Depressieve vriendin: Kan ik helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Depressieve vriendin: Kan ik helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 11:07

Lang getwijfeld dit te posten omdat het natuurlijk erg persoonlijk is voor de persoon in kwestie, maar ik hoop gewoon echt dat iemand kan helpen. Ik weet namelijk niet wat ik kan doen, maar weet wel dat er iets moet gebeuren. Lieve schat als je dit leest: als je wilt dat ik dit weg haal, stuur me een mailtje.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik heb een vriendin die depressief is. Persoon in kwestie, welke ik voor dit verhaal even Anne zal noemen (niet haar echte naam), is 20 jaar oud en eigenlijk al zolang als ik haar ken in strijd met zichzelf. Ik ken Anne van de middelbare school, waar ik haar een aantal jaar geleden ontmoette.

Anne is erg verlegen, maar vreselijk lief. Eigenlijk iets te lief soms, want ze bijt nauwelijks van zich af. Zoals ik al zei is ze altijd in strijd geweest met zichzelf. Ze heeft een verleden van zichzelf snijden en heeft veel last van dwanggedachtes en dwanghandelingen (waaronder compulsief handen wassen). Tijdens haar tijd op school was ze enorm nerveus en gestrest over school, omdat ze bang was dat ze het niet zou halen. Nu ze haar diploma heeft gehaald is het echter niet beter geworden: ze doet namelijk geen vervolgstudie en zit dus eigenlijk grotendeels thuis met haar eigen gedachtes. Ze is vaak boos op zichzelf, maar kan niet stoppen met de dwanggedachtes en handelingen.

Ik weet dat het niet goed gaat met Anne, en iedere keer dat het iets beter lijkt te gaan, schopt de wereld haar weer naar beneden. Ze heeft kortgeleden een vertrouwenspersoon verloren door een hersentumor, en nu is haar vader ernstig ziek. De thuissituatie die sowieso al vrij instabiel was, is hierdoor alleen nog maar meer gespannen geraakt. Ze heeft geen ontsnapping aan die situatie, omdat ze bijna de hele dag thuis zit.

En ik zit hier thuis. Ik communiceer met haar via mails, maar af en toe mailt ze me maanden niet. Dan weet ik dat het niet goed gaat, maar ik voel me machteloos. Mijn speeches dat alles goed komt klinken steeds holler als ik zie wat er allemaal me haar gebeurt, en ik vrees dat dit verhaal niet goed af gaat lopen als niemand iets doet. Maar wat kun je doen?

Laibadji

Re: Depressieve vriendin: Kan ik helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:17

Ik heb ook een vriendin die worstelt met depressie. Maanden kan ik ook niets van haar horen. Dit is inderdaad ern teken dat het dan niet goed gaat met haar.

Zelf geeft ze aan op doe momenten niets of niemand rond haar te willen. Ze gaat dan enkel werken en probeert de dag door te komen. Ik probeer dit te aanvaarden maar met een waakzaam oog.

Heeft jouw vriendin hulp? Ik heb jaren geleden mijn vriendin de weg naar de hulp velpen nemen door voor haar op zoek te gaan naar psychologen. Samen hebben we het internet uitgepluisd. Zelf was ik ook zoekende naar hulp dus dat maakte de drempel voor haar minder hoog en confronterend.

Benoem jouw gevoel naar haar toe en vertel haar hoe hard je om haar geeft en dat ze wel heel graag gezien wordt!

Kan je af en toe niet eens langs gaan? Niet om te controleren maar om even te praten.

Sterkte!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:24

Wat ik zelf fijn vond is af en toe een lief kaartje ontvangen . Of even simpel bij bv de Hema wat drinken.
Of haar bij jouw thuis uitnodigen om een film te kijken.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:25

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:28

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:31

Ik zelf ben ook chronisch depressief en heb heel vaak momenten waarbij ik mij volledig afzondert van iedereen en alles rondom mij. Als ik zulke momenten heb, dan wil ik ook helemaal niemand horen of zien.. heb dan ook liever dat ze dit respecteren ipv "pushen" om te praten. Pas wanneer ik aangeef om te praten, wil ik dit wel doen. Of het leuk is voor mij en de mensen rondom mij? Helemaal niet, op dat moment wil ik liever dat mijn wensen gerespecteerd worden want anders werkt dit in de tegenovergestelde richting.

Het enige wat je kunt doen is er voor haar zijn en blijven, een luisterend oor wanneer zij dit wilt. :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:33

Jeetje, ja heel naar.
Er voor haar zijn is het enige wat je kunt doen. Probeer gewoon in contact te blijven. Even langsgaan is ook altijd wel fijn.

Is er ook gekeken naar voeding en hormonen etc? Dit kan ook een groot verschil maken.
Voeding heeft veel effect op het brein, zo ook gluten. Tussen depressie en gluten worden steeds vaker verbindingen gevonden.
Hormomen, bijv. de pil kan ook groot effect hebben.
Misschien kun je haar daar mee helpen?

