minimum salaris met een 0 uren contract. Vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

minimum salaris met een 0 uren contract. Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 14:12

Aangezien ik echt geen verstand van zaken heb en ik toch erg benieuwd ben of dit wel juist is roep ik de hulp in van bokt.

In het contract dat mijn vriend heeft gekregen staat namelijk het volgende :
Citaat:
Het all-in salaris bedraagt ten tijde van het aangaan van de overeenkomst € 10,00 bruto per daadwerkelijk gewerkt uur. Voornoemd bedrag is inclusief eventuele overwerktoeslag en 10,58% toeslag voor opbouw vakantiedagen en ATV-dagen. De overuren conform de CAO worden dan ook niet afzonderlijk vergoed conform het bepaalde in de CAO, nu de overwerkvergoeding wordt geacht te zijn inbegrepen in overwerktoeslag.
Maar hiermee ga je toch onder de regelgeving van het minimum loon van € 9,86 bij 36 uur en € 8,87 bij 40 uur?

Heeft hij dan wettelijk gezien geen recht op die 8% vakantietoeslag en ATV opbouw bovenop dat salaris?

Later in het contract word nog wel vernoemd:
Citaat:
Artikel 11: vakantietoeslag 11.1 Aan de werknemer zal 8% van zijn salaris als vakantietoeslag worden uitgekeerd. 11.2 De betaling van de vakantietoeslag zal plaatsvinden in de maand mei.
Komt dit er dan nog wel bij of niet omdat dit al genoemd is?

Overigens krijgt hij het contract pas NA 1 maand gewerkt te hebben en wel 1 week overuren gemaakt te hebben. Volgens de COA zou hij dan 130% over deze uren moeten krijgen (6,5 uur dus best een verschil voor hem!)

Alle andere weken is hij niet boven de 36 uur gekomen.

Wie kan mij hierin helpen?

Fangio

Re: minimum salaris met een 0 uren contract. Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:15

Ik volg jouw redenering, maar heb er geen verstand van. Misschien als je rechtsbijstand hebt kun je het daar eens vragen? Of bij een inloopspreekuur van een rechtswinkel ofzo?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:21

Ik had ook een 0 uren contract maar ik had ook gewoon recht op atv dagen. Dit werd dan uitbetaald omdat je geen uren had.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:21

Vakantiedagen zijn erbij ingenomen. Je kunt dus geen betaalde verlof dagen opnemen. Vakantiegeld is echter iets anders, dat krijg je wel.

Ben even te duf om het uit te rekenen, maar dat zou te doen moeten zijn.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 19:05

Maar hij zou dus over die 10 euro bruto nog wel die 8% krijgen? Alleen geen uitbetaalde vrije dagen en atv dagen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:33

Welke cao?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 20:34

Beroeps goederen vervoer

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:40

Die 36 en 40 uur bij het minimum loon heeft niets met de gewerkte uren te maken, maar met de werkweek van het desbetreffende bedrijf. Als een fulltime functie bij dat bedrijf 40 uren heeft, dan houden ze de tabel van de 40-urige week aan.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:43

ik werk via een uitzendbureau. over elk loon gaat een procent naar dus je vakantiegeld en vakantieuren.
Die vakantieuren kun je dus gebruiken als je vakantie of vrije dagen opneemt, maar doe je dit niet kun je dit dus ook gewoon laten uitkeren :j maar heb je 0, is het ook gewoon 0. Je moet dus eerst even die uren sparen voordat je langere periodes kan vrijnemen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:09

Volgens mij moet het vakantiegeld en overwerk los uit betaald worden en mag dit niet in je uurloon zitten.

Volgens mij heeft ze het contract ook niet goed uitgewerkt en heeft ze het vakantiegeld dubbel gezet. Wettelijk gezien betaal je minimaal 8 % vakantiegeld uit en ongeveer 10 % voor vakantiedagen, dus totaal 18%. Los komt daar vaak nog de overwerk toeslag bij.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 09:40

Bedankt voor het meedenken allemaal. Er is geen rechtsbijstand verzekering. Hij heeft het contract nog niet getekend en ik wil graag een mail terug sturen voor hem met argumenten mits die gegrond zijn natuurlijk.

Nies_ schreef:
Die 36 en 40 uur bij het minimum loon heeft niets met de gewerkte uren te maken, maar met de werkweek van het desbetreffende bedrijf. Als een fulltime functie bij dat bedrijf 40 uren heeft, dan houden ze de tabel van de 40-urige week aan.

Dat wist ik niet! Owke dat is 40 uur wel dus dan moet ik daar vanuit gaan? Ik zie zoveel verschillende minimumloon tarieven dat het lastig is om te bepalen wat het nou echt is. Ik denk dat het dan 8.80 moet zijn als hij uit moet gaan van een 40 uur.

Wieldop schreef:
Volgens mij moet het vakantiegeld en overwerk los uit betaald worden en mag dit niet in je uurloon zitten.

Volgens mij heeft ze het contract ook niet goed uitgewerkt en heeft ze het vakantiegeld dubbel gezet. Wettelijk gezien betaal je minimaal 8 % vakantiegeld uit en ongeveer 10 % voor vakantiedagen, dus totaal 18%. Los komt daar vaak nog de overwerk toeslag bij.

Ja dit is dus ook wat ik dacht maar ik weet er te weinig vanaf om dit onderbouwt te kunnen beargumenteren. Vandaar mijn topic ;)
Als ik 18% bij die 8.80 zou tellen kom ik op een totaalloon van 10.38.
Nu heeft hij 10 euro bruto + 8% dus dan zou je uitkomen op 10.80. Alleen mis je dan dus die overuren nog steeds.
Lastig dit!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:33

LZP -> STW

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:39

Eerst moet je even kijken:
- welke loonschaal hoort er bij de functie? (Kun je dat niet vinden ga dan van de laagste uit.) Minddr betslen mag eigenlijk niet. Of ze moeten echt een andere functie bedenken en onderbouwen waarom dst minimum loon is.
- is je vriend al 23? Dan geldt het volwasse loon. Ben je jonger is het bedrag ook anders.

Standaard is het indd vaak zo
- loon
- vakantiegeld (8%)
- vakantiedagen (meestal 10%)
- overuren in zijn geval 30% toeslag.

In dit contract doen ze een al inn salaris. Dus uurloon, vakantiedagen en overurentoeslag in 1. Het vakantieheld wordt wel betaald.

Ongeacht of hij 20 of 40 uur werkt hij krijgt beide keren hetzelfdw uurloon.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 14:49

Ik ben er inmiddels achter dat het minimum loon 8.87 zou moeten zijn voor mijn vriend (die overigens de 23 ruim gepasseerd is :D :D ).

Is zo een all in salaris gewoon toegestaan? Ik denk eigenlijk dat exclusief de over uren hij het er niet slechter op word.