Andere mensen die foto's maken van je kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Andere mensen die foto's maken van je kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 23:13

Vandaag waren we bij een evenement in de stad waar onze dochter lekker aan het spelen en dansen was. Op een gegeven moment stond ze op een podium waar op dat moment wat muziek aan stond en andere kindjes wat aan het dansen waren. Toen viel het me op dat een man foto's van o.a. onze dochter aan het maken was. Duidelijk geen professionele fotograaf of journalist dus ik had meteen mijn twijfels. Mijn man vond het niet zo'n punt dus ik liet het even rusten, maar toen ik de man later weer zag vond ik het toch eigenlijk niet kunnen. Uiteindelijk heb ik hem gevraagd de foto's te verwijderen. Hij deed moeilijk, maar gaf me de camera en ik heb zelf de foto's verwijderd. Vond het vooral opvallend dat van de 15 foto's op het podium 8 van onze dochter waren, 1 van een ander kindje en de rest overzichtsfoto's, dit terwijl zijn kleinkinderen schijnbaar ook daar waren. Hij gaf aan foto/videomontages te maken, maar dan nog snap ik niet waarom hij dan geen foto's van zijn eigen kleinkinderen gebruikt.

Mijn man vond het achteraf een beetje overdreven, waarbij mijn moederinstinct meteen alarm sloeg. We plaatsen zelf wel foto's op Facebook en ik deel ook wel foto's op Bokt, maar dat vind ik toch heel anders als een onbekende man die zomaar foto's maakt van mijn kind.

Hoe hadden jullie gehandeld, vinden jullie het gewoon kunnen omdat het een openbaar evenement was, of is het toch wel een beetje vreemd?

Mallow

Re: Andere mensen die foto's maken van je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:16

Precies hetzelfde als jij. De tijden zijn er niet meer naar. Als hij graag foto's wilde van jullie dochter had hij daar toestemming voor kunnen vragen. Vind dat je heel netjes gereageerd hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:17

Ik geef je ook gelijk!

Krijg bij het lezen alleen al een naar gevoel hierover :|

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:18

ik ben 16, ik lees dit en zou hetzelfde als jou doen!!!
voor hetzelfde geld was het een pedo dusja :o

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:32

Of jullie dochter is gewoon een stuk knapper dan zijn klein kinderen en heeft hij voor de rapportage gekozen voor de mooiste plaatjes dus met het mooiste kindje :)

Maar dan nog is het wel zo netjes dat er toestemming gevraagd wordt bij de ouders!

Ketaki

Mijn gevoel zou ook niet oke zijn.

Deze man had als eerste TOESTEMMING moeten vragen aan jullie

Dat deed die niet, dus dan mag je hem idd verplichten de foto's te verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Ketaki op 17-08-16 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

T is inderdaad wel wat raar, en ik vind het ook wel stoer dat je er gewoon wat aan hebt gedaan.

Wat had je gedaan wanneer het een vrouw was geweest die de foto's maakte? Het hoeft helemaal niks te betekenen natuurlijk, wat zou hij met die foto's kunnen doen ?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:35

Snap je wel...maar ze staat dus wel op n openbare plek en op een podium....Dit viel dus op, maar wie weet, hoeveel anderen foto's gemaakt hebben ( of video's)?
maar zou er zelf ook geen fijn gevoel bij hebben hoor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 23:44

Toestemming vragen was wel lastig omdat er veel kinderen waren en de ouders niet allemaal in de buurt waren. Daarbij is het een openbaar evenement natuurlijk.

JK: Moeilijk, een vrouw voelt toch alweer anders en als het nou een foto geweest zou zijn van een ander kind met Lotte op de achtergrond was het alweer heel anders geweest, maar het waren bijna portretfoto's, geen andere kinderen op te zien. Denk dat ik dan eerst had gevraagd waarom ze foto's aan het maken was.
Geen idee wat hij kan met de foto's, maar je hoort tegenwoordig toch wel gekke verhalen. Nou was ze gewoon netjes gekleed in een lange jurk, maar het voelde gewoon zo ongepast.

