Wat word er met een aangifte voor stalking gedaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

Wat word er met een aangifte voor stalking gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:14

Hoi,
Ik heb al een tijd lang last van een jongen die ik heb afgewezen. Maar het gaat zo ver dat hij ook mijn familie stalkt en bericht op social media & telefonisch. Veel mensen zeiden dat je met aangifte niet veel kan. Omdat de politie er weinig of geen aandacht aan besteedt. Ben meerdere keren bedreigd en ook mijn moeder en broertje. Ik ben bang dat het op een dag mis gaat.. Ik heb wel screenshots van zijn berichten, zijn naam en telefoonnummer. Wie weet hoe het zit met aangifte doen?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:16

Altijd aangifte doen. Zo bouw je een dossier op. Op t moment dat t dan echt uit de hand loopt heb je een dossier met incidenten opgebouwd en daar kan je tenminste iets mee.
Allemaal ook afzonderlijk aangifte doen overigens :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 31-08-16 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:16

Klopt wat je zegt. Politie doet niks, totdat het daadwerkelijk verkeerd is afgelopen. Ze wachten er dus mooi op tot jou echt wat overkomt. Bij de politie hoef je niet meer aan te kloppen voor veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:21

Mah, ik zou toch aangifte doen, hoor. Hier is de politie een tijd geleden nog aan de deur geweest omdat er iemand uit de buurt werd gestalkt, en er werd toen ook vaker gesurveilleerd. Dat namen ze dus duidelijk wel heel serieus. Vervelend zeg, hopelijk houdt hij er gauw mee op!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-16 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:21

Celiien schreef:
Altijd aangifte doen. Zo bouw je een dossier op. Op t moment dat t dan echt uit de hand loopt heb je een dossier met incidenten opgebouwd en daar kan je tenminste iets mee.
Allemaal ook afzonderlijk aangifte doen overigens :j

Oke dankjewel!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:22

antje_vip schreef:
Klopt wat je zegt. Politie doet niks, totdat het daadwerkelijk verkeerd is afgelopen. Ze wachten er dus mooi op tot jou echt wat overkomt. Bij de politie hoef je niet meer aan te kloppen voor veiligheid.

Fijn.. Hij is echt 24/7 met mij bezig en heeft inmiddels meerdere profielen aangemaakt onder mijn naam (schat zo'n 70). Hij zegt echt hele enge dingen en ik ben niet gauw bang maar nu wel..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:23

Wellicht is het mogelijk om met degene in gesprek te gaan...

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:25

culaccino schreef:
Mah, ik zou toch aangifte doen, hoor. Hier is de politie een tijd geleden nog aan de deur geweest omdat er iemand uit de buurt werd gestalkt, en er werd toen ook vaker gesurveilleerd. Dat namen ze dus duidelijk wel heel serieus. Vervelend zeg, hopelijk houdt hij er gauw mee op!

Ja, ik weet alleen niet of het het erger maakt daar ben ik bang voor. Hij weet gelukkig niet waar ik woon maar heeft meerdere keren bij de achterdeur van mijn werk gestaan. 1 keer op een dag dat ik werkte maar verder had ie eigenlijk nooit "beet". Ik ben gewoon langer in de kantine gebleven en werk is er ook van op de hoogte. Dus meer surveilleren in de straat is geen oplossing in dit geval.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 18:26

Petpa schreef:
Wellicht is het mogelijk om met degene in gesprek te gaan...

Heb ik ook gedaan. Nu een kleine maand geleden. Hij zei toen te stoppen en dat ik gelijk had. En bood excuus aan. Maar 2 dagen erna ging hij verder.

xRiiannex

Re: Wat word er met een aangifte voor stalking gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:37

Ik heb ook aangifte gedaan tegen stalking en bedreigingen.
Helaas stond die stalker niet in het systeem en werd ik weer naar huis gestuurd. Mocht er iets gebeuren dan werd er pas actie ondernomen

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:38

Maar aangifte doen kan nooit kwaad.
Stel die man staat al in het systeem dat die wat heeft gedaan misschien dat ze dan actie ondernemen

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:44

Nederlandse politie doet niks met aangiftes van deze aard. Het levert immers geen geld op voor de schatkist.