Vaak zie en voel je dat niet meer als je al zo ver in je depressie zit... En heb je wat hulp nodig om verder te onderzoeken.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:46

Naar iemand toe gaan en samen een kopje thee drinken kan echt al heel veel steun geven aan iemand... Dus blijf vooral door gaan met de kleine gebaren zou ik zeggen!

De weinige updates van haar kant zijn misschien ook wel te begrijpen, want waarschijnlijk geeft ze veel om jou ook en wil ze dus niet elke dag je hoeven te vertellen dat het (nog steeds) niet goed gaat met haar. Als het voor haar ook voelt als een uitzichtloze situatie wil ze je er misschien ook niet mee "lastig vallen"

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:15

Naar haar luisteren als zé er behoefte aan heeft. Wel aangeven dat je er voor haar bent mocht het nodig zijn. Inderdaad niet te veel pushen. Die speeches vond ik ook altijd rete vervelend ook al zijn ze goed bedoeld. Op zo'n moment zie je niet dat het goed komt en als iedereen dat blijft zeggen en het lukt je niet dan faal je telkens opnieuw. Er moet ook ruimte zijn om over negatieve gedachten te praten in ieder geval (ik wil hiermee niet zeggen dat dat niet het geval is bij TS).

Ik zelf vind het altijd lastig als mensen veel gaan appen/bellen en dan zet ik ook altijd mijn telefoon uit.

Wat sidera inderdaad zegt over het lastig vallen, het is op een gegeven moment ook zo vervelend om te ''moeten'' vertellen dat het nog steeds slecht gaat. Daar schaam ik me dan ook altijd voor. :')

Kan natuurlijk ook alleen voor mezelf en mijn ervaringen spreken. Ken jouw vriendin verder niet, hopelijk kun je wat voor haar betekenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:45

Nivada schreef:
Jeetje, ja heel naar.
Er voor haar zijn is het enige wat je kunt doen. Probeer gewoon in contact te blijven. Even langsgaan is ook altijd wel fijn.

Is er ook gekeken naar voeding en hormonen etc? Dit kan ook een groot verschil maken.
Voeding heeft veel effect op het brein, zo ook gluten. Tussen depressie en gluten worden steeds vaker verbindingen gevonden.
Hormomen, bijv. de pil kan ook groot effect hebben.
Misschien kun je haar daar mee helpen?

Vaak zie en voel je dat niet meer als je al zo ver in je depressie zit... En heb je wat hulp nodig om verder te onderzoeken.

Ik heb ook een depressie, en hier hoef je bij mij echt niet mee aan te komen als vriendin. Tuurlijk kan het misschien iets helpen, maar het is niet het wondermiddel om de depressie te stoppen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:37

patatkraam schreef:
Inderdaad niet te veel pushen. Die speeches vond ik ook altijd rete vervelend ook al zijn ze goed bedoeld. Op zo'n moment zie je niet dat het goed komt en als iedereen dat blijft zeggen en het lukt je niet dan faal je telkens opnieuw. Er moet ook ruimte zijn om over negatieve gedachten te praten in ieder geval (ik wil hiermee niet zeggen dat dat niet het geval is bij TS).

Wat sidera inderdaad zegt over het lastig vallen, het is op een gegeven moment ook zo vervelend om te ''moeten'' vertellen dat het nog steeds slecht gaat. Daar schaam ik me dan ook altijd voor. :')

Dit heb ik ook zo ervaren. Wat ik wel super vond is als ik iemand even kon vertellen hoe het echt met me ging, wat mijn dilemma's waren.

Even er tussenuit vond ik vaak ook heel fijn, ookal vond ik op straat zijn soms best eng. Het deed me vaak toch goed, als ik me eenmaal over de eerste hobbels had gesleept

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:41

Gewoon eens meenemen op pad. Een stuk lopen o.i.d. Iets doen waardoor ze even afgeleid word, fysiek bezig is, en de zon in het gezicht krijgt. Dat hielp bij mij in elk geval wel.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:03

Ik stuurde mijn vriendin regelmatig een vrolijk kaartje met een leuke positieve tekst erop. Volgens mij werd dat altijd wel gewaardeerd door haar.
Samen Tony's opgegeten. Een leuk uitje geregeld, al was ze daar in het begin helemaal niet zo blij mee omdat ik niet wou zeggen wat, toen ben ik hints gaan geven.
En ik heb vooral zo weinig mogelijk gevraagd hoe het ging, maar aan haar over gelaten als ze iets kwijt wilde.
Eigenlijk hadden we daarvoor helemaal niet zoveel contact, nu wel. Dus is er ook iets positiefs uit voort gekomen, dat vind ik dan wel weer iets moois...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:08

Enige dat het beste is, is gewoon luisteren en laten weten dat je er voor haar bent. Als je een tijd niets hoort, stuur gerust een kaartje met 'ik denk aan je'. Want ook al heeft ze op dat moment geen behoefte aan contact en genoeg aan zichzelf, een kaartje zegt veel en kan ze mee doen wat ze wil. Ik weet niet of ze op zichzelf woont, want een keer eten brengen kan ook heel fijn zijn dan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:20

Dit is misschien niet de manier waar de meeste het mee eens zullen zijn

Maar mensen die depressief zijn of soms zijn moeten soms inzien waarom ze dit zijn. Het probleem moet aangepakt worden bij de bron. Een depressie is echt een onderschat iets en mensen denken soms dat dit wel vanzelf over zal waaien

Nee, dat gebeurd niet. Het word alleen maar erger als er niks aan gedaan word.