Getup: er waren wel meer mensen foto's aan het maken, maar wel gewoon van hun eigen kind en als onze dochter dan ergens half bij op staat of op de achtergrond vind ik dat helemaal geen probleem.
Wij hebben ook een filmpje gemaakt van haar aan het dansen, waarop 2 andere meisjes te zien zijn, deze houden we gewoon voor onszelf.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:45

Natuurlijk loop je op een openbaar evenement kans dat jij of je kind(eren) gefotografeerd worden, zeker tegenwoordig met cameratelefoons is het gewoon niet tegen te gaan, maar dat zou dan meer per ongeluk moeten wezen dan expres. En zoals je het beschrijft klinkt het toch wel wat eng, je zou toch eerder verwachten dat zo iemand zijn kaart vol schiet met foto's van zijn eigen grut en dat daar dan per ongeluk ook een keer een ander kindje naast staat. En als jouw kindje er dan toevallig uitspringt en men daar extra foto's van maakt omdat dat kind zo ontzettend leuk is, dan doe je ook niet moeilijk als de ouders daar wat van zeggen, dan geef je een complimentje over het kind en vraag je inderdaad om toestemming.

Ik mag zelf graag kinderen fotograferen, die beginnen tenminste niet gelijk over haar en pukkels te gillen, maar doe eigenlijk alleen die van bekenden. En dan nog hou ik ze voor mijzelf en deel ik ze alleen met de ouders, kunnen die zelf bedenken of ze de foto's openbaar willen maken of niet. Heel soms zie ik weleens ernstig snoezige koppies of situaties maar hou me toch maar in, ik zou het als ouder, denk ik, ook niet leuk vinden als een wildvreemde zomaar je kind op de kiek zet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:47

Kan het me helemaal voorstellen, hoor Zonnebloem!
Krijg al de kriebels als iemand foto's van m'n dieren maakt :o
Wat moet je ermee als vreemde :?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:49

Begrijp je gevoel maar het hoeft niet altijd iets te betekenen.
Mijn vader (oude man met baard) maakt ook altijd foto's bij openbare evenementen van braderie, tot voorstellingen tot festivals.
Vaak betreft dit kinderen, dit is op verzoek van de organisatie en hij heeft geen pasje ofzo.
Hij zou ook gerust zijn kleinkinderen daar kunnen hebben en die minder tot niet op de foto hebben staan.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:58

Oeh ik zou precies zo handelen als jij. Wij zetten onze kinderen helemaal niet op internet. En dat wil ik graag zou houden. Een onbekende hoeft geen foto's van mijn kind. Dus als er zo duidelijk foto's van mijn kind genomen worden mogen ze ook gewist worden of ze nou door man, vrouw, jong of oud gemaakt worden.
Wij twijfelen soms al als er foto's gemaakt worden van andere kinderen waar ons kind per ongeluk bij op staat. Ik vind het niet erg dat een ander haar erbij heeft. Ik wil echter niet dat ze zomaar herkenbaar op internet verschijnt, en daar heb ik dan geen hand meer in...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:04

Ik vind het volkomen terecht dat je dat gedaan hebt. Je weet niet wat ze met de foto's doen

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:07

Tja, ik ken het ook wel van de andere kant. Ik werk in de evenementen en ook daar maken we wel eens foto's van kinderen die aan het spelen zijn/op het podium staan etc. Het is afhankelijk van het evenement en het soort foto of we daar specifiek toestemming voor vragen. Op de meeste evenementen heb je namelijk door aanwezig te zijn, toestemming gegeven om gefotografeerd of gefilmd te worden. Ik heb hier zelf helaas ook ervaring mee m.b.t. een bepaalde documentaire waar ik ongewild in verschenen ben. :+

Wij maken regelmatig wat foto's voor de promotie van mijn werkgever. Als het bijvoorbeeld 2 kinderen zijn waar de ouders naast staan vragen we het netjes, maar een podium vol kinderen die je allemaal fotografeert en waar er eentje meer opvalt en meer op de foto's aanwezig is? Nee, dat wordt niet altijd gevraagd. Dan is het vaak ook niet duidelijk wie precies de ouders zijn en alle ouders vragen is geen doen.

Fauchon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 00:15

Gezien de tijd waarin we leven kan ik je gevoel helaas maar al te goed begrijpen en daarom vind ook dat je absoluut niet verkeerd gehandeld hebt. En je ook zeker in je recht staat als ouder.

