Hoe slecht moet je zijn, voor men naar een rusthuis mag!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Hoe slecht moet je zijn, voor men naar een rusthuis mag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 18:45

Ik weet niet goed wat het nut van dit topic is, maar het doet me denk ik is goed om et af te schrijven.

Mijn vader ligt al sinds begin jullie in het ziekenhuis, 2 weken op intensieve zorgen, een 2 weken op longafdeling en nu in een ander ziekenhuis op revalidatie.

Hij heeft zware copd, klasse 4, dat is de laatste fase. Daarbij heeft hij een psychisch verleden, heeft hij angsten en is hij koppig. Helemaal geen goede combi.

Dit is de 2de keer dat hij eigenlijk door zijn eigen toedoen, in het ziekenhuis beland en bijna dood was. Hij verwaarloosd zich, eet niet of amper, neemt medicatie niet en van andere medicatie neemt hij een overdosis.

Ik wist al maanden op voorhand dat het maar een kwestie van tijd was, voor hij weer opgenomen ging worden.

Hij heeft nu permanent zuurstof nodig en door een val had hij een barst in zijn heup. Daardoor kon hij niet stappen.

De dokter opperde dat het niet meer oppertuum was dat hij alleen thuis zou blijven, zelfs niet met hulp. Het betreft een huis met veel trappen.

Hij staat dus opgeschreven op verschillende wachtlijsten van rusthuizen.

Maar omdat hij nu met moeite zelf van zijn zetel naar het toilet kan gaan, kan het zijn dat hij niet meer mag gaan. Omdat zijn zorgnood niet hoog genoeg is.

Ik ben daar dus razend over, als hij terug naar huis gaat, is het gewoon eer wachten tot een 3de inzinking dat hem fataal gaat worden.

Hij heeft de structuur nodig en de begeleiding van een rusthuis. Er kan bijvoorbeeld iemand komen om eten te maken maar hij zal bijvoorbeeld niet het eten uit de ijskast gaan nemen, opwarmen en aan tafel gaan zitten.
Dit kan hij fysiek niet maar ook psychisch niet.

Hij wilt zelf ook niet meer naar huis, dit zegt denk ik ook wel iets aangezien hij daar 30 jaar gewoond heeft.

Een ander persoon met copd maar zonder pscysiche achtergrond ( depressie 's met psychose, behandeld met electroshocks) zou dit met hulp nog wel kunnen.

Maar spijtig genoeg houden ze vooral met het lichamelijke rekening, en niet met het psichische.

Ik hoop dat hij toch naar een rusthuis mag gaan, anders weet ik het niet meer. Dan zal ik het nog wel proberen bij particuliere rusthuizen maar denk dat dat van hetzelfde gaat zijn.

Naar huis gaan, is zijn doodvonnis, daar zijn niet enkel ik van overtuigd, maar ook heel de familie en vrienden zijn van deze mening, en hijzelf ook.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:55

Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar hier in Nederland gaat het via een indicatie bureau (CIZ), zij bepalen of iemand in aanmerking komt voor een verpleeghuis.

Ik werk zelf op een afdeling voor kortdurende zorg, bij ons komen mensen herstellen waarvoor een revalidatieafdeling niet geschikt is. Mensen komen bijvoorbeeld na een heupbreuk (en operatie)om te herstellen en om dan terug naar huis te gaan. Geregeld zijn wij mensen die toch wel vergeetachtig zijn of fysiek niet meer in staat zijn om goed voor zichzelf te zorgen. Dan schakelen wij, in overleg met cliënt en diens contactpersoon, het CIZ in. Meestal klopt het gevoel en krijgt iemand een indicatie "langdurige zorg". Iemand komt dan op de wachtlijst voor een plekje waar de juiste zorg wordt verleend, zo lang verblijft de cliënt op onze afdeling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:57

En zijn heel de familie en vrienden en jij dan? helpen jullie hem dan niet tot er een andere oplossing gevonden is.

Jessix

Re: Hoe slecht moet je zijn, voor men naar een rusthuis mag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:04

Ik weet ook niet hoe het in België zit maar hier kun je wel heel veel zorg thuis krijgen. Meerdere zorg momenten op een dag om je vader overal mee te helpen. Daarnaast wordt er in Nederland ook wel erg aangestuurd op mantelzorg als die er is.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:12

Hij staat op de wachtlijst zeg je, is het in de tussentijd niet mogelijk om als familie bij te springen? Evt. in combinatie met thuiszorg? Zij kunnen hem ook helpen met structuur bieden door verschillende zorgmomenten op een dag bijvoorbeeld. Ik werk zelf in de thuiszorg en er is veel mogelijk, zeker als de familie ook meehelpt/dingen overneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:13

Ik werk als opnameverantwoordelijke in een rusthuis, dus kan je wel wat uitleg geven.

