Pluktuintje, welke bloemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Pluktuintje, welke bloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 18:55

Wij bouwen momenteel ons (ecologische) droomhuis :j
In mijn nieuwe tuin wil ik een hoekje inrichten met plukbloemen. Ik ben dol op boeketten die eruit zien alsof ze zelf geplukt zijn. Welke bloemen kun je in een pluktuin zetten? Zelf kom ik niet verder als cosmea en dahlia en lampionnetjes.

Tips?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:01

Leuk, ik volg!
Uienbollen vind ik heel gaaf!
En tulpen natuurlijk
Lelies zijn mooi maar geven wel vlekken, dus niet handig met kinderen of huisdieren :Y)

Edit, het is trouwens ook altijd leuk om wat grassoorten erbij te zetten. Staat ook erg leuk in een vaas.

Tieneke

Re: Pluktuintje, welke bloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:08

Ik heb sinds kort een abonnement op Bloomon. Dat is een service waarin ze om de zoveel tijd en boeket leveren met allerlei bekende en minder bekende bloemen.
Daar zitten prachtige bloemen bij waar ik nog nooit van gehoord heb. Ze hebben ook een pagina op FB waarop de elke week ook een link plaatsen naar een stukje uitleg over welke bloemen er die week in het boeket zitten. Misschien kan je daar leuke ideetjes opdoen. Want er zitten echt prachtige dingen bij en het zijn denk ik toch ook doorgaans bloemen die je zelf in de tuin kan hebben, geen te exotische toestanden...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:10

Ik meende dat lelies moeilijk te kweken waren?
Grassen is ook een idee :)*
Zelf viel me nog juffertje in het groen in. Die vind ik ook altijd zo schattig. En als ze uitgebloeid zijn hebben ze mooie zaaddoosjes.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:12

Thnx voor de tip Tieneke. Ik wil idd geen exotische dingen. Ga eens even snuffelen bij Bloomon.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:14

Lelies groeien hier als onkruid := Enige waar je op moet letten is dat er geen leliehaantjes op zitten, die eten er graag van.

Je kan natuurlijk ook wat wilde bloemen ertussen zaaien. Klaprozen zijn ook erg leuk.
Of een kronkelwilg er tussen in :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:19

Lelietje van dalen, groeit hier als onkruid. Ruikt erg lekker :j

Je hebt ook van die bussen met gemixt zaad voor bloemenborders enzo. Zit van alles in, heb ze zelfs wel eens bij de HEMA zien staan. Dan heb je de wilde bloemen van 8nnemiek zonder na te hoeven denken over wat je wilt zaaien :D (en goed voor de bijtjes!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:26

Die wilde-bloemen-mixen daar komt bij mij meestal een hoop groen uit (wat gelukkig ook nog niet van het onkruid te onderscheiden is :+ ) en weinig bloemen, maar misschien doe ik gewoon iets niet goed :+
Maar ik koop daarom meestal liever wat knollen en plantjes in pot, die zie je minder snel voor onkruid aan haha!
De meeste zaaibloemen blijven sowieso erg klein het eerste jaar, of zijn gewoon eenjarig.
Ik haal mijn planten altijd bij een tuincentrum in de buurt, bij de korting-hoek. Vaak gaan planten met 50 tot 90% korting weg :=

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:30

Lathyrus heb je in alle kleuren, ruikt lekker en hoe meer je plukt, hoe meer bloemen je krijgt!
Verder idd klaprozen, korenbloemen en margrieten voor het Engelse theetuin gevoel.
Voor de leuk, vrouwenmantel, pioenrozen, lissen, irissen, Ierse klokken, delphinium, gladiolen etc.
Als je de ruimte hebt zet dan achterin ook wat struiken neer om diepte en afsluiting te creëeren. Ook daarin zijn ruim voldoende soorten te vinden met prachtige (geurende) bloemen waar je best wel eens iets vanaf kan snoeien voor op de vaas. Denk aan hortensia, magnolia, de krent, forsythia en seringen.
Oh en lavendel natuurljk !

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 19:53

Natalie36 het wordt een tuintje:D
Maar wel weer goede ideeën. Alleen het lissen, irissen en gladiolendeel is niks voor mij. Vrouwenmantel is ook mooi. We willen een wadi maken voor het regenwater. Daar kan vrouwenmantel mooi omheen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:22

Ik ben wel benieuwd naar hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. We hebben een huis gekocht op 14 are en zou ook graag wat bloemen in de tuin hebben. Maar ik heb niet echt groene vingers, laat staan kennis...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 20:25

Het zal hier ook nog wel even duren Tieneke. Eerst het huis bouwen. Maar niks mis met alvast ideeën opdoen.
Wat ik wel al bedacht heb is met de natuur mee tuinieren. Dus eerst goed kijken wat voor grond ik heb, hoe de afwatering is. Ik kreeg laatst een oude Groei en Bloei met een hoop tips.
Dus geen heide of rotstuintje op natte kleigrond ofzo.

Verder wil ik ook wel wat fruitboompjes. We krijgen er sowieso eentje van de gemeente omdat het een ecologisch project is. Er is al een gezamenlijk huisweitje met fruitboompjes.
Laatst bijgewerkt door estja op 22-08-16 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:27

Inderdaad!

Zijn er ook bloemen met "veldbloemlook" die heel makkelijk zijn in onderhoud?
Zo'n mix van de Hema lijkt me wel superleuk om te proberen, heb het hier in de Hema (BE) wel nog nooit gezien...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:28

Cosmea kun je wel plukken maar na tien minuten is er niets meer van over. Ga voor sterke bloemen, doronicum, rode zonnehoed, of gele dat mag ook. Fysostegia, hortensia's, valeriaan, tulpen, blauwedruifjes, alchimella, floxen, chrisanten..
Kijk eens op een site met vaste planten. De regel is hoe dunner het blad en hoe fragieler de bloem hoe sneller de bloem in de vaas verwelkt.

Kennis komt vanzelf, er zal wel eens wat mislukken maar dat geeft niet.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 08:39

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:56

8nnemiek schreef:
Die wilde-bloemen-mixen daar komt bij mij meestal een hoop groen uit (wat gelukkig ook nog niet van het onkruid te onderscheiden is :+ ) en weinig bloemen, maar misschien doe ik gewoon iets niet goed :+
Maar ik koop daarom meestal liever wat knollen en plantjes in pot, die zie je minder snel voor onkruid aan haha!
De meeste zaaibloemen blijven sowieso erg klein het eerste jaar, of zijn gewoon eenjarig.
Ik haal mijn planten altijd bij een tuincentrum in de buurt, bij de korting-hoek. Vaak gaan planten met 50 tot 90% korting weg :=

Oh echt? -O-
Wat zonde.. Die bussen zaad beloven altijd zulke mooie bloemenvelden.....