Beginnende Illustrator

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Beginnende Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 00:34

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik ben beginnende illustrator. Ik zit op de school voor de kunsten van het Noorderpoort en ontwikkel daar door verschillende soorten materialen te gebruiken om kunst te maken. Mijn voorkeur gaat uit naar illustrator worden, helaas gaat dat niet zo gemakkelijk als ik gehoopt had. Ik zit nu in de stage periode en ik ben nog steeds op zoek naar een stage. Het is heel moeilijk om een illustrator te vinden aangezien het eigenlijk een 1 mans baan is. Wat me ook heel erg opvalt is dat de stages die aangeboden worden voor de hbo of hoger zijn (ik ben mbo) of helemaal in het zuiden. En ik woon in het noorden. Ik vroeg me dus af of jullie misschien tips voor mij hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik hoor het graag!

8nnemiek

Re: Beginnende Illustrator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:59

Leuk dat je illustrator wil worden, maar het is inderdaad lastig om een stageplek te vinden lijkt me, niet alleen omdat het meestal eenmanszaken zijn maar ook misschien omdat je als illustrator niet zo zeer een stijl van een ander wil overnemen en mensen dus juist niet zo graag een stagiair aannemen.
Ik doe zelf ook redelijk veel illustreren, en nu is het bij mij vooral nog hobby omdat er niet enorm veel werk in te vinden is, maar het lijkt me lastig om een stagiair illustrator iets te moeten leren. Vooral omdat iedereen gewoon een heel andere stijl en manier van werken heeft, en dat wíl je ook natuurlijk.
Heb je al eens op school gezocht naar adressen voor stageplekken? Onze school had destijds een hele lijst door het hele land, maar dat waren dan vooral vormgevers en niet zo zeer illustrators.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:15

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog niet op school geweest, ik begin 12 september pas. Maar als ik op school ben zal ik even vragen of zij adressen weten!

Dat is inderdaad ook zo, misschien moet ik dit jaar gewoon afmaken en hopen dat ik mijn examens haal, en dat ik dan daarna iets zoek als "hoofd" baan en illustrator als bijbaantje.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:27

Wie zijn je favoriete illustratoren hier in Nederland? Wiens werk vind je tof, mooi, inspirerend?
Heb je die illustratoren al gemaild?
Het is waar, veel illustratoren werken voor zichzelf (ik ook) en fulltime stage aanbieden is niet altijd mogelijk. Maar misschien staan ze er wel voor open als je een dagje meeloopt, ze een week of wat helpt met een project of bijvoorbeeld schaduwopdrachten maken onder begeleiding en op die manier je stage invullen.

Wat zegt je school hierover? Het kan toch niet dat je al ín je stageperiode zit en nog geen stage hebt? Hoe begeleiden ze jouw hierin?

Movement schreef:
Dat is inderdaad ook zo, misschien moet ik dit jaar gewoon afmaken en hopen dat ik mijn examens haal, en dat ik dan daarna iets zoek als "hoofd" baan en illustrator als bijbaantje.

Hoe graag wil je dit? Werken als illustrator is ontzettend leuk en het kan ook echt, maar je moet écht wel doorzetten en niet gaan wachten tot het je aan komt waaien. Hard werken, doorzetten en denken in wat er wél mogelijk is, dan kan er een hoop :)
Succes!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:44

In Nederland zelf heb ik nog niet echt gekeken welke illustrators mij het meest inspireren. Buiten Nederland gaat mijn hart toch wel uit naar Disney. Dat is echt een plek waar ik onwijs graag wil werken als ik klaar ben met mijn studie. Het zijn vooral de tekeningen waar ik me op focus, fantasie tekeningen voor kinderen, niet te cartoon achtig en dus wel realistisch. Dat zijn echt tekeningen die mij het meest aanspreken!

Ik heb eigenlijk nog niet ervaren hoe school iemand helpt als ze geen stage hebben. Ik heb er net een half jaar op zitten en toen heb ik een stage gedaan dat ik decor moest bouwen voor een musical. Dat wou ik eerst gaan doen, maar al dat hout tillen en timmeren en in elkaar zetten dat is niet voor mij weggelegd. Ik ben echt meer van het schilderen en tekenen. Voor mij is de school nog niet begonnen dus ik kan het ze ook niet vragen. Maar als ik eenmaal op school ben zal ik ze direct om begeleiding vragen.