Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Manon 2

Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 13:01

We zijn aan het kijken naar huizen op plekken waar ook behoorlijk wat veehouderij is. Ik snap natuurlijk heel goed dat je niet in agrarisch gebied moet gaan wonen als je niet tegen geur kan.

Wat ik moeilijk in te schatten vind, is hoe vaak het echt te erg is om buiten te zitten (of je was buiten te hangen). We zijn op een bepaalde plek de afgelopen week 4 x gaan wandelen om te ruiken en ruiken directe geur van veehouderij alleen direct voor de ingangen van de stal (fokkerij koeien en melkveehouderij). Als je een stukje verder loopt is de geur al weg.

Concrete vragen:
Hoe vaak wordt op 1 stuk grasland of op 1 stuk land bedoeld voor boomteelt mest uitgereden of geinjecteerd? (indicatie hoor, is het 5 x per jaar, 10 x per jaar, 20 x, meer?).

Gebeurt dat in een bepaalde regio meestal op 1 dag of doen alle bedrijven het gewoon wanneer zij willen en kan dat dus met meerdere bedrijven in de buurt tussen februari en september heel vaak zijn?

Op wat voor afstand ruik je het uitrijden of injecteren van mest?

En los van het mest uitrijden, hoeveel stankoverlast heb je van een rundveebedrijf (fokkerij) dat op 120 meter hemelsbreed zit ten Zuid-Westen (vaakst voorkomende windrichting) van een huis?

Ik snap dat er geen keiharde antwoorden zijn maar ervaringsverhalen zijn al heel erg fijn.

geertje3

Re: Hoe vaak mest uitrijden en stankoverlast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:16

wij rijden 4 tot 5 keer per jaar mest. en dan zijn we in totaal den ik een dag of 3, 4 bezig. geld niet voor elke boer. de 1 is langer bezig en weer een ander korter

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:18

Injecteren/uitrijden mest mag tussen feb/maart (data zijn aan het veranderen) en eind aug/half september afhankelijk van de grondsoort.
Afhankelijk van het weer (of machine het land op kan, dus droog genoeg) wordt er zeker 1-3x/jaar bemest met dierlijke mest. Meestal in elk geval zo dicht mogelijk aan het begin en einde van toegestane periode ivm legen mestkelder. Eventueel dat er op hooiland na het hooien nogmaals bemest wordt.

Of en hoeveel je ruikt van de veehouderij hangt af van welk vee en wat er aan begroeing tussen stal en huis ligt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:21

Boomgaard heb je misschien eerder last van het vergif. Daar zou ik zeker niet vlak naast gaan zitten.

Grasland hoogstens 2-3x per jaar.

Wij zitten ongeveer 500 mtr van een mesthandel vandaan met veel mestopslag (en eerder nog enkele varkensstallen), pal tegen de westenwind, en eigenlijk ruiken we er amper wat van.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:22

Na een tijdje ruik je het niet meer. In ieder geval niet de lucht die er constant hangt. Mestrijden ruik je wel, althans hier wel. Maar dat is net wat je er zelf van maakt. Het is iets dat gebeuren moet en het stinkt op zijn hoogst (bij ons dan) 2 dagen ofzo. Nou vind ik koeienmest wel lekker ruiken, maar een 100 meter van stal zit een varkensstal en dat vind ik écht een verschrikkelijke kotsgeur. Maaarrrrr, die ruik je alleen als je er voorlangs rijdt of als de wind toevallig verkeerd staat, dus ook niets onoverkomelijks.

Als je het écht een mooi plekje vind, dan lijkt het mij meeeeer dan de moeite waard!

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:30

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar waarom vraag je niet gewoon bij de boeren zelf hoe vaak ze dat doen? Je geeft net aan dat je al een paar keer er aan langs bent gelopen, dan kun je ook het erf oplopen.. Ik weet wel dat je echt niet in de buurt wil wonen van akkers waar kippenstront wordt verspreid, dat blijf je echt wel een paar dagen ruiken.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:31

onze buurman heeft een melkvee bedrijf en daar hebben we niet veel stankoverlast van.Wel aan het begin van het mestseizoen als de wind ui het zuiden-westen komt en hij de mixer in de put heeft,maar dit is vaak maar eenmalig.De koestal ligt denk ik een 200 meter van ons af.
Injecteren doen de boeren vaak ongeveer tegelijkertijd,voorjaar en zodra het gras in de kuil zit,en wij zelf maar 2 keer per jaar,laatste keer eind augustus

Ik ruik wel of ik de was buiten kan laten drogen of niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:46

Hoe lang je het blijft ruiken hangt ook af van de manier waarop gemest wordt en om welke dieren het gaat. Wat voor bedrijven zitten er in de buurt? Van wie is het land dat om jullie ideale plekje ligt?

