Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Klopt. je kan via de mutualiteit hulp inschakelen die tot 4u:dag langskomt en met dat soort dingen helpt. Je kan eten aan huis laten bezorgen, de hulp kijkt dan of hij het wel opeet en niet weggooit. Maar aan de andere kant, ze kunnen hem niet verplichten om het op te eten. Ze zijn ook niet medisch geschoold.
Zoals ik al zei, als iemand met dementie constant probeert om de boel in de fik te steken, agressief is, niet meer goed eet of drinkt, incontinent is, noem maar op maar nog perfect in staat is om zich te wassen en te kleden, dan val je buiten de boot. Gewoon omdat dat de volgorde is waarop we moeten scoren. Wassen en kleden eerst. Scoor je daar te goed? Jammer maar helaas.
Héél af en toe omzeilen we dat ook via een achterpoortje, maar dat is voor uitzonderlijke omstandigheden. Varekaj schreef:Kortverblijf mag zeker. Wij moeten alle kortverblijven online registreren op een website van de vlaamse overheid en ook aanduiden wat de reden van kortverblijf is. "in afwachting van een vaste opname" staat daar gewoon tussen, dat is een perfect legitieme reden.
Tieneke schreef:Ik werk op de CM. Een tijdje geleden een presentatie gehad over hoe de zorg zal evolueren. En dit probleem gaat enkel groter worden. Het zal in de toekomst enkel nog moeilijker worden om iemand de gepaste hulp te geven. Ze gaan nog meer inzetten op eigen omgeving die het maar moet opvangen.
Het is schrijnend en erg frustrerend gewoon.
En dan vraag je je af waarom dat we zo veel jaren werken en financieel bijdragen...
(En zelfs in een rusthuis heb je geen garanties. Zelf gezien in een heel bekend rusthuis in mijn regio hoe een blinde en immobiele man zijn eten aan de andere kant van de kamer werd gezet. "Smakelijk eten, meneer!" En de deur werd dichtgetrokken.)