Gefascineerd door drugs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SincereQ
Berichten: 908
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:45

Ik heb vrijwilligers werk gedaan tussen verslaafden. Verscheidene verhalen aangehoord, de ene nog schrijnender dan de andere. Maar ondanks dat deze mensen veel meegemaakt hadden, psychische problemen en soms al op 14 jarige leeftijd heroine verslaafd waren, namen deze mensen (gelukkig!) wel de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag. En zulke gesprekken eindigden vaak met "begin er nooit aan meisje, het kan zo snel gaan". Afkicken konden ze (nog) niet. Drugsgebruik werd daar getolereerd, op straat zouden ze door lichamelijke ziektes namelijk overlijden.
http://www.npo.nl/fryslan-dok/25-10-2014/POW_00728947
Dat was op deze plek

Daarnaast van dichtbij een verslaafde meegemaakt. Wiet/hasj verslaafd. Het maakte hem rustig, ontspannen, hij heeft namelijk add, thet punt dat hij niet meer zonder kon. Zijn spaargeld vloog er doorheen. Hij had geen inkomen, was te lui dat te regelen. Te lui om werk te zoeken, dat deed hij pas toen de rekeningen zich opstapelden. Had nergens meer interesse in en werd enorm vlak. Op z'n dieptepunt heb ik contact met hem verbroken, hij werd ontzettend egoistisch en prikkelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:58

Ik blow weleens (hoogdtens een paar keer per jaar), maar het is niet dat ik er naar verlang ofzo. Harddrugs begin ik niet aan, vreselijk spul. Ik heb ook weleens iets gezien over die krokodillendrug en ik snap echt niet wat mensen zichzelf aandoen!

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:02

Mijn hoogleraar neuropsychologie is vroeger zelf erg verslaafd geweest.. hij heeft zijn leven omgegooid en geeft nu les op de radboud.. tijdens colleges is het ook vaak over drugs gegaan.. niet alleen over wat het is en wat de uitkomsten zijn maar ook over het effect op/in de hersenen.. super interessant!
Hij is er ook van overtuigd dat drugs als xtc een rol gaat spelen bij het genezen van psychische problemen zoals depressie.. zal eens kijken of ik dat interview terug kan vinden..

Hij heeft overigens ook een heel interessant boek geschreven waarbij hij zijn persoonlijke ervaringen als gebruiker combineerde met zijn kennis als neuropsycholoog

Overigens wordt er onder de jongeren veel drugs gebruikt.. was vroeger al zo en dat zal ook wel zo blijven denken k..

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:03

horsies5 schreef:
Hij is er ook van overtuigd dat drugs als xtc een rol gaat spelen bij het genezen van psychische problemen zoals depressie.. zal eens kijken of ik dat interview terug kan vinden..

Daar stond recent een artikel over in de Quest.

Verder heb ik wel "ervaring" met drugs, ik ben namelijk ernstig en pijnlijk ziek geweest en heb veel pijnstilling en dergelijke geslikt. Maar nooit meer dan nodig, nooit meer dan voorgeschreven, en ik kon er ook zonder moeite weer mee stoppen.

TS, heb je de boeken Overdosis en Promille van Helen Vreeswijk gelezen? Overdosis gaat over een groepje vrienden dat besluit te gaan experimenteren, Promille over een 14-jarig meisje "zonder problemen" dat alcohol- en drugsverslaafd wordt (voornamelijk alcohol).

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:13

Marc lewis heet deze hoogleraar overigens.. zie dat er veel van hem online te vinden is..

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:16

Storm schreef:
Maar wat ik niet snap, de mensen die verslaafd raken zijn vaak al niet rijk. Hoe komen ze dan aan het geld voor drugs? Cocaïne is toch heel erg duur?


Mijn moeder heeft een cliënte die prostitueert. Anderen maken schulden, jatten en soms eten ze gewoon niet.

Fair schreef:
Leuk boek: Het onkruid en de bloem.

