Een situatieschets:
Voor de opleiding huidtherapie, waar ik het laatste jaar straks inga, moet ik zelf op zoek naar een stageplek. De stage, die gedurende één blok van een opleidingsjaar duurt en al begin september start, dient gelopen te worden bij een andere zorgverlener dan een huidtherapeut. Ik mag als student meelopen bij professionals (hbo/wo) die tijdens hun werk veel van de huid zien, zoals dermatologen, plastisch chirurgen, (wond)verpleegkundigen, fysiotherapeuten, etc. Het doel: Profileren van het beroep/kennis verspreiden over 'ons' vakgebied. Om iets meer kans te maken mogen we bij meerdere instanties stage lopen, met de eis dat je minimaal 5 dagen meeloopt met een begeleider. Het maximum is 25.
Omdat ik het afgelopen jaar naast m'n hbo een premaster klinische gezondheidswetenschappen (richting verplegingswetenschap) heb gedaan, heb ik geprobeerd hier mijn voordeel uit te halen en me veel te richten op de wond- en wijkverpleging, omdat ik het idee had dat een huidtherapeut op deze vlakken het meest kon betekenen. Studenten uit die opleiding konden me echter niet verder helpen. Ook op vele mails en telefoontjes naar ziekenhuizen, zorginstellingen en klinieken heb ik tot op heden geen positief bericht mogen ontvangen. Momenteel probeer ik het via vrienden en kennissen en zijn een aantal andere verzoeken van mij nog onbeantwoord.
Ik vind het niet zo gek dat ik veel afwijzingen ontvang. Als student huidtherapie studeer ik immers niet richting hun vakgebied. Twee klasgenoten van me zitten met hetzelfde probleem. Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt als ik het niet voor elkaar krijg een stageplek te vinden.
Omdat de tijd echt begint te dringen ben ik op zoek naar tips voor het vinden van een geschikte plek. Tot heden mail ik vooral en hierin vermeld ik duidelijk de aandachtspunten van het beroep en het doel en de periode van de stage. Mijn opleidingen staan in de ondertekening. Moet ik het anders aanpakken? Zo ja, hoe?