Tweetalig opvoeden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:43

tengeltje11 schreef:
Of een kind al dan niet achterstand heeft in spreken kan je toch niet gaan linken aan 2-taligheid.

Dat klinkt mij niet heel logisch in de oren.

Stel op x-jarige leeftijd kent een gemiddeld kind 50 woorden. Bij een tweetalig kind zal dat gemiddeld 25 woorden in taal 1 zijn en 25 woorden in taal 2. Leeftijdsgenootjes spreken of 50 woorden in taal 1 of 50 in taal 2. Het tweetalige kind loopt dus in beide talen achter (25 vs 50 woorden).

Het lijkt me niet dat een tweetalig kind 2x sneller woorden leert dan een eentalig kind en het zal dus, gemiddeld gesproken, achter lopen.

Misschien dat ik je verkeerd begrijp ergens...

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:14

@enzino,zelf ervaring met kindjes en 2-taligheid?

Ik ervaar juist dat ze wel vlugger woorden uit verschillende talen leren.
Hier is ons zoontje bv heel laat beginnen spreken(enkel nl),daarna naar een Franse school en via iPad enzo pikt hij nu enorm vlug Engels op,veel vlugger dan bv neefjes van zijn leeftijd en zelfs ouder die vaak nog meer en langer iPad en tv kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:53

tengeltje11 schreef:
@enzino,zelf ervaring met kindjes en 2-taligheid?

Ik ervaar juist dat ze wel vlugger woorden uit verschillende talen leren.
Hier is ons zoontje bv heel laat beginnen spreken(enkel nl),daarna naar een Franse school en via iPad enzo pikt hij nu enorm vlug Engels op,veel vlugger dan bv neefjes van zijn leeftijd en zelfs ouder die vaak nog meer en langer iPad en tv kijken.

Ja, ik heb 2 kinderen en die worden 3-talig opgevoed.
Bovendien ben ik redelijk actief in de expat-community hier waar rond de 95% van de ouders hun kinderen 2-talig (of meertalig) opvoed (meestal omdat de niet-lokale vader geen kans maakt de lokale taal te leren).

Ik wil jouw persoonlijke ervaring niet wegcijferen, maar je hebt een steekproef van 2 (of 3, of x).
En aangezien elk kind verschillend is, lijkt het me zinvoller naar grotere steekproeven te kijken (duizenden, dan wel tienduizenden kinderen) en te spreken in "algemeenheden". Zo is de gemiddelde leeftijd dat kinderen beginnen met de eerste woordjes rond hun eerste verjaardag, maar sommige beginnen bij 9 maanden en anderen pas bij 2 jaar. En dan heb ik het nog niet eens over de echte uitschieters. Het is dus zinvoller om de leeftijd van 1 jaar aan te houden (het gemiddelde) dan te kijken naar een specifiek geval die begon op 9 maanden of pas bij de tweede verjaardag en op basis daarvan uitspraken te doen.

Voor zover ik informatie online kan vinden lees ik alleen maar dat meertalig opvoeden in het begin een taalachterstand geeft (waar ik in mijn vorige post al een logische verklaring voor heb gegeven) wat later ingehaald kan worden (wat te verklaring is met het feit dat kinderen de eerste tien jaren heel veel nieuwe woorden leren, maar na verloop van tijd steeds minder nieuwe woorden per jaar toevoegen aan hun woordenschat, mede omdat het aantal woorden niet oneindig is). Een meertalig opgevoed kind haalt de achterstand in beide talen vaak wel in en heeft een goede kans vloeiend in meerdere talen te worden.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:56

Uiteindelijk valt er gewoon weinig zinnigs over te zeggen.
Er zijn 1 talige kinderen die met 4 jaar amper verstaanbaar zijn en ons 4-talige buurmeisje stond met 2,5 al hele discussies te voeren.

