Gezamenlijke rekening. Hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Gezamenlijke rekening. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:26

Ik wist niet zo goed of het hier thuis hoorde, of in een ander subforum.

Mijn vriend en ik wonen sinds kort samen in een koophuis.
Nu willen we graag een gezamenlijke rekening openen voor (gezamenlijke) kosten. Held dat ik ben zei ik; Ik regel dat wel, schat. :+ Nou, zie mij hier typen (dat weet hij natuurlijk niet.)

Hij zit bij ING en ik bij ABN.
Een aantal vragen die ik heb zijn:

- Is het van belang dat we bij dezelfde bank zitten?
- Mocht ik overstappen van ABN naar ING, kan ik dan gewoon langs de bank of kan dat ook online? En is dat snel geregeld of een langer proces?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen van het overzetten naar een andere bank en een gezamenlijke rekening. Hoeveel storten jullie er per maand op en waar gebruiken jullie het voor?

zonnebloem18

Re: Gezamenlijke rekening. Hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:31

Wij hadden alles al bij de ING, dus dat was erg makkelijk, maar je moet voor een gezamenlijke rekening beiden naar de bank omdat je niet allebei bij dezelfde bank zit.
Wij hebben naast de gezamenlijke rekening elk onze eigen rekening, het was even wennen, maar nu vind ik het ideaal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:33

Het is heel simpel: ga gewoon langs de bank en zeg dat je een gezamenlijke rekening wilt openen en dan doen ze dat voor je :Y) maar er zijn steeds minder kantoren dus waarschijnlijk zal je het ook gewoon op internet kunnen regelen.

Je hoeft niet bij dezelfde bank te zitten. Overstappen kan je gewoon online doen en gaat heel snel. Eerst een andere rekening openen, dan je oude sluiten en al je geld overmaken naar je nieuwe rekening :)

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening en storten daar alles op. Hebben ook geen andere rekeningen dan die.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:34

zonnebloem18 schreef:
Wij hadden alles al bij de ING, dus dat was erg makkelijk, maar je moet voor een gezamenlijke rekening beiden naar de bank omdat je niet allebei bij dezelfde bank zit.
Wij hebben naast de gezamenlijke rekening elk onze eigen rekening, het was even wennen, maar nu vind ik het ideaal.

Het is inderdaad wel de bedoeling om beide ook een eigen rekening te behouden. We gaan niet alles op een pot gooien, maar voor vakanties, onderhoud van autos of huishoudelijke apparaten en boodschappen is een gezamenlijke rekening wel ideaal...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:35

verootjoo schreef:
Het is heel simpel: ga gewoon langs de bank en zeg dat je een gezamenlijke rekening wilt openen en dan doen ze dat voor je :Y) maar er zijn steeds minder kantoren dus waarschijnlijk zal je het ook gewoon op internet kunnen regelen.

Je hoeft niet bij dezelfde bank te zitten. Overstappen kan je gewoon online doen en gaat heel snel. Eerst een andere rekening openen, dan je oude sluiten en al je geld overmaken naar je nieuwe rekening :)

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening en storten daar alles op. Hebben ook geen andere rekeningen dan die.

Oké, dus online overstappen en online een rekening openen lijkt goed mogelijk te zijn. Kwestie van oude bankpas doorknippen en een nieuwe ontvangen, gok ik? :D

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:38

Gefeliciteerd met het samenwonen! :) Een gezamenlijke rekening hebben is dan inderdaad wel zo makkelijk. Als je graag bij de ABN wil blijven, kun je jouw prive rekening daar gewoon houden en samen met je vriend een rekening openen bij de ING. Enige is dan wel dat je in je online/app overzicht niet alle rekeningen samen ziet, dat kan wat onhandig zijn. Overstappen is ook niet ingewikkeld, maar denk er wel om dat je alle vaste af- en bijschrijvingen (zorgverzekering, abonnementen, inkomen etc.) ook overzet.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:38

