Een vriendin van mij zat in haar laatste jaar middelbaar en is niet geslaagd. Volgens de school zou ze dus haar 6de jaar opnieuw moeten doen. Nu heeft zij dit aangevochten en hiervoor al verschillende stappen ondernomen omdat zij het niet eens is met de beslissing van de school (het waren geen zware onvoldoendes ect). Binnenkort moet zij naar de 'beroepscommissie' zodat die over haar al dan niet slagen kunnen beslissen.
De vraag is nu: hoe gaat dat er aan toe daar bij zo'n beroepscommissie? We weten dat het een raad is die bestaat uit verschillende interne en externe leden, ... Maar we weten niet wat haar daar te wachten zal staan. Op het internet is alleen te vinden dat 'de leerling gehoord moet/mag worden door de commissie', m.a.w ze mag haar verhaal doen maar is daar niet verplicht toe.
Zal zij dus een hele uitleg moeten geven met haar argumenten of gaat de commissie zelf net veel vragen stellen? Wordt het een 1 aan 1 gesprek of zal ze zich tegenover iedereen daar moeten verantwoorden? En hoe zeer wordt er rekening gehouden met wat zij te vertellen heeft daar?
Alvast bedankt als iemand hier meer over weet of hier ervaring mee heeft!
Laatst bijgewerkt door Pauww op 21-08-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
ik snap eerst al niet waarom je zoiets moet aanvechten.
buizen zijn buizen,hoe licht ook,je bent niet geslaagd.
waarom kunnen mensen zich daar niet bij neerleggen?
ofwel is de richting te hoog gegrepen,ofwel had je een slecht jaar,ofwel mankeerde het aan inzet,maar er is atlijd een reden waarom andere leerlingen wel 50+% haalden en jij niet. valt niets over aan te vechten toch?
ik zou het enorm straf vinden als een commisie dan zou beslissen dat je toch geslaagd bent,dan gaat plots elke student met een onvoldoende in bezwaar....
Bedankt voor jullie reacties, maar het wat hoe en waarom heeft zij al wel voor elkaar. Natuurlijk kan je de eindebeslissingen van de school aanvechten, anders zou zo'n commissie niet bestaan. Als je dit aanvecht dan kan je bvb een compromis verkrijgen zoals middenjury doen met vrijstellingen, herexamens kunnen afleggen, ... zodat je niet het hele jaar opnieuw moet doen. De redenen waarom ze dit doet ga ik niet voor heel bokt online zetten, het zijn niet mijn resultaten en beslissingen. Ik probeer enkel mensen te vinden die ook al voor de beroepscommissie hebben gestaan zodat mijn vriendin weet wat haar te wachten staat.
Als ze gezakt is, is ze gezakt en daar zal ze in mijn ogen mee moeten dealen. Haar school kan er niets aan doen dat zij onvoldoendes gehaald heeft, daar is ze zelf verantwoordelijk voor. Daarnaast beslist de school niet over haar resultaten en wordt het werk gecontroleerd door een tweede conrector.
Als haar resultaten dusdanig slecht waren dat zij veel vakken over moet doen, zal ze zich er bij neer moeten leggen dat ze het jaar over moet doen. Als ze met lichte onvoldoendes op een klein aantal vakken gezakt is, dan kan ze toch gewoon VAVO gaan doen?
Onvoldoende is onvoldoende. Wat valt daartegen in beroep te gaan? En waarom open je dit topic als je niet meer informatie wil geven? Ik snap niet wat je hiermee wil bereiken...
In België (ik ga er vanuit dat TS Belg is) heb je idd zo'n commissie en het gebeurt meer en meer dat leerlingen (of vaak hun ouders) in beroep gaan tegen de deliberatie-uitslag van de school. Dus in België kan dit inderdaad. Persoonlijk ben ik van mening, ook als ex-leerkracht, dat een klassenraad deze beslissing niet zomaar neemt en dat een leerling voornamelijk de hand in eigen boezem moet steken. Zeker een eindonvoldoende in het laatste jaar, dat wordt niet lichtzinnig uitgedeeld.
Ts, ik kan je niet helpen met de gang van zaken, maar ik wou hier gewoon even duiden dat het dus wel kàn.
Helemaal met Tieneke eens. Die commissie is er ook gekomen omdat steeds meer leerlingen(oeps,ouders),denken dat ze,door hard genoeg te roepen,de school van gedacht kunnen doen veranderen.
Jammer dat het zo ver gekomen is,een team leerkrachten gaat idd niet zomaar deze beslissing nemen.
Zoe_97
Geplaatst: 21-08-16 21:10
vind zo mensen altijd zo belachelijk en zielig. onvoldoende is onvoldoende. had ze maar beter haar best moeten doen, harder werken of als het niet lkte eerder hulp inroepen.
VosjeN
Geplaatst: 21-08-16 21:16
Met de gang van zaken rond de commissie kan ook ik niet helpen, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat de antwoorden op TS haar vragen afhankelijk zijn van de personen die in die commissie zitten en de mate waarin zij het een en ander al op papier bestudeerd (en begrepen) hebben.
Wel snap ik de Nederlandse verwarring erg goed, omdat het Nederlandse systeem juist gericht is op het zo veel mogelijk voorkomen van discutabele uitkomsten. Eindcijfers worden hier voor 50% bepaald door het centraal eindexamen, dat voor heel Nederland gelijk is en inderdaad door een extra corrector nagekeken wordt.
In Belgie (kuch, Vlaanderen) worden de eindexamens volgens mij door de scholen zelf opgesteld en afgenomen. In theorie is er op die manier natuurlijk een grotere kans op specifieke bevoor- of benadeling van individuele leerlingen. Ik wil absoluut niet beweren dat die grotere theoretische kans ook tot een groter aantal daadwerkelijk dubieuze gevallen leidt, maar vanuit dat verschil snap ik het bestaan (en het gebruik!) van een bezwaarprocedure wel.
Ik zie zo'n commissie dan ook als een gelijkaardig instituut als de examencommissies in het Nederlands Hoger onderwijs: De meeste studenten komen er nooit mee in aanraking, maar als je het nodig hebt is het erg prettig dat ze er zijn. Docenten zijn immers ook net mensen, en waar gehakt wordt, vallen spaanders.
Eunomia
Geplaatst: 21-08-16 21:20
Maar een school wil toch ook alleen maar hoge slagingspercentages? Ik kan me echt niet voorstellen dat een school een leerling een jaar over laat doen als deze leerling met gemak kan slagen... Ze heeft gewoon onvoldoende gepresteerd en daar moet ze dan maar mee dealen. Je zakt echt niet omdat je de verkeerde schoenen aan hebt getrokken. Je zakt omdat je examens te slecht gemaakt hebt.
Een gelijk examen voor alle leerlingen hebben we hier in het basisonderwijs, de diocesane toetsen. En je kan ook je secundair afronden door examens te doen bij een examencommissie. Dus waarom dat scholen dan eindexamens zelf opstellen... Terechte opmerking dus. Nu, dat secundair onderwijs hier is wel nogal onderhevig aan hervormingen, ik weet ook niet in hoeverre men hiermee bezig is...
Ik ga er ook maar even vanuit dat ts belgisch is. Het heeft een redelijk goede kans van slagen. Maar de vraag is of je dat uberhaupt moet willen. Als ze gewoon niets gedaan heeft dan kan ik het nog begrijpen, maar als ze gewoon geleerd heeft zou ik hier niet voor kiezen.