Waar wij ons op baseren, dat is een KATZ-schaal. We kijken naar de score op wassen, kleden, verplaatsen, toiletbezoek, continentie, eten en daarnaast ook oriëntatie in tijd en plaats. Afhankelijk van de scores krijgt iemand een profiel: O (onafhankelijk) en A zijn in principe mensen die geen of weinig zorg nodig hebben. Deze mensen scoren hooguit op wassen en kleden. Daarna volgen de profielen B en C. Dit zijn de profielen die in aanmerking komen voor een opname in een rusthuis.

Scoort iemand zwaar genoeg op oriëntatie in tijd en plaats, dan kan er sprake zijn van dementie. In dat geval vragen wij steeds een bijkomende MMSE score en als het aanwezig is, een kopie van het neurologisch bilan waarin de diagnose werd gesteld door een geriater of neuroloog.

Hoe cru het ook is, het kan dus perfect gebeuren dat iemand die fysiek erg ziek is, toch nog onvoldoende scoort om aan een B of C-profiel te voldoen. Want de eerder genoemde volgorde van wassen, kleden etc, die wordt aangehouden. Een rolstoelgebonden persoon die incontinent is, niet zelf naar het toilet kan ivm verlamming maar zichzelf wel nog zowat volledig kan wassen en kleden, die scoort te goed.

Daarnaast stelt de wetgeving dat de verdeling B vs. C binnen een rusthuis 20-80 is, toch als het gaat om RVT bedden (bedden met erkenning voor zware zorg).

Ik herken je frustratie en onmacht. Er komen dagelijks mensen bij ons aankloppen die fysiek nog prima zijn maar zo dement als maar kan. Die niet meer thuis kunnen blijven, maar door jarenlange routine en gewoontes kunnen ze zich wel nog zelf wassen en kleden, ze kunnen nog rondlopen, zelf naar het toilet maar zouden bij wijze van spreken het huis wel in de fik steken, vreemden binnen laten, gaan ronddolen, noem maar op. Die constant 24/7 toezicht nodig hebben.
Wat ook wel vaak terugkeert, is mensen die heel slecht scoren op wassen, kleden, continentie en eten maar wel nog perfect zelfstandig kunnen rondlopen. Dat rondlopen, dat doet ze de das om, want vanaf het moment dat dat laag gescoord wordt, dan hervallen ze gelijk weer in dat A-profiel.

En tjah, als laatste... er zijn wachtlijsten. Overal. De enige die geen wachtlijst hebben zijn ofwel (ontzettend) duur, ofwel vreselijk qua kwaliteit. Onze wachtlijst is ook immens en die groeit nog dagelijks. Daarnaast hebben we ook nog eens een lijst voor echt urgente opnames, maar zelfs die mensen moeten vaak nog maanden wachten. Het is een heel dankbare job als je iemand aan een plek kan helpen, maar tegelijk ook vreselijk om elke dag opnieuw de confrontatie aan te gaan met het idee dat er nog een hele hoop anderen "afzien" en moeten wachten.

Ohja, detail: hou er rekening mee dat zijn psychische toestand ook een rol speelt. Als die stabiel is, dan is het niks. Is dat iemand die erg wisselt, storend gedrag kan vertonen ed, dan is de kans groot dat er geen plaats wordt aangeboden omdat we daar gewoonweg geen gekwalificeerd personeel voor hebben, niet de gepaste omgeving en er moet altijd rekening gehouden worden met de kwaliteit en veiligheid van de reeds gehuisveste bewoners. Wij geven die boodschap eerlijk mee aan de mensen, maar dat gebeurt lang niet overal.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:14

Heel jammer maar het is de wachtlijst. Het is niet zo dat ze hem niet zouden willen opnemen maar er zijn er nog zoveel anderen.

Ben je van België? Daar hebben ze namelijk heel veel instanties die huishoudhulp aanbieden. Zijn verzorgenden of zorgkundigen, mogen geen verpleegkundige handelingen maar dingen zoals eten koken, transfer naar toilet, helpen aankleden,.... Doen zij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:22

:j Klopt. je kan via de mutualiteit hulp inschakelen die tot 4u:dag langskomt en met dat soort dingen helpt. Je kan eten aan huis laten bezorgen, de hulp kijkt dan of hij het wel opeet en niet weggooit. Maar aan de andere kant, ze kunnen hem niet verplichten om het op te eten. Ze zijn ook niet medisch geschoold.

