Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:35

Mijn vriend en ik willen in de toekomst graag kinderen. Alleen over één bepaald onderwerp worden we het niet eens. De eventuele achternaam :') . Ik wil graag dezelfde achternaam als mijn kinderen. Alleen: één probleem. Mijn vriend wil absoluut niet trouwen (onze relatie is verder wel supergoed <3). Dat betekent dat als hij zijn achternaam doorgeeft ik een andere achternaam heb dan een eventuele baby. Dat wil ik niet. In mijn werk in de zorg merk ik dat er al snel verwarring bestaat als je een andere achternaam hebt dan je kind. Ook vind ik het prettig -als de relatie uitgaat- je toch dezelfde achternaam hebt als je kind. Hoe denken jullie erover, is het echt zo vanzelfsprekend de achternaam van je vriend mee te geven? Ik zou dat wel willen, maar alleen als we dus getrouwd zijn en dat gaat niet gebeuren.

Barbabientje

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:36

Haha dit had ik kunnen schrijven :')

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:37

Eenvoudige oplossing. kind jouw achternaam, vriend hoeft niet te trouwen iedereen blij

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:37

Geregistreerd partnerschap zodat je zijn naam kunt aannemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:38

Mwah. Onze spruit heeft welgeteld 2 weken mijn achternaam gehad. Inmiddels de achternaam van m'n vriend dus. Vooral omdat ik zijn achternaam mooier vind (en het uiteindelijk de bedoeling is dat ik ook die achternaam overneem :+ ).

De verwarring vind ik gelukkig reuze meevallen. Moeten af en toe op controle en het enige wat voor verwarring zorgt is blijkbaar dat ie 2 voornamen heeft :') dus dat is met het oproepen in de wachtruimte altijd even opletten:+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Geregistreerd partnerschap geen optie? Dan heb je wel alles goed geregeld voor de kinderen en dezelfde achternaam als je partner.

Vero

Als jouw vriend daar mee eens is gewoon die van jou doen lijkt mij :P

elenaMM77

Als je vriend absoluut niet wil trouwen,
dan is het toch simpel?

gangbaar is bij ongehuwd dat de kinderen de naam van de moeder krijgen..
na een scheiding houden ze vaak de achternaam van de vader..

dus als hij niet wil trouwen, dan is het jouw achternaam die de kinderen dragen..
hij kan niet overal z'n zin in krijgen ;)

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:39

Maar als je trouwt en de relatie gaat uit krijg je de meisjesnaam weer terug en heb je alsnog een andere achternaam dan je kind.

Je zou ook een geregistreerd partnerschap kunnen doen dan kan je zijn achternaam ook overnemen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:40

Tja, je kunt wel trouwen en dezelfde achternaam als je kind hebben maar als je gaat scheiden is dat alsnog een probleem. Dus dat argument (stel dat het uitgaat) kun je al wegstrepen.

En niet trouwen is gangbaar de naam van de moeder? M.i. nog steeds gewoon de naam van de vader...
Laatst bijgewerkt door Caesar op 04-08-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:40

Je gaat er nu al van uit dat jij voor het kind gaat zorgen als het uit gaat. Waarom?

Ik vind helemaal niks vanzelfsprekend. Je moet doen wat goed voelt, in overleg met je vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:47

Het is redelijk standaard dat kinderen na echtscheiding hoofdverblijf bij de moeder krijgen dus dat TS daar vanuit gaat vind ik logisch.

Mijn kinderen dragen de achternaam van mijn ex-man. Die naam heb ik ook gehad maar nu dus niet meer. Soms leidt het wel tot wat verwarring.

Inmiddels heb ik een nieuwe partner met natuurlijk wéér een andere achternaam. Een nieuw kindje gaat haar naam dragen omdat zij het ook dragen gaat. Wij willen wel graag trouwen en dan krijg ik ook haar naam. Scheelt weer een achternaam in ons huishouden.

