Ik ben nu 3 keer een studie begonnen en weer gestopt en weet eigenlijk niet zo goed wat ik wil. Ja, ik wil graag gewoon mijn eigen stal, maar na praten met familie/ervaringsdeskundigen wordt dit afgeraden.. Omdat ik nog altijd angstig ben met paarden. In omgang niet meer zo, maar met rijden vooral. Doordat er iets gebeurd is, durf ik nu niet meer te rijden, tenminste met mijn eigen paarden. Ook heb ik geen familie die verder iets met paarden heeft, er is maar plaats voor 4, ik heb geen ruimte hier bijna. Ik zit erover na te denken te stoppen met paarden, maar vind het zo lastig... En vooral ook, hoe dan verder? Ik heb al meerdere baantjes/studies geprobeerd ook, vaak te zwaar en werd weer hartstikke ongelukkig/depressief. Ook met studeren wilde het niet lukken, meestal ging het mis met de groepsopdrachten, durf geen presentaties te geven enz. Een beroep als kapper of stewardess lijkt me erg leuk, maar ik kan niet zo goed met mensen omgaan, die ik niet ken dan.
Met al die topics die je hier op bokt opent lijkt me een sessie bij een psycholoog geen slecht idee... Om jezelf te vinden en uit te zoeken wat je wil met je leven.
Anoniem
Geplaatst: 09-08-16 16:23
Het klinkt mij in de oren alsof je eerst aan jezelf moet gaan werken. Geen presentaties durven geven, niet goed kunnen werken in groepsopdrachten, meerdere banen/studies waar je ongelukkig van word, niet meer durven paardrijden...Ik zou eerst wat gaan doen aan je zelfvertrouwen. Denk aan bijvoorbeeld een assertiviteitstraining of gesprekken met een praktijkondersteuner GGZ of psycholoog. Als je op deze manier doorhobbelt is de kans groot dat ook andere studies of banen je niet verder helpen, zeker gezien je al veel geprobeerd hebben. Eerst iets aan jezelf doen dus (evt gecombineerd met een simpele bijbaan die je goed aankan) en je goed orienteren op studies én je talenten, en dan een studie oppakken die bij je past. Dat is wat ik zou doen in elk geval
mooney
Geplaatst: 09-08-16 16:25
Zelfs als je niet bang was zou ik geen eigen stal beginnen, hiervoor moet je gewoon of extreem getalenteerd zijn of flink wat startkapitaal hebben en zelfs dan is het nog lastig. Lekker laten varen die droom, paardjes als hobby houden als je dat leuk vindt.
Over de rest ga ik misschien een beetje hard zijn. Ik lees overal eigenlijk een 'kan ik niet'. Er zijn natuurlijk altijd dingen die je niet goed liggen, maar je noemt nu zoveel dingen die je niet kan dat het meer lijkt op niet willen. Kan ik natuurlijk verkeerd lezen zo. Geen mens wordt geboren met al zijn vaardigheden paraat, dingen die je niet kan, kan je wel leren. Als je jezelf niet gaat ontwikkelen blijf je steken op dit punt. Angsten zijn er om te overwinnen. En dat zal soms (of meestal) zwaar zijn, kijk of je baat hebt bij extra begeleiding of neem er iets meer tijd voor dan de 'gemiddelde' student.
Met al die topics die je hier op bokt opent lijkt me een sessie bij een psycholoog geen slecht idee... Om jezelf te vinden en uit te zoeken wat je wil met je leven.
Stap 1 is hulp zoeken! Samen met een hulpverlener kijken naar je problemen en naar je angsten. Ze zijn te overwinnen! En ontdekken wasr jouw talenten liggen!En wie weet kun je daarna wel anderen helpen, in werk met mensen of kinderen al dan niet met een beperking. Denk aan een zorgboerderij, kinderboerderij oid. Sterkte!