Ik ben een lange tijd depressief geweest en dit is minder geworden op het moment dat ik geconfronteerd werd met een ziek persoon. Een ziek persoon, vechtend voor zijn leven, niks meer wou dan gezond zijn en uiteindelijk de strijd heeft verloren en is overleden. Dat heeft me de ogen geopend

Ik ben gezond maar zat niet lekker in mn vel, dus wou ik maar alles opgeven.

natuurlijk, niet voor iedereen kan 123 een oplossing gevonden worden. Voor jou als vriendin zijnde ten eerste, mn diep respect dat je er voor haar blijft, veel mensen vinden mensen met depressie te negatief en nemen er vervolgens afstand van. Help haar op vlakken waar je kan, neem der het huis uit, praat met haar, ga dingen doen waar ZIJ behoefte aan heeft maar het allerbelangrijkste zet je eigen gezondheid voorop!!!!

Ik heb bij mijn vriendin gezien dat op het moment dat ik niet lekker in mn vel zat zij zich zodanig om bij bekommerde dat ze zelf in een depressieve sleur is geraakt, en nu dat het beter gaat met mij ze zelf nog steeds hiermee rondloopt!

TS, pas goed op jezelf en nogmaals mijn respect, dat je haar zo wilt helpen!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:44

Ben er niet inderdaad niet mee eens Maureen_M. :)

Hier is het probleem wel bekend: trauma's + heel de familie langs moederkant heeft hier ook mee te maken. De trauma's kun je niet wegnemen, daarvoor ben ik levenslang getekend maar erover praten met (professionele) hulp heeft gewerkt, maar niet zo zeer dat het beter ging, ik had enkel een uitlaatklep en meer niet. Ik weet dat het niet over zal gaan, is het na 14 jaar nog steeds ondanks alle hulp en de enige hulp die mij beter doet voelen is de medicatie, zonder stort ik namelijk. Iedere 'dip' bleven er steeds minder mensen over tot zelfs geen. Vind ik het jammer? Ja dat zeker, maar ik ben er niet kwaad om, want hoe ik mij voelde beïnvloede hun (jammer genoeg!) ook. De enige die nog overblijven zijn mijn vriend en schoonmoeder, het moment dat ik een dip heb, laten ze mij gerust tot ik weer aanstalten maakt tot het praten.

Het enige wat in in een 'dip' nodig heb is rust, heel veel rust. Mensen moeten dan geen contact opzoeken, maar waar ik dan wel blij mee ben is een berichtje, kaartje,.. zolang ik dan zelf geen contact moet hebben, want dan heb ik het er moeilijk mee.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:49

Ben je het er nou wel of niet mee eens :')

Ik ben er wel heilig van overtuigd dat het voor iedereen anders werkt. Een depressie is niet 1 ding waardoor het vastgenageld zit in een persoon of dat het specifiek 1 ding is wat het veroorzaakt.

Ik hoop voor je vriendin dat ze er snel uitkomt TS :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:50

Niet mee eens, staat er toch bij? :+

Bij iemand dat het zo lang heeft, valt het naar mijn mening niet te genezen. Het praten met een professioneel iemand helpt in de zin van; iemand die je compleet niet kent, die heeft geen vooroordelen. Maar genezen was het niet, enkel 'opluchting'.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:54

Ja je zin klopt niet dus denk vraag het maar ff

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:01

Ik ben het wel met je eens Maureen, het zal echt niet voor iedereen werken (voor mezelf bijvoorbeeld, ik ben naast depressief ook fysiek ziek) maar de strekking lijkt me zeker juist.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:07

Bedankt voor al jullie reacties. Ik probeer inderdaad niet te veel te "pushen". Ik weet dat ze zich inderdaad schuldig voelt dat ze mij steeds "lastig valt" met haar problemen. Voelt voor mij niet zo, voor haar helaas wel. Ik ga jullie adviezen ter harte nemen :).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:45

Laat weten dat je er voor haar bent :). Bijvoorbeeld door een kaartje te sturen. Daar hoeven dan echt geen zware teksten op. Wees verder ook niet bang om over jezelf en/of in jouw ogen 'nutteloze' dingen te praten.

Tot slot niet zeggen dat het wel een keer goed komt ;).

Dit zijn dingen die ik prettig vond, het zal echter bij iedereen weer anders zijn.