Een babyboek.. waar begin je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Een babyboek.. waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 21:58

Erg veel bokkers zullen ze thuis hebben liggen, hun babyboeken.
Helaas ben ik als oud-pleegkind al mijn boeken kwijt geraakt en ben ik dus totaal inspiratieloos voor het babyboek van mijn nog ongeboren zoontje.
Maar ik denk dat ik daar vast niet de enige in ben :+ Waar begin je?

Anno 2016 is het helemaal de trend om digitale fotoboeken te laten maken, maar de '' ouderwetse fotoboeken '' bestaan ook nog. Ik heb van mijn schoonouders een babyboek gekregen waarin je zelf de foto's moet plakken.

Dit topic open ik voor het losbranden van ideeën!
Hoe ziet jullie droom boek eruit? Schrijven jullie teksten bij de foto's of plak je echt alleen de foto's?
Plakken jullie ook de testen die je wellicht zou hebben bewaard in het boek, of maak je er alleen een foto van en gooi je de testen weg?
Laten jullie er familie in schrijven?

Brand los! Ik ben zo benieuwd hoe jullie het zouden aanpakken :D

doezel2

Re: Een babyboek.. waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:07

Ik heb voor mijn zoontje een boekje gemaakt voa de laptop en dan in de winkel opgehaald

Nu wil ik een keer alle foto s van zijn eerste 3 jaar. Opzoeken( pc) en dan zo n scrapbook van maken. Moet zelf nog alleen kijken hoe en wat:)

Miss staan/komen hier leuke ideeen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:10

Ik maak voor mijn zoontje ook een babyboek met geplakte foto's. Vind dat persoonlijk een stuk mooier dan zo'n digitaal boek.

Op de eerste pagina heb ik zijn geboortekaartke geplakt, op de volgende pagina's echo foto's, zijn ziekenhuisenkelbandje en stukje uit de krant van de burgerlijke stand.
Vanaf daar in chronologische volgorde de foto's. Ik zet op bijna elke pagina wel iets bij over wat er op de foto te zien is.
Zijn eerste sinterklaasgedichtje heb ik er ook ingeplakt.

Hopelijk heb je zo een beetje een idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:14

Hier door omstandigheden ook geen babyboek, geen babyfoto's van mijzelf en eigenlijk helemaal niks :+

Hier ook gewoon begonnen met een leeg fotoalbum, foto's af laten drukken en op mijn gemak in gaan plakken. Nu is het wel weer tijd om nieuwe foto's af te laten drukken ( van de afgelopen 6 maanden ofzo :') ) maar kom er gewoonweg niet aan toe :')
Ik schrijf er ook wel stukjes tekst bij of ik laat anderen stukjes tekst schrijven.
Op de eerste pagina zit het ziekenhuiskaartje wat in zijn 'ziekenhuiswiegje' of hoe je dat ook noemt (is dat nou een couveuse? Ik weet het niet namelijk :+ ) en zijn geboortekaartje. Het geboortekaartje hebben we niet rondgestuurd (maar goed dat had zo zijn reden) maar we vonden het wel belangrijk dat er een geboortekaartje was. Op dat kaartje hebben we een x aantal uitspraken gezet van vrienden en bekenden van ons van de reacties toen we het nieuws vertelden van de geboorte. Daar los bij hebben we geschreven welke 'ooms en tantes' wat hebben gezegd.

Alle kaartjes die we hebben ontvangen gaan in een mooie doos, samen met zijn aller eerste pakjes, eerste speeltje en eerste knuffeldoekje, dat soort dingen allemaal. Wie weet wat er nog bij komt, maar volgens mij ben ik zo op de goede weg.

Verder ligt het netjes opgeborgen in een kast (zowel de doos als het album) omdat ik er niet graag iedere dag aan herinnert wil worden dat ik m'n babyspullen niet heb.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:15

Ik vindt mijn eigen babyboek heerlijk om door te bladeren. Mijn moeder had eentje met op de eerste bladzijden allemaal informatie die je kon invullen, zoals eerste woordje, favoriete knuffel maar ook een hele mooie tekening van een grote boom waar je dan een stamboom van kon maken.

