Tweetalig opvoeden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:31

phormicola schreef:
Ik hoor dat wel vaker dat meertalige kinderen wat langzamer zijn met taal. Het verraste me daarom dat mijn dochter zo snel is met beide talen. Maar goed, ik heb een talenknobbel en haar vader is enorm sterk in zijn eigen taal, dus dat zal wel genetisch zijn.


Die ervaring heb ik juist niet. Alle drie zijn ze net zo snel als andere kinderen en met vreemde talen zijn ze zelfs duidelijk beter.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:32

Het zal wel, zoals met alles, aan het kind liggen :)

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:42

Inderdaad :)
En ik schreef ook achterliggen tussen ' ' want ohoh, mijn dochter kende 2 woordjes minder dan het gemiddelde Duitse kind en mijn zoon wel een hele 3 woorden minder :roll:
Waar maak je je druk om denk ik dan :=

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:47

Dat is inderdaad wel minuscuul :+

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:43

phormicola schreef:
Dat is inderdaad wel minuscuul :+

Wilde de Kinderärztin ook nog dat ik met mijn zoon een half jaar later zou terug komen om nogmaals naar zijn taalontwikkeling te kijken. Ja :wave: Ik vertrouw op mijn moedergevoel dat dat wel goed komt. En nu een half jaar later banketstaaf hij je de oren van de kop af.. in het duits weliswaar maar soit :D

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:36

Interessant topic. Ik vroeg mij dit zelf ook af over mijn toekomstige kinderen (niet dat mijn vriend en ik er al aan toe zijn). Ik ben Nederlands, hij Australisch (uit Adelaide grappig genoeg). In het voorjaar verhuizen we vanuit Canada naar Adelaide. Ik maakte me ook altijd een beetje zorgen omdat ik dacht dat ze een taal achterstand zouden kunnen opdoen. Maar van wat ik hier lees, valt dat dus erg mee en is dat dus eigenlijk niet van toepassing in onze situatie.

Roquen

Berichten: 1605
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:37

Leuk topic! Voor mij (en mijn vriend) ook van toepassing, later als er kinders op de planning staan. Ik ben Nederlandse, mijn vriend is Braziliaans, en we wonen in Denemarken. Samen spreken we Engels, ik spreek geen Portugees, en mijn vriend geen Nederlands. We volgen wel Deense les, en ik spreek het redelijk. Maar voor mijn vriend is het een stuk moeilijker.

Tegen de toekomstige kinderen zullen we gezamenlijk Engels praten, en mijn vriend Portugees. School wordt Deens, of tweetalig onderwijs (Engels en Deens). Mijn Nederlandse familie spreekt goed Engels, mijn Braziliaanse schoonfamilie niet.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:27

Mijn Turkse schoonmoeder vroeg gister via skype voorzichtig wanneer onze 3 jarige Turks gaat leren spreken.

Verder dan woordjes komt ze niet. Ondanks onze goede voornemens en haar goede genen qua taalgevoel. Misschien is dat laatste er wel juist debet aan. Mijn man leerde toen hij naar Nederland kwam snel goed Nederlands spreken en het werd na een korte periode Engels al snel de voertaal hier in huis. Dat werd zeer aangeraden door zijn lerares. Hij heeft zo goed geluisterd dat hij het niet voor elkaar gekregen heeft om consequent Turks tegen onze dochter te spreken. Heel erg jammer. Ze lijkt wel taalgevoel te hebben. Ze sprak/spreekt, als ik haar juffen mag geloven, vroeg en goed. Ze heeft een voorkeur voor Engelstalige filmpjes en pikt daar veel van op. Van Peppa bijvoorbeeld.

Ik vraag me af op welke leeftijd kinderen zoals zij op "taalles" kunnen, een plek waar spelenderwijs kennis wordt gemaakt met de taal (en de cultuur want daar krijgt ze ook weinig tot niets van mee).