Wat je het beste kan doen is zelf groter zijn dan hij is

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:51

Eigen knokploeg mee naar je werk ;)
Stalkers zijn ziek en ik weet niet hoe oud hij is, maar zou er zeker mee oppassen.
Is hij je nav een naambordje op het spoor bl gekomen oid? Want ik weigerde altijd mijn achternaam erop te zetten omdat ik dat soort verhalen kende...

Niettemin, sterkte. Ik zou ook met zijn allen toch aangifte doen bij de politie en allicht melden dat je niet uitsluit het zelf op te lossen, dan willen ze soms ineens wel actie ondernemen want zelf rechter spelen mag niet...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:59

Even met de wijkagent praten? In een gelijkaardige situatie hier is de wijkagent even gaan praten met de persoon in kwestie, niks officieels, gewoon even gaan vragen wat er aan de hand was. Heeft genoeg indruk gemaakt om het contact daarna volledig te laten stoppen. Misschien is zoiets bij jullie ook mogelijk?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:02

corine1981 schreef:
Eigen knokploeg mee naar je werk ;)
Stalkers zijn ziek en ik weet niet hoe oud hij is, maar zou er zeker mee oppassen.
Is hij je nav een naambordje op het spoor bl gekomen oid? Want ik weigerde altijd mijn achternaam erop te zetten omdat ik dat soort verhalen kende...

Niettemin, sterkte. Ik zou ook met zijn allen toch aangifte doen bij de politie en allicht melden dat je niet uitsluit het zelf op te lossen, dan willen ze soms ineens wel actie ondernemen want zelf rechter spelen mag niet...

Hij kwam indd 1 keer aan mijn kassa. Alleen voornaam staat op me kaartje. Hij heeft me via via opgespoord en mijn nummer weten te achterhalen. Heb zijn nummer en al zijn accounts geblokkeerd. Maar hij maakt steeds nieuwe aan.

Hij heeft me 1 keer gezien en wist niks over me. Toen ik zei dat ik al een vriend had en niet was geinteresseerd begon hij gelijk raar te doen waaroo ik hem blokkeerde op alles. Sindsdien is hij te vinden onder 70 accounts. En belt hij vaak anoniem wat ik niet meer opneem.. Ik weet nog steeds niet goed wat ik precies moet doen nu..

Oh en hij is 23. (Denk je dat iemand volwassen is op die leeftijd. Niet dus)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:27

savannah030x schreef:
Fijn.. Hij is echt 24/7 met mij bezig en heeft inmiddels meerdere profielen aangemaakt onder mijn naam (schat zo'n 70).

Dat is niet alleen stalking maar ook identiteitsfraude volgens mij. Ik zou van allebei aangifte doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:11

danzzz schreef:
Nederlandse politie doet niks met aangiftes van deze aard. Het levert immers geen geld op voor de schatkist.

Dikke bullshit dit.

Aangifte doen en elke keer als hij wat flikt melding maken. Gaat hij te ver dan staat de politie uiteindelijk bij hem op de stoep. Maar er moet wel een dossier worden aangemaakt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:22

Bewijs verzamelen en sowieso aangifte doen. De politie kan namelijk ook langs gaan voor gewoon even een gesprekje met deze jongen. Soms is dat afschrikkend genoeg. Sterkte, lijkt me heel vervelend (en misschien ook wel beangstigend)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 08:46

Pff wat heftig.
Inderdaad alles blijven melden.

Helaas zag je bij dat programma van Peter r de vries?
Dat de politie het niet altijd serieus neemt.
Desnoods meld jij je bij Peter en heeft hij tips of kan er wat mee.

Moeilijk en erg eng zulke gekken.
Hoop dat hij er snel mee stopt.