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:52

Wij wonen zelf ook op een agrarisch bedrijf.
We wonen praktisch 5 meter naast de stal en zelfs in huis ruiken we al niks van de koeien.
Hier word er ongeveer 4 tot 5 keer per jaar mest uitgereden, maar niet op vaste dagen.
Ik heb nooit echt last van de geur, wel doe ik uit voorzorg de ramen dicht.
En dan staat ons huis maar 8 meter van het weiland af waar bemest wordt.
Zoals je zelf al zegt, als je buitenaf gaat wonen is dit nou eenmaal zo maar de overlast hiervan is minimaal!

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:53

Mest uitrijden ruik je echt wel. Ervaring hier is dat het ca. 3x per jaar over een grasland gaat, maar het wordt heel vaak eind van de dag uitgereden net voor er die avond regen verwacht wordt. Volgende dag merk je er dan niets meer van.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:53

Het uitrijden van (koeien-) mest ruik je uiteraard wel, maar de geur is na een dag al weer ver weg. Hoe vaak er mest wordt uitgereden is afhankelijk van het gewas. Gras kan zeker vier tot vijf keer worden geoogst, daarna wordt het met dierlijke of kunstmest bemest.

Varkensmest vind ik persoonlijk wat meer stinken en kippenmest is echt vies. Maar als het is uitgereden heb je er maar heel kort "last" van. Hier heeft wel eens een berg met kippenmest een tijdje gelegen, dat was geen feest.

Mocht je zelf ook wat land krijgen, vraag je of ze het meteen meebemesten. Altijd minder erg als je er zelf ook plezier aan beleefd :-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:55

LadyUrsy schreef:
Mocht je zelf ook wat land krijgen, vraag je of ze het meteen meebemesten. Altijd minder erg als je er zelf ook plezier aan beleefd :-)

En boer blij want weer wat mest kwijt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:57

Ik vraag me af of he wel geschikt bent om in het buiten gebied te wonen als de vraag je nu al bezig houdt.

Ik vind het erg verschillend.
Mais langs je dan is het een keer spuiten en een keer mesten. En daarna het mais hakselen.

Maar gras kan best vier keer zijn.
En elke boer doet dat wanneer hij gemaaid heeft. En daarna tijd heeft.

Dan staan er aardappelen en is het ook weinig mesten maar weer vaak spuiten.
Zo ook met bloembollen van gladiolen.

Hoe staat je huis. Het oogsten geeft soms ook overlast als ze voor je gevoel door je huis heen rijden met hun machines.

Er zijn ook mensen die klagen dat hin dure auto vies wordt van modder op da land weggetjes.

Ik heb daar allemaal geen moeite mee.
Dat is de charme van het buitenleven.
Stinkt het dan gaat de droger aan.
De auto gaat er keer vaker door de wasstraat.
En voor de rest is er vaker rust dan in de stad .
Heerlijk!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:57

Ik woon ook "erg agrarisch" melkveebedrijf als achterbuurman en groot modern varkensbedrijf als linker buurman, pluimvee als overbuurman.

Rondom ons huis grasland waar inderdaad 4/5 keer per jaar mest gereden wordt. Hier wordt eigenlijk altijd koeien-drijfmest geinjecteerd en moet zeggen dat val reuze mee.

Het varkensbedrijf is erg modern met goede luchtwasser daar hebben we nooit stank van. De kippen ruik is alleen als het flink geregend heeft en dan net droog, en dan maar half uur of zo.

Koeien die ruik ik amper.

Ik zou niet bij voorbaat naar de boeren gaan, die zou ik te vriend houden als buren. Altijd handig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:06

Ik ruik liever mest dan uitlaatgassen, het is maar waar je voor kiest. Ik vind de nadelen van wonen op het platteland vele malen minder dan de voordelen. Ik zou eerder nadenken wat je toekomstplannen zijn.
Die mestlucht, och, zo weer weg maar elke dag kinderen naar en van school halen, wegbrengen naar speelafspraken, sportclub. Verder weg zitten van winkels, doktoren, bioscoop enzenz. Twee auto's nodig omdat je alle twee werkt en je sowieso niet zonder auto kunt op het echte platteland. Kun je je aanpassen aan de mensen die er al wonen, ga je meedoen met buurtactiviteiten? Kun je goed tegen sociale controle, voel je je veilig indien je regelmatig alleen thuis bent??