Dagboek van een meisje wat in de wereld van drugs belandde, haar ouders hebben haar dagboek als boek uitgebracht. :)


Go ask Alice heet het origineel. Het is trouwens een fictief boek en ook niet helemaal betrouwbaar wat betreft de drugscultuur.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:20

Zelf geen gebruiker. Heb er ook geen problemen mee, zolang mensen er verstandig mee omgaan en niet iemand anders met problemen opzadelen. Als iemand het leuk vind om pillen te slikken voor ze naar een feest gaan prima, ik doe het alleen niet.
Heb wel een paar kennissen die zéér verslaafd zijn aan wiet en al hun geld erin steken. Daar ben ik dus wat minder gecharmeerd van. :=

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:22

phormicola schreef:
Mijn vader is heroïne verslaafd en ik kan je garanderen dat dat totaal niet interessant is :')

Het wordt vaak gedaan om emotionele pijn te vergeten en de eerste keer is vaak vreselijk, zoals vrijwel alle eerste keren in het leven.
Het is een gigantische last voor naasten, een stigma voor de kinderen en een aanslag op de financiën. Om nog maar te zwijgen over de gezondheid.


De eerste keer MDMA is juist de leukste keer hoor :=

sannxxelmo

Berichten: 131
Geregistreerd: 07-03-13
Woonplaats: Hilversum/Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:26

Storm schreef:
Maar wat ik niet snap, de mensen die verslaafd raken zijn vaak al niet rijk. Hoe komen ze dan aan het geld voor drugs? Cocaïne is toch heel erg duur?


Ja dat is duur. Bij mijn voorbeeld: dealen van softere drugs. Rijke ouders die je flink zakgeld geven helpt ook.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:35

Tja, ik rook, dat is ook een verslaving. Maar toen ik op de middelbare school een vriend verloor omdat hij zelfmoord pleegde want zijn vader was achter zijn drugsgebruik gekomen toen heb ik al besloten dat het bij roken blijft en ook nooit de behoefte gevoeld om drugs te gebruiken. Wel veel ellende gezien en het begint toch vaak met nieuwsgierigheid naar een blowtje en vandaar uit verder. En voor je het weet ben je zwaar verslaafd.

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:54

Ik heb je even een pb gestuurd TS.

Ben zelf een recreatieve gebruiker maar hoef alle ins en outs niet zo open en bloot op het net te hebben haha.
Als meer mensen die interesse hebben wil ik die ook wel een pb sturen. :)

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:58

Resistance schreef:
Ik heb ook weleens iets gezien over die krokodillendrug en ik snap echt niet wat mensen zichzelf aandoen!


Nou, dat is me bizar idd! Ergens vind ik dat ook wel fascinerend; dat je zo kunt opgaan in die drug dat je lichaam zichzelf afbreekt en het dan nog blijft nemen. Bizar.

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:05

Heb lang gelden in het opvang werk gewerkt. Dus ook veel met drugsklantjes en alcoholisten te maken gehad.

Jonge mensen die heroïne toen gebruikten en met 19 jaar al geen gebit meer in hun mond hadden en er zo vreselijk uitzagen, erg mager, onverzorgd en waarbij je enorm moest op letten dat er niets van je gestolen werd, want scoren zoals dat toen heette was het levensdoel. Liegen bedriegen, stelen, agressie zowel als het ging om de hulpverleners als eigen ouders/ vrienden echt te triest voor woorden. Of anders gezegd, de controle over het eigen mens zijn was uit handen gegeven want de verslaving bepaalde de keuzes.

Dus als ik dit topic lees, zie ik een rij van hele lieve mensen die er nu al niet meer zijn en te jong vanwege hun verslaving het leven hebben gelaten.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:07

pien_2010 schreef:
Dus als ik dit topic lees, zie ik een rij van hele lieve mensen die er nu al niet meer zijn en te jong vanwege hun verslaving het leven hebben gelaten.


Heel sneu. Moeilijk lijkt me dat, dat je geen enkele invloed meer op iemand uit kan oefenen en machteloos toekijkt hoe iemand zich zo toetakelt.

