Altijd late diensten en weekend werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Malissaa1

Altijd late diensten en weekend werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 10:01

Hallo bokkers,

Ik heb sinds kort een baan in de bediening als gastvrouw en ik werk daar 32 uur per week. ( ik ga op maandag naar school want ik doe een bbl opleiding voor gastvrouw).

En ik moet bij mijn werkgever elke week van donderdag tot zondag werken en ik draai dan alleen late diensten. Natuurlijk weet ik dat horeca werk vaak in de avonden en weekenden zijn, maar ik zou toch ook eigenlijk wel eens op een zaterdag of zondag vrij willen zijn en dat ik wel eens op een dinsdag of woensdag kan werken. En nou is mijn vraag aan jullie vinden jullie dat ik dit ik kan overleggen met mijn baas of zal ik dan als een zeurpiet aankomen?

Voor de mensen die ook 32-40 uur in de horeca werken, werken jullie ook altijd weekends en s'avonds? Puur uit nieuwschierigheid.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is hierover :)

xSannee

Re: Altijd late diensten en weekend werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:04

Ik werk zelf niet fulltime in de horeca, maar wel parttime.
Alle fulltimers bij ons draaien 3 weekenden per maand, en hebben 1 weekend vrij. Uitzonderingen daar gelaten.

Misschien kun je zo'n regeling voorstellen bij je werkgever.

Al blijft horeca natuurlijk een avond/weekend ding...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:05

Hoe zijn de openingsuren van het bedrijf waar je werkt? Dat heeft er ook mee te maken.

Mijn vriend werkt ook in de horeca en die werkt over het algemeen ook meer in het weekend dan op ma-do, gewoonweg omdat het dan drukker is en er meer mensen nodig zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:47

Een baan voor tijdens een bbl opleiding is knap moeilijk te vinden dus ik zou hoogstens eens subtiel vissen maar verder vooral blij zijn met wat je hebt..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:58

Staat er niks over in je CAO?
Ik heb geen verstand van de horeca, werk zelf als verpleegkundige, maar wij mogen maar een max. Aantal weekenden per jaar werken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:58

Dus omdat iemand bbl doet en er weinig plaatsen zijn moet je alles maar accepteren troi?
Zo zeg je het wel en ik denk dat je best kan overleggen of het ook anders kan, dat je snapt dat van donderdag t/m zondag de meeste omzet wordt gedraaid maar dat je wel af en toe een vrij weekend wil hebben dat lijkt me niet meer dan normaal of dat je een keer geen late diensten wil draaien. Persoonlijk zie ik dit als een beetje misbruik maken van een bbl-er

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:17

Ik werk in de horeca, afgelopen zomer meer dan 40 uur per week.
Af en toe had ik een lunch dienst en was ik vroeg klaar, maar normaliter begon ik om 4 uit smiddags tot minstens 10 uur Savonds.
Had ik er een nachtdienst bij begon ik om 16:00 tot 5:30 de volgende ochtend. Je vindt het leuk of niet!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:23

rumay schreef:
Dus omdat iemand bbl doet en er weinig plaatsen zijn moet je alles maar accepteren troi?
Zo zeg je het wel en ik denk dat je best kan overleggen of het ook anders kan, dat je snapt dat van donderdag t/m zondag de meeste omzet wordt gedraaid maar dat je wel af en toe een vrij weekend wil hebben dat lijkt me niet meer dan normaal of dat je een keer geen late diensten wil draaien. Persoonlijk zie ik dit als een beetje misbruik maken van een bbl-er

Tja zie het hoe je wilt, tegenwoordig is het een werkgeversmarkt en heb je vaak, binnen grenzen, te doen wat ze vragen. Principes zijn leuk maar met je principes op de bank zitten is al een stuk minder leuk. En zo lang duurt die opleiding nu ook weer niet. Even doorbijten en dan heb je je diploma op zak.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:34

Je kunt het altijd overleggen, dat kan je baas je imo ook niet kwalijk nemen. Houd er alleen rekening mee dat nee ook een antwoord is ;)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:38

Of een BBL plek moeilijk te vinden is of niet. Je mag niet eens alle weekenden werken. Je moet minimaal 1 weekend in de maand vrij hebben. Verdiep je eens in de horeca cao. Ook als BBLer moet je je daar aan houden.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:45

Horeca heeft volgens mijn school (horeca vak opleidingen) geen cao..

Het is wel de horeca waar je voor kiest, je kunt eventueel wel overleggen of je eens een dag vrij kan zijn. Ook kun je vrij vragen lijkt me?

Hoelang werk je er al? Aangezien de meeste bbl contracten op 1 september starten. Als je pas net bent gestart zou ik even aanzien hoe het gaat lopen.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:51

Als ze geen cao hebben is er altijd nog een algemene cao. Anders zouden lonen ed ook uit de duim gezogen kunnen worden.
Is wettelijk vastgelegd dat je niet alle weekenden mag werken, hoe precies weet ik ook niet maar zou er eens naar googelen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:59

Koekeroekus schreef:
Is wettelijk vastgelegd dat je niet alle weekenden mag werken, hoe precies weet ik ook niet maar zou er eens naar googelen.

Ik gok erop dat TS niet hoeft te proberen om hiermee aan te komen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:00

Vragen of één weekend vrij per maand een optie zou kunnen zijn kan toh geen kwaad lijkt me?
Als dat geen optie is dan laat je het erbij en kijk je evt verder.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:03

Bij ons hebben alle fulltimers op ma-di of di-wo vrij. De omzet wordt nou eenmaal gedraaid in de weekenden. Het is een ander ritme, waar je denk ik bewust voor kiest als je de horeca in gaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:19

Eerlijk gezegd vind ik dat je er zelf voor kiest, want in de horeca zijn het meestal, middag, avond en nachtdiensten en vaak in de weekenden, ivm dat er dan meer mensen gebruik maken van de horecazaken en dus meer en drukker zijn en er meer omzetten te maken zijn.

Dus dan heb je weinig vrije tijd in de weekenden.......

Mijn broer zit ook in de horeca.....

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:34

In onze zaak is het in de weekends ook het drukst maar we hebben een planning waardoor ieder minimaal 1 weekend in de maand vrij. Je zou bij jr baas eens kunnen polsen wat er mogelijk maar wees zelf ook flexibel!

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 19:10

Bedankt voor jullie reacties!

Natuurlijk ben ik wel dankbaar en blij dat ik een bbl plek gevonden heb! Maar ik was gewoon benieuwd naar jullie mening. En of ik dit wel met de baas kan bespreken.

Maar zoals ik de reacties lees kan ik inderdaad is gaan praten. En ja ik weet dat horeca veel weekend en avond werk is ;) maar misschien heeft dit bedrijf ook wel een regeling hiervoor inderdaad.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:12

Als student met een bijbaantje snap ik dat je gewoon elk weekend moet werken.
Maar met zoveel uren vind ik dat niet kunnen. Zou het gewoon overleggen met je baas

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:16

Wat houd je tegen om idd eens subtiel een balletje op te gooien? Een nee heb je, een ja kan je krijgen, denk ik dan...