En niks verwijderen aan berichten.
Alles bewaren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:06

Winged schreef:
danzzz schreef:

Dikke bullshit dit.

Aangifte doen en elke keer als hij wat flikt melding maken. Gaat hij te ver dan staat de politie uiteindelijk bij hem op de stoep. Maar er moet wel een dossier worden aangemaakt.

Dikke bullshit? man ze nemen de aangifte niet eens aan!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:17

Shadow0 schreef:
savannah030x schreef:
Fijn.. Hij is echt 24/7 met mij bezig en heeft inmiddels meerdere profielen aangemaakt onder mijn naam (schat zo'n 70).

Dat is niet alleen stalking maar ook identiteitsfraude volgens mij. Ik zou van allebei aangifte doen.

Dat was dus ook mijn gedachte...

Altijd aangifte doen en blijven doen als hij je lastig valt. Alleen dan kan er wat mee gedaan worden

Edit: Ik heb dus ook zo'n idioot die mijn leven aan t napluizen was en foto's van mijn facebook afjatte zonder toestemming. Melding van gemaakt bij de politie en die hebben dat netjes genoteerd.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:24

Helaas deel ik ook de ervaring dat er gewoon helemaal niets wordt gedaan. Toen ik de tweede keer op het bureau stond konden ze de eerste aangifte niet eens terugvinden.
Vaak proberen ze je ook weg te sturen met een 'melding maken'.
Gewoon aangifte doen en dwingen je serieus te nemen, dan staat het in ieder geval zwart op wit.

Verwacht echter niet dat ze je komen redden. Negeren is vaak het enige dat werkt, en daar heb je een lange adem voor nodig en een sterke groep supporters.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:11

savannah030x schreef:
Hij kwam indd 1 keer aan mijn kassa. Alleen voornaam staat op me kaartje. Hij heeft me via via opgespoord en mijn nummer weten te achterhalen. Heb zijn nummer en al zijn accounts geblokkeerd. Maar hij maakt steeds nieuwe aan.

Hij heeft me 1 keer gezien en wist niks over me. Toen ik zei dat ik al een vriend had en niet was geinteresseerd begon hij gelijk raar te doen waaroo ik hem blokkeerde op alles. Sindsdien is hij te vinden onder 70 accounts. En belt hij vaak anoniem wat ik niet meer opneem.. Ik weet nog steeds niet goed wat ik precies moet doen nu..

Oh en hij is 23. (Denk je dat iemand volwassen is op die leeftijd. Niet dus)

Waar halen zulke mensen de tijd vandaan vraag ik me dan toch echt af. Bij programma's als gestalkt zie je ook steeds weer van die patienten die kosten nog moeite sparen om iemand lastig te vallen. Toch ook bizar dat hij jou helemaal niet kent maar slechts 1 keer bij de kassa gezien heeft. Zo iemand is echt doodziek in zijn hoofd. Eigenlijk te zot voor woorden dat zulke mensen niet verplicht opgenomen kunnen worden.

En nu weet hij gelukkig nog niet waar jij woont. Maar hoe zorg je ervoor dat dat zo blijft. Kan jouw werkgever hem in ieder geval geen winkelverbod opleggen? Dat is tenminste iets.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:26

danzzz schreef:
Dikke bullshit? man ze nemen de aangifte niet eens aan!

Dan loop jij bij een verkeerde regio waarschijnlijk. Hier wordt de boel tenminste wel serieus genomen. Je kan je klacht trouwens neerleggen bij de nationale ombudsman.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:28

Altijd aangifte doen. maar helaas doet de politie er niks mee.
een vriendin van mij werd ook jaren gestalkt. op gegeven moment zo erg dat zelfs kennissen en ik ook er bij betrokken werden en doodsbedreigingen kregen. Meerdere mensen aangifte gedaan maar politie kon niks doen.
pas op het moment dat er echt wat gebeurd kunnen ze die persoon pakken.