En waar ik dat kan vinden. In de stad is een vereniging van Alevieten die taalcursussen voor alle leeftijden aanbieden, maar hoe zit het met de kwaliteit? Best lastig. Zaak is wel dat ze goed Turks leert spreken en liefst op termijn ook schrijven.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 20:44

vivian_ve schreef:
Interessant topic. Ik vroeg mij dit zelf ook af over mijn toekomstige kinderen (niet dat mijn vriend en ik er al aan toe zijn). Ik ben Nederlands, hij Australisch (uit Adelaide grappig genoeg). In het voorjaar verhuizen we vanuit Canada naar Adelaide. Ik maakte me ook altijd een beetje zorgen omdat ik dacht dat ze een taal achterstand zouden kunnen opdoen. Maar van wat ik hier lees, valt dat dus erg mee en is dat dus eigenlijk niet van toepassing in onze situatie.


Wat leuk! *\o/* Adelaide *\o/*

Hier zijn mijn twee donderstenen inmiddels alweer twee weken naar groep 3 en het gaat heel goed :D
Zij kwamen eerste dag heel boos van school, want zij hadden maar 1 woordje geschreven :Y) Zij hadden gedacht je na een dag wel hebt leren lezen en schrijven _O- _O- _O- Dat het gewoon een trucje was en dat juf die uitlegde en dat je dan gewoon kon lezen en schrijven, klaar :+
Viel tegen :P

Maar de juf vindt ze absoluut geen achterstand met taal hebben voor zover ze tot nu toe ziet en hoort. Wel heeft ze vast uit voorzorg contact gezocht met een collega van een andere school die zij kent van toen zij opleiding deed. Deze collega werkt in de stad, waar veel meer kinderen tweetalig zijn (vaak Marokkaans of Turks). Hier op de school in het dorp komt het eigenlijk nooit voor. De juf heeft tips van collega gekregen over hoe ze het taalontwikkeling in de gaten houdt en ze de kinderen stimuleert op school enkel Nederlands te praten etc. En juf leest nu ook een boek over tweetalige kinderen. Dus heel fijn dat deze juf zich echt verdiept in het onderwerp en haar best doet +:)+ Ben ik heel blij mee, is heel anders dan de kleuterjuf vorig jaar.

Dus ik heb nu vertrouwen alles zal goed komen +:)+

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:46

Wat een geweldige juf! Die verdient wel een presentje aan het einde van het jaar zeg! :oo

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:57

Wat leuk en top dat de juf er zo veel moeite in wil steken TS! +:)+

Hier ondertussen ook weer een paar weken verder. Dochterlief gaat sinds een maandje 2x per week naar nederlandse les (alleen voor nederlandse kinderen in Duitsland, http://www.ntc-niedersachsen.nl)
Ze vind het erg leuk en gaat als een speer door de leerstof heen. Dit natuurlijk ook dankzij haar leuke meester Flip (gepensioneerde rot in het vak) +:)+

Van meester Flip kreeg ze (/we :') ) het compliment dat ze toch wel goed Nederlands sprak en verstond ondanks dat ze hier geboren en opgegroeid is. Ook het lezen gaat nu goed. Ze vind het zelfs makkelijker te doen dan Duits lezen :=
Tegelijkertijd kregen we vorige week het compliment van de directrice van haar Duitse school over het feit dat we thuis eigenlijk altijd nederlands spreken "Owja?? Goh, dat zou je niet denken als je haar Duits hoort praten. Ze spreekt accentloos Duits!" Euh ja... de nederlandse familie beschuldigt d'r juist van het hebben van een Duits accent als ze Nederlands praat: 'M.? Zeg eens neushoorn?' 'NEE!' _O- :')

Verder banketstaaf zoonlief ons op het moment de oren van het hoofd af in het Duits. Hij zit in de fase dat hij consequent Duits praat. Je kan hem rustig wat vragen of zeggen in het nederlands maar je krijgt antwoord in het Duits terug. Gaat ook wel weer voorbij als hij ouder wordt :)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:13

Sushilla88 schreef:
Leuk topic! Voor mij (en mijn vriend) ook van toepassing, later als er kinders op de planning staan. Ik ben Nederlandse, mijn vriend is Braziliaans, en we wonen in Denemarken. Samen spreken we Engels, ik spreek geen Portugees, en mijn vriend geen Nederlands. We volgen wel Deense les, en ik spreek het redelijk. Maar voor mijn vriend is het een stuk moeilijker.

