan niks uit wat anderen ervan vinden of dat het fout gaat.
Nu heb ik helemaal geen moeite met presentaties en doe ik het gewoon, maar bij mij lag het meer aan onzekerheid, die er nu niet meer is :D

Wat ik met dit verhaal probeer te bereiken is, hoe slecht je ook denkt dat het kan gaan. Je mag fouten maken, want van die fouten gaat het presenteren uiteindelijk steeds beter. :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:18

Ah, presenteren. Mijn favoriete bezigheid (not). Deels vind ik presenteren leuk, het voorbereidingswerk vind ik echt leuk om te doen maar het presenteren op zich zelf, nee. Gecombineerd met mijn faalangst vind ik het echt vreselijk. Na de herfstvakantie moet ik een referaat voor Nederlands houden (en later in het jaar iets met een presentatie voor Engels, in het Engels..), zie er nu al tegen op.

@BeSen, van fouten leer je inderdaad maar het maakt je ook weer onzeker, 'straks doe ik het weer fout', 'ik kan het helemaal niet', 'lol, zie je wel, je kan het inderdaad niet' (tenminste bij mij gaat het zo, weet natuurlijk niet hoe 't bij jou zit XD).

In ieder geval, veel succes (en veel plezier, want presenteren kan zeker ook wel leuk zijn) :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:19

Ooh presenteren, verschrikkelijk. De laatste keer dat ik moest presenteren moest ik in mijn eentje een gedicht uit mijn hoofd(Nederlands) voorlezen. Er schoot een brok in mijn keel van de enorme spanning toen ik wilde beginnen. Ik kon niet praten omdat ik dan in huilen zou uitbarsten. De hele jongensgroep van de klas lachte me uit. Pfff, het is nu echt drama, ik durfde het al nooit, maar nu is het nog erger. Het liefst loop ik dan ook met een grote boog om alle kansen dat ik moet presenteren heen :n

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:23

deksel schreef:
Ah, presenteren. Mijn favoriete bezigheid (not). Deels vind ik presenteren leuk, het voorbereidingswerk vind ik echt leuk om te doen maar het presenteren op zich zelf, nee. Gecombineerd met mijn faalangst vind ik het echt vreselijk. Na de herfstvakantie moet ik een referaat voor Nederlands houden (en later in het jaar iets met een presentatie voor Engels, in het Engels..), zie er nu al tegen op.

@BeSen, van fouten leer je inderdaad maar het maakt je ook weer onzeker, 'straks doe ik het weer fout', 'ik kan het helemaal niet', 'lol, zie je wel, je kan het inderdaad niet' (tenminste bij mij gaat het zo, weet natuurlijk niet hoe 't bij jou zit XD).

In ieder geval, veel succes (en veel plezier, want presenteren kan zeker ook wel leuk zijn) :).

Ja, had ik eerst ook. Maar nu interesseert het me vrij weinig. Dus dat is positief vooruit gegaan voor mij +:)+

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 18:27

Ik vond het ook altijd verschrikkelijk, die presentaties. Als ik het in het Engels moest doen, leerde ik ook altijd woordje voor woordje uit mijn hoofd omdat ik gewoon heel slecht was in Engels :')

Als je in het Nederlands moet doen, zou ik dat niet aanraden. Zorg gewoon dat je de hoofdlijnen goed in je hoofd hebt. Als je een detail vergeet is dat niet erg. Maak gebruik van een Powerpoint (als dat mag) en zet daar ook nog eens de hoofdlijnen in. Ik had zelf wel altijd als dat mocht blaadje met tekst erbij zodat mocht het fout gaan kon ik me altijd nog herpakken.

En voor je zenuwen: ik dacht altijd aan bepaalde personen en dacht dan: Erger dan die persoon kan het toch niet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 18:34

Wat leuk ( ja niet voor jullie :+ ) dat er nog veel meer zijn!

Ik reageer vanavond even op jullie!