Daarnaast, iemand die constant aan de zuurstof moet, dat is niet niks.

Heb je al gekeken of hij niet naar een kortverblijf kan? Dat is een verblijf in een rusthuis, maar beperkt in tijd. Is minimaal 7 kalenderdagen en maximaal 60 aaneensluitend. Een soort van vaste opname van bepaalde duur. Er zijn talloze mensen die circuleren van het ene kortverblijf naar het andere tot er ergens een plekje vrij komt. Vreselijk steeds dat verhuis gedoe, maar soms de enige oplossing. Elke keer als er een nieuw kortverblijf start krijg je voor de eerste 30 dagen een tegemoetkoming van de mutualiteit. Als je daar binnen bent voor 60 dagen, kan je op zoek naar een aansluitende plek, eentje die daarop aansluit en ga zo maar door. In principe kan je dat tot een jaar vooruit plannen en vastleggen. Zeker tijdig zorgen dat je een plek hebt in de vakantieperiodes, zoals nu met de zomervakantie maar ook rond de feestdagen, paasvakantie etc.

Heeft je vader al tegemoetkomingen? Ga een keer kijken bij de sociale dienst van de mutualiteit voor de residentiële zorgpremie (€130/maand), forfait voor chronisch zieken, tegemoetkoming hulp aan bejaarden (als hij +65 is) en eventueel ook voor een mantelzorgpremie. De meeste zijn inkomensafhankelijk maar elke cent die je krijgt zal je hard genoeg kunnen gebruiken.

@mexx_lady: wij moeten mensen soms inderdaad echt wel weigeren omdat ze volgens de KATZ niet zwaar genoeg scoren, hoewel er wel een serieuze zorgvraag is -O- Zoals ik al zei, als iemand met dementie constant probeert om de boel in de fik te steken, agressief is, niet meer goed eet of drinkt, incontinent is, noem maar op maar nog perfect in staat is om zich te wassen en te kleden, dan val je buiten de boot. Gewoon omdat dat de volgorde is waarop we moeten scoren. Wassen en kleden eerst. Scoor je daar te goed? Jammer maar helaas.
Levert echt heel erg schrijnende situaties op.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:34

Thuishulp is er zeker en vast, dat is ervoor ook al ingeschakeld maar dat zegt hem af.

Maar hetgeen wat mijn vader nodig heeft is niet een paar uur dat er iemand komt helpen. Want hij heeft al 4 uur gezinshulp. Maar hij heeft de structuur en controle van een rusthuis nodig. Men kan wel eten klaar zetten in de ijskast maar moet het wel zelf warm maken en het op tafel krijgen.
Niet alleen zie ik hem dat fysiek niet doen, mentaal ook niet. Hij heeft geen wilskracht, hij zal dat misschien 1 keer doen, maar de volgende keer blijft hij in de zetel zitten en eet hij niet.

Zefde met medicatie, je kan dat allemaal perfect klaarzetten, maar hij moet het wel zelf nemen. Hij moet bijvoorbeeld 4 keer op een dag aeersollen, dat doet hem niet graag en vergt energie en op den duur zal dat weg laten en neemt hij dan overdosissen van zijn puffer duovent, wat dan ook weer bijwerkingen heeft.

Varekay: Waarom had ik een vermoeden dat jij ging reageren?
Ik weet heel goed hoe het in zijn werk zit, het is eigenlijk erg, want als mijn vader nu naar huis gaat is het wachten op een volgende crisis.
Men wilt eigenlijk dat een mens eerst afziet en functie verliest heeft, voor aleer men in actie schiet.
De weken dat mijn vader dan in het ziekenhuis ligt kost ook handenvol geld aan de overheid, geld dat ze eigenlijk veel beter kunnen gebruiken.

Mijn vader is niet agressief als hij depressief is, integendeel, hij wordt catatonisch, dus men moet geen bang hebben van hem.

Hij heeft dus de pech dat hij nu door zijn revalidatie terug met moeite een paar stappen kan zetten, hij kan zelfstandig eten als men het voor zijn neus zet en hij kan zich zelfstandig wassen aan de lavabo (met moeite) maar hij kan niet alleen douche of in bad gaan.

