Vrouwen van loonwerkers! Hoe overbruggen jullie de mais?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

famoza

Vrouwen van loonwerkers! Hoe overbruggen jullie de mais?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 22:29

De titel zegt het al...
Het is met name aan vrouwen/vriendinnen van loonwerkers!

Het grasseizoen is ten einde.... de mais komt er weer aan!
Voor mij een periode waar ik het hele jaar tegenop zie.
3 tot 4 weken een beetje een eenzaam gevoel, maar vriendlief doet wat hij leuk vind en daar gaat het om!
Ik wist het natuurlijk al toen we een relatie kregen, maar toch zitten er momenten tussen tijdens de mais dat ik het best even lastig heb om zoveel alleen thuis te zijn.
Vooral nu het 't eerste jaar is dat we op onszelf wonen en ik dus helemaal alleen thuis zit.
De dagen dat ik weer van 06:00 tot 00:00 alleen thuis zit en eet..

Vooral vind ik het erg lastig als ik hem zo moe en af zie takelen.
Vorig jaar is hij al eens in slaap gevallen achter het stuur en dat vond ik zelf erg heftig, hij zelf minder.
Ik vind het niet kunnen dat het in Nederland nog zo toegankelijk is om zoveel uren te maken, en de vrachtwagen chauffeurs die moeten zich aan de uren houden anders krijgen ze flinke boetes!

Ben benieuwd of er meerdere zijn die dit meemaken en ben erg benieuwd hoe iedereen ermee omgaat!

Laat horen!

Jester_

Re: Vrouwen van loonwerkers! Hoe overbruggen jullie de mais?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:33

Verschilt dat ook niet heel erg per loonbedrijf? (Ik heb er verder geen ervaring mee hoor puur interesse)

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 22:34

Jester_ schreef:
Verschilt dat ook niet heel erg per loonbedrijf? (Ik heb er verder geen ervaring mee hoor puur interesse)

Over het algemeen allemaal hetzelfde.
Sommige draaien ook 24 uur in 2 ploegen maar dan zitten ze alsnog van 3 smiddags tot 3 snachts op de machines.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 22:35

Die vrachtwagenchauffeurs maken ook wel meer uren dan van 9 tot 5 hoor en ja, dat is wettelijk toegestaan. Volgens mij zelfs 15 tot uur per dag wat wettelijk gewoon mag, maar weet het niet helemaal zeker. En daarbij vind ik zelf dat werken in een landgoed wel iets héél anders is dan werken op een openbare weg waar je nog met honderdduizend andere mensen te maken hebt.

Mijn ex was in elk geval vaak van 4 uur 'sochtends tot een uur of 11 's avonds op pad. Je went eraan. Over een tijdje vind je het vast heerlijk!

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 22:37

Yv_ schreef:
Die vrachtwagenchauffeurs maken ook wel meer uren dan van 9 tot 5 hoor en ja, dat is wettelijk toegestaan. Volgens mij zelfs 15 tot uur per dag wat wettelijk gewoon mag, maar weet het niet helemaal zeker. Mijn ex was in elk geval vaak van 4 uur 'sochtends tot een uur of 11 's avonds op pad. Je went eraan. Over een tijdje vind je het vast heerlijk!

Mijn vriend is in de winter ook vrachtwagen chauffeur als de mais achter de rug is maar hij heeft het er altijd van dat je maar 9 rij uren per dag mag hebben. Maar dan heb je er ook heel veel verplichte pauzes tussen. Ik kan er na 3 jaar nog steeds niet aan wennen misschien komt het ook wel nooit al hoop ik dat wel! Soms zitten er dagen tussen dat hij zijn brood komt smeren en weer gaat... Snap gewoon niet dat dit nog kan in Nederland als er voor andere dingen wel zoveel regels zijn. Zelf persoonlijk hoop ik dat deze aangescherpt worden want ben bang dat het ooit nog eens bij mijn vriend fout gaat...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:00

Mijn vriend is chauffeur en rijd mest naar het land en maakt in het mest seizoen van februari tot september( nu 2 weken verlengt)
15 uur per dag. Soms zelfs meer
Je mag maar 9 uur rijden maar dat red je niet als je heel de dag van een boer naar het land rijd.
Dus maak je je max van 15 werkuren vol en mag je 9 uur aan de kant en dan mag je weer.
Dus zijn korte nachten als je nog naar huis moet eten en douchen enz.
Ik zie hem soms ook echt aftakelen en super moe dat ik denk die rijd z'n eigen dood vandaag..