Tegen de toekomstige kinderen zullen we gezamenlijk Engels praten, en mijn vriend Portugees. School wordt Deens, of tweetalig onderwijs (Engels en Deens). Mijn Nederlandse familie spreekt goed Engels, mijn Braziliaanse schoonfamilie niet.


Herkenbaar verhaal. Ik woon zelf in Zweden en heb een aantal Portugese collega's. Voor hen was het aanleren van Zweeds een stuk moeilijker dan voor mij. Onderling spraken we in het begin vaak Engels. Portugees lijkt me echt een lastige taal om te leren. Ik heb ook Spaanse collega's en van Spaans begrijp ik redelijk wat (terwijl ik daar 0,0 basis in heb). De Portugezen (één ervan is oorspronkelijk Braziliaans, maar heeft de laatste 10 jaar in Portugal gewoond) spreken overigens vlekkeloos Spaans.

Erg interessant topic!!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:32

Leuk en interssante topic!

Ik had er zelf ook lang over nagedacht als mijn vriend en ik kinderen krijgen in de toekomst.

Ik ben nederlands, mijn vriend duits en groot deel van zijn familie is italiaans.

Mij is belangrijk dat onze toekomstige kinderen (nog ver weg, we nemen onze tijd) goed duits spreken. Mijn vriend spreekt duits, ik spreek met hem duits maar wil met 'onze kinderen' nederlands spreken. Uiteraard bij vriendjes over de vloer spreek ik duits.

De papa en verdere italiaanse familie mag van mij uiteraard italiaans spreken, ook ik wil deze taal leren (ik ben goed met taal, een onbekende taal leer ik snel).

Maar mij is nederlands en duits het belangrijkte.

Ik kan ook fries en engels, en verschillende andere talen lezen.
Maar deze talen laat ik maar weg XD en de friese taal haat ik.. Heb het altijd al geweigerd te leren XD (ik heb vaak op mijn donder gehad van de leraar, ik vind het een onzinvak om te leren op school! Waarom niet meer tijd besteden aan het engels? Veel belangrijker! (ik was zo blij net onvoldoendes voor het friese vak XD)) mijn ouders hadden altijd nederlands gesproken met ons.


Ik lees mee in dit topic, erg interessant :)

Sizzle

Berichten: 35723
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:41

Boras, dat soort 'klasjes' bestaan doorgaans vanaf 2,5 jaar.
Dat is dan gewoon een peuterspeelzaal in een andere taal met traditionele liedjes e.d.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:44

@ Arashah: waar wonen jullie?

Wij wonen in Duitsland en onze kinderen zijn van kleins af aan altijd bij Duitstalige oppasmoeders geweest. Zij hebben zo vanaf jonge leeftijd dus de Duitse taal meegekregen. Thuis spreken we in principe altijd Nederlands tenzij Duitse vrienden/kennissen/buren op bezoek zijn.
In jouw situatie zou ik het volgende doen: jij nederlands spreken met de kinderen (1 op 1 met het kind), je vriend italiaans (1 op 1 met het kind), in familieverband (papa-mama-kind samen) duits spreken. Als je dan in Duitsland woont leren ze de rest aan Duits wel op de Kindergarten en in de school.

