Nu het juiste moment om auto te kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Nu het juiste moment om auto te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:05

Ik wist niet of het hier moest of bij HTT, dus als ik verkeerd zit graag verplaatsen!

Beste Bokkers!
Ik zit al een paar dagen met het idee in mijn hoofd om mijn eerste auto te kopen. Alleen weet ik niet of dit het juiste moment is en ik hoor verschillende adviezen om mij heen. Dus ik hoor graag jullie mening!

Ik zal even mijn situatie schetsen. Ik woon op mijzelf in een 1-kamer appartement met vrij lage vaste lasten. Ik ben 1,5 jaar werkloos geweest (bijstand) en ik werk nu sinds deze week 36 u/p.w. Dit is helaas een tijdelijke functie tot half september, de kans op verlenging is nihil aangezien het een apart project is binnen het bedrijf waarvoor ik ingehuurd ben.

Waarom wil ik een auto?
- Reistijd naar mijn huidige werk. Met de auto zou ik 17 minuten onderweg zijn, met de trein + fietsen vanaf station naar werk doe ik er 45/60 minuten over. 45 mits de trein op tijd rijdt :+
- Praktischer naar vriend toe. Hij woont hier best een stukje vandaan en ik heb wel een scooter, maar dat is wat minder in de regen/sneeuw/kou. Dan ga ik vaak met de bus waardoor ik dan een uur onderweg ben en het kost ook best wat op den duur
- Het is gewoon een stuk makkelijker en je bent mobieler

Waarom twijfel ik?
- Ik heb nu een tijdelijke job, als dit project afloopt ben ik weer werkloos en kom ik direct weer in de bijstand omdat ik geen recht heb op WW (korter dan 6maanden gewerkt). Dan zit ik dus weer vrij krap bij kas en wordt rondkomen een stukje moeilijker als ik ook nog een auto heb (het wordt dan net wel/niet niet :') )
- Onderhoud, als ik werkloos ben en er komt een rekening van 700 euro op de mat omdat er iets gerepareerd moest worden, vind ik dit nogal zonde van mijn spaargeld wat ik eigenlijk wil gebruiken om over een paar jaar een huisje te kunnen kopen met mijn vriend samen

Uiteraard doe ik er alles aan om vanaf half september weer een andere baan te hebben waar ik aan de slag kan. Maar na 1,5 jaar er alles aan gedaan te hebben om werk te vinden, zie ik het niet snel gebeuren

Wat zouden jullie bokkers doen in mijn situatie? Ik ben uiteraard van plan een niet te nieuwe, lichte en kleine auto te kopen :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Nu het juiste moment om auto te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:07

Ik zou kopen, je kan altijd weer verkopen volgende maand

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:09

Ik zou t in je huidige situatie niet doen. T is niet enkel de aanschaf wat geld kost, denk ook aan onderhoud, verzekeringen, wegenbelasting en brandstofkosten.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 17:10

Suusie22 schreef:
Ik zou t in je huidige situatie niet doen. T is niet enkel de aanschaf wat geld kost, denk ook aan onderhoud, verzekeringen, wegenbelasting en brandstofkosten.

Aanschaf is ook geen probleem, ik twijfel inderdaad door alle kosten die erbij komen en soms hoog op kunnen lopen als je pech hebt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:13

Ik zou met jouw financiele omstandigheden nooit een auto kopen. Steek het geld dat je nu overhoud zonder auto liever op een spaarrekening zodat je het straks in de bijstand eerst nog even wat ruimer hebt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:21

Ik zou het ook zeker niet doen. Je weet niet zeker of je in september nog werk hebt.. Dat is vrij snel zeg maar.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:28

Niet doen.
Je weet nu al dat je baan niet blijvend is.
En van de bijstand leven en een auto onderhouden zal niet meevallen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:46

Ik zou het ook niet doen. Als je nou een vaste baan (of iig langer) krijgt, zou ik het wel gaan overwegen, maar nu dan toch maar even die extra reistijd enzo slikken.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:59

Ik zou het ook niet doen. Je situatie is nu gewoon nog te onzeker en daardoor heb je geen maandelijkse zekerheid. Een auto is zo gekocht, maar wat denk je van het (maandelijkse) onderhoud?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:59

Hou er ook rekening mee dat de bijstand de waarde van je auto bij je eigen vermogen optelt.

Zou een scooter geen optie kunnen zijn?

Ik zou het dus ook niet doen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:19

Niet doen. Voor je het weet is het al september en dan zit je zonder werk maar met een vaste kostenpost. 45 minuten reistijd lijkt mij te doen en tot september heb je niet te maken met extreme weersomstandigheden (en in de trein zit je ook droog). Ik zou afwachten of je na september nog werkt hebt/een nieuwe baan hebt. Indien die voor langere tijd is zou ik het vanaf dan overwegen, maar zeker niet eerder.

[edit]
Indien je besluit het wel te doen check dan even bij je gemeente hoe het zit met bijstand en eigen auto. Vaak is dat tot een bepaald bedrag vrijgesteld en mag je de auto dan dus houden zonder dat deze bij je eigen vermogen wordt opgeteld. Dus als je een auto koopt zou ik, met een vooruitziende blik, daar rekening mee houden. Evt. zou je de auto dan nog kunnen schorsen bijvoorbeeld zou je in de bijstand belanden. Al zou ik persoonlijk nog steeds even afwachten hoe je situatie er na september uitziet.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:57

ik zou geen auto kopen voor een maand, een maandje red je toch wel met een uur extra reistijd per dag.

Het argument om je vriend dan beter te bereiken, vind ik ook niet echt realistisch. Als je geen werk hebt, kun je toch wel wat extra reistijd permiteren?