Wij hebben sinds een aantal weken een gezamenlijke bankrekening. Hij zit bij de ING en ik bij ASN. Besloten om onze gezamenlijke rekening bij de ASN te nemen. Ik heb online een formulier ingevuld en doordat ik al bij de ASN zat was het voor mij heel snel geregeld. Mijn vriend moest nog wel € 0,01 overmaken vanaf zijn ING rekening en formulieren die opgestuurd werden ondertekenen. Dat was eigenlijk alles dus heel simpel te regelen via internet :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:39

Als je je eigen rekening wil houden, dan best je oude bankpas niet doorknippen he :P

Gewoon een nieuwe openen op jullie beider namen, kan bij eender welke bank, kies er eentje. Dan krijg je twee bankkaarten en kunnen jullie beide aan die rekening. En dan stort je daar bv elke maand het bedrag op dat je samen afspreekt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:40

Paisano schreef:
Gefeliciteerd met het samenwonen! :) Een gezamenlijke rekening hebben is dan inderdaad wel zo makkelijk. Als je graag bij de ABN wil blijven, kun je jouw prive rekening daar gewoon houden en samen met je vriend een rekening openen bij de ING. Enige is dan wel dat je in je online/app overzicht niet alle rekeningen samen ziet, dat kan wat onhandig zijn. Overstappen is ook niet ingewikkeld, maar denk er wel om dat je alle vaste af- en bijschrijvingen (zorgverzekering, abonnementen, inkomen etc.) ook overzet.

Ik lees op de website van ING een gratis overstapservice. Een bepaalde functie die er voor zorgt dat 13 maanden lang je standaard overschrijvingen en afschrijvingen automatisch naar je nieuwe rekening gestuurd worden. Iemand daar ervaringen mee? En moet ik dan alsnog contact opnemen met mijn vaste lasten zoals zorgverzekeraar en abonnementen etc ?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:46

Overstapservice is voor elke bank (in werking) hetzelfde :) Maakt niet uit van welke bank naar welke bank je gaat; zoals ik het begrepen heb.
Wat je zelf moet regelen is het geld dat binnenkomt (meestal je salaris), en je geagendeerde overboekingen. Alle incasso's worden automatisch geregeld met de overstapservice. Elke keer als iemand bij jou een incasso doet (binnen die dertien maanden), ontvangen zij een brief dat ze vanaf de volgende keer het van een andere rekening moeten halen. Ze moeten dat wel zelf in hun administratie aanpassen, zodat ze de volgende keer de juiste rekening pakken. Ze krijgen dertien maanden lang zo'n brief zolang ze het niet aanpassen. De incasso's worden die dertien maanden doorgestuurd naar je nieuwe rekening. Je oude rekening krijgt dus geen incasso's meer.
Sommige instanties nemen contact met je op om het te verifiëren, sommige passen het gewoon aan en klaar.
Laatst bijgewerkt door Century op 08-08-16 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:46

Mijn vriend en ik zitten allebei bij de ING, dus de gezamenlijke rekening was zo geopend. We hebben ook nog allebei onze eigen rekening. We zetten elk 70% van ons inkomen op de gezamenlijke rekening. Mijn vriend verdiend namelijk veel meer en het zou oneerlijk zijn als we hetzelfde bedrag zouden betalen. Hiervan betalen we de boodschappen, dagjes uit, eten, benzine, vakanties, vaste lasten etc. Van mijn eigen rekening betaal ik eten (als ik alleen ben dus :P), uitjes, kleding, treinreizen, leuke dingen voor de beesten enzovoorts.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:48

Gezamenlijke rekening heb ik zelf nog nooit geopend, maar je kan een zogeheten en/of-rekening openen. Je hebt dan beide evenveel rechten/verantwoordelijkheid. Daarvoor moet je allebei iets ondertekenen, als ik het goed begrepen heb. Dat kan je bank je vast vertellen :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:49

Met die overstapservice heb ik geen ervaring, maar het klinkt wel erg makkelijk.

