Dag allemaal! Hoop dat mijn topic goed staat hier.
Ik heb een pasgekocht jurkje voor het eerst in de was gedaan en nu is hij (ik was er al bang voor) iets gekrompen. Ik was altijd koud, 30°, en had het jurkje al iets geprobeerd uit te rekken voor het ophangen. Het probleem is vooral dat ik heel lang ben en de taille zat op de goede plek (wat voor mij altijd lastig te vinden is) en die zit nu een stukje hoger, dus over mijn ribben. Daarbij is 'ie dus ook iets korter geworden.
Hoe kan ik voorkomen dat de jurk krimpt na het wassen, of hoe kan ik 'm weer wat uitrekken? Wie heeft de tip?
Als ik bang ben dat iets gaat krimpen stop ik het altijd een dag in een emmer koud water. Tot nu toe lijkt het te werken Overigens was ik op 40 graden, en hang ik het te drogen.
Judass, en dan? Laat je het er een dag inzitten en dan hang je het op? Gebruik je ook wasmiddel? magda_90, ja het jurkje is al droog. Ik merkte het toen ik 'm aan deed. cissy, liggend drogen helpt tegen het krimpen? En hoe was jij dan, als je bang bent dat iets krimpt?
Sommige hele fijne stoffen,of krimpende stoffen (denk aan wol,of angora) het beste koud wassen en liggend(op een badlaken) drogen. Ik zou,aangezien hij al droog is,hem opnieuw in koud water leggen en dan op bovenstaande manier drogen.
Ik koop geen krimpende kleding, gooi alles ook nog eens in de droger. Maar mocht ik iets hebben waarvan ik zeker wil weten dat het niet krimpt dan niet te heet wassen en op wasrek drogem en af en toe alle kanten op rekken.
Is het jurkje van katoen? Dat krimpt gewoon altijd, daar is niks aan te doen. daarom hoef ik ook geen katoenen kleren meer. Wat het ook nog doet is breder worden, iets wat je dus precies niet wilt.