Trap renoveren; tips&ideeën gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

desi92

Trap renoveren; tips&ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:17

Hallo bokkers,

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.
Op 1 september krijg ik de sleutel van mn eerste eigen huisje.
Hartstikke leuk natuurlijk en allemaal ideeën aan het opdoen. Maar er is een plek in het huis waar ik er gewoon echt niet uit kom wat ik nou wil. Dat is namelijk de trap. De trap is volledig kaal en alleen wat opgeschuurt deze moet dus geheel 'gerenoveerd' worden. Nu kom ik op Internet allemaal mooie trapoverzetters tegen, maar daar betaal je dan ook wel goed voor en dat geld wil er nu even niet aan uitgeven.

Dat wat nu een beetje blijft hangen is om hetzelfde laminaat te gebruiken voor de trap als die ik ga gebruiken voor de vloeren, maar geen idee of dat nou zo goed werkt?

Hebben jullie tips, tricks, ideeën om een trap, enigszins goedkoop, te kunnen renoveren ?
Ben ook wel benieuwd naar voor en na foto's.

Lynn_Nikita

Re: Trap renoveren; tips&ideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:19

Vriendin had de tree gewoon geverfd maar de achterkant met laminaat. Leuk effect ook

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:11

traprenovatie zelf doen is een zeer tijdrovend en precies karwei. ik zou er voor kiezen de treden en wangen te verven en de stootborden (het rechtopstaande deel) dan met laminaat te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:18

Wat is je budget? Veel bedrijven die traprenovatie doen zijn peperduur. Maar ken wel een bedrijf die het voor veel minder doet.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:28

Ik had na het leggen van de vloer ook wat resten laminaat over. Samen met een coupon hoogpolig vloerbedekking (ivm klein kind en geen schoenen aan binnen) heb ik de trap ermee gedaan. Was in totaal €50 kwijt, en zo'n 6 uur werk. Ligt er inmiddels al 2 jaar in, zeer tevreden over!

Krijg de foto er niet bijgevoegd..
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 25-08-16 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:30

Goed opschuren, stevige verf er op en dan van die halve maantjes er op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:36

Wij leveren eiken multiplank panelen aan een bedrijf dat traprenovaties uitvoert, ETR, eiken traprenovaties. Ik vermoed dat de houten treden wel duur zijn, maar ze werken ook met laminaat, misschien is dat wel te doen, qua prijs?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:39

balli schreef:
Goed opschuren, stevige verf er op en dan van die halve maantjes er op.

Dit ja. Dat heb ik ook gedaan destijds met mijn trap. Toen het tapijt daar af kwam bleken er wel 4 kleuren verf onder te zitten. Inmiddels na 15 jaar trouwe dienst is de trap wel weer aan een onderhoudsbeurt toe. Maar is de simpelste en meest goedkope oplossing.

Je kunt ook ipv halve maantje een traploper gebruiken. Als je daar even op Googled kom je veel afbeeldingen tegen om inspiratie op te doen.

Laminaat op de treden zou ik niet doen -> glad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:42

Laminaat blijft niet lang mooi en is idd glad.
Er zijn verschillende bedrijven die niet eens laminaat willen aanbrengen omdat het zo kapot is.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:44

Ik lees even mee! :D Onze trap is 110 jaar oud en is echt verschrikkelijk.
We hebben het tapijt er af getrokken en lijmresten zo goed mogelijk verwijderd.
Maar ik heb er een hard hoofd in... -O-

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:45

amoj schreef:
Laminaat blijft niet lang mooi en is idd glad.
Er zijn verschillende bedrijven die niet eens laminaat willen aanbrengen omdat het zo kapot is.

Je hebt natuurlijk wel verschillende kwaliteiten laminaat, niet dat ik er veel van weet, maar dat heb ik me laten vertellen. Natuurlijk is eiken veel beter, maar de ts geeft aan daar geen geld voor te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:45

Laminaat niet op hele trap idd. Niet alleen qua slijtage, maar op een trap wordt dat erg glad. Wij hebben de treden geverfd en de stootborden met laminaat wat zowel boven als beneden in de gang ligt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:49

Ik heb bij het vorige huis het tapijt er af getrokken, alles kaal gemaakt en geschuurd, in 1 kleur geschilderd en halve maantjes er op.

Huidige woning (nieuwbouw) heb ik alles geschilderd met trapverf van de Gamma, hebben geen last van gladde treden. Wij hebben de treden een andere kleur gegeven en dus ook een andere verf voor gebruikt dan de rest van de trap.

(op de foto zit er nog maar 1 laag op maar voor de beeldvorming)Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:55

Weet alles ook niet helemaal exact maar er zit (volgens mij) verschil tussen laminaat of een laminaat overzettrede. Deze hebben een cpl toplaag wat zorgt voor een slipremmende werking en is krasvast.