Century schreef:
Gezamenlijke rekening heb ik zelf nog nooit geopend, maar je kan een zogeheten en/of-rekening openen. Je hebt dan beide evenveel rechten/verantwoordelijkheid. Daarvoor moet je allebei iets ondertekenen, als ik het goed begrepen heb. Dat kan je bank je vast vertellen :)

Met een gezamenlijke rekening wordt een en/of rekening bedoeld. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:51

Overstapservice is heel makkelijk. Zit er toevallig zelf in ;).
Je hebt ook een en/en-rekening, maar dat wil je niet; dan moet je allebei steeds bij elke transactie akkoord geven.
En/of lijkt me wat je wilt :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 19:55

Ik zie nu op de website van de ING dat ik voor een nieuwe rekening wel naar een kantoor moet. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 19:57

Is sowieso handig hoor. Ze moeten toch je identificeren. Dus ook al kan je een deel via internet invullen, je zult toch je identificatie moeten opsturen/langs moeten komen. Langsgaan is alles meestal zo geregeld.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:04

Bij asn en sns kan je alles iig geheel online regelen.

Misschien verstandig om even te kijken Wat een rekening en passen kost. Zit klein verschil in, wij zijn destijds voor meest voordelige optie gegaan. De asn bank. Heb zelf rabo en partner ing.

Wij storten maandelijks beide x bedrag en daarvan betalen we alle gezamenlijke dingen. Rest gaat gewoon vanaf mijn privé rekening en bij hem ook.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:13

Een gezamenlijke rekening kan op meerdere manieren. Toen ik met mijn man ging samen wonen in zijn koophuis, betaalde hij alle vaste lasten van zijn rekening en ik de boodschappen, leuke dingen en verjaardagen. Uiteindelijk zijn er een aantal dingen verschoven, maar zo hebben wij het verdeeld. Nu betaald hij ons koophuis, verzekeringen en wat vaste lasten. Ik doe de boodschappen, alle dieren, spaar een hoop en betaal alle extra's zoals vakanties. Momenteel spaar ik dus op onze rekening, voorheen deed hij dat. Zo wisselt het bij ons wel is, maar alleen als het inkomen drastisch wijzigt. Voordat ik deze baan had 3x minder inkomen en kon hij beter sparen. Verder doen we niet moeilijk met overboeken tussen de rekeningen.
Succes met het vinden van een handigheidje

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:16

Wij hebben ook samen een koophuis. Allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Overstappen is niet nodig, je kan je eigen rekening gewoon bij een andere bank hebben als de gezamenlijke.
Wij storten allebei een bedrag per maand voor de vaste lasten en sparen voor het huis. Verder hebben we onze eigen rekening voor tanken, etentjes en persoonlijke uitgaven.
Bedrag kan ik je niet geven, we zijn nog in onderhandeling wat handig is :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:38

Toen ik samenwoonde hadden we 1 gezamenlijke en ieder een priverekening. Elke maand schreven we een vast bedrag over (helft van de huur en vaste kosten en een boodschappen bedrag) daarvan werden ook uitstapjes en leuke dingen gedaan, ook essentiële dingen voor het huis werden gezamenlijk betaald zoals een microgolf. Voor de rest was alles apart. Als jij goed zit bij jouw bank zou ik niet meteen overstappen en je eigen rekening houden

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:57

Giolli schreef:
Paisano schreef:

Ik lees op de website van ING een gratis overstapservice. Een bepaalde functie die er voor zorgt dat 13 maanden lang je standaard overschrijvingen en afschrijvingen automatisch naar je nieuwe rekening gestuurd worden. Iemand daar ervaringen mee? En moet ik dan alsnog contact opnemen met mijn vaste lasten zoals zorgverzekeraar en abonnementen etc ?