Ragdollcat:

Ik ben momenteel zelf in revalidatie wegens zware bekkeninstabiliteit, kan al bijna de zorg niet aan van eigen zoon, laat staan ik nog voor hem ook moet zorgen.
Mijn zus werkt meer dan full time en zijn zus en schoonbroer zijn in de 80 en kunnen dat logisch gewijs ook niet meer aan.

Buiten dat, is het niet simpel om met mijn vader om te gaan thuis, aangezien hij enkel zijn eigen zin wil doen. Hij neemt vrij weinig van ons aan, nu is dat weer beter omdat hij in het ziekenhuis ligt, maar als hij thuis laat hij zich gaan en kunnen wij dat niet voorkomen en moeten wij lijdzaam toezien hoe zijn eigen aan het verwaarlozen is. Ik had al maanden geleden voorspeld dat hij weer in het ziekenhuis ging terrecht komen en spijtig genoeg is dat uitgekomen.

Hij heeft eigenlijk heel de dag iemand nodig, die er is als hij het nodig heeft. Iemand die hem de routine laat volgen.

Een paar uur per dag iemand is niet hetgeen wat hij nodig heeft.

Onze famil

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 20:41

We hebben in het verleden al eten laten komen, dat gooit hij weg. Dan hebben we geregeld dat hij naar het dienstencentrum kon zodat hij wat onder het volk is en het wat lekkerder eten is, ging goed de eerste maanden, daarna ging hij niet meer.

Hij eet echt heel weinig, wat ook te begrijpen is met zijn copd, zijn maag drukt tegen de longen maar het geen waar hij de laatste maanden op overleefde waren madeleinekes ( cakejes en praline met likeur). Ik wil datgene wat hij eet, toch wat gezonder aangezien hij ook cholesterol heeft.

Als hij niet naar een rusthuis mag, mag hij dan wel naar kortverblijf? In afwachting van wat?

De angst voor die zuurstof heeft hem nu tot de zuurstof gebracht. Ik weet dat dat allemaal verbeterd is dat je dat ook kan dragen, maar hij kan dat niet dragen, zelfs niet rollen achter hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:58

Een rusthuis gaat af op de schaal die ze in het ziekenhuis invullen. De scores gaan tot 4. Om een A te scoren, moet je minimaal 3 scoren op én wassen én kleden. Wil je een B scoren, dan moet dat een 3 zijn op minimaal én wassen, én kleden én verplaatsen of toiletbezoek. Dat is dan een "lichte" B. Een C, dus het zware zorgprofiel, dat krijg je pas als op bovenstaande zakken allemaal minimaal 3 scoort én minstens 1x een 3 op incontentie en/of eten.
Het is een watervalsysteem, en ik deel je mening dat dit absoluut enorm veel mensen uitsluit van zorg waar ze eigenlijk wel nood en recht op hebben.

Vergeet niet dat niet elke opnameverantwoordelijke in een rusthuis ervaring heeft als verpleegkundige of die opleiding. Vergeet niet dat veel verpleegkundigen/artsen niet weten hoe ze zo'n schaal moeten invullen ivm mogelijke opname in een rusthuis.

En ik ben er liever eerlijk in, iemand met een psychische geschiedenis, die zien ze op veel plekken gewoon liever niet komen. Wij bekijken het wel, bespreken het, vragen indien nodig extra informatie op. Is het stabiel, niet storend en dergelijke, dan krijgt die persoon gewoon een plek aangeboden als de kans zich aanbiedt. Maar dat is gewoon lang niet overal het geval, en dat gaan ze je niet recht in je gezicht zeggen.

Je vader kan naar een kortverblijf in afwachting van een plaats in een vaste opname. Het spijtige is, dat je dan nog altijd constant zal moeten rondkijken voor een nieuw kortverblijf dat het huidige opvolgt, eentje voor daarna en ga zo maar door. Dus veel verhuizen, elke keer nieuwe locatie...
Daarnaast zegt de wet, dat als je in instelling A bent opgenomen, dat je daar dan niet vast opgenomen mag worden tijdens dat kortverblijf, wel in een andere instelling. Nu, daar zijn mouwen aan te passen ;) Héél af en toe omzeilen we dat ook via een achterpoortje, maar dat is voor uitzonderlijke omstandigheden.

