Stufie bij samenwonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Stufie bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:04

Hoi!
Ik heb een vraagje.
Momenteel loop ik een stage in Limburg, woon zelf in Den Haag.
Ik verblijf hier intern. Heb enkel onderdak hier op het park dus betaal verder alles zelf. Momenteel krijg ik dan ook een uitwonende studie financiering.
Op de planning staat al een tijdje, dat zodra ik klaar ben met mijn stage, ik bij mijn vriend ga wonen.
Mijn vriend werkt in de supermarkt en maakt ongeveer 32 uur per week. Hij studeert verder niet meer.
Nu zei mijn vader dat je dan geen recht hebt op uitwonende stufie omdat je dan samen woont. Maar ik kan niet werken ivm school (2e stage van 5 maanden), en mijn vriend betaald de huur etc. We betalen dan samen de boodschappen (gezamenlijke rekening openen we dan).

Kan iemand mij meer info geven hoe dat nu precies zit? Ik snap er niks van namelijk :+ Vind het een klein beetje krom aan de ene kant, aan de andere kant ook weer niet. Ik zou heel graag willen weten waar ik dan recht op heb.

Iemand meer info voor mij?

Anoniem

Re: Stufie bij samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:06

Uitwonend betekent volgens DUO dat je niet meer bij je ouders zit.

Met samenwonen ontvang je dus ook gewoon nog uitwonende stufie :).

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:07

Zolang je niet bij je ouders woont, heb je recht op stufi. Of je nou met je vriend of huisgenoten of op jezelf woont ;) (Woon zelf ook samen en zowel ik als mijn vriend ontvangen gewoon stufi :j )

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:10

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:12

Volgens mijn vader zat het anders in elkaar namelijk dus ik snapte het niet meer..

Die website van Duo snap ik 9/10x niks van.. Vind hem ontzettend onduidelijk maar bedankt voor het linkje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:17

Toen ik samen ging wonen in het laatste jaar van mijn studie nadat ik 3 jaar op kamers had gewoond ging mijn uitwonende beurs gewoon door.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:17

jep, zodra je niet meer bij je ouders woont krijg je uitwonende stufi! heb ik ook gekregen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:21

Echt heel goed om te weten! Alles was namelijk al helemaal rond, uitgedacht, mijn spullen staan al klaar in dozen... Zolang ik stufie krijg, nog wat verdien met stage, is het allemaal heel goed te doen namelijk. Dan zou de stufie roet in het eten gooien, dus ben blij dat dit dus gewoon doorloopt. :D

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:21

Let wel op met je toeslagen. Daarvoor telt zijn inkomen namelijk wel mee :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:28

xMarieke schreef:

Is dat zo? Op wat voor manier?

(zit in dit schuitje :+)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:40

Volgens mij is dat alleen het geval als je toeslagpartners bent. Mijn vriend en ik zijn dat niet (niet getrouwd/geen samenlevingscontract) en daarom hoef ik zijn inkomen niet mee te tellen voor mijn toeslagen. Anders zou het overigens ook niet uitmaken, want ons inkomen samen komt echt niet boven de 1500 per maand :+
Je kan op de site van de Belastingdienst makkelijk uitzoeken of je toeslagpartners bent en wat de invloed daarvan op je toeslagen is :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:45

Ik ben getrouwd en krijg zelfs uitwonende studiefinanciering. Bij mijn weten wordt het inkomen van mijn man niet meegenomen hierin, net zoals mijn inkomen daar niets mee te maken heeft.

edit: dat inkomen ging dus over toeslagen las ik net, sorry :+

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 06:34

Maanlicht schreef:
xMarieke schreef:

Is dat zo? Op wat voor manier?

(zit in dit schuitje :+)

Je kunt een proefberekening doen voor de toeslagen. Daarin wordt ook bepaald of je toeslagpartner bent. Mijn man was bijvoorbeeld al m'n toeslagpartner toen we nog niet getrouwd waren.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 02:20

LinSa schreef:
Ik ben getrouwd en krijg zelfs uitwonende studiefinanciering. Bij mijn weten wordt het inkomen van mijn man niet meegenomen hierin, net zoals mijn inkomen daar niets mee te maken heeft.

Volgens mij maakt eigen inkomen wel deel uit van de stufie-bepaling. Als je boven een bepaalde bijverdiengrens komt moet je je stufie toch stopzetten? Of is dat veranderd met het nieuwe stelsel?

xMarieke schreef:
Je kunt een proefberekening doen voor de toeslagen. Daarin wordt ook bepaald of je toeslagpartner bent. Mijn man was bijvoorbeeld al m'n toeslagpartner toen we nog niet getrouwd waren.

In een proefberekening kun je inderdaad doorklikken naar een toeslagpartner-bepaling. Vroeger waren huisgenoten al snel toeslagpartners. Tegenwoordig is dat minder standaard, volgens mij is daar nu bijvoorbeeld een samenlevingscontract voor nodig. Ook staat mij iets bij over pensioen-partners en uiteraard huwelijken ^&+

Ook als je geen toeslagpartners bent heeft het inkomen van een huisgenoot trouwens invloed op de huurtoeslag. Voor de zorgtoeslag geld dit niet. -:)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:58

Toen ik bij mijn oma ging inwonen tijdens mijn studie omdat die een stuk dichterbij woonde, kreeg ik ook gewoon nog stufi. Het lijkt mij, dat je dat bij samenwonen ook nog steeds krijgt. Zolang je niet thuis woont, geldt het als het goed is!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:17

Ik woon samen en we studeren beide. Vriendin krijgt stufi en ik heb een studie lening via duo. :j

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:28

Ik woon samen en we studeren bijde en krijgen gewoon uitwonende studiebeurs

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:33

NienkeHV schreef:
LinSa schreef:

Volgens mij maakt eigen inkomen wel deel uit van de stufie-bepaling. Als je boven een bepaalde bijverdiengrens komt moet je je stufie toch stopzetten? Of is dat veranderd met het nieuwe stelsel?

xMarieke schreef:

In een proefberekening kun je inderdaad doorklikken naar een toeslagpartner-bepaling. Vroeger waren huisgenoten al snel toeslagpartners. Tegenwoordig is dat minder standaard, volgens mij is daar nu bijvoorbeeld een samenlevingscontract voor nodig. Ook staat mij iets bij over pensioen-partners en uiteraard huwelijken ^&+

Ook als je geen toeslagpartners bent heeft het inkomen van een huisgenoot trouwens invloed op de huurtoeslag. Voor de zorgtoeslag geld dit niet. -:)

Dat is veranderd in het nieuwe stelsel. In het nieuwe stelsel mag je onbeperkt bijverdienen. Ik zit nog in het oude stelsel en dan mag je tot €13.989,13 bijverdienen.

Overigens kijkt DUO altijd een aantal jaar terug, dus zijn ze nog niet bij mijn man/toeslagpartner aangekomen :D

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:37

Ik woonde in een netwerk pleeggezin en kreeg gewoon uitwonend. omdat ik niet bij mijn ouders woonden en mijn ouders me financieel niet konden onderstuenen.
Jij behoudt ook nog gewoon recht op uitwonend als je gaat samen wonen.