Openbaar vervoer belgië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek

Openbaar vervoer belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:21

Hoi allemaal!

Vanaf maandag begin ik aan mijn stage bij de zuiderburen.
Ik heb via google al een beetje gezocht maar kom er niet precies uit hoe ik straks via ov op mijn stage kan komen.

Ik moet van Mechelen naar Vilvoorde. Dit kan met de trein maar ik moet in Vilvoorde nog met de bus naar de indringingsweg.
Weet iemand hoe ik makkelijk mijn reis kan plannen in zijn geheel?

En hoe betaal je in België het openbaar vervoer? Met een chipkaart of los geld en check je hetzelfde in etc etc. En waar kan ik eventueel een chipkaart aanvragen.

Hele hoop vraagjes maar ik wil zeker niet te laat komen op mijn eerste dag en gelijk maar alles geregeld hebben :)

Alvast dank

Kirrr

Re: Openbaar vervoer belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:24

Google maps geeft je normal ook altijd een optie voor openbaar vervoer.

NMBS kan je de trein makkelijk bekijken en via de lijn kan je route plannen voor de bus.
Ik weet niet of een handige site is waar je de combinatie hebt.

Bus kan je gewoon cash betalen, of bijvoorbeeld op voorhand een kaartje kopen, dit kan vaak in boekenwinkels en supermarkten.
Trein kan je ook makkelijk op voorhand online boeken of in het station zelf staan automaten of soms zelfs gewoon loketten.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:26

Inchecken hoeft niet, bij de bus in de meeste steden wel, staat een geel ding bij de chauffeur daar moet je even je kaartje insteken.
Voor de bus kun je het beste een 10ritten kaart kopen bij de post bv of krantenwinkel, is goedkoper. Of een abbo natuurlijk.

Trein kun je een campus kaart aanvragen, gewoon even naar het loket en dan krijg je de papieren die je moet invullen (als je dingen niet weet laat je het even open en vraagt het aan het loket de volgende keer). Daar heb je een attest voor nodig die je via je school of stage plek kunt krijgen.

Gemakkelijkste plannen: NMBS app voor de trein en lijn app voor de bus.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:27

https://www.delijn.be/nl/routeplanner/ dit is de meest handige site :j .

Betalen durf ik niet direct zeggen aangezien ik al jaren geen bus meer heb genomen. Trein kan je sowieso online of aan een automaat een ticket kopen. En de Bus kan je cash betalen maar ook via SMS, maar hoe het precies werkt weet ik niet maar vind je hier: https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijze ... icket.html

edit: aja, Brussel is ook MIVB, daar weet ik niet 100% zeker hoe de betaling werkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:29

Dankjulliewel :)

Ik weet niet of ik in aanmerking kom voor een campus kaart omdat het een stage is en geen studie plek.

Ik moet 5 maanden lang elke dag op en neer dus vraag me af of er een kaart is die zowel voor bus als voor trein werkt (of abbo) die handig is om te nemen :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:30

Mechelen-Vilvoorde is erg vlot met de trein.

Moet je in Vilvoorde ver? Anders overwegen in station Vilvoorde een fiets neer te zetten of tevoet te gaan.

Voor trein kan je een abonnement nemen, voor bus kaartjes of Buzzypas/Omnipas (afhankelijk van je leeftijd) Valt te zien om hoeveel maanden het gaat wat voordelig is.

Chipkaart oid kennen we hier niet.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:31

Je kan inderdaad een 10-ritten kaart kopen en in zo een geel bakje steken om "af te tiken " wanneer je optstapt.
Je kan ook gewoon ele keer apart de bus betalen maar dit zal duurder uitkomen denk ik.
Voor de trein kan je een abbonement nemen voor de region mechelen - brussel dacht ik.

Waarloop je juist stage? ik ben van vilvoorde en heb hier tot vorig jaar gewoond en nu woon ik in zemst ( naast mechelen )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:36

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:36

Samy24 schreef:
Je kan inderdaad een 10-ritten kaart kopen en in zo een geel bakje steken om "af te tiken " wanneer je optstapt.
Je kan ook gewoon ele keer apart de bus betalen maar dit zal duurder uitkomen denk ik.
Voor de trein kan je een abbonement nemen voor de region mechelen - brussel dacht ik.

Waarloop je juist stage? ik ben van vilvoorde en heb hier tot vorig jaar gewoond en nu woon ik in zemst ( naast mechelen )

Bij Living tomorrow. Zij hebben een bushalte voor de deur :) weet je anders toevallig hoe ver dat is vanaf het station anders is een fiets inderdaad handig om neer te zetten daar. In vilvoorde kon ik helaas geen kamer vinden.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:38

Op de site van de lijn kan je ook ingeven van waar naar waar je moet en die geeft dan een duidelijke reisplanning vind ik :)

Hoe lang heb je stage? Als dat langer is is het wellicht handig om te overwegen een abonnement te nemen. Dat moet je op het station vragen, hoe dat juist werkt. Als je een beetje bij betaalt kan je ook bij je trein abonnement een busabonnement in nemen. Dat is zeker aan te raden als je beide regelmatig gebruikt :)
in dat geval moet je het abonnement gewoon laten zien als je op de trein zit en de conducteur komt langs, en op de bus elke keer als je opstapt.

