Excelheld gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Excelheld gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 22:26

Hallo!

Ik heb een probleempje. Ik moet een bepaalde waarde van elke dag van de week hebben voor in een overzicht (dus elke maandag, elke dinsdag etc.) Nu zijn al die waarden op de een of andere reden in een lange horizontale rij gezet, heel handig -O-

Normaal vul je voor enkele cellen de celnummers waarbij je steeds 7 cellen verder gaat maar om de één of andere reden werkt dit dus niet - heel raar, hij maakt er zelf een heel gek patroon van wat ik echt niet snap, hoeveel getallen ik ook invul.

Een andere oplossing zou zijn om die lange rij van getallen in een Mx7 matrix te zetten maar ook dat is lastig automatisch te doen ipv handmatig (waardoor het uiteindelijk alsnog een terrorklusje wordt, het moet namelijk voor een heel jaar).

Als het moet dan moet het, maar het lijkt me zo sterk dat hier niet een makkelijkere manier voor is. Wie heeft de gouden tip? :') (Naast degene schoppen die dacht dat het documenteren van al die getallen handig was op die manier...)

Mariska_28

Re: Excelheld gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:30

Kun je de rij niet eerst van horizontaal naar verticaal zetten, en dan met filter eerst alle maandagen selecteren, dan alle dinsdagen.. Etc etc..?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:37

Kan je misschien een voorbeeld laten zien van wat je hebt en wat je wilt bereiken? Er is vast een oplossing voor, maar ik zie het zo niet.

Ik weet dat mijn moeder voor een stichting een draak van een bestand heeft die dmv een macro horizontaal sorteert, misschien dat zoiets de oplossing is? Ik ben ondertussen zover dat ik de macro kan aanpassen als de dames weer eens hebben zitten rommelen, maar vanuit niets bouwen is voor mij net een brug te ver.

Transponeren (als dat de juiste Nederlandse benaming is) is wellicht ook een optie. De regel kopiëren en dan plakken speciaal - transponeren.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:55

draaitabel iets?

transponeren is idd een oplossing; en als je er een tabel ipv een lijst van maakt gaat het ook al beter;
(invoegen: tabel)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:00

Ik krijg ook nog niet echt een beeld bij wat je wil hebben. Voorbeeld van wat je hebt en waar je naartoe wil helpt een hoop :j

Voor kolommen in plaats van rijen is inderdaad 'transponeren' een oplossing:
https://support.office.com/nl-nl/articl ... 513b094dc2

Verder zijn er ook een aantal functies om te werken met datums en dagen. Wat daar handig is hangt nogal sterk van je data en je doel af. Maar bijvoorbeeld WEEKDAG() (in een Nederlandse versie van Excel):
https://support.office.com/nl-nl/articl ... 04c190949a

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:54

Sommen.als een oplossing? Gaat alles met dezelfde waardes optellen?

Of idd filteren of een draaitabel erover gooien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 20:46

Draaitabel heb ik geprobeerd, het was de hel op aarde :\

Maar kopieren en dan transpose klinkt als een goed idee! Ik ga het gelijk proberen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:06

Met plakopties is het gelukt! *\o/*

Helaas is het nog steeds enigszins arbeidsintensief, maar nog steeds beter dan 365 waarden handmatig overtypen.

Het probleem was dus als volgt: ik heb een lange rij aan getallen die elk overeenkomen met een dag sinds 5 september vorig jaar en die doorgaan tot eind juni (deze getallen staan voor het bedrag dat het personeel bij onze vereniging aan drankjes heeft gedronken). We zijn een grote tabel aan het maken met per dag de inkomsten en uitgaven om zo te kijken wat een dag "kost". Dit doen we per dag, dus elke weekdag heeft een matrix waarin in de kolommen de weken staan en in de rijen de verschillende posten (denk vaste lasten, barkassa etc.). Dit om de dagen "eerlijker" met elkaar te vergelijken (maandag is onze spelletjesavond dus daar zal in het algemeen minder baromzet zijn dan een zaterdag met een feestje).

Het probleem was dus dat je wanneer je alle dagen naast elkaar hebt (niet per week oid, gewoon elke dag naast de vorige) je voor de matrix "maandag" elk 1+7n'de element nodig hebt. En wanneer je dat voor vijf cellen handmatig invult en het door probeert te trekken snapt excel het niet meer -O-

Nu is dus de oplossing om handmatig de lange rij om te zetten in een matrix met daarin de weekdagen horizontaal en de weken verticaal. Dan kan je in je "maandag"matrix gewoon 1 op 1 de cellen refereren. Dat lukt :D En als het vanaf nu netjes bijgehouden wordt hoef je maar een paar weken te kopiëren per keer, niet een heel jaar :=
Hoop dat het zo iets duidelijker is. Als iemand nog een tip heeft hoe het nog handiger kan hoor ik het graag :D Bedankt voor de hulp!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 21:14

Oooh, ik ben eruit :)*

Ik ga het hele zooitje transposen, vervang de datum-kolom door een kolom met weekdagen en pas daarna een filter toe om de verschillende dagen van de week te vinden :)*

Joepie, fiets Tweakers, dankjewel Bokt! *\%/*