Ik heb natuurlijk de foto's niet gezien en ken de precieze situatie niet. Maar wil ook wel melden dat niet iedereen die random mensen fotografeert een vies mannetje is. Zo fotografeert een vriend van mij ook graag random mensen op straat 'als het plaatje klopt'. Dus licht, sfeer, setting etc. Het gaat dan niet om de mensen die op de foto staan, maar om de sfeer die de foto uitstraalt.

en trouwens, pedofilie is helaas niet voorbehouden voor mannen, al snap ik dat dat gevoelsmatig wat meer voor de hand ligt, maar verkijk je daar niet op.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:50

Het is een openbaar evenement en je kind staat ook nog eens op een podium. Tja, dan vind jij het vreemd dat mensen foto's maken? Erg netjes dat die man je de foto's heeft laten wissen. Had hij niet hoeven doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:56

Thats_Me schreef:
Het is een openbaar evenement en je kind staat ook nog eens op een podium. Tja, dan vind jij het vreemd dat mensen foto's maken? Erg netjes dat die man je de foto's heeft laten wissen. Had hij niet hoeven doen.

Ik vraag me wel af hoe jij (en iedereen die het gewoon vind) dan reageert als zomaar iemand zoveel foto's van alleen jou aan het maken was. Voel je je daar 100% prettig bij? Ongeacht man/vrouw/leeftijd?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:05

Ik vraag me dan direct af hoe je gereageerd zou hebben als deze man geweigerd had om de foto's te wissen? Wat dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:07

Een pluim voor de fotograaf dat hij ze gewist heeft, had hij niet moeten doen, dus mag ook gezegd worden.

Mijn visie is als je niet wilt dat er foto's van je kind worden getrokken, je je kind ook niet op een festival op een podium moet laten dansen. Hij heeft misschien al heel de dag foto's aan het trekken geweest en nu toevallig een paar na elkaar van die van u.
Sinds wanneer is het verplicht om foto's te maken van je kleinkinderen, de meerderheid van de foto's waren nog altijd overzichtsfoto's en van een ander kindje.

Misschien was hij zijn instellingen goed aan het zetten, ik trek ook soms verschillende foto's na mekaar en later kies ik daar de beste uit.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:10

Het mag mischien wel
In het openbaar zijn maar 8 foto s van de 15 is wel erg veel. En een "fotograaf" gaat niet moeilijk doen. Lijkt mij.

Ik heb ook wel eens een foto gemaakt. Die ik dan op facebook wou zetten. De duidelijke gezichtjesvan die kinderen worden dan smylies.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:15

Ik vroeg me nog iets af: Als het nu een fotograaf geweest was van het evenement zelf of een krant, had je dan ook zo moeilijk gedaan of zou je dan juist je je geëerd voelen dat je dochter zoveel getrokken was?

Want daar weet je ook niet bij wie die foto's terrecht komen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:15

Mallow schreef:
Precies hetzelfde als jij. De tijden zijn er niet meer naar. Als hij graag foto's wilde van jullie dochter had hij daar toestemming voor kunnen vragen. Vind dat je heel netjes gereageerd hebt :j

Dit heb ik ook als eens meegemaakt andere setting maar de kern van het verhaal is het zelfde, ik vind zulke mensen eng en het enige wat ik kan zeggen luister naar je gevoel.... Prima gereageerd!
je weet het nooit of de bedoelingen zuiver waren voor wat die man je vertelde! :brr:

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:17

chanel1985 schreef:
Een pluim voor de fotograaf dat hij ze gewist heeft, had hij niet moeten doen, dus mag ook gezegd worden.

Mijn visie is als je niet wilt dat er foto's van je kind worden getrokken, je je kind ook niet op een festival op een podium moet laten dansen. Hij heeft misschien al heel de dag foto's aan het trekken geweest en nu toevallig een paar na elkaar van die van u.
Sinds wanneer is het verplicht om foto's te maken van je kleinkinderen, de meerderheid van de foto's waren nog altijd overzichtsfoto's en van een ander kindje.

Misschien was hij zijn instellingen goed aan het zetten, ik trek ook soms verschillende foto's na mekaar en later kies ik daar de beste uit.

Channel, deels heb je gelijk, maar als je zelf kinderen hebt zul je deze moeder pas echt begrijpen!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:22

Altijd je intuïtie volgen, of je nou moeder bent of niet. Bij de iphone worden verwijderde foto's nog 30 dagen bewaard. Weet niet hoe dat met andere telefoons zit.