Nadeel van kortverblijf: om de 2 maanden verhuizen, rompslomp van papieren en alsnog stress om een aansluitende plek te vinden.
Voordeel van een kortverblijf: hij krijgt wél de verpleegkundige zorg, structuur en opvolging die hij nodig heeft EN... hij heeft een stapje voor. Kan altijd gebeuren dat de verpleegkundigen melden dat de score van het ziekenhuis niet klopt, en veel zwaarder is. Wat dan weer in zijn voordeel werkt.

Het laatste wat je kan doen, is dagopvang. Dan wordt hij opgehaald en 's avonds naar huis gebracht, en staat overdag onder verpleegkundig toezicht. Nadeel: je hebt 's nachts eventueel nog een probleem.
Voordeel: iemand in dagopvang heeft ook alweer vaak een stapje voor.

Edit: tuurlijk mag hij naar een kortverblijf. Daar zitten ook mensen die wél nog perfect thuis kunnen functioneren met thuishulp, maar waarvan de mantelzorg bijvoorbeeld 2 weken op vakantie is. Of mensen die niet meer thuis kunnen blijven maar zoals bij jouw vader, er is geen plek. Mensen die niet naar een revalidatie kunnen, maar ook nog niet naar huis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:03

Tegen veel verandering kan hij niet tegen, dus misschien cru gezegd, zal hij na een paar verschillende kortverblijven misschien wel "slecht" genoeg zijn om opgenomen te worden, of misschien is het hem fataal geworden en is het probleem ook opgelost voor de overheid (is misschien hun bedoeling).

Maar als hij niet naar een rvt mag, zal hij toch ook niet een kortverblijf mogen, aangezien dat in afwachting is voor een plaats in een rusthuis waar hij niet naartoe mag.

Nogmaals, mijn vader is nu redelijk stabiel, als hij slecht is, is hij catatonisch en kan je ermee doen wat je wil. Hij zal zelf geen problemen zorgen, aangezien hij toch niets meer doet. Dan is hij niets anders als een persoon met vergevorderde dementie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:08

Kortverblijf mag zeker. Wij moeten alle kortverblijven online registreren op een website van de vlaamse overheid en ook aanduiden wat de reden van kortverblijf is. "in afwachting van een vaste opname" staat daar gewoon tussen, dat is een perfect legitieme reden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:10

Ik werk op de CM. Een tijdje geleden een presentatie gehad over hoe de zorg zal evolueren. En dit probleem gaat enkel groter worden. Het zal in de toekomst enkel nog moeilijker worden om iemand de gepaste hulp te geven. Ze gaan nog meer inzetten op eigen omgeving die het maar moet opvangen.

Het is schrijnend en erg frustrerend gewoon.

En dan vraag je je af waarom dat we zo veel jaren werken en financieel bijdragen...

(En zelfs in een rusthuis heb je geen garanties. Zelf gezien in een heel bekend rusthuis in mijn regio hoe een blinde en immobiele man zijn eten aan de andere kant van de kamer werd gezet. "Smakelijk eten, meneer!" En de deur werd dichtgetrokken.)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:14

Varekaj schreef:
Kortverblijf mag zeker. Wij moeten alle kortverblijven online registreren op een website van de vlaamse overheid en ook aanduiden wat de reden van kortverblijf is. "in afwachting van een vaste opname" staat daar gewoon tussen, dat is een perfect legitieme reden.

Maar in afwachting op een vaste opname die er niet gaat komen omdat hij geweigerd is. Dus in afwachting van niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:32

Als ze hem nu weigeren omdat hij niet "zwaar genoeg" scoort wil dat niet zeggen dat die weigering definitief is. Ik vraag altijd aan de mensen om me op de hoogte te houden van de evolutie. Iemand die nu nog te goed is kan over 2 maanden plots zo fel achteruit gaan dat die op onze dringende lijst komt te staan.

Verder heb ik je via PB nog een tip gegeven, maar hou die wel voor jezelf ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:35

Ja, dat is waar.

