Nare dromen en hoe er af te komen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Nare dromen en hoe er af te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:50

Hi!

Iedereen heeft het vast wel eens maar de laatste tijd heb ik veel last van nare dromen.

Ik vroeg me af wat jullie zoal doen om van vervelende (herhalende) dromen af te komen.

Die van mij zijn niet zo zeer eng maar meer het gevoel dat me bekruipt waar ik dan echt naar van wakker word.

Meest akelige voor mij is de droom dat wat ik ook doe mn tanden uitvallen, afbreken of brokkelen.. incl geluid en gevoel dat je keijgt als de tandarts een tand trekt. Het kan gebeuren als ik met mn tong tegen mn tanden aan duw, gewoon praat, mn tanden simpel op elkaar zet. Ze blijven maar breken.
Als ik dan wakker word heb ik even paniek en check ik of alles nog zit.

De andere droom heeft meestal te maken met iets van het einde van de wereld of een ramp.
Deze week had ik de variatie van tornados/cyclones en nergens kunnen schuilen.
Soms zijn het aardbevingen.
Soms zijn het groepen mensen die de stad overnemen waar je van op de vluxht moet (the Purge idee).
Soms is het vuur.
Leidraad is dat ik in veiligheid moet zien te komen en meestal kwijt raak van vrienden/familie.

Ik ben meestal in staat mezelf op een gegeven moment wakker te maken maar uiteraard wil ik daarna even niet meer slapen. Breekt me wel een beetje op.

Wat zijn jullie methodes om van nare dromen af te komen?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:56

Eerlijk? Ik kocht een dromenvanger.

Ik was toen nog kleiner en had beste heftige nachtmerries voor zo'n puk. Vermoord worden of alles een ravage om me heen. Niemand in de buurt, maar alles was weg. Ik kreeg van mn ouders wat zakgeld en ik kocht een dromenvanger daarvan. Had eens het verhaal gelezen dat die nare dromen bleven hangen in het net en dat de goede dromen via het veertje naar mijn hoofd gingen. Het heeft voor mij geholpen, maar het is waarschijnlijk een placebo :') Toch heb ik nog alleen maar nachtmerries als er geen dromenvanger hangt _O-

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:57

Hm, heb eigenlijk geen tips over hoe je er vanaf kan komen... Heb zelf dit soort dromen meestal in tijden van stress...
Die tandendroom vind ik ook een van de ergste, het schijnt dat ik dan mijn kaken hard op elkaar geklemd heb of tandenknars in mijn slaap. Voor de grap een keer droombetekenissen opgezocht, en de tandendroom zou moeten duiden op een geheim dat je niet wilt vertellen, of iets waar je mee zit maar niet over praat. Zoiets. Ik geloof trouwens in niet in dat soort zweverige dingen, maar vond het gewoon grappig om te lezen :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:57

Ervaar je momenteel druk, stress of spanning in je 'echte' leven? Wellicht binnen je familie of vriendenkring?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:01

Misschien kan je jezelf lucide dromen aanleren? Kan je het zelf veranderen doordat je in je droom doorhebt dat je droomt. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:03

Sammie schreef:
Ervaar je momenteel druk, stress of spanning in je 'echte' leven? Wellicht binnen je familie of vriendenkring?

Dit was bij mij een periode het probleem, ook die enorm nare tanden uitval dromen.

Is vanzelf weer over gegaan ookal is mijn stress niet echt verminderd verder :+

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:03

Ik heb mezelf geleerd om mijzelf wakker te maken als ik een nare droom heb. Ik heb al een paar jaar geen nare droom meer gehad.
Ik heb het mezelf geleerd toen ik veel bezig was met lucide dromen (je dromen controleren). Misschien als je dat op zoekt dat je daarmee iets kan doen? Het is zeker geen makkelijke manier om van je nare dromen af te komen maar het werkt voor mij..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:06

Wat vervelend zeg! Hoe actief ben je voor het slapen gaan? Zit je nog lang achter de computer of je telefoon? Dit kan ook invloed hebben op minder goed slapen en als gevolg meer en naarder dromen. Daarnaast zei mijn moeder altijd dat als je op je rug slaapt je ook meer kans hebt op nare dromen. Elke keer dat ik uit een nachtmerrie wakker word lig ik zelf ook op mijn rug, en als ik daarna op mijn zij ga liggen droom ik niet meer verder. :)
Daarnaast gebruik ik lavendelolie omdat ik dat een prettige geur vind en rustiger ben. Ook hangen er dromenvangers (voor de sier, maar wie weet helpt het ;) ) en heb ik een amethyst onder mijn kussen die ook wel bekend staat als een slaap steen. :) Probeer in ieder geval zo min mogelijk gestresst te gaan slapen en fel licht voor het slapen gaan te vermijden. Dus beter geen telefoon, televisie of computer, maar gewoon een ouderwets boek of tijdschrift. :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:08

Minimus schreef:
Eerlijk? Ik kocht een dromenvanger.

