Beste Bokkers!
Ik zit al een paar dagen met het idee in mijn hoofd om mijn eerste auto te kopen. Alleen weet ik niet of dit het juiste moment is en ik hoor verschillende adviezen om mij heen. Dus ik hoor graag jullie mening!
Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik woon op mijzelf in een 1-kamer appartement met vrij lage vaste lasten. Ik ben 1,5 jaar werkloos geweest (bijstand) en ik werk nu sinds deze week 36 u/p.w. Dit is helaas een tijdelijke functie tot half september, de kans op verlenging is nihil aangezien het een apart project is binnen het bedrijf waarvoor ik ingehuurd ben.
Waarom wil ik een auto?
- Reistijd naar mijn huidige werk. Met de auto zou ik 17 minuten onderweg zijn, met de trein + fietsen vanaf station naar werk doe ik er 45/60 minuten over. 45 mits de trein op tijd rijdt

- Praktischer naar vriend toe. Hij woont hier best een stukje vandaan en ik heb wel een scooter, maar dat is wat minder in de regen/sneeuw/kou. Dan ga ik vaak met de bus waardoor ik dan een uur onderweg ben en het kost ook best wat op den duur
- Het is gewoon een stuk makkelijker en je bent mobieler
Waarom twijfel ik?
- Ik heb nu een tijdelijke job, als dit project afloopt ben ik weer werkloos en kom ik direct weer in de bijstand omdat ik geen recht heb op WW (korter dan 6maanden gewerkt). Dan zit ik dus weer vrij krap bij kas en wordt rondkomen een stukje moeilijker als ik ook nog een auto heb (het wordt dan net wel/niet niet
)- Onderhoud, als ik werkloos ben en er komt een rekening van 700 euro op de mat omdat er iets gerepareerd moest worden, vind ik dit nogal zonde van mijn spaargeld wat ik eigenlijk wil gebruiken om over een paar jaar een huisje te kunnen kopen met mijn vriend samen
Uiteraard doe ik er alles aan om vanaf half september weer een andere baan te hebben waar ik aan de slag kan. Maar na 1,5 jaar er alles aan gedaan te hebben om werk te vinden, zie ik het niet snel gebeuren
Wat zouden jullie bokkers doen in mijn situatie? Ik ben uiteraard van plan een niet te nieuwe, lichte en kleine auto te kopen
. Ook kun je je contract weer opzeggen als blijkt dat je het toch niet kan betalen, en heb je geen auto die je weer moet verkopen.