Nieuwe vaatwasser maar welke?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Nieuwe vaatwasser maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 18:05

Hallo bokkers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe vaatwasser.
Kunnen jullie mij misschien wat dingen vertellen over de vaatwasser die jullie gebruiken?

Welke vaatwasser je gebruikt?
Hoe bevalt die?
Hoe lang je hem nu al gebruikt?
En eventueel wat hij gekost heeft.

Ik kom er gewoon niet meer uit met al die sites, aanbiedingen, merken en modellen.
Het enige belangrijke is eigenlijk dat hij niet breder is dan 60 cm. Maar ik verwacht dat de meeste modellen wel een standaard maat hebben?

Zoolgangster

Re: Nieuwe vaatwasser maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:49

Ik volg ook, want onze vaatwasser is niet meer onder ons, na 16 jaar trouwe dienst. We missen hem erg, maar zolang ik geen baan heb, houden we het toch maar bij ouderwets afwassen met de hand.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:23

Ik heb eigenlijk maar 1 tip, neem een vaatwasser met een bestek-lade. Dat werkt zoveel fijner dan een mandje.
Succes met zoeken, hopelijk kunnen andere bakkers jullie verder helpen!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:38

xxrossiexx schreef:
Ik heb eigenlijk maar 1 tip, neem een vaatwasser met een bestek-lade. Dat werkt zoveel fijner dan een mandje.
Succes met zoeken, hopelijk kunnen andere bakkers jullie verder helpen!

Dat wilde ik ook, maar valt in de praktijk vies tegen. Gardes e.d. passen er niet in en ik kan nooit meer 'gewoon een handje bestek in dat mandje gooien'. Het kost meer tijd dan een bakje en scheelt nogal in de hoogte die je hebt in je bovenste la.

Ik heb gekeken naar geluidsniveau, een in hoogte verstelbare bovenste la (ivm wijnglazen) en of hij een metalen binnenkant heeft. Die van kunststof gaan in mijn ervaring snel stuk.

Edit: Ik heb ongeveer deze: http://www.keukenwinkelintilburg.nl/keu ... -f55340vi0

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 09:52

Ik had een miele, maar in onze nieuwe keuken zat een nieuwe aeg, maar wat mis ik mn miele, die was echt beter. Besteklade mis ik erg, ik legde bestek er altijd gesorteerd in, zodat ik met leeghalen zo klaar was, groot besrek als gardes en soepopschelepes deed ik bij de kopjes.
Mn nieuwe vaatwasser heeft zo'n *^€/¥€ bestekmandje, en hij doet het gewoon minder fijn dan de miele.
Laat mijn voorkeur duidelijk zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:13

truus1970 schreef:
Ik had een miele, maar in onze nieuwe keuken zat een nieuwe aeg, maar wat mis ik mn miele, die was echt beter. Besteklade mis ik erg, ik legde bestek er altijd gesorteerd in, zodat ik met leeghalen zo klaar was, groot besrek als gardes en soepopschelepes deed ik bij de kopjes.
Mn nieuwe vaatwasser heeft zo'n *^€/¥€ bestekmandje, en hij doet het gewoon minder fijn dan de miele.

Bij onze AEG hadden we inderdaad vaak dat we van tevoren maar even alles afspoelden, omdat hij anders niet goed schoonmaakte... (dat ik wel eens dacht, dat ik het net zo goed meteen zelf kon afwassen :D .)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 16:15

Zoolgangster schreef:
truus1970 schreef:

Bij onze AEG hadden we inderdaad vaak dat we van tevoren maar even alles afspoelden, omdat hij anders niet goed schoonmaakte... (dat ik wel eens dacht, dat ik het net zo goed meteen zelf kon afwassen :D .)