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:00

Oja pauzes nemen ze tijdens het laden en lossen

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:05

Hier iemand :)
Mijn vriend zit officieel nog in de bosbouw maar in de tijd van gras en maïs bij het loonbedrijf.
Vanaf volgende week trouwens vast bij het loonbedrijf.

Ik heb niet zo'n moeite met alleen zijn. En denk altijd maar, het is tijdelijk, voor je het weet zijn ze weer op normale tijden thuis.

Ze werken inderdaad in mijn ogen belachelijke dagen, maar hij heeft er lol in.
Enige moeilijke vind ik soms het alleen op bed gaan, en dan midden in de nacht wakker schrikken omdat er ineens iemand door je huis loopt haha.

EDIT; moet ik nog even eerlijk melden dat ik mijn vriend in de maïs tijd ook niet zie, hij gaat weg voor ik wakker ben, en komt thuis als ik al slaap.
En eigenlijk vind ik het af en toe best lekker, het rijk alleen :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:14

De 1 kan er makkelijker tegen om alleen te zijn dan de ander inderdaad. Mijn man is chauffeur en heeft ook zeer wisselende diensten en soms een paar nachten van huis. Dat went wel en ik vermaak me ook prima alleen, omdat ik toch altijd s avonds naar mijn paard ga.

Als chauffeur mag je 2 dagen van 10 uur rijden per week overigens en 15 diensturen maken per dag

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:27

Mijn vriend werkt ploegendiensten en de nachtdiensten kan ik zelfs na een jaar nog niet aan wennen. Slaap onrustig of slecht en ben helemaal uit mn ritme.

famoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-16 10:30

Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich dan zorgen maakt en een beetje uit het ritme is!
Ooit hoop ik dat ze bij het bedrijf waar hij werkt ook in 2 ploegen gaan, dan weet je gewoon beter waar je aan toe bent en hoeveel slaap je krijgt.
Of ik hoop dat er hiervoor strengere regels komen, want pauze houden doen ze bijna niet op zo'n dag omdat ze een vast aantal hectares per dag doen en dit er gewoon zo snel mogelijk af willen hebben om enig zins nog een beetje op tijd klaar te zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:35

famoza schreef:
Soms zitten er dagen tussen dat hij zijn brood komt smeren en weer gaat...

Achut, jong werkt 15 uur per dag en moet ook nog zelf zijn brood smeren :oo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:38

Van af en toe hard werken krijgt niemand wat zolang het maar veilig blijft.

Hier welliswaar geen loonwerker maar een met nachtdiensten op de noodopname die bijvoorbeeld gisteren van 1 uur smiddags tot 3 uur snachts ging en geen tijd om te eten.
Slaapt daar dan 3 uurtjes, komt om 8 uur thuis en om 12 uur weer de volgende dienst.

Zolang dat niet het hele jaar is dan is dat gewoon te overbruggen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:45

Ik begrijp je zorgen. Ik zou toch proberen om dit los te laten, je hebt er geen invloed op. Voor hem is dit prachtig, laat hem genieten en zorg dat je er voor hem bent als de tijd het toelaat.

Wat betreft de rust en stilte, daar moet je echt van leren genieten hoor! Ik mis mijn vriend ook als hij in het buitenland zit, maar kan ook enorm van de rust genieten: iedere dagen eten waar ik zin in heb, veel afspreken met vriendinnen, lang bij het paard blijven plakken zonder schuldgevoel, de afstandsbediening voor mij alleen :D Zalig! En het maakt dat ik het ook weer enorm waardeer als hij er gewoon weer is :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:46

famoza schreef:
Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich dan zorgen maakt en een beetje uit het ritme is!
Ooit hoop ik dat ze bij het bedrijf waar hij werkt ook in 2 ploegen gaan, dan weet je gewoon beter waar je aan toe bent en hoeveel slaap je krijgt.
Of ik hoop dat er hiervoor strengere regels komen, want pauze houden doen ze bijna niet op zo'n dag omdat ze een vast aantal hectares per dag doen en dit er gewoon zo snel mogelijk af willen hebben om enig zins nog een beetje op tijd klaar te zijn.