Ja, wellicht is het gemiddelde langzamer, maar die informatie is dan eigenlijk enkel nuttig als je kind precies in het gemiddelde valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:10

Sizzle schreef:
Ja, wellicht is het gemiddelde langzamer, maar die informatie is dan eigenlijk enkel nuttig als je kind precies in het gemiddelde valt.

Uh nee, absoluut vs relatief.
En een gemiddelde heeft niet alleen betrekking op een kind dat precies in het gemiddelde valt.

Het zal relatief langzamer gaan, maar je kan er inderdaad geen absoluut getal aan verbinden (het kind zal 400 woorden in 3 talen kennen op leeftijd 2 jaar, 1 maand, en 12 dagen). Maar dat kon toch al niet aangezien de verschillen zo groot zijn tussen kinderen.

Het nuttige dat je eruit kan halen is dat je geduldiger moet zijn als ouder van een meertalig opgevoed kind omdat de verwachting is dat je kind een taalachterstand zal hebben in het begin. Dus niet meteen stoppen met de 2e taal, maar een paar jaar volhouden en dan komt het allemaal wel goed.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:50

Als ouder zul je altijd geduldig moeten zijn wat ontwikkeling aangaat ;)

Wij hebben een traag prater.
Begon wel enorm vroeg met 10 maanden maar heeft daarna ineens ook weer maanden niets gezegd.
De zinsopbouw is vertraagd en daarmee laat ik mijn kind 1 jaar later pas naar de kleuterschool gaan.
Wel is Zwitsers haar voorkeurstaal ondanks dat we thuis NL spreken.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:07

Het lijkt alsof meertalige kinderen 'achterlopen' in het begin qua woordenschat want eeneentalig kind kent er bijvoorbeeld 80, maar eenmeertalig kind kent er dan 60 of 70 in die taal, maar ook dezelfde woorden in een tweede of derde taal (dus 120-140 en 180-210). Dus het ligt er maar net aan hoe je de woordenschat meet. :)

En niet druk over maken. Het heeft zoveel meer voordelen. Kinderen leren al vroeg wat synoniemen zijn (omdat ze 1 woord al in een twee of meer talen kennen) en ook leren ze sneller een vreemde taal erbij.
Meertaligheid verkleint ook de kans op Alzheimer en het houdt de hersenen flexibel en jong.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:15

Hier ook meertalig, ligt echt aan het kind hoor. Ik was supersnel en mijn broertje extreem traag. Terwijl we dezelfde opvoeding hadden en evenveel contact in beide talen. Daarnaast ben ik ook iets taalgevoeliger en het bijleren van nieuwe talen was voor mij geen probleem, mijn broertje was daar ook geen ster in. Geen kind is gelijk en bij elk gemiddelde zijn er ook twee uitersten.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 11:04

Daar was ik weer even 8)7

Wij hebben een (Nederlandstalige) gastouder voor de kinderen. Onze tweeling is nu 2 jaar en 3 maanden. Zij mogen over twee maanden naar de peuterspeelzaal (twee ochtenden per week). Wij vinden dit belangrijk omdat ze dan met andere kinderen spelen en daar ook Nederlands van leren, denken wij. Maar nu wil de peuterspeelzaal hier in de buurt per se dat ze naar een andere vestiging gaan (die is iets verder) voor een speciale groep van kindjes van buitenlandse ouders.

Maar...voor zover dat wij begrijpen is dat een groep voor kindjes die thuis helemaal geen Nederlands leren. In die groep zijn vooral Syrishe, Eritrese, Poolse en Perzische kindjes die helemaal geen Nederlands spreken en daarom is er een voorschools project om de taal te leren voor ze naar de kleuterklas gaan. Natuurlijk vind ik het prima als mijn meiden met buitenlandse kindjes spelen :+ alleen...wij vinden dat de tweeling niet in die groep hoort :roll: De kinderen daar spreken en begrijpen geen enkel Nederlands, wij zijn daar wezen kijken en de kindjes spreken onderling vel woordjes in eigen taal en alleen de oudste kindjes heel beetje Nederlandse woorden, maar echt heel heel weinig dus.