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:11

Eerlijk,ik vraag me af waarom je naar het platteland gaat als je je zoiets afvraagt?
die geur hoort toch gewoon bij het platteland?

zelf kijk ik nu door het raam en zie er eentje mest uitrijden(niet injecteren),
net zoals vorige week,gisteren,2 weken terug,.....

en dan?

ik ruik dat veeeel liever dan een fabriek,uitlaatgassen,.....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:12

Ik heb op een boerderij gewoond, maar weinig last van de geur van mest uitrijden, want aan de westkant lag natuur en daar achter de stad. :D Woon nu in een dorp, maar ruik het nog steeds af en toe.

bruintje123 schreef:
Maar gras kan best vier keer zijn.
En elke boer doet dat wanneer hij gemaaid heeft. En daarna tijd heeft.

Maar bij grasland heb je ook de lekkere geur van vers gemaaid gras. <3 Zodra het maaien begint gewoon als een malle aan de was beginnen, meestal is het dan mooi weer en binnen enkele uren droog. :D Dan heb je alles schoon in de kast liggen voordat het bemesten begint.

bigone schreef:
Ik ruik liever mest dan uitlaatgassen, het is maar waar je voor kiest. Ik vind de nadelen van wonen op het platteland vele malen minder dan de voordelen. Ik zou eerder nadenken wat je toekomstplannen zijn.
Die mestlucht, och, zo weer weg maar elke dag kinderen naar en van school halen, wegbrengen naar speelafspraken, sportclub. Verder weg zitten van winkels, doktoren, bioscoop enzenz. Twee auto's nodig omdat je alle twee werkt en je sowieso niet zonder auto kunt op het echte platteland. Kun je je aanpassen aan de mensen die er al wonen, ga je meedoen met buurtactiviteiten? Kun je goed tegen sociale controle, voel je je veilig indien je regelmatig alleen thuis bent??

Ik kon juist al op jonge leeftijd samen met mijn broertje op de fiets naar school, omdat we over veilige binnendoorweggetjes konden. Eerst fietste moeders nog mee, maar al gauw niet meer. Niks bakfiets.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:13

En tussen half september en 1 februari mogen ze helemaal geen mest uitrijden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:18

friesam schreef:

Maar de meeste mensen zitten in die periode ook niet buiten ;)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:19

Ik denk dat het buitengebied niets voor je is ts.

Naast het zovaak uitrijden van de mest ben je ook afhankelijk van hoe de wind staat. Als die bij ons verkeerd staat ruiken we de brokkenfabriek welke 4 kilometer hemelsbreed verder op staat. Hebben we het helemaal getroffen dan ruiken we de varkensboer tegenover ons of de geitenboer links.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 14:54

Dank je wel allemaal!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:40

Wij gieren de putten leeg zodra het mag en de draagkracht van het land voldoende is, dat is in het voorjaar. Dan maaien we alles (46 ha) zeker 3 keer gedurende het voorjaar en de zomer, maar meestal niet alles tegelijk (15 a 20 ha max per keer). Na het maaien wordt het land weer bemest. Dus dat zijn vaak ook weer een dag of 10 in totaal dat we aan het gieren zijn. Vergis je ook niet in de lucht die het mixen van de putten met zich meebrengt. Dat vind ik erger stinken dan het uitrijden.
Vlak voor het einde van de uitrijperiode rijden we de putten nog een keer leeg. Maar ook in de winter wordt de put gemixt om korstvorming te voorkomen, en wordt er mest uit de stalputten in de mestzak gereden. Ook dat kan stinken. Tot slot nog ruige mest (stromest van de mestbult), dat is 1 dag per jaar.
We proberen niet op zondag en in de avond te gieren om overlast zoveel mogelijk te voorkomen maar dat kan niet altijd.
Ik sluit zelf altijd even de ramen en haal de was binnen. Maar echt vies vind ik het niet en het gras schiet de grond uit na het mesten. Liefst eerst een buitje erover en dan de zon, en groeien maar. Goed voor de koetjes dus goed voor mij!
Overigens vind ik varkens of kippen veel erger stinken dan koeien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:08

Manon 2 schreef:
Dank je wel allemaal!

En wat vind je van de antwoorden?

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:21

friesam schreef:

Waarom mag dat niet?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:31

Wettelijk vastgelegd