Mijn moeder heeft bij alle foto's kort iets geschreven, wie mij vasthoudt bijvoorbeeld, of als ik knuffel vast heb van wie ik die had gekregen. Maar ook foto's waarbij ik huil dat ze er bij zette waarom ik toen huilde.

Ze heeft er ook nog andere dingen ingeplakt zoals mn geboorte kaartje, bandje van de kraamzorg, etc.

Ik vindt het echt een waardevol bezit juist door de teksten er bij!

Naast dit boek heeft ze ook een map met daarin alle kraamkaartjes en de krant van mijn geboorte datum. Ook erg leuk om te bewaren en later terug te lezen :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:25

Hier ook eens in de zoveel tijd foto's laten afdrukken en inplakken (loop alleen alweer gruwelijk achter voor dl, en binnenkort komt baby #2 er ook nog bij, haha).
De foto's gaan min of meer chronologisch, soms zit er een vergelijkingspagina tussen (zo van kijk eens, toen je 2 weken was was dit pakje nog zo ruim, en na 3 maanden paste het nog net) of een themapagina (allemaal foto's met vriendinnetje x bijvoorbeeld).
Ik schrijf er tekstjes en datums met vrolijke kleurtjes en plak ook herrinneringetjes (echofoto, geboortekaartje, verjaardagskaartje etc erbij).
En dan nog veel vrolijke stickers, het liefst die iets met de foto's op die pagina van doen hebben, maar ook gewoon voor de leuk.
Dochter van bijna 2,5 kijkt er graag in. Laatst keken we in het babyboek van papa, maar na een paar bladzijdes riep ze 'stickers nou???' En daarna vond ze er niks meer aan en moest het boek weer dicht. De stickers zijn dus key hier.

Van haar eerste jaar heb ik een heel boek volgeplakt. Nu gaat het niet zo snel meer hoor, haha. Dan moet ze straks 18 albums meeslepen als ze later op kamers gaat :+ ...

Zelf heb ik geen babyboek. Wel random insteekalbums met babyfoto's. Maar toch best jammer vind ik...

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 22:45

Wat ik dus kan begrijpen is dat jullie bijna allemaal begonnen zijn met plakken toen de baby al geboren was?
Ik kan me nog wel herinneren, dat mijn moeder ooit mijn eerste geknipte haar in het fotoboek had geplakt. En het tangetje waar de navelstreng mee door werd geknipt.
Nadeel van dit was wel weer dat het boek minder mooi dicht ging. Hoe kijken jullie tegen zulke dingen aan? Echte dingen erbij in plakken ipv alleen foto's?

En ik hoor van verschillende mensen dat hun echt een foto boek hebben van 0-1 jaar, 1-3 jaar etc etc..
Mijn bedoeling is meer een stuk of 3/4, meer dan dat vind ik een beetje overdreven denk ik.
En ik denk sowieso, hoe ouder ze worden hoe minder foto's erin gaan?

Vroeger had ik er nooit zoveel erg in, een fotoboek. Zeker in de tijd dat ik hem nog had.
Maar als je zelf ouder word, vraag je je toch dingen af zeker als je zelf moeder word.
Tegenwoordig heb je zelfs op school dat er word gevraagd om je fotoboek mee te nemen.
Weet nog wel hoe erg ik het vond dat ik geen foto's had van mezelf, en de rest van de klas wel.
Wil dan ook zeker hetgeen wat ik mis, nog veel leuker maken voor mijn baby!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:23

In mijn fotoboek zit het tangetje ook inderdaad, vind ik erg leuk!
Ik heb een boek van 0 tot 1, van 1 tot 3 ongeveer en dan nog wat gemengde boeken van mij en mn zusje en ons gezin.

