Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bigone schreef:Onderwijs slecht verdienen? Meeste Wo of Hbo ers beginnen echt niet met 5000 bruto. Indien je 2750 bruto nu al te weinig vind om mee te beginnen, dan moet je dus echt het bedrijfsleven maar in gaan en niet het onderwijs. Vooral bedrijfskunde zal wel gewild zijn. Maar onderwijs is dan geen vetpot, zo slecht verdient het nu ook weer niet.
madeliefw schreef:Het ministerie van OCW? Ik denk dat bij direct leerlingencontact wel een didactische achtergrond gevraagd wordt en bij advies/consultancybureaus zie je dat ook wel dat dat gewenst is. <br abp="481"><br abp="482">Ik werk zelf in het hoger onderwijs als docent en heb wel een master maar ook geen didactische bekwaamheden. Wel ga ik hier een cursus voor volgen.
Shadow0 schreef:Ik zou me niet te druk maken over het deel dat het zonde is van je studie. Als jij het onderwijs in wilt, dan vooral lekker het onderwijs in gaan, en je niet laten weerhouden door 'eigenlijk zou ik...' Doe wat goed voelt, en een WO-studie die jouw onderwijs voor leerlingen verrijkt is beslist niet verspild!<br abp="461"><br abp="462">Maar voor andere richting in het voortgezet onderwijs denk ik dat het goed is om na te denken wat je wilt. Als het echt gaat om werken met de leerlingen, is docent het beroep dat erbij past. Beterbetalende functies op hoger niveau waarin je toch aansluiting houdt met de leerlingen zijn er eigenlijk niet echt. (En ik kan ze ook buiten het onderwijs niet zomaar bedenken.) <br abp="463">Externe bedrijven, adviesbureau's en overheid zijn vooral managementsfuncties: wellicht dat je die kunt vinden, wellicht dat ze beter betalen... maar het contact met de leerlingen is dan vrijwel afwezig. Of dat iets is wat je wilt, moet je dan zelf bepalen.
rocky_1995 schreef:Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven.
Sunrise_ schreef:Ik doe ook WO en ga komend jaar wel voor de klas staan om mijn eerstegraads te halen. Zou werken op een HBO of iets dergelijks je misschien wat lijken? Wellicht kun je daar met een eerstegraads later terecht. Een over het algemeen ietsje gemotiveerder publiek
(concentratieboog van een goudvis) bigone schreef:Onderwijs slecht verdienen? Meeste Wo of Hbo ers beginnen echt niet met 5000 bruto. Indien je 2750 bruto nu al te weinig vind om mee te beginnen, dan moet je dus echt het bedrijfsleven maar in gaan en niet het onderwijs. Vooral bedrijfskunde zal wel gewild zijn. Maar onderwijs is dan geen vetpot, zo slecht verdient het nu ook weer niet.
Science90 schreef:bigone schreef:Onderwijs slecht verdienen? Meeste Wo of Hbo ers beginnen echt niet met 5000 bruto. Indien je 2750 bruto nu al te weinig vind om mee te beginnen, dan moet je dus echt het bedrijfsleven maar in gaan en niet het onderwijs. Vooral bedrijfskunde zal wel gewild zijn. Maar onderwijs is dan geen vetpot, zo slecht verdient het nu ook weer niet.
Wat ik vooral hoor, is dat een fulltime docent meer dan 40 uren maakt. Je staat dan al maximaal 28 uur voor de klas, maar je hebt ook je voorbereiding, nakijkwerk, vergaderingen, gesprekken etc.. Veel docenten schijnen er meer tijd in te steken dan er op papier staat. Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.
rocky_1995 schreef:Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven.
Science90 schreef:Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.
Shadow0 schreef:Science90 schreef:Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.
Je kunt misschien meer verdienen. Maar is dat beter? Met 4 jaar HBO kun je ook voor de klas - maar in beide gevallen is de kans ook aanzienlijk dat als je niet goed bent in omgang met de klassen, je er ook weer uitligt. Lesgeven is een vak en een uitdagend vak - een vak wat we helaas onderwaarderen, terwijl we academische prestatie zien als iets wat per definitie 'meer' is dan goed zijn in pedagogiek of didactiek, maar helemaal terecht is dat niet.
Ceetje_bokt schreef:rocky_1995 schreef:Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven.
Dat programma heet 'Eerst de klas'
Als je carrière wil maken, moet je het onderwijs niet ingaan. Het onderwijs ga je in om amdere redenen. Die redenen moet je voor jezelf bepalen/uitzoeken. Vrijheid is bijvoorbeeld zo'n voordeel,net als afwisseling. Vergis je niet in de zwaarte van het beroep. Het lesgeven is zwaar. Meestal heel leuk, maar ik en nog altijd gesloopt na een dag. Mensen die roepen dat ze 'energie krijgen' van een leuke les, begrijp ik dan ook niet. Ik draai vaak heel leuke lessen en dan ben ik leeg. De salarissen zijn de laatste jaren leuk omhoog gegaan (ben zelf LD en zit al een aantal jaar aan mijn top).
Shadow0 schreef:Je kunt misschien meer verdienen. Maar is dat beter? Met 4 jaar HBO kun je ook voor de klas - maar in beide gevallen is de kans ook aanzienlijk dat als je niet goed bent in omgang met de klassen, je er ook weer uitligt. Lesgeven is een vak en een uitdagend vak - een vak wat we helaas onderwaarderen, terwijl we academische prestatie zien als iets wat per definitie 'meer' is dan goed zijn in pedagogiek of didactiek, maar helemaal terecht is dat niet.
Ceetje_bokt schreef:rocky_1995 schreef:Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven.
Dat programma heet 'Eerst de klas'

upendo schreef:Als jij werk beoordeelt op salaris en niet in de eerste plaats omdat je het leuk vindt, vraag ik me af hoe lang je het volhoudt.
Ik verdien nu vergelijkbaar met horeca in een HBO functie, maar ik vind geld niet zo belangrijk als doen waar ik goed in ben en waar mijn passie ligt.
Ceetje_bokt schreef:Overigens bij banen in het bedrijfsleven waarbij je veel verdient, werk je ook meer dan 40 uur per week. Hoef je alleen nooit te verantwoorden dat 'je zoveel vakantie hebt'
en twee maanden???? Het is zes weken en dan ben je in de eerste week bezig met afkicken en in de laatste week met opstarten.