Jaarcontract - overname van uitzendbureau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Jaarcontract - overname van uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:15

Ik werk nu als uitzendkracht via een uitzendbureau (NBBU cao). Ik werk hier sinds begin maart. Nu wil het bedrijf waar ik werk, mij overnemen. Ik krijg dan een jaarcontract. Het loon blijft even hoog.

Is dit voor mij verstandig om te doen? Ik ben vorige week 2 dagen ziek geweest. Ik heb 2 wachtdagen, en heb dus niet in de Ziektewet gezeten.

Moet het bedrijf mij na dit jaarcontract een vast contract aanbieden? Dit gaan ze naar verwachting niet doen, dus dat zou betekenen dat ik aan het einde daarvan op straat zou staan. Nu, nu ik nog uitzendkracht ben, heb ik geen einddatum.

Wat is voor mij het slimste om te doen om hier zo lang mogelijk te blijven werken?

xoranlover

Re: Jaarcontract - overname van uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:23

Als uitzendkracht heb je toch wel een einddatum? Tenzij je 0 uren contract heb. Dan meen ik niet.

Hoe lang werk je daar en waarom wil het bedrijf jou over nemen als ze je uiteindelijk geen contract gaan aanbieden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:27

Je mag 3 keer een verlenging krijgen met een max van 23 maanden. Ik vind uitzendbureaus altijd tricky want ze kunnen ook zeggen dat je morgen niet meer hoeft te komen. Dus met het jaarcontract heb je wel even zekerheid

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:29

Ik heb nu alleen een vermoedelijke einddatum, geen harde einddatum (in mijn geval vermoedelijk een jaar, bij goed functioneren is langer mogelijk . Naar mijn weten is dit altijd zo bij een uitzendovereenkomst in de eerste twee fases. Ik heb zelf gevraagd of ik in dienst kan komen bij dit bedrijf, hopend op een vast contract. Maar nu bieden ze in plaats daarvan, mij een jaarcontract aan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:30

purny schreef:
Je mag 3 keer een verlenging krijgen met een max van 23 maanden. Ik vind uitzendbureaus altijd tricky want ze kunnen ook zeggen dat je morgen niet meer hoeft te komen. Dus met het jaarcontract heb je wel even zekerheid

De Max is 24 :)
Let er wel op dat dit doortelt vanuit je uitzendbureau, dus ze moeten je inderdaad een vast contract aanbieden na je eerste contract daar. Hoe je verder die kans acht en wat je wilt doen laat ik aan jou over :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:30

De regeling is 2 jaar en/of 3 contracten.

1/2 uitzendbureau plus een jaarcontract zou betekenen dat ze je daarna nog een half jaar op contract kunnen zetten zonder vast contract.

Maar ook via het uitzendbureau kan je er niet eeuwig blijven werken. Dan ga je na 26 weken uitzend ook over naar een volgende fase wat telt als contract/volgende contract.

Voor jou qua wanneer ze je er uit kunnen doen maakt het dus niet uit.

Wel heb je met een contract meer rechten qua opzegtermijn ed. Juist bij een uitzendcontract kunnen ze je van de ene op de andere dag er uit doen zolang je niet gedetacheerd bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:31

Ik dacht ook dat ik met een jaarcontract meer zekerheid zou hebben, maar blijkbaar is het wettelijk zo geregeld dat ze dan nog steeds aan het einde van iedere maand mogen opzeggen. Dus dat geeft niet veel meer zekerheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:31

Een vast contract word bijna nergens meer gegeven. Met het contract van het bedrijf heb je naar mijn idee wel meer zekerheid vind ik

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:34

Ik weet dat het bij het uitzendbureau waar ik gewerkt heb (ook met fases) dat je in fase A 78 gewerkte weken hebt voor je fase B krijgt. Voor fase B heb je 6 verlengingen van minimaal 3 maanden en maximaal een jaar. Dan moet je er voor 6 maanden uit. En dan kan dat opnieuw.

En de tijd voor het uitzend bureau telt inderdaad mee voor je aantal contracten. En aantal gewerkte maanden.

Wil het bedrijf je helemaal geen vast contract aanbieden of bieden ze nog een jaar aan om te zien hoe het gaat omdat je nog maar relatief kort er werkt?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:38

dorientjuh schreef:
Ik dacht ook dat ik met een jaarcontract meer zekerheid zou hebben, maar blijkbaar is het wettelijk zo geregeld dat ze dan nog steeds aan het einde van iedere maand mogen opzeggen. Dus dat geeft niet veel meer zekerheid.

Dat klopt zeker niet. Een jaarcontract geeft zekerheid voor dat hele jaar. Willen ze eerder van je af, dan kunnen ze dat alleen via als er een opzegbeding in het contract staat en dan nog moet het via de kantonrechter of uwv.