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:12

Ik heb onlangs ook mijn eerste auto gekocht. Met het idee dat ik altijd nog kan verkopen (als er iets kapot is wel met verlies, maar dan heb ik wel even kunnen genieten van de auto). Ik zie alleen nog maar voorargumenten en ben pro geworden in het vinden van de goedkoopste tankstations :).

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 14:24

snoetie schreef:
ik zou geen auto kopen voor een maand, een maandje red je toch wel met een uur extra reistijd per dag.

Het argument om je vriend dan beter te bereiken, vind ik ook niet echt realistisch. Als je geen werk hebt, kun je toch wel wat extra reistijd permiteren?

Het gaat mij er om dat ik in de winters met de bus ga die verre van goedkoop is. Dan lopen de kosten enorm op uiteindelijk. Soms komt mijn vriend mij ophalen met de auto, maar dat kost hem weer extra benzine :P
Maargoed, ik heb in ieder geval besloten dat er geen auto komt. Misschien dat ik mijn scooter in ga ruilen voor een 45km/u scooter zodat ik per scooter naar mijn werk kan. Maar dan zit ik nog met de winter, dus dat is nog even te bekijken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:14

Als je in de winter een baan hebt kun je alsnog die auto kopen, anders moet je vriend ook maar een beetje rekening houden met het feit dat je inde bijstand zit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:14

Wees selectief in wat je koopt. Koop iets dat je eventueel zo weer kunt doorverkopen. Zorg dus dat de lak goed is, niks beschadigd, dat het interieur compleet en netjes is. Dat er niet teveel poeha op zit zoals airco, elektrische ramen oid. Gewoon simpel maar goed. Mocht je inderdaad weer werkeloos worden, moet je binnen n aantal weken van je auto afkunnen. Weet niet in welke branche je zit, maar in mijn vakgebied is een rijbewijs en eigen auto vaak een pre. Dus het kan ook echt in je voordeel werken. Let wel... Als je eenmaal een auto voor de deur hebt en die moet je weg doen om wat voor reden... Je went er heel snel aan.. Het gemak van een auto.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 17:23

Ik zou ook wachten tot na half september, wanneer je weer een baan hebt gevonden. Het is toch nog geen winter. En om een auto te kopen om de reistijd te verkorten voor je huidige baan zou ik niet doen. Ook al begrijp ik dat er meer redenen meespelen. Maar ik zou nog even wachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:48

Als je nu al weet dat je niet kan blijven waar je nu zit zou ik het niet aanschaffen. Het is niet allen de aanschaf maar ook de afschrijving en de tijd om straks weer van dat ding af te komen mocht je m straks weer moeten verkopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:29

Hoeveel zou een autootje je kosten per maand als je er niet mee rijdt zeg maar? Is dat bedrag haalbaar van je uitkering? Zoja zou ik gewoon kopen (als je de benzine die maand niet kan betalen kun je hem gewoon laten staan), je bent een stuk mobieler en het is gemakkelijker werk zoeken. Daarnaat kost de scooter en de bus je ook geld.
De kwestie van geen werk te vinden, volgens mij is er in een fabriek in de productie altijd wel werk. Uiteraard niet de meest zaligmakende job, maar je verdient er lekker mee (zeker als je wat nachten of weekends kunt draaien) en het staat beter op je cv dan werkloos te zijn.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:07

En een auto huren/leasen, private-lease, voor een tijdje? Is op langertermijn duurder, maar de onderhoudskosten zijn dan niet voor jou ;). Ook kun je je contract weer opzeggen als blijkt dat je het toch niet kan betalen, en heb je geen auto die je weer moet verkopen.

Anders zou ik dat maandje nog even uitzingen. Wie weet heb je straks wel een baan om de hoek, ga je samenwonen, of whatever :). Dat ene maandje kan er dan ook nog wel bij toch?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:07

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien heeft iemand het al geopperd, maar kan je niet een auto leasen voor een maand?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:06

Flowery schreef:
snoetie schreef:

Het gaat mij er om dat ik in de winters met de bus ga die verre van goedkoop is. Dan lopen de kosten enorm op uiteindelijk. Soms komt mijn vriend mij ophalen met de auto, maar dat kost hem weer extra benzine :P
Maargoed, ik heb in ieder geval besloten dat er geen auto komt. Misschien dat ik mijn scooter in ga ruilen voor een 45km/u scooter zodat ik per scooter naar mijn werk kan. Maar dan zit ik nog met de winter, dus dat is nog even te bekijken.

Gezien je situatie zou ik het ook nog niet doen. Mocht je nou een baan met wat meer vastigheid hebben zou ik zeggen doen.

Je zegt dat je vriend wel een auto heeft, maar dat jou ophalen extra benzine kost!? Waarom deel je die kosten dan niet? Ik bedoel dat is altijd nog goedkoper dan dat jij een auto moet kopen om naar hem te rijden :P

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:00

Met auto is de kans om werkte vinden vaak wel groter,puur omdat je verder kunt reizen en je dus sneller iets aan kunt nemen qua werk.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:13

Gewoon een kleine lichte auto kopen van een paar honderd euro. Als ik een tip mag geven; koop een suzuki alto. Die kosten aan wegenbelasting nog geen 50 euro per kwartaal. Bij mijn verzekering kost hij 30 euro per maand verzekering voor een 24 jarige. Benzine komt er dan nog bij, maar als je even een mindere maand hebt kun je hem gewoon laten staan.

Deze bijvoorbeeld;

http://www.autoweek.nl/auto/15491/suzuki-alto-10-gls

Als het toch te duur is, verkoop je hem gewoon weer, maar je zit in ieder geval droog