Verantwoordelijkheid als enig kind,familie en vriendschappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Verantwoordelijkheid als enig kind,familie en vriendschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:54

Hallo Bokkers,

Allereerst; sorry voor het lange verhaal, het is wat langer geworden dan de bedoeling was.

De afgelopen tijd heb ik als enig kleinkind vrij intensief voor mijn oma ge(mantel)zorgd. Ik ben tevens enig kind, dus door deze periode
dacht ik ook veel aan de toekomst, als mijn ouders ouder worden en ik in mijn eentje de beslissingen over hun zorg en gezondheid moet
gaan nemen en ik grotendeels verantwoordelijk ga zijn voor de zorg die zij nodig hebben.

Toen ik ’s avonds thuis kwam had ik ineens even veel behoefte aan gezelschap, om deze gevoelens even te kunnen delen. Alleen avondeten,
alleen afwassen, alleen een kopje thee, later het alleen zorgen, het kwam allemaal even op me af. Ik dacht hup, andere mindset :)* , ik app wat
vriendinnen die in de buurt wonen of zij misschien even kort kunnen afspreken. 3 bleven thuis met hun vriend, 1 had afgesproken met haar zus
en 1 met haar nicht. En toen kwam het even hard binnen; ik heb geen vriend, zus of nicht. Los van elkaar vind ik het helemaal niet zo moeilijk
en ik ben eigenlijk een heel opgewekt en gelukkig persoon en ik ben heel graag op mijzelf, maar nu voelt het even alsof alles samen komt; veel
vriendinnen zijn dit jaar gaan settelen waardoor ik ze nog maar eens per 3 maanden ongeveer zie en we een afspraak vaak weken van tevoren
moeten plannen. De andere vriendinnen die nog single zijn zie ik gelukkig wat vaker, maar allen hebben een zeer hechte band met hun broers/
zussen/nichten/neven waar ze ook vaak mee afspreken, iets wat ik ontzettend fijn voor ze vind.

Rationeel weet ik ook wel dat ;
- Een relatie niet zalig makend is en geen garanties geeft (heb ik zelf eerder ervaren)
- Broers en zussen /neven en nichten dat ook echt niet per sé hoeven zijn. Ook met (veel) broers of zussen kun je alleen voor de zorg van je
ouders komen te staan en je kan ook weinig of geen klik met je broers of zussen hebben. Toevallig heb ik alleen net allemaal vriendinnen die
daarin wel heel close met hun familie zijn, waardoor ik ook zie hoe het wel kan zijn.
- Ik vast weer nieuwe fijne en waardevolle vriendschappen ga opdoen

Maar hoe rationeel ik normaal ook ben; nu kan ik het even niet opbrengen. Als enig kind (dit geldt tenminste voor mij) voel je vanaf jongs af
aan hoe belangrijk vriendschappen zijn, en hoe belangrijk het is deze te onderhouden. Ik weet heel goed dat vriendschappen soms net golfbewegingen zijn. Sommige verwateren en soms komen er nieuwe bij, soms heb je even wat meer contact en soms wat minder.

Maar het idee dat ik voor contact en eventuele steun eigenlijk zo compleet afhankelijk ben van vriendschap, en dat juist veel van die vriendschappen in het afgelopen jaar toch opeens zoveel minder close zijn geworden…dat vriendschap iets heel tijdelijks en ‘lossigs’ kan zijn, het greep me gewoon even aan. Het voelt gewoon even alleen en ontworteld, juist ook in combinatie met het zorgen van nu en het zorgen van later. Soms zou het gewoon even zo fijn zijn als iemand gewoon even een kopje thee voor mij zou zetten zeg maar.

Wat ik hiermee wil? Niet echt rationeel advies denk ik….ik vind het zelf al pittig om deze gevoelens even echt toe te laten en die niet meteen weg te rationaliseren.
Misschien gewoon even een Bokt- grouphug en dat het wel goed komt ofzo. Als je iets van deze gevoelens herkent, of het nou om gesettelde vriendinnen gaat, enig kind zijn, moeilijke broers/zussenrelaties, single zijn of nog iets heel anders :Y) , hoor ik graag hoe je daar mee omgaat als het je soms even aangrijpt. In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn (lange!) verhaal, het is al heel fijn dat er zoiets als Bokt is waar je even je verhaal kwijt kunt.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 04-08-16 23:04, in het totaal 4 keer bewerkt

Joltsje

Re: Verantwoordelijkheid als enig kind,familie en vriendschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:59

♡hug♡

Lastig ts. Wat betreft vriendschappen. Vooral ook weer nieuwe aangaan. Je zit in een andere fase vN je leven dan je vrienden.

Wie weet trekt dat weer bij. .aar misschien ook niet.

Weinig advies. Volg je jart

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:00

Sunrise kop op!
Ik heb 3 broers... zie ik amper, met uitzondering van de periode dat 1 broer bij mij in huis woonde
Heb 1 goede vriendin, zie ik vooral bij de paarden maar tegenwoordig ook niet veel meer omdat zij naar een andere stal is. We bellen wel veel

Heb wel een relatie maar Of ik werk Of hij werkt. en als we al samen zijn zijn de druk met kindje naar bed brengen om vervolgens uitgeput op de bank te belanden.

Familie en vrienden zijn ook niet zaligmakend.

Wel breng je me aan het twijfelen of er in de toekomst niet toch een broertje of zusje moet komen voor mijn kleine man

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:01

Ik stip even, ik herken me heel erg in je verhaal maar ik reageer later even (ik denk zelfs per pb).
Complimenten voor hoe je dit omschreven hebt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:07

Dikke knuffel!