Edit: <3 ik moet jouw naam even onthouden voor die beschrijving in je profiel over oornetjes haken :D

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:49

Ik ben ook tweetalig opgevoed. Mijn vader is Nederlands en mijn moeder Frans. Zij spreekt eigenlijk vooral Frans tegen mij en meestal antwoord ik in het Nederlands terug. Ik heb nooit een achterstand met Nederlands gehad op school. Ik heb er juist heel veel profijt van. Ik hoef met Frans op school weinig te doen en heb Engels ook heel goed opgepakt. Ik zou me niet druk maken. ;)

soesita

Berichten: 5184
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:09

Ik denk dat het meeste wel is gezegd, maar toch nog even mijn ervaringen:

Ik ben zelf vlaams, woon en werk in Duitsland en mijn man is Duits. We hebben twee dochters van nu 8 en 10 jaar.
Met de tweetalige opvoeding zijn we klassiek gestart: mijn man en zijn familie spraken duits met de kinderen. Ik en mijn familie spraken nederlands. Dat ging echt goed en na de fase waarin de meisjes beide talen door elkaar gebruikten, kwam bij beiden de fase waarin ze de talen goed van elkaar konden scheiden. Toch gaat het niet allemaal zonder slag of stoot. Mijn oudste dochter beheerst het nederlands bijna even goed als het duits. Ze spreekt vlot -met een accentje, maar dat is best charmant :P - en leest boeken in beide talen even graag.
Mijn jongste heeft minder nederlands geleerd, maar dat ligt echt wel aan mij. Doordat ze op een gegeven moment beiden steeds meer "verduitsten" (duitstalige kinderopvang, duitstalige vriendjes,...) gingen ze ook onderling met elkaar duits praten en steeds meer in het duits antwoorden. En doordat ik ook bijna uitsluitend duits spreek op het werk, in sociale contacten en met mijn man, werd het voor mij steeds moeilijker om met de kinderen consequent nederlands te blijven praten.

Resultaat:
Mijn oudste dochter spreekt en leest zoals gezegd beide talen zeer vlot. Ze heeft geen problemen met vertalen en omschakelen. Doordat ze in Duitsland naar school gaat, kan ze niet zo goed nederlands schrijven. Daar zou ik graag nog aan gaan werken maar ik weet nog niet hoe. Of er voor zulke kinderen op maat gemaakte taalcursussen zouden bestaan? Op school heeft ze de mogelijkheid om nederlandse lessen te volgen, maar dat heeft geen zin want op dat niveau verveelt ze zich rot.
Mijn jongste dochter heeft meer moeite met nederlands. Ze trekt goed haar plan (als ze bijvoorbeeld bij mijn ouders in Belgie logeert), maar je merkt de hiaten in haar grammatica en woordenschat. Ze zegt bijvoorbeeld dingen als: "Wij wazzen daar ook geweesd!" :+
Ze kan intussen nederlands lezen maar doet dit slechts zelden. Daarbij moet ook gezegd worden, dat ze in het duits ook niet gek op lezen is. Schrijven is een brug te ver.

Mijn conclusie:
Ik zou het zo opnieuw doen en geloof dat het best een meerwaarde is, die tweetaligheid. Ondanks dat het mij niet gelukt is om het project even consequent uit te voeren als gepland, heb ik wel mijn doel bereikt: dat ze, wanneer ze in Belgie zijn, probleemloos met hun nederlandstalige omgeving kunnen communiceren.
Of het voor mijn verdere doel -dat ze eventueel in het nederlands zouden kunnen gaan studeren- voldoende zal zijn, valt af te wachten.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 10:47

Ik ben zelf tweetalig opgevoed en heb dat wel als positief ervaren! Mn Nederlands is beter dan mn Duits, maar door het vroeg beginnen met de Duitse taal heb ik er wel gevoel voor ontwikkeld. Net als wanneer iemand 'het boom' zou zeggen, hoor ik het ook als er in het Duits dergelijke fouten worden gemaakt.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:42

Ook ik ben tweetalig opgevoed, Fries en Nederlands. Thuis spraken we eigenlijk altijd Fries, Nederlands kwam echt door bijvoorbeeld de TV en boeken, en later school.
Echt problemen heb ik er nooit mee gehad, een enkele keer heb ik last van het letterlijk vertalen van Friese woorden naar het Nederlands.