Ik was toen nog kleiner en had beste heftige nachtmerries voor zo'n puk. Vermoord worden of alles een ravage om me heen. Niemand in de buurt, maar alles was weg. Ik kreeg van mn ouders wat zakgeld en ik kocht een dromenvanger daarvan. Had eens het verhaal gelezen dat die nare dromen bleven hangen in het net en dat de goede dromen via het veertje naar mijn hoofd gingen. Het heeft voor mij geholpen, maar het is waarschijnlijk een placebo :') Toch heb ik nog alleen maar nachtmerries als er geen dromenvanger hangt _O-

Ik heb er ook een, als sinds ik echt heel jong ben, alleen deze is al een tijdje 'vol' dus komen de nachtmerries weer terug :')
Leren dromen te controleren kan wel helpen, ik realiseer me nu ook tijdens de droom dat het niet echt is. Je moet hier echter waarschijnlijk wel even op oefenen :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:14

Ik ervaar niet echt stress op het moment.
Heb wel net een nieuwe baan waarin ik het goed wil doen.
Persoonlijk/relatie wijs loopt alles op rolletjes.
Ben een stuk meer bezig met sporten op t moment om wat gewicht te verliezen. Dat zou de enige link met zelfbeeld kunnen zijn als je droombetekenissen op zoekt.

Alle andere betekenissen komen niwt overeen vind ik.

Regelmatig zet ik meditatie muziek aan voordat ik ga slapen.

Ook opvallend: normaal droom ik alleen slecht als mn vriend er niet is (op zakenreis ofzo) maar deze week heb ik ook als hij er wel is.

Qua activiteit verschilt. Ben vaak wel op mn telefoon of val in slaap terwijl we tv kijken..
Maar lees ook regelmatig mn boek (deze week vooral).

@zizipileceo; ja dat tandenknarsen of bijten doe ik dus ook tijdens die dromen. Yuk.

@Neverland er is altijd wel een moment in de dromen dat ik me opeens realiseer dat ik droom en dan kan ik mezelf wakker maken.

Zal verder eens zoeken op lucide dromen.

Edit; in een dromenvanger/stenen geloof ik zelf niet zo, dus weet niet of dat voor mij zou werken.

Wellicht helpt het al om er eens over te praten en ze "out in the open" te krijgen.

nine1987

Re: Nare dromen en hoe er af te komen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:22

Met alle respect, maar effe naar de andere kant van de wereld verhuizen en daar een leven opbouwen, brengt volgens mij echt wel wat (onbewuste) stress mee..

Maar jouw droom komt mij wel heel erg bekend voor.. Als ik een nachtmerrie heb, dan is t ook meestal dat.. En t ergste is nog dat t gevoel heel werkelijk is.. Brrr..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:27

Als je idd pas verhuist ben heb je toch ook een hele andere band opeens met je familie? Dus ik denk dat dat je het toch daar (onbewust wellicht) op moet zoeken.

Wat eventueel wil helpen (ook voor het leren van lucide dromen) is ze opschrijven. Boekje naast je bed en direct opschrijven bij het wakker worden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 13:28

Ja en dat heeft het ook. Geloof me dat ik wat afgedroomt had in de hele aanloop er naar toe.

Maar ik zit hier echt op mn plek, heb een leuke baan, leuke stad met een goed huis, heb eigen vervoer en hobbies, vriendinnen maak ik zo langzaamaan.. dus zou me verbazen ala het dat was.

Bovendien is dit mn 3e grote verhuizing (na usa en uk) en woon ik alweer bijna 4? Of 3 jaar niet meer in NL. Dus mbt tot familie ben ik dit al een tijd gewend.

Opschrijven is een idee. Wist biet dat dit ook bij enge dromen gebeurde. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:40

Misschien wat "naweeën"??

