NS Traject vrij + huurfiets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Irisjeeh1999

NS Traject vrij + huurfiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 13:55

Hee allemaal,

allereerst sorry als dit verkeerd staat..

aankomend schooljaar ga ik naar Zwolle voor mijn opleiding, maar omdat ik 16 ben is op kamers nog geen optie vind ik. Nu wil ik dus met de trein, net als vele andere studenten. Ik denk dat het Traject vrij abonnement dan het beste en voordeligste is, maar nu zag ik dus dat je voor 10 euro per jaar ook een fiets kunt huren. Hebben bokkers hier ervaring mee? Want ik vraag mij dus af of je dan een 'eigen' fiets krijgt met zo'n abonnement. Dit scheelt namelijk een hoop gedoe, want anders moet er extra fiets komen, dan is er nog de kans dat die gestolen word. En anders moet de fiets in de bewaakte stalling, wat per jaar meer kost dan het huren van een ov-fiets. En de ov-fiets staat dan (als ik het goed begrijp) ook nog in een bewaakte stalling!
Deze fiets moet mij dus van het station naar school brengen, ik neem aan dat ik hem daarvoor gewoon kan gebruiken?

Wie heeft er ervaring met het huren van zo'n ov-fiets en kan mij duidelijkheid geven?

RelarDevi

Re: NS Traject vrij + huurfiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:07

Ieder keer dat je ov fiets gebruikt betaal je ook een klein bedrag (2 a 3 euro geloof ik).

Koop een fiets voor 40 euro en koop een goede kettingslot, weinig kans dat ie wordt gestolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:42

RelarDevi schreef:
Ieder keer dat je ov fiets gebruikt betaal je ook een klein bedrag (2 a 3 euro geloof ik).

Koop een fiets voor 40 euro en koop een goede kettingslot, weinig kans dat ie wordt gestolen.

Klopt inderdaad! Het abonnement is €10 per jaar en daarnaast betaal je ook nog per keer dat je een fiets gebruikt.

Een fiets mee de trein in nemen en op Zwolle zetten kost eenmalig €6,- en een tweedehands fietsje met een goed kettingslot (kan je halen bij de Action of Hema) kost om en nabij de €50,- of misschien heb je thuis nog een oude fiets staan. Op lange termijn ben je in ieder geval goedkoper uit!

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:07

Wij hebben dus ook ontdekt dat het inderdaad slimmer is een fiets daar neer te zetten haha.. Nu nog een fiets zoeken die geschikt is..

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:10

Irisjeeh1999 schreef:
Wij hebben dus ook ontdekt dat het inderdaad slimmer is een fiets daar neer te zetten haha.. Nu nog een fiets zoeken die geschikt is..

Ik heb ook een kluisje gehuurd toen ik op het MBO zit. Ik was geloof ik iets van 10 euro per jaar kwijt.

Heb een gratis fiets opgezocht, was echt een barrel en kon er niet heel hard mee. Maar ik redde het er mee.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 15:14

Let wel op bij je traject vrij abbonement welke je pakt. Ik had namelijk een jaar abbonement maar we waren vergeten dat ik 10 weken stage had en nog vaak vrije dagen had. Hierdoor is het uiteindelijk veel duurder dan we dachten. Om die reden heb ik dit jaar een traject vrij abbonement van een week. Moet je hem wel elke week opnieuw erop zetten maar het scheelt erg veel doordat je de vakanties en stage periode die je niet bij school in de buurt hebt dus ook niks betaald aan het abbonement.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 15:16

Mignonne schreef:
Let wel op bij je traject vrij abbonement welke je pakt. Ik had namelijk een jaar abbonement maar we waren vergeten dat ik 10 weken stage had en nog vaak vrije dagen had. Hierdoor is het uiteindelijk veel duurder dan we dachten. Om die reden heb ik dit jaar een traject vrij abbonement van een week. Moet je hem wel elke week opnieuw erop zetten maar het scheelt erg veel doordat je de vakanties en stage periode die je niet bij school in de buurt hebt dus ook niks betaald aan het abbonement.

Het komende jaar heb ik nog geen stages, maar ik zal het onthouden voor volgend jaar! Verder heb ik ook vrienden in Zwolle dus dan is het wel een bonus om een jaarabonnement te hebben haha

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:58

Welke opleiding ga je doen? En hoe ver is dat van het station? Groene Welle en Windesheim zitten op loopafstand bijvoorbeeld.

Verder kun je een vouwfiets/deelfiets gratis meenemen in de trein (heb ik ook ooit 3 jaar gedaan).

En is een busabbonnement niet goedkoper voor je? 16-jarigen krijgen vaak korting.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:11

Marie111 schreef:
Welke opleiding ga je doen? En hoe ver is dat van het station? Groene Welle en Windesheim zitten op loopafstand bijvoorbeeld.

Verder kun je een vouwfiets/deelfiets gratis meenemen in de trein (heb ik ook ooit 3 jaar gedaan).

En is een busabbonnement niet goedkoper voor je? 16-jarigen krijgen vaak korting.

Ik ga naar het Cibap, dus dat is nog een stukkie. En ik ga met de trein en om dan met de bus naar cibap te gaan is te duur voor nu. Maar we zetten waarschijnlijk een fiets op station :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:49

Krijg je geen studenten ov?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:08

Volgens mij kan je nu ook als 16 jarige een gratis studenten ov aanvragen inderdaad..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:11

Toen ik in Zwolle op school zat stond mijn fiets in de bewaakte stalling aan de rechterkant van 't station. Kostte me 130 euro per jaar volgens mij.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:18

Ga je een MBO of een HBO opleiding volgen?

Vanaf 1 januari 2017 heb je namelijk als MBO studen onder de 18 jaar recht op een studentenreisproduct. Het zou dan natuurlijk zonde zijn om een jaar abonnement te nemen.

Kijkaar naar deze link:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -chipkaart

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 10:42

Studentenreisproduct word idd geregeld volgend jaar, maar ik moet voor die tijd al naar school haha. Het jaarabonnement betaal je per maand, dus dan betaal ik alleen nog voor de resterende maanden geloof ik, maar dat weet ik niet zeker

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 16:37

Weet iemand of je zo'n traject vrij abonnement ook voor één enkele maand kan afsluiten?

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 20:16