Mijn moeder heedt ook een 9 maanden dagboek bijgehouden. Vind ik zo leuk om te lezen! Heeft ze van alles in geschreven tijdens haar zwangerschap, over hoe ze zich voelde, dat ze weer wat gekocht had voor als ik er zou zijn, echt heel leuk om terug te lezen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 05:28

Ik heb voor DL een harde schijf waar alles op gaat, en ik maak een ouderwets fotoboek met de leukste foto's en echo's. Ook heb ik baby's eerstejaar en mijn opgroeiboek beide van Paulien, daarin kun je mijlpalen bijhouden, want het gaat zooo snel :( Ze is nu 13 maanden ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:41

Ik heb voor beiden op internet een fotoboek besteld waarbij op de voorkant met de hand het geboortekaartje is geschilderd. Daar plak ik vanalles in, allemaal van het eerste babyjaar. Geen lange teksten overigens.

Voor de jaren erna weet ik het qua foto's niet zo goed. Heb wel alle boekjes van Pauline Oud, die zijn erg leuk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:44

Ik wil binnekort ook gaan starten met een fotoboek maar nog niet helemaal bedacht hoe en wat. Zoiezo wel zelf foto's inplakken en niet digitaal.

Mijn dochter is prematuur geboren dus dat ligt misschien net iets anders maar wij hebben ook een geboortedoos gemaakt.
Hierin zitten bv dingen als haar eerste mutsje, de eerste plakkers van de monitor, de krant van de dag dat ze geboren is, de kurk van de champagne waarmee we getoost hebben.
Ook zit hierin haar couveuse dagboek met allemaal verhalen van de verpleegkundigen in het ziekenhuis :)
Verder haar geboortekaartje en alle kaarten die we gehad hebben toen ze geboren was.

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:49

ik heb voor mijn meiden beide dit boek: https://www.bol.com/nl/p/mijn-babydagbo ... 007241479/

Vind die zo leuk, alleen de "eerste keer..." plak ik er zelf met een geeltje in. Vaak zijn dingen die ik leuk vind om op te schrijven niet de dingen die in dit boek staan. Zo ook een lijst met de tanden en data erbij.

Verder heb ik voor beide een fotoalbum van het eerste jaar met ingeplakte foto's, dus zelf gedaan. Ik vind dit ook persoonlijker.

De volgende jaren maak ik digitale jaarboekjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:00

mws => LZP

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:10

Ik heb van geboren tot ca mijn 12e 6 fotoboeken, en mijn zus ook (is 2 jaar ouder)
Voor ons heel waardevol, mijn vader overleed toen ik 24 was en mijn moeder toen ik 28 was, dus iki kan niets meer vragen en dan bieden de fotoboeken vaak uitkomst over wanneer iets was.
Mijn moeder is ook begonnen met het geboorte kaartje, foto's van net na de geboorte enz.
Maar je kan natuurlijk al beginnen met echo foto, je dikke buik, evt info van de verloskundige.

Wel heel belangrijk zet overal een datum bij en als er mensen op de foto staan zet erbij wie het zijn wat de relatie is tot je kind enz.

Ik ben nu 50 maar pak de boeken nog regelmatig, de eerste schooldag, de verjaardagen, logeren bij opa en oma's, eerste stapjes, gewoon samen met de hond liggen in de box of kamperen. Plakwerkjes van school, uitnodiging voor je eerste feestje van een vriendinnetje, haarplukjes.

En niet te lang wachten met inplakken want dan weet je al veel niet meer.

Succes

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:27

Ik ben met dikke buik foto's begonnen!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:35

Ik ben ook pas begonnen met de aanleg van het babyboek. Wel gewoon echte foto's opplakken, omdat ik dat zelf zo leuk vind :) Ik ben begonnen met de eerste echo's, tussendoor nog wat dikke buik-foto's. Verder heb ik zo'n doos met kaartjes van Oei ik groei. Die zullen me ook helpen om bepaalde momenten vast te leggen.
Bij iedere bladzijde schrijf ik iets erbij, op een kaartje, met gekleurde pen :D
Voor mij is het nu wachten tot onze zoon geboren is...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:40

Naast de foto's inderdaad ook schrijven, het is zo leuk om dingen van toen terug te lezen! En het is ook leuk om dingen van je geboorte dag te weten zoals welk popnummer op 1 staat, wat het nieuws op deze dag was e.d. gewoon wat kleine weetjes :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:25

Alleen mijn oudste broer heeft een babyboek :( Toen mijn broertje en ik geboren werden was de lol er wel vanaf denk ik :')

Maar, wij hebben wel allemaal fotoboeken. Supertof als je vriend vraagt hoe je eruit zag als baby, je album pakt en precies dat moment ziet dat je hoofdje al geboren is maar de rest van je lichaam niet. Pap, bedankt!