Omdat je nu helemaal gesetteld bent?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:11

Die tandendromen heb ik ook heel vaak gehad, volgens de dromengidsen heb je dan stress om geld of geldproblemen. Hier klopte dat eigenlijk vaak wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:14

zonnebloem18 schreef:
Die tandendromen heb ik ook heel vaak gehad, volgens de dromengidsen heb je dan stress om geld of geldproblemen. Hier klopte dat eigenlijk vaak wel.

Mij is verteld dat het een periode van verandering symboliseerde, voor mij klopte dat dan weer :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:28

De betekenis heb je al opgezocht zie ik.. Vaak zijn terugkerende dromen met een duidelijk thema iets wat je onderbewustzijn je probeert te vertellen.
Ja. :+
Ik was daar zelf altijd erg nuchter over. Was van mening dat dromen een verwerking zijn van wat je op een dag meemaakt. Tot ik ineens weken achter elkaar elke nacht droomde dat ik gemarteld/vermoord werd. Ik kan mezelf erg makkelijk wakker maken maar een paar keer per nacht jezelf wakker moeten maken is echt naar.
Ik ben toen eerst begonnen met lucide dromen aanleren. Dit kon ik al een beetje (al eerder gedaan en ik was me bewust van het feit dat ik droomde, ik kon mezelf nl gewoon wakker maken!) maar was hier heel fijn bij. Op het moment dat er weer iemand achter mij aan kwam stuurde ik die persoon gewoon op iemand anders af.
Daarna ben ik betekenissen van de dromen op gaan zoeken. In mijn geval was het dat ik in een situatie/relatie zat waarin ik me eigenlijk niet goed voelde. Dit klopte toen ook. Nadat ik mijn relatie beëindigd had hielden de dromen op.. Sindsdien luister ik beter naar mijn dromen en dus naar mijn onderbewustzijn. Ik ben van mening dat niet elke droom een roep is van je onderbewustzijn maar als bepaalde dingen zich blijven herhalen zal hier zeker een boodschap in zitten. :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:38

Als ik droom dat mijn tanden uitvallen ben ik vaak mijn kaken op elkaar aan het klemmen of aan het
tandenknarsen in mijn slaap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:50

Je droom overdag regelmatig "herbeleven" en dan veranderen tot hoe jij het fijn zou vinden. Dit regelmatig doen en op den duur kun je dit ook werkelijk meenemen in de dromen zelf. Je kunt het gewoon bedenken maar ook opschrijven als je dat fijner vindt :)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 01:45

Ik geloof ook wel enigszins in de betekenis van dromen, maar vind dat ze op het moment gewoon echt niet overeen komen. :)

Vannacht was ik droomloos trouwens. :D

@Bizzybijtje, maar ik wil liever niet een paar keer per dag herbeleven dat m'n tanden uitvallen. :')
Ik zou het fijn vinden als ik niet over tanden droom.. at all. Haha.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:00

Je bent nooit droomloos, je kan ze alleen niet meer herinneren :) goede nacht dus

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:10

In maart hebben wij, na heel veel ellende, onze eigen gefokte hond in moeten laten slapen op 4,5 jarige leeftijd.
In december dit jaar kreeg ze ineens een heel raar oog. In een half uurtje tijd was ze veranderd in 1 of andere hellhound. Beide ogen waren niet goed.

Afbeelding

Dit was foute boel en we zijn met spoed naar de dierenarts gegaan. Om het verhaal niet te lang te maken: Ze dachten aan een ontsteking en zijn de weken erop bezig geweest met antibiotica en pijnstillers. Het werd niet beter en ik heb een CT scan geeist.
Vele bezoeken aan de kliniek in Dordrecht. Gesprek, CT scan van haar hoofd en longen, het bekijken van de beelden, nog meer gesprekken, operatie, opname.
Er zat iets in haar hoofd (ontsteking of tumor) dat haar aambeeld, stijgbeugel en hamer compleet verwoest had. Dit zat totaal versplinterd in haar hoofd. Dat was dus die bewuste avond gebeurd.
Ze was daardoor helemaal doof aan haar rechterkant en moest geopereerd worden.

Mijn lieve meisje heeft een enorme pijn gehad moeten hebben. Maar ze was sterk. Ze liet ons niks merken.

De operatie is heel complex geweest en heeft 7 uur geduurd. Maar hij was geslaagd. Na 2 dagen mocht ze mee naar huis.

Ze hebben zoveel mogelijk splinters verwijderd en de tumor. (Het was een tumor) Ook hebben ze haar gehoorgang meteen verwijderd.

