Verschil tussen biologische en uitloop eieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Verschil tussen biologische en uitloop eieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 08:38

Hallo,

Ik ben in de supermarkt en zie biologische eieren en vrije uitloop.
Wie weet het verschil?

Gr

Sleeper

Re: Verschil tussen biologische en uitloop eieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:44

Biologische kippen krijgen biologisch voer en lopen altijd buiten, dag en nacht. Vrije uitloop kippen lopen overdag buiten en 's nachts zitten ze binnen. Volgens mij hebben ze binnen minder ruimte dan buiten. Ze krijgen geen bio voer en soms worden de snavels korter gemaakt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:48

volgens mij (maar ik ben beter bekend met biologische koeien) hoeven biologische kippen niet buiten te lopen, ze moeten alleen aan strenge voorwaarden voldoen aan voer en medicijnen. Buiten lopen is, voor zover ik weet en bij koeien zeker niet, een vereiste.

Dat is ook de reden waarom ik liever geen biologisch vlees eet. In mijn ervaring (ik bezoek regelmatig boeren) is het niet altijd echt heel diervriendelijk naar koeien toe, maar dat hangt ook zeker van de boer af.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:56

https://www.wakkerdier.nl/vegetarisch-koken/eieren

Wel even van WakkerDier, dus informatie is een beetje gekleurd ;)
Biologisch klinkt heel leuk, maar er zitten ook zo zijn dieronvriendelijke kanten aan. Wanneer al die kipjes vrolijk buiten scharrelen en rondpikke houd je geen gezellig groen weitje over. Dat wordt gewoon zand en viezigheid. Tel daarbij de natuurlijke pikorde op (doordat snavels niet gekapt mogen worden is de schade groter) en je kippetjes krijgen wondjes. Daar komt die viezigheid van de grond in dus je hebt kans dat die wonden gaan ontsteken, maar kip mag geen antibiotica; want dat is niet biologisch. Kip mag lekker creperen van de pijn, want aan antibiotica doen we niet.

Misschien is mijn verhaal ook wat gekleurd. Maar ieder voordeel brengt ook weer nadelen met zich mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 08:59

Afbeelding

Heb de biologische gekocht. En dit staat op de verpakking.
Inderdaad je weet nooit wat voor leven de kippen gehad hebben.
Dat weet je alleen als je het bij een boer haalt en je ziet de kippen met je eigen ogen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 09:01

Afbeelding

En ik denk dat ze uit ochten komen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:02

Bio is oa idd naar buiten kunnen en ook geen snavels inkorten.... ook niet nodig, want de verplichte oppervlakte per dier is een stuk groter. Een belangrijk verschil!

Daarnaast mogen zieke dieren zeker wel behandeld worden, maar zijn de regels voor o.a. preventief antibiotica gebruik (niet) een stuk strenger. Gelukkig maar, ivm de resistentie die ook in de humane wereld steeds meer voorkomt.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 29-07-16 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:03

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:07

Het SKAL controleert en certificeert de biologische landbouw. De regels zijn voor iedereen gelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:10

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:13

Je kunt het beste eieren bij een boer kopen in de buurt die verkoopt op een kleinschalige manier. :)

Het is namelijk zo dat ook voor biologische eieren dieren worden gedood. In Nederland worden er jaarlijks 30 miljoen haantjes vergast of versnipperd omdat deze geen eieren kunnen leggen...

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:15

xMercury schreef:
Je kunt het beste eieren bij een boer kopen in de buurt die verkoopt op een kleinschalige manier. :)

Het is namelijk zo dat ook voor biologische eieren dieren worden gedood. In Nederland worden er jaarlijks 30 miljoen haantjes vergast of versnipperd omdat deze geen eieren kunnen leggen...

En wat doet de boer in de buurt met de haantjes :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:17

Die haantjes worden gewoon weer diervoeding, net als de legkippen die klaar zijn. Ook bij een kleinschalige boer worden de haantjes gewoon gedood. Daarnaast is het meeste huisverkoop hier in de buurt scharrelkip, dus met een minder goed leven dan uitloop of biokip.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:19

Dan kennen jullie gelukkig andere boeren (misschien was hobbyisten een beter woord) dan ik :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:28

Enige duidelijke antwoord is inderdaad te vinden op SKAL, die het controleert!
https://www.skal.nl/veehouderij/pluimvee/

Dieren mogen wel met antibiotica behandeld worden als dat nodig is, maar niet preventief. En maximaal 3 keer per jaar behandelen met reguliere middelen. Er worden ook andere rassen gebruikt, die sterker zijn. En als een dier minder stress heeft is het ook minder gevoelig voor ziektes.

Verder is inderdaad snavel behouden geen probleem, omdat de dieren meer ruimte hebben, dus kans dat ze elkaar gaan pikken is al veel kleiner.

Dieren moeten naar buiten kunnen en met beschutting, zodat ze zich veilig voelen (niet een grote wei, waar geen enkele kip op durft). Want dat heb ik dus wel eens gezien bij uitloop kippen. Die mochten naar buiten in een hele grote wei. Alleen er waren 2 dappere kippen en de rest durfde niet (roofvogels). Maar je verkoopt je eieren dan wel als uitloopeieren. Kippen hebben beschutting nodig voor een veilig gevoel.