In het babyalbum van mijn grote broer zijn het vooral foto's. En bij alle foto's (van ons alledrie) staan verhaaltjes, superschattig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 01:04

Alleen mijn zus heeft meerdere babyboeken. Daarna had mijn moeder er geloof ik geen zin meer in want van mijn babytijd heb ik in totaal 3 foto's en een hoop kaarten :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:14

lieveli schreef:
Supertof als je vriend vraagt hoe je eruit zag als baby, je album pakt en precies dat moment ziet dat je hoofdje al geboren is maar de rest van je lichaam niet. Pap, bedankt!

En om deze reden wil ik absoluut geen beelden van de bevalling. Ik vind dat zo vies om te zien!! En dan idd ook nog in zo'n fotoboek plakken, nee bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:05

Nou echt. Ik snap ook niet waarom sommige mensen de bevalling filmen. Wat heb je daar nou aan? :(

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:24

Het kan voor de moeder heel fijn en waardevol zijn om die beelden terug te kijken :j Ik heb zelf een trauma overgehouden aan mijn bevalling en mede door de foto's regelmatig te bekijken ben ik bezig met de verwerking ervan. Nu heb ik een keizersnede gehad en daardoor dus geen open doos foto's :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:26

Dieselpaard schreef:
lieveli schreef:
Supertof als je vriend vraagt hoe je eruit zag als baby, je album pakt en precies dat moment ziet dat je hoofdje al geboren is maar de rest van je lichaam niet. Pap, bedankt!

En om deze reden wil ik absoluut geen beelden van de bevalling. Ik vind dat zo vies om te zien!! En dan idd ook nog in zo'n fotoboek plakken, nee bedankt!

Ah, ik heb wel een beetje overdreven hoor, ik was er net uitgerold en dat staat op de foto. Ik vind het een mooie foto, maar wel voor onze familie. Ik sla de 1e bladzijde altijd over als er iemand anders meekijkt :') Maar als ik ooit zou mogen bevallen, zou ik ook zo'n foto willen. Maar die zou ik dan niet in het babyalbum plakken. :=

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 00:31

Ik zou er denk ik ook niet erg vrolijk van worden als er foto's worden gemaakt tijdens de bevalling. :=
Maar dat is toch bij ieder persoon anders denk ik, ik ben daar sowieso geen persoonvoor om zoiets in een fotoboek te plakken.

Rumay, lijkt me super zwaar om zoiets mee te maken. Lijkt me dat het dan ook echt waardevol is voor jou, jouw babyboek!

Ik heb vandaag een stel kaartjes gekregen bij de Kruidvat, bij aankopen van 2 Zwitsal producten.
'' Mijn kleine grote momenten ''. Super leuk!
Ik denk dat ze zijn gemaakt om in een fotoboek te plakken, er staan teksten op als; ik ben onderweg, mijn eerste beste vriendje, mijn eerste keer doorslapen etc etc.
Allemaal in de kleuren van Zwitsal met leuke plaatjes erbij. Ook kan je een datum invullen van wanneer dat dan is geweest.
Ik weet niet of het een nieuwe actie is, maar mocht je recent nog Zwitsal hebben gekocht en hem niet gekregen hebben zal ik toch even langs gaan, vaak geven ze het toch mee. Erg leuk om in het boek te plakken :))

Op internet zag ik staan dat er mensen ook een stamboom maken. Nu zal ik dat niet gauw doen in het allereerste fotoboek, maar ik kwam wel op het idee om 2 foto's te maken van papa en van mama en daar wat informatie bij te zetten.
Ik heb er een klein voorbeeld van gemaakt!

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 01:25

Ik zou dat niet serieus kunnen invullen. Ik word daar heel flauw en melig van.