Sinds een paar maanden is de afdeling waar ik werkzaam ben over op zelfsturing. Kleine teams die zélf bepalen hoe ze werken, zonder bureaucratische tussenkomst van allerhande lagen leidinggevenden. Zelf campagnes gaan bedenken, zelf onze targets bepalen, zelf onze kosten verantwoorden, zelf voor rapportages zorgen, zelf beslissingen maken over contractverlengingen of salarisverhogingen.
In de praktijk komt er een bups méér werk op onze schouders terecht. Campagnes werden normaal bedacht door marketing, rapportages werden verzorgd door onze teamleiders, targets werden bepaald door het salesteam, voortgangsgesprekken werden gehouden door onze leidinggevenden.. En nu doen wij dat allemaal zelf. Ik krijg er een beetje het gevoel van dat ze een laag dure mensen er tussenuit hebben gehaald ter besparing, en dat wij als "gewone" medewerker dat allemaal maar even mogen opvangen, naast onze toch al behoorlijk drukke baan, zonder dat wij daar extra voor betaald krijgen natuurlijk
En het werkt niet! Ik ben soms meer dan een dag per week kwijt aan overleggen over targets, campagnes, werkwijzes. Die uren kan ik niet besteden aan waar ik voor aangenomen ben, namelijk mijn klanten helpen. Maar aan de andere kant overlegt niemand meer over begin- en eindtijden en is het een komen en gaan naar eigen inzicht feestje. En dat werkt niet, als je maar met 3 man in 1 team zit. Mijn collega's met wie ik 3 maanden samenwerk moeten gaan beslissen of mijn contract verlengd wordt binnenkort en ik moet bepalen of mijn collega die hier al 35 jaar werkt salarisverhoging krijgt. Als iemand het verkloot dan moeten we elkaar daar zélf op aanspreken en aangezien kritiek geven een aansturen een delicate kunst is die wij niet beheersen, wordt het meestal gewoon een potje collega-bashen. Het maakt het er niet gezelliger op

Ik heb het idee dat ik er gewoon niet voor in de wieg gelegd ben. Het levert me veel stress op momenteel en dat maakt m'n werk ook niet leuker. De zelfsturing is momenteel meer een doel en het is ook nog eens niet haalbaar
Zijn er mensen die ervaring hebben met zelfsturing en die het ook zo'n hoop ellende vinden? Of misschien juist positieve verhalen hebben? Ligt het nou aan mij dat ik er zo ellendig van word of werken zelfsturende teams nou gewoon echt niet? 
), dat je gewoon regelmatig even langs moet lopen op de afdeling om te informeren hoe het gaat en of hij iets voor ons kan betekenen (en dat veel problemen niet op te lossen zijn met taart of ijsjes (hoe lekker ook
)). Ook heb ik voor het eerst sinds ik hier werk (3 jaar) een fatsoenlijk planningsgesprek (onderdeel van functioneringsgesprek) gehad.