Onze tweeling begrijpt goed Nederlands. Hun vader spreekt alleen Nederlands met hen en zij hebben heel hun leven (lees : twee jaar ;)) Nederlandse gastouder. Ze zijn twee maar begrijpen veel meer woorden dan de kindjes van 3 jaar in de groep. Dus dat vinden wij niet passen. Zelf spreken ze slecht in Nederlands en Engels, ze zeggen heel weinig nog. Dus dat is dan wel weer reden voor de groep. Maar toch denken wij dat juist de voordeel van de peuterspeelzaal is als zij spelen veel met Nederlandse kindjes. Wij denken/hopen dat zij gaan juist daardoor praten.
De kindjes in de taalgroep praten ook heel weinig. De docenten praten natuurlijk Nederlands, maar dat doet mijn man en de gastouder en de familie en zo ook. Ook onze oudste twee kinderen praten veel Nederlands thuis. Dus onze kinderen krijgen wel veel Nederlandse taalaanbod, terwijl die andere kinderen van de groep dat bijna alleen krijgen op de peuterspeelzaal.

Daarom wij zijn nu twijfelen wat wij moeten doen. Heeft iemand ervaring met een voorschoolse taaltraject? Wat vinden jullie? Stellen wij ons aan en leren ze net zo goed Nederlands van de taalgroep (of beter door de speciale programma)? of kunnen wij toch beter naar een peuterspeelzaal verder weg zoeken die ze in Nederlandse groep doet?
Of maakt het allemaal niks uit?

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:12

Ik zou daar niet blij van worden eerlijk gezegd. Onze oudste van ruim 2 praat ook nog maar weinig maar dat heeft meer te maken met de tweetaligheid dan met een achterstand. Ze begrijpt namelijk ontzettend veel in beide talen en ik vermoed dat dat bij jouw tweeling ook zo is.
Ik zou dus gaan praten bij de ‘normale’ peuterspeelzaal en vooral ook goed uitleggen dat de kinderen geen taalachterstand hebben maar simpelweg tweetalig worden opgevoed waardoor ze wel veel begrijpen maar het praten zelf misschien iets achterloopt.

Ik merk dat peuters onderling juist ook veel communiceren en ook erg veel van elkaar leren.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 11:26

lizy29 schreef:
Ik zou daar niet blij van worden eerlijk gezegd. Onze oudste van ruim 2 praat ook nog maar weinig maar dat heeft meer te maken met de tweetaligheid dan met een achterstand. Ze begrijpt namelijk ontzettend veel in beide talen en ik vermoed dat dat bij jouw tweeling ook zo is.
Ik zou dus gaan praten bij de ‘normale’ peuterspeelzaal en vooral ook goed uitleggen dat de kinderen geen taalachterstand hebben maar simpelweg tweetalig worden opgevoed waardoor ze wel veel begrijpen maar het praten zelf misschien iets achterloopt.

Ik merk dat peuters onderling juist ook veel communiceren en ook erg veel van elkaar leren.


Dat is dus precies onze mening ook +:)+ maar deze peuterspeelzaal wil ze alleen in de taalgroep hebben. Dus wij denken over om dan andere peuterspeelzaal te nemen want ookal mogen ze hier straks eindelijk in normale groep dan is begin al niet goed geweest...en ze snappen niet het verschil tussen tweetalig opvoeden en tweede taalverwerving (voor zover het bij die kleine kindjes al tweede taalverwerving is. Maar ik bedoel de taal leren zonder thuis te oefenen)...maar de peuterspeelzaal van andere stichting is echt wel een stuk verder weg dus ik dacht ik vraag eerst informeren naar jullie ervaring , want wij hebben geen ervaring met het taalprogramma dus misschien dat het wel goed voor ze is :+
Maar ze begrijpen inderdaad in beide talen net zoveel als andere tweejarige met een taal.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:28