Afbeelding

Op vrijdagavond hebben we haar opgehaald en zaterdag ging het fout. Er stroomde een straaltje bloed uit haar neus. Net alsof de kraan zachtjes open stond.
We hebben de kliniek gebeld en moesten meteen met haar terug komen.

Ze bleek een longontsteking op te hebben gelopen door verslikking tijdens of rond de operatie. Ze moest blijven.

Helaas ging het in de dagen erna alleen maar slechter met haar. Op woensdagochtend 9 maart werd ik om 5:00 uur wakker gebeld door de kliniek.
Het ging niet goed. We moesten meteen komen om een beslissing te maken.

Daar troffen we een hoopje ellende aan. Ze zag ons en was blij. Ze wilde opstaan, maar zakte in elkaar. Ze had het zo benauwd. Ze was zo zwak.
We konden haar nog tot 17:00 uur kunstmatig in leven houden aan de beademing om te kijken of ze er beter uit zou komen.
De grond verdween onder mijn voeten. Ik stortte in. Dit kan niet waar zijn.

Maandenlang hebben we gevochten. Elke avond met grote zorgen naar bed en niet kunnen slapen.
Het was niet eerlijk om door te gaan. De kans was minimaal en ze had zo enorm veel pijn.
We hebben besloten haar te laten gaan.

Met lege handen gingen we naar huis en ik kan het nog steeds niet bevatten.
Ik kan er niet over praten. Nog steeds barst ik in tranen uit. Ik kan het geen plekje geven. De liefste hond die ik ooit gehad heb. Zo jong nog.

Sindsdien droom ik elke nacht over haar. De dromen zijn fijn. Ik zie haar, ik knuffel haar.
Maar die keiharde klap als ik wakker word is vreselijk. Ze is er niet meer en komt ook nooit meer terug.

Ik wil graag weten wat ze betekenen.

Ik heb met mijn reu (haar vader) agility gedaan. Vannacht droomde ik van een kamer waar wat attributen in stonden. Ze nam ze uit zichzelf. Ik heb haar geknuffeld. En ik was zo trots.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:19

Dat je je hond mist. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:26

Ik mis haar heel erg. En ik kan het mijzelf ook niet vergeven dat ik haar niet heb kunnen helpen. Dat ze niet beter is geworden.
Het zou makkelijker moeten worden, maar we zijn bijna een half jaar verder en ik heb er nog elke dag moeite mee.
Dat komt vooral door die dromen. Die verplichten me eraan te denken.
Elke dag beleef ik bepaalde momenten weer opnieuw. De pijnlijke momenten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:44

Voor een rouwproces staat (gelukkig, maar ook helaas) geen vaste periode. Iedereen verwerkt dat op zijn eigen manier. Ook bij dieren. Je hebt het over bijna een half jaar verder, maar eigenlijk hoort daar dus te staan het is nog zo kort geleden. Misschien kun je je verdriet en je zorgen bij je partner uiten, wie weet hoe die er in staat. Dat jullie elkaar daar samen in kunnen helpen of misschien hij jou wat meer. Ik krijg nl. ook uit je tekst het idee dat je er het liefst maar niet wil aan denken, want dan voel je die pijn en het gemis niet. Maar dat krijg je dus in je dromen dubbel en dwars terug.

En bedenk alsjeblieft dat een dier vooral in het hier en nu leeft. Wij kunnen vooruit kijken en denken over een jaartje gaat het wel beter, maar een dier voelt nu pijn en kan niet beseffen dat het over een bepaalde periode wel weer beter kan gaan. Honden zijn zo trouw, ondanks de pijn toch kwispelen. Als ik het zo lees had je ook niet meer kunnen doen en heb je het beste gaan. Sommige dingen zijn gewoon oneerlijk en daar verander je niks aan. Denk dan iig aan de leuke dingen die ze wél heeft kunnen doen.

Persoonlijk denk ik dat je er dus overdag wel meer aandacht aan zou moeten schenken, dan zou je alleen even moeten bedenken hoe dat voor jou het 'prettigst' is. Misschien door middel van een ceremonie, een bepaalde rite, een soort van brief schrijven of gewoon door er met je partner (of vrienden, andere hondenliefhebbers) over te praten.

En weet je.. er is nog zoveel dat wij mensen niet kunnen begrijpen, misschien is dit wel haar manier om te vertellen dat het goed gaat met d'r, dat zo goed is, dat ze het leuk heeft gehad met je en dat je je dus niet schuldig moet voelen.