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:13

Erg interessante docu:


Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:16

_Reneee schreef:
phormicola schreef:
Mijn vader is heroïne verslaafd en ik kan je garanderen dat dat totaal niet interessant is :')

Het wordt vaak gedaan om emotionele pijn te vergeten en de eerste keer is vaak vreselijk, zoals vrijwel alle eerste keren in het leven.
Het is een gigantische last voor naasten, een stigma voor de kinderen en een aanslag op de financiën. Om nog maar te zwijgen over de gezondheid.


De eerste keer MDMA is juist de leukste keer hoor :=


Volgens mij had ze het specifiek over heroïne hoor.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:21

Ik heb ook al veel met verslaafde gewerkt en alleen al daarom zou ik het niet doen. Maar buiten de zelfs eenmalige effecten op hersenen en lichaam.

Ik vraag me echt af waarom mensen recreatief drugs gebruiken, als je weet hoeveel leed er rond die drugs hangen? Gisteren nog een documentaire gezien over de drugshandel van pillen naar Nederland, daar hangt echt veel bloed, verdriet en criminaliteit aan.
Er was zelfs een cartel die drugs aan nederland leverde die gewoon moorden pleegde als de malle en waarbij zelfs kinderen bij betrokken zijn (echt vreselijke verhalen).

Dat steunen is geen enkel pilletje waard :)

Carr_friesje

Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Gefascineerd door drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:29

Je weet dat het grootste deel van wat er qua snoep op de markt is export vanuit Nederland is? :+
'Beste & schoonste' pillen komen uit Nederland, nergens voor nodig om die uit het buitenland te halen haha.

Ben wel benieuwd welke documentaire dat dan is.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:46

Heb als 13 jarige Christiane F gelezen en heb toen ook meteen besloten nooit aan de harddrugs te gaan.
Wat een leed...

Als puber wel vaak geblowd maar toen ik een keer een enorme paniekaanval kreeg meteen gestopt.

Daarnaast oude klasgenoten gezien die na regelmatig gebruik van LSD helemaal de weg kwijt waren, was geen gesprek meer mee te beginnen. Een persoon had maanden na het gebruik van LSD op zijn werk ineens een bad trip en is per ambulance afgevoerd...Leuk he drugs...

Ondermijn het effect van drugs op de langere termijn niet: psychoses, depressies, angststoornissen.
Deze kunnen al veroorzaakt worden door stelselmatig blowen...

We hebben op de middelbare school uitgebreid voorlichting gehad over alle soorten drugs, niet door het gebruik ervan te verbieden maar echt gericht op welke stoffen er in een drug zitten, wat het effect is als je de drug neemt, maar ook wat de effecten op langere termijn kunnen zijn.
Ik denk dat dit veel meer gedaan moet worden. Je hebt altijd een eigen keuze, maar wees je dan ook bewust van de consequenties.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:12

Storm schreef:
Maar wat ik niet snap, de mensen die verslaafd raken zijn vaak al niet rijk. Hoe komen ze dan aan het geld voor drugs? Cocaïne is toch heel erg duur?


Zelf drugs verkopen, geld wat normaal naar de kinderen of het huishouden zou gaan aan drugs uitgeven, de rekeningen niet betalen, geld stelen, de opties zijn eindeloos.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:14

_Reneee schreef:
phormicola schreef:
Mijn vader is heroïne verslaafd en ik kan je garanderen dat dat totaal niet interessant is :')

Het wordt vaak gedaan om emotionele pijn te vergeten en de eerste keer is vaak vreselijk, zoals vrijwel alle eerste keren in het leven.
Het is een gigantische last voor naasten, een stigma voor de kinderen en een aanslag op de financiën. Om nog maar te zwijgen over de gezondheid.