Je hoeft zelf niet perse over te stappen toch? :) Mijn vriend heeft een rekening bij de Rabobank, ik zelf bij ABN AMRO. En we hebben een gezamenlijke rekening bij de SNS Bank. Zo hoefden we niks te regelen qua omzetten van rekeningnummers qua salaris en automatische incasso's. Die konden gewoon doorlopen.

Dan is natuurlijk de vraag. Wat ga je precies met die gezamenlijke rekening doen? Wij storten er beiden een bepaald bedrag op, waarvan we de gezamenlijke lasten betalen (huis/verzekeringen huis/auto/boodschappen enzovoorts). Salaris wordt gewoon op onze eigen rekening gestort en individuele verzekeringen/abonnementen en dergelijke worden gewoon vanaf de eigen rekening betaald.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:08

Je hoeft niet over te stappen met je persoonlijke rekening.

Neem een bank waar je vertrouwen in hebt en open een gezamelijke rekening, punt. Moeilijker is het niet. Het kan zijn dat er kosten berekend worden als het een tweede rekening is (niet de hoofdrekening waar salaris op binnen komt), dat was bij ons het geval. Hebben we gewoon 4 maanden (of zoiets, zie voorwaarden) een van de salarissen erop gestort en dat was ook goed.

Wellicht is het verstandig om de gezamelijke rekening bij dezelfde bank te hebben als waar de hypotheek loopt. Dat was een gunstige voorwaarde bij onze hypotheek.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:14

Wij hebben net een koopwoning gekocht en gaan daar samenwonen.
Wij hebben onze hypotheek bij de ABN voorwaarde was dat er een rekening hij hun geopend werd.
Kwam dat even mooi uit.... zo hadden we dus meteen een gezamelijke rekening

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:23

_ENGEL_ schreef:
Een gezamenlijke rekening kan op meerdere manieren. Toen ik met mijn man ging samen wonen in zijn koophuis, betaalde hij alle vaste lasten van zijn rekening en ik de boodschappen, leuke dingen en verjaardagen. Uiteindelijk zijn er een aantal dingen verschoven, maar zo hebben wij het verdeeld. Nu betaald hij ons koophuis, verzekeringen en wat vaste lasten. Ik doe de boodschappen, alle dieren, spaar een hoop en betaal alle extra's zoals vakanties. Momenteel spaar ik dus op onze rekening, voorheen deed hij dat. Zo wisselt het bij ons wel is, maar alleen als het inkomen drastisch wijzigt. Voordat ik deze baan had 3x minder inkomen en kon hij beter sparen. Verder doen we niet moeilijk met overboeken tussen de rekeningen.
Succes met het vinden van een handigheidje

Ik hoop dat het huis nu ondertussen op beide naam staat. Of dat jullie zijn getrouwd ondertussen. Want met deze regeling die jullie nu hebben betaal je niet mee met de betaling van de hypotheek en vaste lasten en heb je dus geen recht op een deel van de waarde van het huis mochten jullie uit elkaar gaan.

TS gewoon even samen langs de bank van je keuze gaan en daar is het binnen een half uurtje met een kopje koffie erbij zo geregeld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:26

Hier ook gezamenlijke rekeningen, wij hebben gewoon een rekening en spaarrekening op beide namen geopend bij belfius. Hij heeft nog een priverekening bij belfius, ik heb nog een prive rekening en spaarrekeningen bij de bank van de post. Maandelijks storten we een afgesproken deel door naar de gezamenlijke rekening, de rest is geld voor onze eigen hobby's en om te sparen.(ik mijn paarden, hij zijn auto's) en om eigen dingen en kledij te kopen (omdat onze smaken kwa merk en prijs behoorlijk schelen).
Van de gezamenlijke rekening betaal ik de huur, auto, leningen, onderhoud, etc, en spaar ik een bedragje voor onverwachte kosten.