Echt? Ik heb juist superervaringen met mijn (nu een jaar oude) AEG. Zelfs op het ecoprogramma wordt echt alles schoon.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:33

Ik heb een indesit, nu 2 jaar. Ontzettend fijn, maakt goed schoon, enige nadeel is dat hij een mini glansspoelmiddelreservoir heeft en je dus vaak bijvult. Ik gebruik hem 1x per week en vul hem 1x in de 1.5 maand bij. Maar ja dat is peanuts.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 20:56

Voor keukenapparatuur ben ik grote fan van Siemens apparatuur. Zuinig, stil, gaat eindeloos lang mee, en doet prima z'n werk :)

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:46

We hebben zowel hele dure (Siemens) als goedkope (Ariston + Ikea) vaatwassers gehad. Waar we naar keken bij aanschaf was:
- Een laag geluidsniveau, omdat de vaatwasser in een open keuken staat;
- Een in hoogte verstelbaar bovenrek;
- Geïntegreerd model (kan achter een keukendeurtje).

Qua gebruiksgemak/afwasresultaat bleek er niet heel veel verschil te zijn. Qua kosten wel: de Siemens was bijvoorbeeld 2,5 keer zo duur als de Ariston vaatwassers en heeft 7 jaar intensief gedraaid. De Aristons zo'n 5 à 6 jaar. Bij ons bleek een goedkope machine dus eigenlijk interessanter te zijn qua kosten.

Nu hebben we een Electrolux van Ikea met standaard 5 jaar garantie. Die hebben we al twee keer nodig gehad in 2,5 jaar vanwege een fabrieksfout. Die lange garantieperiode vind ik op zich wel fijn, omdat de goedkopere vaatwassers bij ons zo rond de 5 jaar gebreken gaan vertonen. Dit was ook wel een reden om de vaatwasser bij Ikea te kopen.

Als vaatwassers kapot gaan buiten de garantieperiode kopen we meestal meteen een nieuwe, omdat de reparatiekosten aardig kunnen oplopen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat niet alle vaat bij ons wordt afgespoeld. De etensresten worden alleen van de borden geveegd, de pannen worden wel even afgespoeld. Ik vermoed dat een vaatwasser wel langer meegaat als je alles altijd netjes afspoelt :D .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:39

Ik spoel nooit iets af, echt letterlijk nooit. Grote resten of sauzen gaan door de wc of in de vuilnisbak maar de rest gaat direct de vaatwasser in. Als ik eerst moet afspoelen heb ik het idee dat ik net zo goed kan afwassen :D eens in de zoveel weken moet iets een rondje extra om echt schoon te worden, en in de 4 jaar dat we hier wonen heb ik 2 dingen na 2 rondjes alsnog met de hand moeten schrobben.

Maargoed binnenkort door verhuizing een andere, geloof Bosch in plaats van Siemens dus ik hou m'n hart vast :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:46

Ik heb een extra stille van Bosch, bevalt mij echt heel goed. Ruim 3 jaar geleden aangeschaft en draait standaard 2 a 3 keer per week.
Alles wordt goed schoon en ik spoel eigenlijk niets af van te voren. Wel doe ik er altijd nog extra zout en glansspoelmiddel in ondanks de 3 in 1 tabletten, dan wordt het toch net wat beter en mooier schoon.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:58

Sinds anderhalve maand een bosch.
Heerlijk stil en alles wordt goed schoon.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 08:00

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ga vanmiddag even kijken naar alles wat jullie voorgesteld hebben.

We hebben zelf nu ook een Bosch maar hij is inmiddels eigenlijk af. Na trouwe dienst van zeker 8/10 jaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:07

Is het nuttig om een kleine afwasmachine te kopen als je alleen bent ? Of gewoon meer servies :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:10

Ik heb een Bosch gehad waarbij je ook een halve machine kon wassen. Dus alleen het bovenste of onderste rek. Bij kleinere huishoudens of visite is dat erg handig.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:10

ik heb al jaren een Bosch, bevalt goed!
met een bestekmandje, erg handig die zet je zo op t aanrecht om je bestekla te vullen