Zo"n soort renovatie hoeft echt niet 3/4000 euro te kosten.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:56

Ik volg even met een soortgelijke vraag: de trap bij mij in huis heeft vroeger tapijt gehad, dit is eraf gehaald. De restjes tapijtlijm zijn een beetje opgeschuurd en daarna geverfd. Je kunt je wel voorstellen dat je er absoluut niet op uitglijdt, maar mooi is anders.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is zonder alles kaal te maken om de treden vlak te krijgen (plamuur?) en opnieuw te verven?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:01

Wij hebben een bedrijf laten komen voor traprenovatie. Jeetje schrok me echt rot van de prijs....
Hebben nu een offerte voor een nieuwe (eiken) trap en dat valt dan in verhouding heel erg mee. Nadeel is wel dat je er veel meer troep van krijgt dan bij renovatie :P
Laten bekleden met vloerbedekking kun je ook in allerlei prijsklasses laten doen!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:09

Ik lees even mee..

Wij hadden tapijt op de trap zitten. We hebben dit eraf gehaald en er zit giga veel tapijtlijm onder.
Dit gaat er onder geen mogelijkheid vanaf. Ik heb alles al geprobeerd, alle middeltjes etc.
Schuren werkt ook niet. Alleen afbranden, maar ik word helemaal high van die geur.

Laten bekleden is super duur. Heb nu uit wanhoop maar gewoon over de lijmresten heen geverfd, maar zoals ik kon verwachten ziet het er niet uit.

Die foto hierboven ziet er mooi uit, zou ik ook wel willen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:11

Taucha schreef:
Ik volg even met een soortgelijke vraag: de trap bij mij in huis heeft vroeger tapijt gehad, dit is eraf gehaald. De restjes tapijtlijm zijn een beetje opgeschuurd en daarna geverfd. Je kunt je wel voorstellen dat je er absoluut niet op uitglijdt, maar mooi is anders.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is zonder alles kaal te maken om de treden vlak te krijgen (plamuur?) en opnieuw te verven?

Ja, met een verfafbrander en een krabber

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:14

Taucha schreef:

Ik heb mij laten vertellen dat de lijm bijna altijd op waterbasis is, dus wateroplosbaar! Wellicht zou je hier nog wat mee kunnen proberen? Wij kregen de tip toen we een 2ehands trap zouden kopen met tapijt om hem eerst in de tuin te leggen in de regen, tapijt er af en dan nog met de hoge druk er overheen. Maar als hij in huis staat wordt dat natuurlijk wel een beetje lastig! Maar wellicht kun je hier iets mee.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:19

Wij hebben vorig jaar de trap geverfd en de stootborden met behang gedaan. Het was een idee van mijn moeder en vond t eerst ook een beetje raar, maar het is wel een heel mooi eindresultaat geworden!

Even om er een beeld bij te krijgen..

De trap zelf:
Afbeelding

De rest van de gang, in dezelfde kleurtinten als de trap:
Afbeelding

En oja, dit heeft mijn stiefvader helemaal zelf gedaan, dus niks met bedrijven etc. Ideaal! :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:23

Dank voor jullie reacties.
Een renovatie met overzet treden vind ik echt onwijs mooi, maar om nou 400/500 euro uit te geven aan een trap in een huurhuis, daar wacht ik dan nog liever even mee. Dat geld kan ik heel goed aan andere dingen in het huis besteden.
Tapijt heeft niet mijn voorkeur, gezien in het gehele huis laminaat komt te liggen.
Halve maantjes houd ik als laatste optie.

Ik ga eens even kijken naar de stootborden met laminaat en dan de rest verf.

De trap van Marlies vind ik ook wel erg mooi. Welke kleur is het donkere ? Echt zwart of meer donker bruin ?
Laatst bijgewerkt door desi92 op 25-08-16 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:34

Romeo2007 schreef:
Taucha schreef:
Ja, met een verfafbrander en een krabber

wiifke schreef:
Ik heb mij laten vertellen dat de lijm bijna altijd op waterbasis is, dus wateroplosbaar! Wellicht zou je hier nog wat mee kunnen proberen? Wij kregen de tip toen we een 2ehands trap zouden kopen met tapijt om hem eerst in de tuin te leggen in de regen, tapijt er af en dan nog met de hoge druk er overheen. Maar als hij in huis staat wordt dat natuurlijk wel een beetje lastig! Maar wellicht kun je hier iets mee.

Beide leuke oplossingen, maar de verf is niet op waterbasis en zit er mega dik op. Dus verfbrander en krabbers is zowat onmogelijk. Daarom vraag ik ook spcifiek naar iets van een soort plamuur om de treden weer gladder van structuur te krijgen. het hoeft niet super te zijn, alleen net dat beetje dat het na opnieuw verven weer iets mooier uit ziet.

En een super idee om behang tegen de stootbord te doen. Ben alleen bang dat als het simpel papier is, je het te makkelijk kapot trapt?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:42

Ik heb precies hetzelfde probleem. Echt mega dikke lijm en daaronder nog een soort rode primer?
Verschrikkelijk. 1 trede afbranden kost me minimaal 1 uur en blaren. Maar dan is het eraf en ziet het er goed uit..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:58

Wij hebben qua kleur voor donkerbruin gekozen (eigenlijk mijn lief, ik wou donkergrijs haha). Zwart wordt denk ik te hard, dat is uit verhouding met de witte kleur en de muren bij ons.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:07

Ik vond een bedrijf ook te duur.
Ik heb het zelf gedaan met flexx stairs. Ik ben geen echte klusser, maar het resultaat is erg mooi.
Ik ben geen foto-plaats-talent maar met Google kom je een eind.