Tja, vraag het weer maar om rekening te houden met de werkdruk, want daar zit de deadline nl. Je kan met nattigheid niet met een grote, zware machine het land op, niet alleen rij je alles kapot, maar je zit vrijwel zeker vast, helemaal met een volle vracht. Loonwerkers hebben voor een aantal dingen maar een korte periode waarin alles af moet. Deels wet (mest rijden), maar grotendeels combi van droog genoeg en zaaien/spuiten/oogsten voordat het te laat is in de groeifase van dat gewas.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:55

Het is een keuze loonwerker zijn/worden,je verdient ook naar de uren die je maakt.
Wij boeren ,hebben ook geen vaste werktijden/rusttijden(is geen moeten ,we hebben zelf voor dit leven gekozen)
We hebben wel eens 24 uur achter elkaar dezelfde jongens gehad om het grassen af te maken.Die jongens hoor je niet klagen,die doen het werk wat ze mooi vinden,eten een warme hap mee bij ons en regelmatig koffie,koek en brood brengen.
Ik denk dat je met je vriend moet praten,een hobby gaan zoeken ,bij familie eten voor de regelmaat.Rondje mee gaan op de trekker.
Ik begrijp dat het vervelend is maar voor je verkering kreeg kwam de dagen ook alleen door.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 10:56

tamary schreef:
Tja, vraag het weer maar om rekening te houden met de werkdruk, want daar zit de deadline nl. Je kan met nattigheid niet met een grote, zware machine het land op, niet alleen rij je alles kapot, maar je zit vrijwel zeker vast, helemaal met een volle vracht. Loonwerkers hebben voor een aantal dingen maar een korte periode waarin alles af moet. Deels wet (mest rijden), maar grotendeels combi van droog genoeg en zaaien/spuiten/oogsten voordat het te laat is in de groeifase van dat gewas.

Letterlijk rennen en stil staan! Het ene moment zie je hier amper wat rijden en vervolgens rijden de loonwerkers elkaar bijna voor de sokken om alles op tijd af te hebben. Ik vind het eigenlijk ook wel wat hebben :o

shirleyp schreef:
Ik begrijp je zorgen. Ik zou toch proberen om dit los te laten, je hebt er geen invloed op. Voor hem is dit prachtig, laat hem genieten en zorg dat je er voor hem bent als de tijd het toelaat.

Wat betreft de rust en stilte, daar moet je echt van leren genieten hoor! Ik mis mijn vriend ook als hij in het buitenland zit, maar kan ook enorm van de rust genieten: iedere dagen eten waar ik zin in heb, veel afspreken met vriendinnen, lang bij het paard blijven plakken zonder schuldgevoel, de afstandsbediening voor mij alleen :D Zalig! En het maakt dat ik het ook weer enorm waardeer als hij er gewoon weer is :j

Heel mooi omschreven!

Hier spreken de vrouwen van loonwerkers tijdens het gras en de mais veel af met vriendinnen! Die maken er voor zichzelf ook een gezellige tijd van :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:11

Mijn vader werkt op een landbouwbedrijf (o.a. prei en asperges) en maakt ook lange dagen van maandag t/m zaterdag. Vooral 's zomers is het veel, dan is 'ie vaak om 6/7 uur weer thuis ('s morgens moet hij ook voor 6 uur op het bedrijf zijn.
Hij heeft nu 2 weken zomervakantie gehad en moet morgen weer beginnen.
Deze zomer was mijn moeder ook veel alleen thuis omdat ik en mijn broertje er ook aan het werk waren

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:08

Ik snap helemaal dat ze maar een bepaalde tijd hebben om de maïs binnen te halen (of gras of aardappelen etc.etc.) maar ik vind het bizar dat sommigen zo lang op zo'n trekker rijden terwijl ze doodop zijn. Iedereen weet hoe gemakkelijk het is om iemand met zo'n krachtmonster dood te rijden. Hier mag wat mij betreft veel strenger op gecontroleerd worden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 14:23