Mijn kinderen zeggen wel regelmatig dat ze mijn achternaam of die van mijn vrouw willen maar dat mogen ze dan zelf regelen als ze oud genoeg zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:47

directlady schreef:
Maar als je trouwt en de relatie gaat uit krijg je de meisjesnaam weer terug en heb je alsnog een andere achternaam dan je kind.

Je zou ook een geregistreerd partnerschap kunnen doen dan kan je zijn achternaam ook overnemen

Na scheiden mag je gewoon de naam van je ex-man blijven gebruiken.

Daarnaast:
Bij trouwen hou je altijd je meisjesnaam en mag je zijn naam gebruiken.
Net zoals hij jouw achternaam mag gebruiken.
Maar voor alle officiële instanties heb je gewoon je meisjes naam.

Citaat:
Gebruik achternaam ex na echtscheiding
Na echtscheiding of ontbinding van een geregistreerd partnerschap mag de vrouw de achternaam van de man blijven gebruiken. Het maakt daarbij niet uit of ze alleen de achternaam gebruikt of de achternaam voor of achter haar eigen achternaam zet. Toestemming hiervoor van de ex-man is niet nodig: dit is een wettelijk recht. Op dit recht kan de rechter echter wel een uitzondering maken.

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/i ... -gebruiken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:10

Mazida schreef:
In mijn werk in de zorg merk ik dat er al snel verwarring bestaat als je een andere achternaam hebt dan je kind.

Maar dat is bij vrouwen toch eerder regel dan uitzondering?

Je vriend zal de baby bij geboorte toch moeten erkennen via de rechtbank anders krijgt het kind automatisch al jouw achternaam.

In principe is het idd zo dat kinderen de achternaam van hun vader meekrijgen, met vroeger alleen als uitzondering als het kind buiten een huwelijk geboren was en tegenwoordig met een paar meer uitzonderingen.

Het meest goedkoopst is trouwens bij kinderen gewoon trouwen, op een ma of di ochtend. Geen rechtbank, voor de wet is alles geregeld (let wel op de huw. voorwaarden)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 14:28

Probleem is dus dat mijn vriend niet wil dat een baby mijn achternaam krijgt. In onze vrienden, familie- en kenniskring krijgen kinderen de naam van de man. Hij staat er op dat een baby zijn achternaam krijgt, omdat 'het zo hoort'. Ik vind dus van niet. Ik heb ook voorgesteld als hij geen bruiloft wil dan bijvoorbeeld op een maandag of dinsdag gratis te trouwen, maar dat ziet hij ook niet zitten. Ik vind dat ik nog behoorlijk meegaand ben geweest, maar dat een eventuele kleine dan gewoon mijn achternaam meekrijgt :o

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:30

Als hij vind dat dat 'zo hoort', dan 'hoor' je ook te trouwen. Kiezen of delen wat mij betreft hoor. Ook ik vind dat je behoorlijk meegaand bent, hij mag ook wel wat water bij de wijn doen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:30

Mazida schreef:
Probleem is dus dat mijn vriend niet wil dat een baby mijn achternaam krijgt. In onze vrienden, familie- en kenniskring krijgen kinderen de naam van de man. Hij staat er op dat een baby zijn achternaam krijgt, omdat 'het zo hoort'. Ik vind dus van niet. Ik heb ook voorgesteld als hij geen bruiloft wil dan bijvoorbeeld op een maandag of dinsdag gratis te trouwen, maar dat ziet hij ook niet zitten. Ik vind dat ik nog behoorlijk meegaand ben geweest, maar dat een eventuele kleine dan gewoon mijn achternaam meekrijgt :o

Hij wil niet trouwen "omdat dat hoort" maar wel dat het kind zijn naam krijgt? :')