Wat raar. Mijn neefje praatte ook bijna niet met 2,5. In het begin van zijn leven drie talen gehoord.
Daar was het advies juist om hem op de peuterspeelzaal te plaatsen tussen Nederlandse kindjes, drie ochtenden per week.
En huppekee, het praten gaat nu als een tierelier.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 11:34

verootjoo schreef:
Wat raar. Mijn neefje praatte ook bijna niet met 2,5. In het begin van zijn leven drie talen gehoord.
Daar was het advies juist om hem op de peuterspeelzaal te plaatsen tussen Nederlandse kindjes, drie ochtenden per week.
En huppekee, het praten gaat nu als een tierelier.


Bedankt voor deze ervaring *\o/* dat geeft hoop dat ons gevoel gelijk heeft.
Onze grootste reden voor de speelzaal is juist de taal. Want pedagogische ondersteuning en opvang hebben we van gastouder en samen spelen en delen leren ze als tweeling en met twee oudere kinderen in huis ook echt wel :') _O- zijn ook gewend op hun beurt te wachten en zo.

Dus wij willen ze vooral naar de speelzaal voor de taal oefenen.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:40

Dan lekker naar de andere peuterspeelzaal laten gaan. Als de eerste keus het verschil en principe van tweetalige opvoeding al niet snapt moet je je sowieso afvragen of ze de meiden daar wel goed genoeg kunnen begeleiden.

Ineke2

Berichten: 33165
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:31

Ik heb geen kinderen, maar zou bij zo’n insteek van de peuteropvang al geen goed gevoel hebben en ze ( indien mogelijk / haalbaar) naar een andere doen waar ze wél in groep komen met over het algemeen goed Nederlands sprekende kindjes of dat die het in elk geval al goed begrijpen zoals je eigen kinderen.

Mijn ouders hebben ook zeer standvastig moeten zijn voor een goede school voor mij. Wel op een ander vlak... Ik heb een lichamelijke handicap ( ben licht spastisch) en aan het eind van de basisschool kreeg ik LBO advies...

Uiteindelijk heb ik MBO met hoge eindexamen cijfers gehaald en daarna Avond opleiding op HBO niveau :x

Ineke2

Berichten: 33165
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:47

Erg leuk topic om te lezen TS. Je schrijft goed Nederlands, al moet ik wel glimlachen om de kleine foutjes die je af en toe maakt. :D

In mijn werk heb ik veel het buitenland te maken en is de voertaal Engels.
Soms begint iemand in het Engels een telefoongesprek en eindigd dan met bedankt en tot ziens. Het is dan maar goed dat ze mijn gezicht niet zien :+ _O-

Of in het Engels een gesprek voeren en dan opeens gaat mijn gesprekspartner tellen in het Nederlands. Whut?
Grote verwarring bij mij dan lol en ik vind het dan soms moeilijk om niet per ongeluk het hele gesprek over te gaan op Nederlands maar dat kan niet, want dan begrijpt de andere persoon het dus niet meer.

Het komt niet dagelijks voor maar dit soort dingen zorgen wel eens voor hilarische situaties. :D

In de mail ook als Amerikanen beginnen met goedemorgen, en dan in het Engels je mail afmaken. Ik vind het echt leuk wanneer ze dat doen.
Andersom als ik woordjes Duits typ naar onze Duitse collega’s merk ik dat die dat ook leuk vinden :D

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 15:37

Bedankt Ineke, ik doe mijn best :) ik woon ook al een tijd in Nederland.