Voor mij geld die periode van maart tot oktober... werkt bij een akkerbouwer. Hiervoor heeft hij altijd bij loonwerkers gewerkt en ben al 7 jaar samen ben er nu wel aan gewend. Mijn vriend heeft in het begin van de relatie gezegd dat hij zijn werk niet opzij zet voor het meisje dus dat als ik voor hem koos ook ervoor koos dat hij niet veel thuis is.
En mijn vriend is elke dag zo moe, hier gaat 6 dagen in de week de wekker om 5u en gemiddeld is die tussen 20 en 22 thuis maar in de drukke periodes is langer heel normaal. Ik kijk er niet meer van op.
Wel zie ik hem ook aftakelen en moe worden maar hij kiest er ook zelf voor. Toevallig gister zijn baas gesproken en nee zeggen en eerder gaan zal die niet doen tenzij het hem gezegd wordt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:10

Ik schop dit topic even omhoog :o

Mijn vriend is bijna de hele week uitgehuurd aan een ander bedrijf waar ze maishakselen. Hij belde me net dat hij iemand moet aflossen en ze gaan wel door tot een uur of 12 vannacht. Dus ik zit voorlopig nog wel alleen. Wie nog meer?

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:38

Mijn vriend werkt in een bedrijf die hakselaars en al het bijbehorende verkoopt en verhuurt.
Maar in deze drukke tijd doet hij niet alleen de verkoop, maar springt ie ook bij bij het monteurswerk. Vannacht waren er 7 hakselaars stuk en heeft ie er 6 voor de ochtend weer draaiende gekregen.
Hij heeft was dus 5 uur thuis en heeft maar een nachtje doorgehaald.....

Zijn quote: Maïs is emotie :+

In deze tijd zie ik hem vrijwel niet, maar gelukkig is het zeer tijdelijk. Vrouw zijn van een militair lijkt mij vervelender.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:49

Mijn vriend is geen loonwerker maar zijn ouders hebben een melkveebedrijf en dus zo'n 90 hectare gras en mais land wat hij hakseld met hun eigen hakselaar.
Daarnaast heeft hij ook nog een gewone baan van 36 uur per week.
Zijn oudste broer heeft het melkvee gedeelt, mijn vrien en zijn jongste broer werken het meeste op het land. Ze doen bijna alles zelf, ploegen, zaaien, gras en mais hakselen.
Ook wordt er van collegaboeren hier in de buurt mais gehakseld door hem, hun helpen mee met rijden.
Momenteel zie ik hem weinig. Eten doet ie of op de boerderij of op de hakselaar. Slapen? Wat is dat :j
Onverantwoord vind ik het. Ze zijn tenslotte wel met levensgrote en gevaarlijke machines bezig, ook rijden ze over de openbare weg en naast het hakselwerk moet ie ook nog bij de baas werken en machines bedienen. Vergeet bijna dat hij ook nog met de auto naar werk moet...
Maar hij vind het geweldig!
Onze kleine kerel van bijna 2 vind het net zo prachtig als z'n pa :D Die wordt helemaal wild als ie een tractor hakselaar kraan of loader ziet haha!
Ik rij er regelmatig heen zodat ie ff met papa mee kan rijden.
Zal blij zijn als het mais eraf is... Maar dan begint het sloten tot 15november -O-

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:56

Ach, zo heeft elk beroep zijn plussen en minnen. Hier melkveehouderij, daar moet je ook flexibel zijn.

Ik ben bevallen en de dag erna moest er hier ook landwerk gedaan worden. Niet leuk, maar het was prachtig weer dus gaan.
Waar al die vrouwen klagen over dat mannen ook verlof moeten krijgen, had ik het graag gehoopt maar de praktijk is gewoon dat veel mannen qua beroep er niet eens bij kunnen zijn, of hun vrouw kunnen ondersteunen. De nachten kunnen ze niet doen vanwege de vele werk uren etc.

Aan de andere kant, ik heb veel tijd om mijn paardenhobby uit te oefenen. Als je er zelf niet te zwaar aan tilt maakt het het voor beide partijen makkelijker en leuker. Loonwerkers zijn gewoon mannen die ervan houden om zo te werken en te doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 20:59

Ja wat m'n vriend doet is tijdelijk want eigenlijk werkt ie voor een groenteproductiebedrijf. Hun hebben ook bloembollen en die beginnen straks daar weer aan en dat gaat ook dag en nacht door. Is het niet rooien dan wel met de vrachtwagen de bollen leveren.

Maar idd loonwerkers zijn mensen die echt ervan houden. Mijn vriend ook die vind het geweldig!