Ik zou voor het jaarcontract gaan, daarna kun je waarschijnlijk toch wel via het uitzendbureau opnieuw aan de slag of misschien mag je toch blijven.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 09:49

Voor die opzegtermijn van 1 maand verwijzen ze naar art 7:672 BW. Maar als ik die op zoek op internet word ik er ook niet echt wijzer van.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:49

xoranlover schreef:
Ik weet dat het bij het uitzendbureau waar ik gewerkt heb (ook met fases) dat je in fase A 78 gewerkte weken hebt voor je fase B krijgt. Voor fase B heb je 6 verlengingen van minimaal 3 maanden en maximaal een jaar. Dan moet je er voor 6 maanden uit. En dan kan dat opnieuw.

En de tijd voor het uitzend bureau telt inderdaad mee voor je aantal contracten. En aantal gewerkte maanden.

Wil het bedrijf je helemaal geen vast contract aanbieden of bieden ze nog een jaar aan om te zien hoe het gaat omdat je nog maar relatief kort er werkt?

Nog een voordeel aan dat jaarcontract, mocht je geen verlenging/vast contract krijgen, is dat je dan niet er eerst 6mnd tussenuit moet bij uitzendbureau (want gedurende dat jaar niet daar in dienst) Dus je kan dan meteen weer 2jaar doorwerken ipv nog een paar maand door de wetgeving.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:54

dorientjuh schreef:
Voor die opzegtermijn van 1 maand verwijzen ze naar art 7:672 BW. Maar als ik die op zoek op internet word ik er ook niet echt wijzer van.

Citaat:
Artikel 672
1. Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
2. De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
a. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;
b. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;
c. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;
d. vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.

Verder: Wat MarliesV zegt :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:56

dorientjuh schreef:

Wat is er niet duidelijk aan die opzegtermijn?

Ze moeten bij opzeggen een maand in acht nemen tellend vanaf de 1e van de maand. Opzegging met opgaaf van reden, opzegging binnen het contract kan je aanvechten en eisen dat het via het UWV gaat voor zover mij bekend.

Bij een uitzendcontract is je opzegtermijn afhankelijk van je gewerkte weken tussen de 0 en 14 kalenderdagen.
Opzegging mag zonder opgave van reden.

Met een jaarcontract van het bedrijf heb je altijd meer zekerheid als met een uitzendcontract, hoe je het ook wend of keert.

Wat zijn je bedenkingen waardoor je nu twijfelt dan?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:08

Die opzegtermijn van 1 maand is mij duidelijk. Het was mij niet duidelijk dat daar een procedure via het UWV aan vooraf moet gaan.

Verder was ik dus in de veronderstelling dat ik dan na dit jaarcontract, een vast contract zou moeten krijgen. Wat dus waarschijnlijk niet gaat gebeuren dus dan zou ik na dat jaar sowieso op straat staan terwijl het wellicht met een uitzendbaan langer dan dat jaar zou kunnen worden (of niet natuurlijk).

Maar ik begrijp nu dat het toch slimmer is om wel voor dat jaarcontract te gaan. :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:13

Als je de kans krijgt op een contract vanuit het bedrijf zelf zou ik die kans met beide handen aanpakken.
Op uitzendbasis kan je er zo van de 1 op de andere dag uitgeknikkerd worden als ze je niet meer nodig hebben.
Met een contract kan je ook wel ontslagen worden maar dan heb je idd een maand opzegtermijn en tijd om iets anders te zoeken.
Via uitzendbureau kunnen ze zo op vrijdag mededelen dat je 's maandags niet meer terug hoeft te komen.

Dat ze je een contract aanbieden in de eerste fase van je uitzending betekend dat ze vertrouwen in je hebben.
Als je nog in de eerste fases zit van uitzending dan moeten ze je namelijk uitkopen bij het uitzendbureau, en dat is niet goedkoop.
(Volgensmij om te voorkomen dat bedrijven het UZB gebruiken om mensen lange tijd op proef te nemen zonder contractverplichtingen)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:14

Met wederzijds goedbevinden hoeft het UWV er niet aan te pas te komen. Stel ze willen na een half jaar van je af: ze gaan een gesprek met je aan: jij bent akkoord, dan heb je een maand opzegtermijn. Jij bent niet akkoord: dan moeten ze ontslagvergunning voor je aanvragen via het UWV.

Jaarcontract zou ik aanpakken. Misschien dat je er nog een half jaar achteraan krijgt (of 5 maand, dat doen ze hier) als ze je geen vast contract bieden. Hopelijk voor jou veranderd het komend jaar de situatie en kan je als nog in vaste dienst!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:17

Dat heb ik nu. 5 maanden verlenging gehad tot januari 2017.
Ik zit dan zelf op de 23 maanden. Dus kans op verlenging of kans op bij wijze van 6 maanden vakantie

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:22

Ontslag gaat trouwens via de kantonrechter, alleen bij ziekte of bedrijfseconomische redenen via het UWV. Normaal gesproken wordt je dus niet ontslagen tijdens een tijdelijk contract omdat een ontslagprocedure veel tijd en geld kost (en er een goede reden moet zijn).

Ontslag op staande voet kan nog wel, maar dan moet je het erg bont maken.