Wil je nog een stap verder gaan, kijk dan naar Biologisch Dynamisch (keurmerk Demeter).
http://www.stichtingdemeter.nl/demeter/ ... kwaliteit/

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:47

Dit vroegen mijn vriend en ik laatst ook af. We zijn van scharrelkip eieren overgestapt op vrije uitloop maar vroegen ons nu af of biologisch beter zou zijn.

Op vakantie kwamen we super knappe en blije kipjes tegen (bij verschillende boeren). Die hadden allemaal een grote schuur en een groot weiland dat vol stond met plankjes, buizen, boompjes etc zodat ze zich lekker konden verstoppen. Viel me op dat al die kippen een super glad en glanzend verendek hadden. Was wel weer een eye opener, zo kan het dus ook gewoon. Eigenlijk de moeite waard om naar zo'n soort boer op zoek te gaan en de eitjes daar te kopen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:53

xMercury schreef:
Dan kennen jullie gelukkig andere boeren (misschien was hobbyisten een beter woord) dan ik :D

Ik ken boeren die heel goed zijn voor hun kipjes, en daarom niet een onbeperkt aantal hanen laten lopen. Logisch gevolg: haantjes gaan de pan in......
Dat heeft niks te maken met slecht zijn voor dieren, maar met het feit dat in gedomesticeerde omstandigheden lastig is om de natuur zijn gang te laten gaan, omdat dat nadelige gevolgen heeft voor de dieren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:58

turtlelito schreef:
xMercury schreef:

En wat doet de boer in de buurt met de haantjes :+

Idd niemand wil meer dan 1 haantje maar wel regelmatig jonge hennen. Voor elke nwe hen is er een nwe haan gemiddeld. Die gaan toch echt bijna allemaal voor de dood.. Je kan simpelweg niet meer hanen houden omdat die gaan vechten als ze volwassen worden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 10:08

Klopt we zien het op stal ook.
We proberen de eieren altijd op tijd te zoeken maar veel kuikens zijn steeds hanen en er komt steeds weer een punt dat de hanen gaan vechten met elkaar.
Ondanks dat het om bv 10 kippen gaat en zij hebben echt veel ruimte.
Meerdere weilanden, vrijstaande boederij, paddock en stallen enz.

Inderdaad een goede boer vinden vind ik ook de moeite waard!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:16

Ik begrijp dat je niet alle haantjes kunt houden hoor (ook al zijn meerdere hanen niet altijd een probleem), maar het zou natuurlijk ook een idee zijn om in niet in zulke grote aantallen te fokken..

Maar dat lijkt me een andere discussie.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 11:33

Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:40

Hier de officiële regels waaraan bio moet voldoen:

https://www.skal.nl/veehouderij/pluimvee/huisvesting/

waaronder: Wanneer mag u uw pluimvee binnenhouden?
Dagelijkse uitloop is verplicht voor biologisch pluimvee. Maar onder bijzondere omstandigheden mag u ze binnenhouden. U moet hiervoor altijd schriftelijke toestemming van Skal aanvragen.

En hier nog een document op basis van regelgeving waarin ook vrije uitloop wordt meegenomen

http://www.agromix.nl/images/e_NL_Ltf%2 ... 13%204.pdf

Bio
Overdekte uitloop (wintertuin) verplicht
Voor nieuwe aanmeldingen en nieuwbouwstallen is een overdekte uitloop (wintertuin) verplicht; deze
dient qua oppervlak 50% te bedragen van de binnenruimte van de stal die door de dieren onbeperkt kan
worden gebruikt (pluimveegedeelte in de stal). Er bestaat een uitzonderingsregel voor biologische
houderijen die voor augustus 2010 lid zijn geworden van KAT en geen aangebouwde wintertuin hebben.

Vrije uitloop
Definitie
De huisvestingscriteria voor de scharrelhouderij zijn van toepassing. De vrije uitloop moet zich in de
onmiddellijke nabijheid van de stal bevinden en direct toegankelijk zijn voor de kippen. Bij de
aanmelding als vrije-uitloophouderij moeten plattegronden/kadasterkaarten overgelegd worden von
öffentlich bestellten Vermessungsstellen, waarop de vrije uitloop is ingetekend.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:11

Wij verkopen scharreleieren :) wij kopen ze in bij een boerderij in de straat die de kippen los in een grote stal heeft lopen. Ze hebben dus alle ruimte. Zelf vind ik biologisch niet veel beter. Kippen die buiten lopen lopen ook lekker in de modder te pikken, hebben dus veel meer kans op ziektes en moeten daarvoor weer behandeld worden. Geef mij dan maar gewoon eieren van kippen die binnen zitten maar wel genoeg ruimte hebben. Bovendien betaal je voor bio eieren meer.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:55

Ik koop eigenlijk altijd rondeel eieren omdat ik dat concept van kippen houden wel mooi vind. Deze eieren hebben ook 3 beter leven sterren en dat is op dit moment het hoogst haalbare. Uiteraard valt er ook bij dit concept vast nog wel te verbeteren op diervriendelijkheid maar het moet voor de boer ook nog te doen zijn natuurlijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:58

Hier ook alleen maar Rondeel. Ik kijk eigenlijk altijd naar de sterretjes bij dierlijke producten.