Het is inderdaad heel persoonlijk verder denk ik, de achternaam van de vader is gewoonlijker maar suggereert een scheiding imo. De achternaam van de moeder suggereert dat de vader het kind niet erkend heeft. Ik zou zelf trouwen voor ik kinderen kreeg, schijnen meerdere voordelen aan te hangen toch.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:31

Hahaha, mijn idee. Als hij vindt dat het een 'zo hoort', heurt het ander ook zo :=

Waarom wil hij niet trouwen? Hebben jullie wel een ander geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:31

Mazida schreef:

Moet eerlijk zeggen dat ik hier een naar gevoel van krijg. Achteraf (ja dat is makkelijk praten) zeg ik nu tegen je dat je voet bij stuk moet houden en het simpel moet voorleggen: Niet getrouwd, dan heeft de baby mijn achternaam.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:34

Mazida schreef:

In België kan je tegenwoordig een dubbele achternaam geven. Misschien een optie?

Voor mij persoonlijk: geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt de naam van mijn vriend aan te nemen. Sorry, maar het idee alleen al :P Ik ben mezelf en niet zijn aanhangsel ofzo. En hoor toch zeker ook gewoon bij mijn eigen familie en niet de zijne (wel bij hemzelf natuurlijk ;) )

Hier is er zelfs al discussie welke naam er aan onze brievenbus komt. Zijn of mijn achternaam eerst? Dus sorry TS, kan je niet helpen :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:35

Solleke_Noah schreef:
In België kan je tegenwoordig een dubbele achternaam geven. Misschien een optie?

Dat mag in Nederland helaas niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:36

Ik ben getrouwd én onze zoon heeft mijn achternaam :) Om de simpele reden dat ik de achternaam van mijn man liever zie uitsterven dan door zie geven :') De ambtenaar moest navragen of het mogelijk was omdat wij vooraf al een naamsakte nodig hadden omdat ik van te voren al wist dat ik niet mee kon naar de aangifte.
Was de eerste keer ook in zijn lange loopbaan dat de ambtenaar een dergelijk verzoek kreeg haha

En ja, zijn mensen die het raar vinden maar kan ons niet boeien :P zijn moeder heeft zelfs nachtenlang gehuild (en dat terwijl al zij nu mocht kiezen, zij nooit die achternaam had aangenomen voor zichzelf...) :+

Mijn man stond er ook achter uiteraard, zijn toestemming voor mijn achternaam was nodig anders kreeg hij automatisch zijn achternaam immers.

Mijn nicht had een compromis gemaakt: haar achternaam en hij mocht de voornaam uitkiezen :) ze hadden beide wel wat namen bedacht uiteraard, maar hij mocht kiezen wat hij het mooiste vond.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-08-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:42

In Belgie is het toch niet gebruikelijk dat je als gehuwde vrouw de naam van je echtgenoot gebruikt. Ja, heel vroeger wel, maar dat is toch al een poos geleden.
Wanneer je niet gehuwd bent noch officieel samenwonend zou ik het logisch vinden wanneer het kindje de familienaam van mama krijgt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:44

Lukasje schreef:
In Belgie is het toch niet gebruikelijk dat je als gehuwde vrouw de naam van je echtgenoot gebruikt. Ja, heel vroeger wel, maar dat is toch al een poos geleden.
Wanneer je niet gehuwd bent noch officieel samenwonend zou ik het logisch vinden wanneer het kindje de familienaam van mama krijgt.

:j

Door dit topic even gaan nadenken, maar zelfs mijn oma's en overgrootmoeders hebben gewoon hun eigen naam gehouden. Kinderen krijgen wel allemaal de naam van de vader, dat wel (maar allemaal getrouwd).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:49

Mazida schreef:

Als je niet getrouwd bent 'hoort' het toch juist zo dat het kind de naam van de moeder krijgt :?

Waarom wil hij niet trouwen? Als je je relatie serieus neemt is het toch geen probleem om te trouwen? Dat 'hoort' er dan ook gewoon bij...