Post NL Portokosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

Post NL Portokosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:23

Lieve Bokkers,

Kan iemand mij helpen hoe de Portokosten in zijn werking zit ?
Ik heb een pakketje gekregen, met de adresgegevens van de afzender op de achterkant.

Post NL vind dat de ontvanger de verzendkosten moet betalen, maar de verzendkosten zijn al betaald.
Het bedrag is niet groot, ik begrijp niet waarom het moet betalen als de afzender en het aantal zegels klopt.

Hoe kan ik dit oplossen, bij Post NL kan ik het op 1 manier oplossen en dat is betalen.

Heeft iemand dit eerder mee gemaakt ? Zo ja, wat heb jij ermee gedaan ?

Bedankt alvast !

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:25

Gaat het om een pakketje of een envelop??

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:25

Kentaro schreef:

Envelop.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:27

Is het heel toevallig kleding/textiel??

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:30

Je moet postnl even bellen.
Ik heb 2x gehad dat mn envelop gewogen en betaald was op een postnl punt en toch een brief in de bus kreeg dat ik moest betalen.

Degene van de klantenservice vertelde dat als er bijv kleding verschuift in een envelop de machine het pakketje als dikker berekend.
En dus als duurder beschouwt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:32

Precies!
Dat had toevallig laatst iemand via facebook!
Ik heb een maand of twee een heel gesprek gehad met de klantenservice van post.nl. Wat blijkt: ze hebben nieuwe frankeermachines en die drukken op de enveloppe. En als daar kleding in zit wordt het vaak naar een kant gestuwd en dan reageert de frankeermachine van "ho ho, dat gaat dus niet door de brievenbus!" Ze krijgen het probleem er niet uit en ze zei me persoonlijk de aanmaningen te verscheuren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:39

Ik kreeg ook laatst een briefje dat er niet genoeg betaald was.. Had via FB een berichtje gestuurd en toen ze het gingen nakijken zagen ze dat ze het als pakket hadden berekend (6 euro nogwat geloof ik), maar het was als brievenbus geleverd.. (3 euro nogwat).. Dus toen hoefde ik het niet te betalen, want ik had gewoon genoeg betaald. :)

Toen ik dat briefje in de bus las dacht ik echt: Huh, voor welk pakketje heb ik dan niet genoeg betaald? :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:42

puppy1128 schreef:
Ik kreeg ook laatst een briefje dat er niet genoeg betaald was.. Had via FB een berichtje gestuurd en toen ze het gingen nakijken zagen ze dat ze het als pakket hadden berekend (6 euro nogwat geloof ik), maar het was als brievenbus geleverd.. (3 euro nogwat).. Dus toen hoefde ik het niet te betalen, want ik had gewoon genoeg betaald. :)

Toen ik dat briefje in de bus las dacht ik echt: Huh, voor welk pakketje heb ik dan niet genoeg betaald? :')

Dan zou ik die 3 euro ook terug willen van ze :+

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 14:46

Kentaro schreef:
Is het heel toevallig kleding/textiel??

Ja, het was een kledingstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:49

Als ontvanger heb jij geen overeenkomst met PostNL.
Alleen de verzender heeft dat.

Als PostNL van mening is dat ze niet genoeg geld ontvangen hebben, moeten ze dit bij de verzender claimen, niet bij de ontvanger.
Zelfde reden waarom ze jou als ontvanger bijvoorbeeld ook niet kunnen helpen bij beschadigde pakketten; ze hebben geen overeenkomst met jou, maar met de afzender.

Dus je hoeft dit niet te betalen.
Zeker als het bedrag gewoon klopt. Kun je veilig negeren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:52

Onder het motto van om vertraging te voorkomen is het makkelijker om bij de ontvanger te reclameren :P

Maar TS, zie mij eerdere post, het is een fout van de nieuwe machine bij postnl. Je mag het kaartje weg gooien. Het zou kunnen dat je nog een tweede 'herinnering' krijgt, maar ook die mag je weggooien!

8nnemiek

Re: Post NL Portokosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:33

Ik heb dit ook eens gehad, en idd, de mevrouw aan de telefoon bij postnl zei dat we de brief gewoon konden weggooien..

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:38

Kentaro, ik heb al diverse poststukken met kleding ontvangen en idd continu een briefje van PostNL er achteraan, om gek van te worden! Ik heb ze niet betaald, pakjes voldeden aan de voorwaarden, waren bijna allen door een postagentschap van PostNL zelf gewogen en gefrankeerd en een aantal met gegevens afzender er op. Ik voel me dan niet verantwoordelijk om PostNL ergens in tegemoet te komen. Je ontvangt idd nog een keer een herinnering, maar daar blijft het dan bij is mijn ervaring inmiddels..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:05

mightyMike, ik denk dat we elkaar ergens niet goed begrijpen, want ik meen zeker niet dat jij/TS PostNL ergens in tegemoet moeten komen!!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 16:20

Dank jullie wel !

Ik ben een stuk wijzer geworden :) !

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:50

Ik doelde op dat het hier idd ook poststukken met kleding waren! Niet dat we elkaar niet begrepen Kentaro!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:48

Alleen weggooien als je daar ook echt een gesprek over hebt gehad met de postnl. Kan via twitter. Wel even je gegeven bij de hand houden.

TS heb je hem in de brievenbus gehad of via de pakketservice?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:54

Iedereen die ik ken gooit die brieven gewoon weg. :P Ze moeten vast geld inzamelen voor de kerstpakketten. :P

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 20:05

Veulen84 schreef:
Alleen weggooien als je daar ook echt een gesprek over hebt gehad met de postnl. Kan via twitter. Wel even je gegeven bij de hand houden.

TS heb je hem in de brievenbus gehad of via de pakketservice?

Via de brievenbus.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:29

Dan zou ik de klantenservice even twitteren. Beter netjes oplossen dan als wanbetaler te boek staan hoor.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:33

Fu_Qi schreef:
Kentaro schreef:

Envelop.

Die kan je negeren
Heb deze situatie al 10x gehad ze sturen meschien een herinnering maar that's it

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:02

Wij hadden er toevallig gister zelf ook twee :+
M'n vriend toch de klantenservice gebeld. Zelfde uitleg als dat ik eerder hier genoemd had, maar gaven ook aan dat wanneer de afzender op de voorzijde vermeldt staat, zij daarheen de herinnering sturen, maar wanneer dat op de achterzijde (of helemaal niet) vermeldt staat, kan de machine dat niet lezen en de herinnering daarom naar de ontvanger gaat.