Hoe snel 112 bellen smartphone?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Hoe snel 112 bellen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:09

Gister avond hoorde ik wat geluid beneden. Gelukkig was het niets ernstigs, maar ik ging er toch door nadenken.

Mijn telefoon stond uit. Vroeger was zo'n ding heel snel opgestart, tegenwoordig duurt dat wel even.
En stel dat er een gevaarlijke inbreker voor je neus staat en jij wil stiekem achter je rug 112 bellen? Kan niet, want eerst moet je je telefoon app openen en omdat het virtueel is kun je niet voelen waar de 1 en de 2 zijn.
En als het allemaal vlugvlugvlug moet kunnen deze problemen best nog wel een verschil gaan maken in hoe de situatie afloopt.

Kortom, is er een manier om dit probleem op te lossen op je smartphone? Misschien een stemcommando ofzoiets?

secricible

Re: Hoe snel 112 bellen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:11

als hij uit staat, staat hij uit. Als hij aan staat maar vergrendelt hebben de meeste telefoons een noodmogelijkheid.
Bij mijn iPhone is dat beeld aan, naar ontgrendelscherm (dus waar je je code in moet voeren) en daar staat noodgeval.
Bij mijn samsung staat linksonderin een rood telefoontje die ik opzij kan swipen waarna ik op mijn noodoproep scherm kom.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:12

Stemcommando kan sowieso op iphone, dan kun je gewoon zeggen 'bel 112'.
Maar op een iphone kun je ook een alarmnummer bij de favorieten zetten en dan kun je ze ook met een klik vinden :)
En inderdaad het noodgeval knopje, helemaal vergeten dat dat er ook zit :+

Hoe dat bij android telefoons zit weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-08-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:12

Ik zeg altijd: Ik hoop niet dat ik of mijn omgeving ooit in een noodsituatie kom en dat ík dan acuut 112 moet bellen. Want dat gaat niet goed komen met die smartphone van mij. :n

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:20

8nnemiek schreef:
Hoe dat bij android telefoons zit weet ik niet.

Op mijn HTC staat op het inlogscherm ook een knopje 'Noodoproep'. Je hoeft dan niet in te loggen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:23

Je hoeft dan inderdaad niet eerst je telefoon te ontgrendelen, maar je moet wel eerst je telefoon opstarten... Ben het wel eens met TS :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:26

Ik hoef mijn telefoon niet te ontgrendelen, staat noodgeval en als je daar op tikt kom je bij de toetsen om het nummer in te toetsen. Ik heb een HTC (android)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:27

Volgens mij hebben alle telefoons inderdaad zo'n sneltoets op het vergrendelscherm. En tegenwoordig is het geloof ik niet meer zo gebruikelijk om een telefoon uit te zetten, ik ken iig niemand die dat doet..

Ik vraag mij eigenlijk meer af wat er dan gebeurt. Stel je weet die sneltoets in te drukken moet je dan nog de plaats voor waar je belt benoemen en welke hulpdienst je nodig hebt dan wel een menu door? Dan zou je dus niet even "stiekem" 112 kunnen bellen?!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:32

Sourire schreef:
Ik vraag mij eigenlijk meer af wat er dan gebeurt. Stel je weet die sneltoets in te drukken moet je dan nog de plaats voor waar je belt benoemen en welke hulpdienst je nodig hebt dan wel een menu door? Dan zou je dus niet even "stiekem" 112 kunnen bellen?!

Inderdaad. Je kunt sowieso niet 'stiekem' 112 bellen, je zult toch info moeten geven.

Voor wat betreft het direct bellen; laat je mobiel gewoon aan staan. Als je hem verder niet gebruikt kost het nauwelijks batterij en als je de meldingen etc uit zet heb je er ook geen last van.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:36

Dat is een van de redenen dat mijn mobiel nooit uitgaat (tenzij dat ding uitvalt/stuk gaat ofzo).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:46

Ik kan daar nou niet echt wakker van liggen. Vroeger had je helemaal geen mobiel, dus kon je niet eens mobiel bellen. En de situatie die ts beschrijft zal 99% van de mensen nooit overkomen. En die 1% waarvan het wel overkomt heeft te maken met een inbreker die direct weggaat dus daarvan heeft ongeveer 1% weer de kans dat er een brutale inbreker voor je staat.