We hebben kunnen kiezen : we gaan maandag bellen dat we het niet doen. Het voelt gewoon niet goed, ook niet als ze toch nog naar de 'normale' vestiging mogen. Bedankt voor jullie advies +:)+

Zijn er hier ouders met ervaring voor de taalprogramma?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:47

IJsco_Love schreef:
Daar was ik weer even 8)7

Wij hebben een (Nederlandstalige) gastouder voor de kinderen. Onze tweeling is nu 2 jaar en 3 maanden. Zij mogen over twee maanden naar de peuterspeelzaal (twee ochtenden per week). Wij vinden dit belangrijk omdat ze dan met andere kinderen spelen en daar ook Nederlands van leren, denken wij. Maar nu wil de peuterspeelzaal hier in de buurt per se dat ze naar een andere vestiging gaan (die is iets verder) voor een speciale groep van kindjes van buitenlandse ouders.

Wonen jullie nog in Nederland (je openingspost is geloof ik van 2015)?

Als jullie in NL wonen zou ik kiezen voor een omgeving met zoveel mogelijk Nederlands. Als die ook nog dichterbij is lijkt me dat meespelen in de keuze.

Wat is hun motivatie? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wij wonen in Canada. Ons zoontje was 1,5 toen we emigreerden en in het begin sprak ik Engels tegen hem zodat hij zsm Engels zou leren begrijpen. Hij kende namelijk alleen Nederlands.
In zijn kleuterklas zaten ook echt veel ESL (English as Second Language) kinderen. Ik denk wel dat dit zijn ontwikkeling in het Engels ietsjes vertraagd heeft dan wanneer hij naar een klas vol met enkel Engelssprekende kindjes zou zijn gegaan.

Tegelijkertijd is ook niet iets waar ik me echt heel druk over zou maken... :+ Het is namelijk niet alsof jouw kindjes helemaal geen Nederlands zouden horen op de andere peuterspeelzaal, toch?

Onze zoon zit nu in groep 3 en hij is wel helemaal bij (hij is bijna 8) met Engels. Zijn Nederlands is ook (nog steeds) heel goed. Uiteindelijk maakt het in onze situatie niet zoveel uit, al maakte ik me er wel druk om, dus ik snap het wel.

Ik denk dat kinderen veel flexibeler zijn dan we denken... Er zijn nog zoveel meer factoren die meespelen dan alleen de school.

Ik zou behalve taal ook kijken naar andere voor- en nadelen van beide peuterspeelzalen: kwaliteit, hoe ze met de kinderen omgaan, welke leermethode/omgangsmethode/pedagogische aanpak ze gebruiken, hoe groot de groepen zijn, logistiek (jij als ouder wil ook wat ;) ) enz.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 08:46

HippoLogic schreef:
Wonen jullie nog in Nederland (je openingspost is geloof ik van 2015)?

Als jullie in NL wonen zou ik kiezen voor een omgeving met zoveel mogelijk Nederlands. Als die ook nog dichterbij is lijkt me dat meespelen in de keuze.

Wat is hun motivatie? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Wij wonen in Canada. Ons zoontje was 1,5 toen we emigreerden en in het begin sprak ik Engels tegen hem zodat hij zsm Engels zou leren begrijpen. Hij kende namelijk alleen Nederlands.
In zijn kleuterklas zaten ook echt veel ESL (English as Second Language) kinderen. Ik denk wel dat dit zijn ontwikkeling in het Engels ietsjes vertraagd heeft dan wanneer hij naar een klas vol met enkel Engelssprekende kindjes zou zijn gegaan.

Tegelijkertijd is ook niet iets waar ik me echt heel druk over zou maken... :+ Het is namelijk niet alsof jouw kindjes helemaal geen Nederlands zouden horen op de andere peuterspeelzaal, toch?

Onze zoon zit nu in groep 3 en hij is wel helemaal bij (hij is bijna 8) met Engels. Zijn Nederlands is ook (nog steeds) heel goed. Uiteindelijk maakt het in onze situatie niet zoveel uit, al maakte ik me er wel druk om, dus ik snap het wel.

