Wat te doen na HBO bachelor MWD?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Wat te doen na HBO bachelor MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:40

Hoi!

Goh wat is het lastig.. Ik heb in juni mijn HBO bachelor Maatschappelijk werk en dienstverlening behaald. Tijdens mijn stage ben ik er achtergekomen dat ik werken met kinderen en vooral ouders erg leuk vind en hierin verder wil. Ook ben ik nog niet uitgeleerd en wil ik me gaan verdiepen in de (ortho)pedagogiek. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Ik kan naar de universiteit en daar een bachelor pedagogische wetenschappen volgen en daarna de master orthopedagogiek. Een heel groot nadeel is alleen dat ik al een HBO diploma heb gehaald en daardoor 8000 euro instellingsgeld moet betalen en de opleiding duurt 4 jaar, reken mijn studieschuld alleen aan collegegeld dan maar uit...

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met HBO masters in deze richting? Pedagogiek/orthopedagogiek. Of eventueel cursus ideeën zijn ook welkom. :)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:38

Je kan ook een universitaire master doen zonder instellingsgeld te betalen. Je doet dan geen bachelor, maar een pre-master (soort schakeltraject). Ik heb ook MWD gedaan en net mijn pre-master afgerond. Ik ga nu starten met de master Onderwijskunde. Als je vragen hebt, laat het gerust weten.

Marieke1495

Re: Wat te doen na HBO bachelor MWD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 20:46

Dat wist ik inderdaad! Hoe is de pre master je bevallen? Zwaar?

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:56

Ik heb in juni de master orthopedagogiek afgerond en ik zou zeggen dat 60% van de studenten van het HBO afkomstig is. Die hebben wel allemaal eerst een pre-master gedaan. Deze wordt over het algemeen vrij zwaar bevonden en best een aardig deel valt af.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 21:02

Dat heb ik inderdaad ook gehoord, dus ben benieuwd naar ervaringen uit eerste hand.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:10

Of je het als zwaar ervaart hangt van meerdere factoren af. Ik heb de pre-master aan de RU in Nijmegen gedaan. Daar is de pre-master qua studiepunten in deeltijd, dus ongeveer 30 ec per jaar. Ik vond het niet erg moeilijk, maar ben erg theoretisch gericht en heb veel discipline. Ik heb er nog een baan naast gehad voor 0,5 fte. :)
Er zijn wel mega grote verschillen tussen HBO en WO. WO heeft véél meer theorie en je moet dus veel meer lezen. Tempo ligt hoog en de insteek is anders. Als dat je ligt is natuurlijk makkelijker dan wanneer het je niet ligt. Voorbeeldje, bij MWD moest ik een paper schrijven. Daar had ik 16 weken voor. Op de uni had ik daar 1 week voor.
De pre-master in Utrecht is wel anders heb ik gehoord. Die is goedkoper en in één jaar te volgen. Wat ik gehoord heb is dat echt hard werken. Nijmegen heeft weer veel statistiek. Er zijn wel echt verschillen tussen de pre-masters en masters, dus wel belangrijk om daar naar te kijken.