Zo zeggen wij tegen borden in het Fries ponnen, dit vertaal ik dan in het Nederlands letterlijk door naar pannen. Terwijl ik dus eigenlijk borden bedoel..

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:49

Ik ben drietalig/tweetalig opgevoed. Allebei de ouders praatten Nederlands en Engels, mijn moeder ook nog Frans. Thuis praten we nu vooral Engels omdat we in onze verdere omgeving veel Nederlands horen. Ouders praten soms Frans met elkaar.
Op de 1 of andere manier heeft Frans me nooit gelegen. Ik heb een talenknobbel, alleen Frans is een ramp en waarom weten we niet. Kan zijn dat het te teveel talen waren.
Voor Engels heb ik vorig jaar niks onder de 8,4 gehaald en voor Nederlands niks onder de 7,5 maar meestal ook wel hoger dan dat. Het heeft duidelijk mijn Engels geholpen.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 09:39

Ik schop dit topic even omhoog :+

Want toen ik dit opende ging het vooral nog om de oudste twee kinderen, maar nu de tweeling is gisteren ook 1 jaar geworden.
Ik zie veel kindjes van zelfde leeftijd en jonger die woordjes zeggen als papa, mama, eten, stout etc.
En mijn meisjes...Geen woord :x Niet eens een poging tot :')

Nu zijn ze nog maar net een dag 1 dus klein en hoor je vaker dat tweetalige kindjes later gaan praten en tweelings later gaan praten en dat zijn ze allebei, dus geen paniek nog :Y) maar toch vroeg mij af ik hoe dat bij jullie ging? Wanneer ging je kindje (of jij als je zelf tweetalig opgevoed bent) praten?

Mijn oudste 'dochter' van zes is biologisch mijn nichtje en kwam pas hier toen ze was bijna drie jaar oud dus ik weet niet hoe zij oud was toen ging ze beginnen te praten. Mijn stiefzoon kon al Nederlands praten toen ik hem leerde kennen en leerde pas Engels toen hij hier in huis kwam wonen (bijna 4).
Dus ik heb geen idee wat ongeveer 'normaal' is maar ik ben nieuwsgierig O:)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:44

Niet tweetalig, maar jongetje dat ik ken is nu anderhalf en praat ook nog niet echt. De een is gewoon sneller dan de ander.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 09:47

Fenrir schreef:
Niet tweetalig, maar jongetje dat ik ken is nu anderhalf en praat ook nog niet echt. De een is gewoon sneller dan de ander.


Ja klopt hoor, vind ook echt geen probleem dat ze nog niks zeggen. Maar ik vroeg mij gewoon af: wanneer dan wél ongeveer? :P
Snap wel dat het bij tweetalige kindjes langer duurt maar hoe lang ongeveer in de midden? :+

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:51

Ik was twee toen ik begon te praten.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:55

Met precies 1 jaar een echt woord zeggen is wel zeldzaam hoor. Dat is gewoon vroeg. De meesten beginnen pas met 1,5 een papa en mama te zeggen en met twee echt beginnen met praten.
Dus ik zou me niet druk maken.

Ik weet niet of de tweeling ook te vroeg geboren is? Gebeurt vaak bij tweelingen namelijk. Maar vroeggeboren kinderen (als in; ver voor 37weken) lopen natuurlijk sowieso wat achter op hun op tijd geboren leeftijdsgenoten, dus dan is het helemaal niet gek dat ze nog niks zeggen.

Hier is mijn 8-weken te vroeg geboren kind van 13-maanden nog volop in de dada, tata en baba fase. Dat is redelijk normaal, maar ook als ze dat nog niet doen hoef je je echt geen zorgen te maken. (Ook al vindt het CB soms van wel :+)

En dan gaat het trouwens over eentalige kindjes. Geen idee hoe veel later 2talige kindjes gaan praten. Maar mijn neefje is een soort van tweetalig opgevoed, nu twee en zegt nog nauwelijks wat :+