Ik denk dat kinderen veel flexibeler zijn dan we denken... Er zijn nog zoveel meer factoren die meespelen dan alleen de school.

Ik zou behalve taal ook kijken naar andere voor- en nadelen van beide peuterspeelzalen: kwaliteit, hoe ze met de kinderen omgaan, welke leermethode/omgangsmethode/pedagogische aanpak ze gebruiken, hoe groot de groepen zijn, logistiek (jij als ouder wil ook wat ;) ) enz.


Bedankt voor je reactie!
Ja wij wonen nog in Nederland, het is de bedoeling hier altijd te blijven, daarom vinden wij het belangrijk dat de kinderen leren goed Nederlands.

Het kinderdagverblijf dat dichtbij is wil ze alleen aannemen voor de taalklas. Het klopt dat ze daar ook wel Nederlands horen van de docenten en zo maar voor mijn gevoel kan ik ze dan net zo goed thuislaten bij de gastouder....
Wij zijn wezen kijken bij de taalgroep en die kinderen begrijpen echt helemaal geen Nederlands.
Van de peuterspeelzaal mogen ze niet in de gewone klas omdat ze thuis een niet Nederlandse taal aangeboden krijgen, ik spreek thuis met kinderen geen Nederlands want wij willen proberen voorkomen dat ze mijn uitspraak en grammatica van NL teveel leren :+
Maar de peuterspeelzaal maken daarbij geen verschil tussen kinderen die thuis niks in Nederlands aangeboden krijgen en tweetaligheid.
Mijn kinderen spreken Nederlands met mijn man en ook mijn man en ik samen praten bijna altijd alleen Nederlands.

Dus ze horen echt genoeg Nederlands voor ons idee. Toch vindt de peuterspeelzaal dat de tweeling heeft een achterstand omdat ze nog niet echt praten. Nederlandse kinderen die op die leeftijd nog niet praten gaan niet naar de taalklas maar naar de gewone groep. De enige reden dat ze daar niet in mogen is dus omdat ik geen Nederlands met ze praat.

De peuterspeelzaal waar zij in gewone groep geaccepteerd worden is een stuk verder, dus dat is erg jammer. Dat was ook een twijfelpunt...wij kennen ook niemand die zijn kind daar brengt dus we hebben geen ervaringen gehoord.
Ook het maken van playdates met andere kinderen na de schooltijd is lastiger omdat het verder weg is en de meeste kindjes dus ook verder weg wonen...

Maar misschien zie ik spoken en zal het bij allebei de peuterspeelzaals wel goed komen, welke we ook kiezen :D

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:07

Bizar zeg, juist op een peuterspeelzaal maakt het geen drol uit of een kind de taal spreekt. Dat leren ze daar juist.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:47

Ik zou dus niet voor de peuterspeelzaal kiezen met buitenlandse kindjes. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk. we spreken thuis NL en bij gastouder/kita wordt duits gesproken. Dus hun Duits is niet heel slecht. Maar ze trokken alsnog naar de paar NL-kinderen op de kita. Dat gaven de begeleiders van de kita zelf ook aan. En daardoor blijven ze meer in het nederlands hangen. Ze motiveren dus juist ook om meer met de duitse kids te spelen om ze zo te motiveren om Duits te gaan praten.

Dus ik verwacht dat als je kinderen naar een peuterspeelzaal gaan met voornamelijk Engels sprekende kinderen (of iig niet nederlands) ze niet echt gemotiveerd worden om NL te spreken. Nog afgezien ervan of EN de vooral gesproken taal is tussen de kinderen en het geen Arabische taal is.