De eerste keer MDMA is juist de leukste keer hoor :=


Nou die van mij niet hoor :+

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:32


jasz

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:37

Ik ken eigenlijk echt zat mensen die af en toe is drugs gebruiken, waaronder ik zelf ook. De laatste keer een pilletje was al bijna 2 jaar geleden, nu blow ik af en toe. Nooit veel. Ik heb een aantal soorten geprobeerd, ik zal er waarschijnlijk nog wel een aantal proberen. Ik heb totaal geen drang of verlangen of wat dan ook, meet de interesse om te weten waar je het over hebt. En ik heb mensen weleens in een breakdown gezien, maar dat heb ik nog veel vaker gezien door alcohol.

Ik weet dat drugs eng en gevaarlijk kan zijn, maar ik vind de toon hoe mensen erover praten soms wat jammer. Alsof je wel bijna achterlijk moet zijn om het te proberen.

Het is gewoon heel erg belangrijk dat je jezelf kent en vooral ook dat je oke bent met jezelf. Als in, je moet er wel een hoop zelfvertrouwen voor hebben, aangezien de kans dan heel klein is dat het mis gaat en je verslaafd raakt. En inderdaad, als je van jezelf al weet dat je verslavings gevoelig bent, moet je er nooit aan beginnen. Maar dat geldt ook voor alcohol, roken en zelfs voor suiker.

Ik bedoel hier trouwens absoluut niet mee dat iedereen het zou moeten proberen, meer dat er wel op een wat mildere manier gepraat kan worden.

En mijn reden om het te proberen? Puur omdat ik er nieuwschierig naar was en ik voor veel dingen open sta en je jezelf ook weer op een hele nieuwe manier leert kennen en dat kan best verhelderend zijn. En dan staat dat nog los van het feit dat het gewoon een hele intense en leuke manier is van je avond/dag doorbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:28

jasz schreef:
Ik ken eigenlijk echt zat mensen die af en toe is drugs gebruiken, waaronder ik zelf ook. De laatste keer een pilletje was al bijna 2 jaar geleden, nu blow ik af en toe. Nooit veel. Ik heb een aantal soorten geprobeerd, ik zal er waarschijnlijk nog wel een aantal proberen. Ik heb totaal geen drang of verlangen of wat dan ook, meet de interesse om te weten waar je het over hebt. En ik heb mensen weleens in een breakdown gezien, maar dat heb ik nog veel vaker gezien door alcohol.

Ik weet dat drugs eng en gevaarlijk kan zijn, maar ik vind de toon hoe mensen erover praten soms wat jammer. Alsof je wel bijna achterlijk moet zijn om het te proberen.

Het is gewoon heel erg belangrijk dat je jezelf kent en vooral ook dat je oke bent met jezelf. Als in, je moet er wel een hoop zelfvertrouwen voor hebben, aangezien de kans dan heel klein is dat het mis gaat en je verslaafd raakt. En inderdaad, als je van jezelf al weet dat je verslavings gevoelig bent, moet je er nooit aan beginnen. Maar dat geldt ook voor alcohol, roken en zelfs voor suiker.

Ik bedoel hier trouwens absoluut niet mee dat iedereen het zou moeten proberen, meer dat er wel op een wat mildere manier gepraat kan worden.

En mijn reden om het te proberen? Puur omdat ik er nieuwschierig naar was en ik voor veel dingen open sta en je jezelf ook weer op een hele nieuwe manier leert kennen en dat kan best verhelderend zijn. En dan staat dat nog los van het feit dat het gewoon een hele intense en leuke manier is van je avond/dag doorbrengen.



Hoe weet je eigenlijk dat je verslavingsgevoelig bent of niet? Ik vind het bijvoorbeeld wel eens leuk om uit mijn dak te gaan op een feestje, maar heb dan niet de drang om elke avond zoveel te zuipen. En hoe fijn mijn laatste keer blowen ook was, ik hoef dan niet persé nog een keer. Ben ik dan niet verslavingsgevoelig, of is het bij iets anders weer anders? Of heb ik het niet vaak genoeg gedaan om dat te weten?

Deliana1993

Berichten: 938
Geregistreerd: 14-06-13
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:37

Zelf meerdere soorten drugs gebruikt, tegen een verslaving aan gelopen. Werd uitgemaakt voor anorexia etc. Als je meer wil weten graag PM!