Er is in Amerika wel een app die alleen maar hoeft aan te tippen waardoor je telefoon op gaat nemen en stilletjes in een voorgeprogrammeerd nummer belt. Dit heeft dan meer te maken met huislijk geweld. Het heet When Georgia smiled en kan natuurlijk ook 112 als voorgeprogrammeerd hebben staan. Als het goed is krijg je bij 112 een persoon aan de lijn die vraagt brandweer, politie of ambulance en die hoort dan alles op de achtergrond voor zover er geluid is. Als er geen reactie komt dacht ik sturen ze sowieso politie. Maar goed nu kan dat laatste ook typisch Amerikaans zijn :))

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:06

Maar er zijn natuurlijk veel meer situaties te bedenken waarin je snel 112 wil bellen, en waar die 30 seconden die mijn telefoon erover doet om op te starten letterlijk het verschil kunnen maken tussen leven of dood. Om maar een dwarsstraat te noemen, een stikkend kind. Of een reanimatie, of... Nou ja, ik kan dr zo nog een heleboel bedenken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:13

Wat heb je dan voor flut telefoon als die zolang bezig is met kunnen bellen? :+

Misschien wat kritischer zijn met de aanschaf? En waarom moet je telefoon uit?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:14

Daarom gewoon aanlaten overdag en 's nachts aan de oplader :)*

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:15

Ik heb mjjn telefoon ook altijd aan. S nachts zit ie vol zodat hij overdag aan de lader kan en de batterij niet overprikkelt is als die al opgeladen is.

Daar zijn telefoom tegenwoordig voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:18

Gelukkig ben ik niet mijn telefoon getrouwd :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:19

MarlindeRooz schreef:

Ehm als dat voor mij is, niet met kunnen bellen, maar met opstarten als ie uit is. Wat ie dus niet gaat, tenzij de batterij er een keer uit moet ofzo. Wie zegt dat ik niet kritisch ben geweest met aanschaf? De tijd om hem 1x in het jaar een keer op te starten vind ik dan echt niet interessant hoor :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:22

In plaats van uitzetten kan de vliegtuigstand ook erg fijn zijn (geen verbindingen van welke soort ook) - en stukken sneller om weer om te zetten. Extra voordeel is dat je ook de wekker kunt blijven gebruiken.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:25

MarlindeRooz schreef:

Ik heb er een via het werk, op android, die ook voor privé te gebruiken is. ;) In principe een goede telefoon, maar met vlagen zó ontzettend traag met zowel opstarten als met unlocken van het scherm of het starten van een applicatie in de telefoon. Dit is inmiddels al mijn 3e in 2 jaar tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:25

Daar kan ik me nou echt niet druk over maken. Hoe groot is de kans dat je dood gaat omdat er een paar extra seconden nodig waren om een scherm te ontgrendelen? In ernstige gevallen komt het zonder meer op minuten aan, maar zelden of nooit op een paar seconden.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:26

Je hoeft niet met je telefoon getrouwd te zijn om deze altijd aan te hebben?!

Zo staat mijn iPhone altijd op stil. Als ik op mijn mobiel kijk, zie ik of ik iemand terug moet bellen/appen. En met een klein kind is de mogelijkheid om 112 of iemand anders te kunnen bellen soms best handig/nodig. Dan kan een minuut verschil maken als zij bijvoorbeeld stikt of lelijk valt.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:30

Het ging toch ook niet over het ontgrendelen Safina? Maar over het opstarten van de hele telefoon. Dat is bij mn Samsung dus echt niet in een paar seconden gebeurt hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 14:51

En niet iedereen heeft het geld om een superduperdeluxe telefoon te kunnen kopen. Ik heb zelf een simpele Samsung Galaxy variant.

Georgia Smiled ken ik inderdaad en was ook een beetje waar mijn gedachten langs gingen. Het is overigens niet zo dat ik me er druk om maak, ik bedacht me alleen dat dit met de oudere mobieltjes een stuk sneller kon :)

Ik ga even zoeken naar die noodoproep, nog nooit gezien!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:13

Bij iPhone moet ik (als ie eenmaal aanstaat) naar links schuiven en kan ik een noodoproep doen, de cijfertoetsen verschijnen dan meteen. Hoef je niet eerst te ontgrendelen en de bel-app op te zoeken. Samsung heeft vast ook ergens zo'n trucje :j

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 21:14

LZP -> HTT