Ik vind het fijn zoals je dit van je af schrijft :j Rationeel gezien weet je het allemaal wel, maar dat gevoel he....

Ook ik heb me heel lang heel alleen gevoeld. Komt goed schatje.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:10

Ik kom uit een groot gezin, heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar nu ik je verhaal lees begrijp ik dat het hebben van broers/zussen eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is..

Dikke virtuele knuffel!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:53

Mini bokt group hug!

Ik herken je heeeel eeg in je verhaal! :oo

Daarbij heb ik ook nog eens dat mn ouders 50 min vanaf mij wonen waardoor ik ze niet veel zie -O- ook ik mis het hebben van iemand, dus kan me zooooo voorstellen dat je je poedersuiker voelt!

Ik zou zo ook even geen tips hebben want voel me zelf ook vaak eenzaam... gelukkig heb ik wel suuuuper leuk en sociaal werk! :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:38

Afbeelding

Denk dat er heel veel mensen met deze gedachtes rondlopen. Familie is ook niet zaligmakend en zelfs in een relatie kan je je eenzaam en alleen voelen.

Onddanks dat ik een broer heb, een relatie en familie dichtbij, mis ik ook iemand waar ik goed mee kan praten buiten familie/paarden dingen om :(:)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:49

Herkenbaar. Ik ben ook enigst kind. Mijn moeder is overleden, ik heb voor haar gezorgd. Mijn vader is gek. Dat is soms lastig. Mijn schoonouders worden oud en daar maak ik me weleens zorgen over. Toch red ik het. Vriendschappen en familie relaties verschuiven. :)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:53

Hier ook een enig kind, en inderdaad toen mijn vader heel erg ziek was en daarna mijn moeder heb ik ook wel eens het idee gehad, als ik nou een broer of zus had, dan hadden we deze zorgen kunnen delen. Op een andere manier als dat ik in die situatie met mama of papa heb gedaan. Want naast dat het je ouders zijn, is dat ook de vrouw of de man van.

Goed beschreven hoe het voelt, al vind ik het wel heerlijk om zonder kibbelend broertje of zusje te zijn opgegroeid.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:57

Heel herkenbaar. Heb dan wel drie broers, maar heb weinig contact met hen en woon als enige 80km verweg.
Heb een handje vol goede vrienden maar die wonen ook niet allemaal dichtbij en hebben een eigen leven of zijn gesetteld waardoor je ze weinig tot niet meer ziet.
Ik ben gezegend met een geweldige groep collega's waarvan ik er bij een paar altijd terecht kan, maar alsnog lig ik wel eens in bed of op de bank mezelf ellendig en alleen te voelen..

Ik zie het altijd maar als een fase, maar alsnog een dikke knuffel voor jou!!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:19

Hugs!!!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 20:20

Iedereen al even bedankt voor de virtuele hugs...doet een mens goed!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:32

Ondanks dat ik niet alleen opgegroeid ben snap ik je wel aangezien ik lang vrijgezel geweest ben en veel verhuist ben zodat ik niet echt vrienden om de hoek had.
Ik heb zelfs nauwelijks contact met mijn broers en maak me eigenlijk vooral zorgen over wie dadelijk de mantelzorg voor mijn zieke broer gaat doen.
Ik woon niet bepaald om de hoek namelijk en onze band is vrij belabbert.

Sterkte met je dipje :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:36

Hug!!!! Snap je helemaal.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:46

heb ook allemaal vrienden met al 2 of meerdere kids. een stel zie ik minder vaak de andere komt gewoon met kids en al na mij en ik na hun regelmatig.

mijn broer zie ik alleen met verjaardagen kerst en familie dingen zoals begravenis/feest

toen ik een periode had toen ze allemaal net verkering hadden en minder tijd hadden, ging ik veel naar forum meetings of evenementenvan forums.. van expeditie robinson fandagen tot met een groep steengrillen of na een pannenkoekenboerderij..

zelfs in de trein wel eens afgesproken met forumleden en dan samen er heen gereisd.. de grootste lol soms ook al sprak ik ze daarna niet meer.

ik heb zelf wel eens een pyama party gedaan met een tv serie forum aanhang zat ook echt veel en niet prive daarop.. de hele avond na die serie kijken. heb ze nog steeds op facebook en soms spreken we nog wat af een keer in de twee jaar ofzo het echt hechte is al jaren geleden.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:04

Knuffel !

Sinds ik afgestudeed ben heb ik nog heel weinig sociaal contact. Ik heb wel 5 super vriendinnen waar ik op kan rekennen, allen hebben ze een staart en 4 benen :')
Of ik het mis ? Tsja , door die vijf vriendinnen heb ik er eerlijk gezegd geen behoefte voor. Heb wel een vriend, zonder hem zou ik het niet trekken denk ik.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:11

Dikke knuffel! Ik woon dan wel samen en familie woont redelijk in de buurt, maar heb aantal jaar geleden precies hetzelfde gehad.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:28

Herken het ook wel. Single en enigst kind. Wel een heel druk sociaal leven, maar 99,9 % daarvan zijn kennissen en geen echte vrienden. Qua mantelzorg maak ik me soms wel zorgen, want zowel de broer van mijn vader als de broer en zus van mijn moeder hebben geen kinderen. Ik voel me dus eigenlijk straks verantwoordelijk voor 5 mensen. Daar maak ik me wel zorgen over, want als ik zie hoe druk mijn ouders nu met mijn oma's zijn en die kunnen de zorg nog delen.
Familiefeestjes zijn daardoor ook erg saai, ben de enige van mijn generatie, vroeger als scholier mochten er gelukkig wel eens vriendinnen mee.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:36

Een hele dikke knuffel jou!

Nu ff kl* te. Morgen ziet de wereld er heel anders uit.