Maar ik vind het jammer dat men moet wachten op nog meer miserie. Je ziet aan hem dat de structuur en regelmaat van een ziekenhuis hem goed doet, eens thuis valt hij letterlijk in een zwart gat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:37

Sjonge... Ik dacht dat het in NL slecht geregeld was om mensen in het verpleeghuis te krijgen, maar België kan er ook wat van -O-

Als de arts het niet verantwoord vindt om hem naar huis t laten gaan moet hij gewoon op een overbruggingsplek tot er plaats is in een verpleeghuis. Bizar dat het zo moeilijk gaat zoals varekaj beschrijft. Is in NL toch beter geregeld, hoewel dat ook niet je-van-het is :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:39

Er is gewoon een gebrek aan middelen en dus ook personeel, imo. Maar iemand als Varekaj heeft allicht een goede kijk op de zaken.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:45

Thuiszorg kan ook zorgen dat het eten op de tafel komt. Het koken etc. dat lijkt me niet echt werk van een verpleegkundige (wij doen dat iig niet) maar opwarmen en opdienen doen we wel als de client dat niet zelf kan. Ook meerdere keren per dag mocht dat nodig zijn. Ook het toedienen (dus niet alleen klaarzetten) van medicatie, dus echt toezicht en hulp bij medicatie.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:45

Tieneke schreef:
Ik werk op de CM. Een tijdje geleden een presentatie gehad over hoe de zorg zal evolueren. En dit probleem gaat enkel groter worden. Het zal in de toekomst enkel nog moeilijker worden om iemand de gepaste hulp te geven. Ze gaan nog meer inzetten op eigen omgeving die het maar moet opvangen.

Het is schrijnend en erg frustrerend gewoon.

En dan vraag je je af waarom dat we zo veel jaren werken en financieel bijdragen...

(En zelfs in een rusthuis heb je geen garanties. Zelf gezien in een heel bekend rusthuis in mijn regio hoe een blinde en immobiele man zijn eten aan de andere kant van de kamer werd gezet. "Smakelijk eten, meneer!" En de deur werd dichtgetrokken.)

WOW...dat een mens tot zoiets in staat is...

ik vind het echt te erg voor woorden hoe het eraan toe gaat in de zorg in Belgie, ik wist niet dat het er zo slecht is. arme oudere buren

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:54

Ik zeg natuurlijk niet dat het overal hier zo is. Maar er zijn veel schrijnende verhalen, en het personeel dat zijn werk goed wilt doen en echt begaan zijn met de mensen, worden vaak niet voldoende ondersteund.

Over dat voorbeeld: mijn moeder ging dan zelf maar elke dag naar die man, want hij kreeg niet eens drinken aan zijn mond gezet bij +30°.

Maar nogmaals, het is niet overal zo en alle lof voor de zorgkundigen en verpleegkundigen die wel hun job met eer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:22

Als ik soms hoor hoe het er in andere instellingen aan toe gaat in onze regio, dan begrijp ik wel waarom onze lijst zo lang is.
Aan de andere kant, er zijn ook veel mensen die wachten tot het laatste en dan "eisen" dat je in een vingerknip een oplossing tovert. Spijtig genoeg kan ik geen 3 mensen op elkaar stapelen in een bed en ben ik toch écht afhankelijk van overlijdens eer er een plekje vrijkomt. En dat moet dan maar net op de geschikte afdeling zijn, het type kamer dat zij wensen en bij 2-persoonskamers ook beiden van hetzelfde geslacht.

En ik ben nog het minst van al onder de indruk als families alle mogelijke hoge piefen en lange armen op me afsturen in de hoop om toch voorrang te forceren :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:29

Ja het kan idd niet met een vingerknip gaan, dat kan ik me idd ook voorstellen.
En idd, de lengte van de wachtlijst zal ook iets zeggen. Het is ook volkomen logisch dat je op je ouwe dag menswaardig wilt leven en niet de dagen moet aftellen. Op sommige plekken hebben ze echt supergoeie animatie ook, terwijl elders de mensen die zelf hun kamer niet uitkunnen zonder hulp ook gewoon maar laten zitten.

Mijn inmiddels overleden grootmoeder, ook weer zo'n verhaal, hebben ze gewoon echt uitgehongerd. Die was op een paar maanden onherkenbaar geworden. Toen is ze naar de palliatieve afdeling in het ziekenhuis van Overpelt gegaan, waar ze nog eventjes met echte zorg heeft kunnen leven, maar ze was enorm verzwakt. Ik ben dan afscheid gaan nemen en tja, ik herkende haar echt amper.
Soms is het bijna crimineel.

Ik heb zelf ook lesgegeven aan laatstejaars zorgkundigen. Sommigen wil ik nog niet aan mijn lijf hebben zitten als ik dood ben. Anderen zijn ware pareltjes.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:35

Wat een k*t situatie, helaas is het (weet niet hoe Belgie is) slecht gesteld met de zorg. Ook in zorghuizen zijn mensen niet altijd beter af, worden mensen verwaarloosd. Maar snap dat dat al een stap vooruit is. Verdrietig dat het zo moet. Sterkte.