Ander koop je een kaartje aan het loket voor de trein. Als je jonger dan 26 bent kan je vragen om een go pass one, dan betaal je 6€ per rit. Maar vraag ook hoe duur de rit anders is, want het kan zijn dat je gewoon goedkoper uit bent :P

Op de bus betaal je 3€ per rit als je in de bus zelf betaalt. Je kan ook een sms ticket kopen, dat kost geloof ik 2€ ofzo. Dan laat je dat bericht zien als je opstapt.
Je kan ook op voorhand een kaartje kopen in boekenwinkels enzo, en kan daar ook kiezen voor meerdere ritten kaarten. Die kosten 9 of 10€ en daar gaat elke keer een bedrag af.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:39

5km.

Bus 820, gaat elke 20minuten van station vilvoorde naar je halte.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:42

Lienek schreef:
Samy24 schreef:

Bij Living tomorrow. Zij hebben een bushalte voor de deur :) weet je anders toevallig hoe ver dat is vanaf het station anders is een fiets inderdaad handig om neer te zetten daar. In vilvoorde kon ik helaas geen kamer vinden.

Kan je zelf nakijken he via maps.google.be

Is wel kostenbesparend met de fiets gaan, toch als je alles zelf moet betalen van openbaar vervoer.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:04

We hebben helaas geen bus-trein combi kaart omdat het verschillende bedrijven zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:13

Je kan wel van beiden een maand abonnement nemen wat dan iets goedkoper uitkomt.

Trein en tram is er inderdaad niet

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 16:18

Dankjulliewel de lijn is inderdaad handig kwa app. Ik krijg wel een ov vergoeding maar ik weet niet hoeveel helaas!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:33

Je kan een abo van de trein perfect combineren met een abo voor de bus. Je moet gewoon kijken welk bedrijf de bus uitbaat, ofwel de MIVB ofwel De Lijn. Dan ga je naar een station met een loket en vraag je daar een abo trein/bus aan. Je kan je abo voor 1 maand, 3 maanden, 6 maanden of een jaar nemen. Voor 6 maanden komt voordeliger uit dan voor 3 maanden bijvoorbeeld.

Met dat pasje kan je dan gewoon in de trein stappen die je wil nemen en op de bus hou je dat even tegen het scan-apparaat.

Ik heb jaren in Brussel gewerkt en dus ook jaren een trein/bus/metro-abo gecombineerd :)

Edit: bij zo'n gecombineerd abo is het treingedeelte enkel geldig op je dagelijkse traject, maar je bus-gedeelte geldt normaal wel voor het volledige net van die maatschappij. Dus stel dat je een trein/bus-abo hebt voor Mechelen-Vilvoorde en de busdienst is MIVB, dan kan je een dagje Brussel plannen en met datzelfde abo daar dan een hele dag gratis gebruik maken van metro, tram en bussen ;) Je treinticket Mechelen-Brussel-Mechelen moet je dan wel nog apart betalen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:46

Bus abo dat je bij je trein abo kan kopen is gewoon een kaartje die je moet tonen Varekaj ;)
Maar trein abo moet je gewoon even laten scannen bij je conducteur.

Dat bus abbo is geldig op alle voertuigen van de Lijn dus de tram en belbus kan je daar ook mee nemen. Kijk ook eens zeker voor de campuskaart, zolang je verbonden bent met een hogeschool/universiteit kun je gewoon gebruik maken van dat tarief maar vraag het zeker eens na aangezien het wel intressant is ivm kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:48

Valt Vilvoorde onder De Lijn? Ik ging uit van de MIVB, dan krijg je een MoBib en die moet je wel elke keer voor zo'n scanner houden. De Lijn is inderdaad een pasje, vroeger was dat met pasfoto er op. Weet niet of dat nu nog het geval is.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:59

Geen pasfoto meer inderdaad! In BXL is er de lijn én MIVB die buslijnen hebben dus ik ging ervan uit dat dat in vilvoorde ook zo was...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:18

Varekaj schreef:
Valt Vilvoorde onder De Lijn? Ik ging uit van de MIVB, dan krijg je een MoBib en die moet je wel elke keer voor zo'n scanner houden. De Lijn is inderdaad een pasje, vroeger was dat met pasfoto er op. Weet niet of dat nu nog het geval is.

Er vertrekken wel een aantal MIVB bussen maar de meesten zijn Lijnbussen. Vilvoorde is uiteindelijk Vlaams Brabant en niet Brussel.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:29

De OV-vergoeding van het DUO is € 99,66 als dat de vergoeding is waar je het over hebt!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:31

Je kunt een buzzy/omnipas (ligt aan je leeftijd) nemen, dat scheelt je zoveel als je de bus moet nemen.
Of in de winkel een 10 ritten kaart kopen. Het openbaar vervoer is zo goedkoop hier iig.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:45

Dankjulliewel !
Hoe zijn de prijzen van het ov dan? Weet iemand wat ik kan verwachten aan ov kosten van mechelen naar vilvoorde? Op de lijn vind ik wel reisinformatie maar geen indicatie van de prijzen.

Dat over de campus hoe werkt dat? Moet de school dan toestemming geven?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:49

Of 9292 app gebruiken.