Vraagje over cv (ivm ziekte)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Vraagje over cv (ivm ziekte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:08

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk zelf niet helemaal uit kom. Het zit namelijk zo. Na de basisschool ben ik een opleiding in België gaan volgen. Je begint daar natuurlijk ook op jaar 1 en zo kan je steeds keuzes maken welke richting je na dat jaar verder wil gaan volgen.

Ik heb helaas door medische omstandigheden de opleiding in het examenjaar niet kunnen afronden.
Ik heb leerjaar 1-4 met succes behaald. Leerjaar 5 ben ik blijven zitten, maar daarna ook behaald. En het examenjaar helaas niet. Dit kwam door medische oorzaken (hierdoor heb ik leerjaar 5 ook herkanst).

Hoe moet ik dit op mijn cv vermelden? Ik heb dus wel rapporten van deze jaren... maar dus geen diploma behaald. Maar natuurlijk heb ik daar wel zaken geleerd.

Ik heb hierna wel weer een andere opleiding gedaan in Nederland (die hadden iets meer begrip voor mijn medische situatie) en heb hier 3 diploma's behaald. En nu wil ik dus graag opzoek gaan naar werk.

Alvast bedankt voor de hulp :-)

wortel115
Blogger

Re: Vraagje over cv (ivm ziekte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:12

Ik zou het er in ieder geval opzetten, evt zet je erachter diploma niet behaald. Als je een gat hebt van meerdere jaren gaat een werkgever daar ook naar vragen. En als je op sollicitatie gesprek gaat eerlijk zeggen dat je door medische redenen geen diploma hebt gehaald. Je bent echt niet de enige! En een werkgever waardeert het als je er eerlijk over bent. Succes!

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:35

Ik zal op je cv zetten dat je alle vakken van deze opleiding doorlopen hebt. Dus positief benaderen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 12:50

Ik was inderdaad ook aan het denken dat als ik het er niet opzet het een groot gapend gat is en het lijkt alsof ik die 6 jaar niets gedaan heb.
Aan de andere kant, als je medische redenen erop zet dan denken ze misschien 'die is veel ziek, die willen we niet'.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:23

In ieder geval geen gapend gat er op zetten, dat roept direct vragen op. Veel mensen hebben een CV waarop een opleiding staat die niet is afgerond. Gebeurd zo vaak, en is positiever dan een gat. Inderdaad positief benaderen met iets van: alle vakken doorlopen, diploma niet behaald.

Dat laat in ieder geval zien dat je wel bezig bent geweest. Mondeling kan je het eea dan altijd nog toelichten.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:27

Ik heb 3,5 jaar een HBO opleiding gevolgd maar ik ben nooit afgestudeerd. Zo goed als alle vakken wel gehaald toen (op 1 module marketing in jaar 2 geloof ik na) dus op mijn CV staat "2008 - 2012: HBO, diploma niet behaald, propedeuse wél" of iets in die geest. Bij een eventuele sollicitatie wil ik best verder uitwijden over het hoe en waarom, meestal vragen ze van "joh waarom niet?" maar meer ook niet. Gaten in je CV zijn vervelender, ook daarbij spreek ik uit ervaring hahaha :P

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:40

Heel veel mensen zetten hun middelbare school er niet eens op, richt je op de afgeronde opleidingen en vermeld deze. Geen gaten, geen verhalen, dit heb je een kan je en daar gaat het om.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:44

Ik heb nooit wat van mn diploma's op mn cv gezet, alleen de data dat ik er op zat, dus zo:
2000-2004 VMBO
2004-2007 HAVO

Havo nooit diploma voor gehaald, maar heeft nog nooit iemand in een sollicitatie na gevraagd. Mochten ze er tijdens een gesprek na vragen kun je het mondeling toelichten, maar op je CV zou ik het niet zetten.

En daarnaast is werkervaring of beroepsopleidingen vaak veel interessanter dan je middelbare :)

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:45

ik zou inderdaad iets erin zetten dat je de middelbare school volledig hebt doorlopen. zou er niet achter zetten dat je geen officieel diploma hebt ontvangen :j

Als er naar gevraagd wordt, kun je het altijd netjes aangeven.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:53

Ik ben groot fan van het woord relevant. Relevante opleidingen, relevante werkervaring. De rest is toch niet interessant voor die betreffende functie en potentiele werkgever is blij dat hij minder te lezen heeft. Ik zou er niet om liegen maar aangezien het toch niet relevant is... Win voor iedereen ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:58

1ste jaar was: sociale en technische vorming
2de jaar: Handel
3de jaar en 4de jaar: Handel-Talen
5de en 6de jaar: Secretariaat-talen

Heb dus wel overal rapporten van, alleen laatste examenjaar dus niet gehaald.
Zijn dus wel ook specifieke richtingen die ik gevolgd heb. Dus lijkt me wel relevant om de richtingen te noemen toch?

Ik vind eigenlijk een beetje slecht van school dat we dit nooit echt geoefend hebben. Je wordt nu eigenlijk in het diepe gegooid.