Lage tuinschutting, wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Lage tuinschutting, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:56

Aan ons nieuwe huis hebben we een grote tuin. Zo'n 50 meter is de tuin.

Maar bij de bezichtiging werd al snel duidelijk dat deze op kort termijn een nieuwe schutting moest krijgen, het gaas wat er nu staat is helaas waardeloos. En met drie honden, plus de honden van mijn moeder is dat niet handig.

Dan zijn er twee reuen en die zullen ook wel eens hun poot er tegen tillen, en dus zo bij de buren in de tuin plassen. Dat willen we natuurlijk niet.

We willen dus iets nieuws, we zaten te denken om gaas te laten plaatsen en dan zo'n groene band erdoorheen te rijgen.

Of een lage schutting, maar de kant en klare schuttingen zijn weer te laag, de hoogste die ik heb kunnen vinden was 1.10m terwijl wij toch graag 1.25 tot 1.50 zouden willen.

Iemand nog suggesties of ideeën?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:59

Een schutting met palen in de grond en daar planken tegen aan (laten) slaan? :) zorgen dat de palen diep genoeg in de grond zitten, maar dat is goed te realiseren met een grondboor :j en dan kan je er planten zoals klimop tegen aan laten groeien mocht je net als ik een hekel hebben aan kale planken, of manden met planten/bloemen er in er tegen aan hangen? :)

Een andere tip is Pinterest, daar staan heel veel voorbeelden op van vrijwel alles, dus daar is zeker inspiratie op te doen

KimD

Re: Lage tuinschutting, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:06

Vergeten te vermelden, op gras na komt er absoluut niks van bloemen en planten in de tuin. Bloedhekel aan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:11

Eight schreef:
Een schutting met palen in de grond en daar planken tegen aan (laten) slaan? :) zorgen dat de palen diep genoeg in de grond zitten, maar dat is goed te realiseren met een grondboor :j en dan kan je er planten zoals klimop tegen aan laten groeien mocht je net als ik een hekel hebben aan kale planken, of manden met planten/bloemen er in er tegen aan hangen? :)

Dit dus. Of: smal cement laagje storten, daarop 3-5 rijen cement blokken, daarin ijzeren palen en daartegen gaas spannen. Eventueel met doek ertegen aan. Dan heb je een stevige basis dankzij de blokken.

KimD schreef:
Vergeten te vermelden, op gras na komt er absoluut niks van bloemen en planten in de tuin. Bloedhekel aan.

Dit zij ik vroeger ook! :j En tegenwoordig hou ik van planten, is even oefenen :+

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:17

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:35

Ben bang dat het ook niet gaat komen. :') Veel te onpraktisch en tijdrovend.

Voren in de tuin staan planten, hortensia heet dat ding geloof ik. Die gaat er ook zo snel mogelijk uit. :')

Die bamboematten ga ik eens even bekijken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:44

Hoe wil je dat het eruit gaat zien,

Zo dicht, dan kan je zelf afzagen op de hoogte die je zelf wil.
Afbeelding

Een standaard paneel is vaak ca. 1,80 hoog. Maar door zelf de planken te bevestigen kan je elke gewenste maken.

Maar hebben de buren ook nog wat te zeggen of ga je hem echt op eigen terrein zetten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:47

Hoe bedoel je ts dat schuttingen maar 1.10 zijn.
Standaard zijn ze toch 1.80?

Lager zou ik dan ivm privacy ook niet willen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:49

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:29

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 21:29

butengeweun schreef:
Hoe wil je dat het eruit gaat zien,

Zo dicht, dan kan je zelf afzagen op de hoogte die je zelf wil.
[ Afbeelding ]

Een standaard paneel is vaak ca. 1,80 hoog. Maar door zelf de planken te bevestigen kan je elke gewenste maken.

Maar hebben de buren ook nog wat te zeggen of ga je hem echt op eigen terrein zetten?

Is via het kadaster gemeten, het is echt op de erfgrens. Buren hebben er niks in te zeggen. Er staat nu schapengaas, en als ik in onze tuin sta dan kan ik vijf tuinen verder kijken. Niemand heeft hoge schuttingen, allemaal maximaal 1 meter hoog en dus volledig

doorzichtig. Dat wil ik dus niet, ik vind het geen probleem als de buren in de tuin kunnen kijken, want een privacy gedeelte staat een hogere schutting dus dat is prima.

Dus we willen schutting rond de 1.25m, dan kun je er wel overheen kijken en sociaal zijn, maar niet zo dat de honden hinder ondervinden van de spelende kinderen of de andere kant de hond. Of de buren hinder ondervinden van onze honden.

Ik was aan het denken om misschien een stuk te metselen en dan een schutting erbovenop? Zou dat wat zijn?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:49

dat kan ook wordt veel gedaan, zorgt er zelfs voor dat je hout veel langer meegaat. En kan je in combie met lage delen alle hoogtes maken door hoger of lager te metselen eronder.

Dat de schutting nu exact op de erfgrens staat dus de paal 5cm op hun en 5cm op jullie grond bedoel ik. wel even heel de gehele schutting op je eigen grond zetten Kunnen buren nooit lastig gaan doen. Of even in overleg. Heb er al vele ruzies gezien over 5 cm grond :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 01:46

Of zo'n steen in gaas blokken?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:03

Wij laten een schutting zetten met betonpalen en betonnen onderplaat en dan houten schermen
Die zijn er ook op verschillende hoogtes te krijgen
En door de palen en betonnen onderbalk/plaat ook lekker stevig

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:50

Sonja_vR schreef:
Wij laten een schutting zetten met betonpalen en betonnen onderplaat en dan houten schermen
Die zijn er ook op verschillende hoogtes te krijgen
En door de palen en betonnen onderbalk/plaat ook lekker stevig

Daar kan ik me nu helemaal niks bij voorstellen, heel benieuwd hoe dit uitziet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:53

Als je een schutting op de erfgrens zet is hij automatisch ook van je buren en mogen zij er aan hun kant mee doen wat ze willen. Als je hem een paar cm jouw kant op haalt (en hem dus 'los' van de erfgrens zet) mogen ze er niets mee. Is misschien de moeite van het overwegen waard.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:58

Als je je tuin niet voor de tuin hebt, maar alleen voor de honden, stapel dan gewoon een muurtje van die grote grijze graftegels op elkaar die momenteel hip zijn in tuinen. Makkelijk en snel, onderhoudsvrij, robuust en plasbestendig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:02

Even een linkje naar random Google foto van wat ik bedoel

https://goo.gl/images/b6ENw7
Volgens mij heb ik het gewoon vaag uitgelegd ;)

Maar dit heb je in allerlei looks
Dus die beton rand in steenkool of glad, in allerlei kleuren
En dan betonnen palen
De schuttingpanelen blijven dan netjes van de grond af(blijven veel langer heel door minder contact met vocht )
En dat beton rot niet weg en gaat nergens heen

Wij gaan gewoon een schutting van 2 meter plaatsen
Maar je kunt ze ook krijgen vanaf een meter nog wat

Schutting op erfscheiding betekend idd de de buren aan hun kant er iets aan mogen hangen en evt schilderen . In principe is de schutting aan hun kant dan gewoon van hen

Gewoon simpel stenen stapelen zou ik niet doen, althans, alleen als je zeker weet dat ze er niet tegenop springen etc
Hier Zou zoiets geheid omgaan