Ik zou ze wel een basis geven van NL taal, maar dat kan natuurlijk met een speelgroep/sport oid naast de peuterspeelzaal met enkel NL-kinderen.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:27

Riddershow schreef:
Ik zou dus niet voor de peuterspeelzaal kiezen met buitenlandse kindjes. Als ik naar mijn eigen kinderen kijk. we spreken thuis NL en bij gastouder/kita wordt duits gesproken. Dus hun Duits is niet heel slecht. Maar ze trokken alsnog naar de paar NL-kinderen op de kita. Dat gaven de begeleiders van de kita zelf ook aan. En daardoor blijven ze meer in het nederlands hangen. Ze motiveren dus juist ook om meer met de duitse kids te spelen om ze zo te motiveren om Duits te gaan praten.

Typisch.. mijn kinderen hebben op de KiGa nooit echt naar Nederlandse kinderen getrokken. En als ze dat wel deden/doen spreken ze onder elkaar duits i.p.v. Nederlands. Mijn dochter van 9 begint nu pas bewust nederlands te spreken met haar nederlandstalige klas-/schoolgenootjes m.n. als zij vinden dat hun duitstalige klasgenootjes het niet hoeven te horen.

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:32

hier trekken de nl-talige kindjes ook echt naar elkaar toe hoor.
de juffen moeten ze bij groepsopdrachtjes ook wat uit elkaar halen.
volgens mij is zoiets eerder regel dan uitzondering.
ook volwassen mensen die hier vroeger in het frans-talig onderwijs zaten zeggen ook altijd dat ze een nl-talig 'clubje' hadden met vrienden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:29

Jeetje ik vind het wel behoorlijk kortzichtig van de peuterspeelzaal. Ieder kindje ontwikkelt op zijn eigen tempo en ze spreken ook als ze 1 talig opgevoed worden echt nog niet allemaal met 2 jaar. Die van ons is nu 2 jaar en 5 maand en die begint nu pas woorden aan elkaar te plakken (en die leert dus alleen NL). Alles op zijn tijd. Juist een peutespeelzaal kan een kindje goed helpen. Ik geef je groot gelijk dat je ze in de normale groep wilt hebben.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:45

TS sowieso is het heel belangrijk dat je als moeder luistert naar het gevoel dat jou vertelt wat het beste is. Ongeacht de situatie. Want meestal weet je als moeder al heel goed wat het beste is, zelfs al kun je je gevoel nog niet duidelijk verwoorden.
Ik vind het knap van je dat je dat ook gedaan hebt.

Kijk, de passieve kennis die kinderen hebben i.v.m. taal is altijd groter dan de actieve kennis. Actieve kennis wil zeggen datgene dat je in het dagelijks leven gebruikt en wat je zo op kunt noemen. Je passieve kennis is datgene dat je onbewust wel weet maar er alleen uitkomt wanneer je je eraan herinnerd wordt. Zo zijn er een heleboel woorden die wij weten en die we begrijpen als we ze bijvoorbeeld in een artikel of boek tegenkomen maar die we zelf eigenlijk niet gebruiken omdat je ze niet herinnert. Wil niet zeggen dat je ze niet kent.

De kinderen in die groep hebben minimale passieve kennis. Je ziet niets van de Nederlandse taal terug als zij spreken omdat ze ook geen basis hebben. Jouw kinderen hebben dat echter wel. Ik vind het daarom ook wel een tekortkoming van de PSZ dat ze dat verschil niet (h)erkennen.

Je kinderen in aanraking met de buitenlandse kinderen is voor je kinderen in geen opzicht slecht, behalve taal. Aangezien ze een basis hebben, zullen ze nieuwe dingen van de andere kinderen in de Nederlandse klas kunnen oppikken. Die nieuwe invloeden zullen ze niet krijgen op de klas voor NT2 kinderen. Hun taal wordt dus niet verbeterd.
Ik werk op een dorpsschool met grotendeels Nederlandse kinderen en kom af en toe op een school met grotendeels NT2 kinderen. De kinderen op die school die Nederlands als moedertaal spreken, hebben een kleinere woordenschat dan de kinderen op de school waar ik werk. Dat vind ik wel opvallend.

(Even mijn uitleg in een notendop. :D)