Ex wil verhuizen, mag dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ex wil verhuizen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:03

Hoi!

Ik zal eerst de situatie eens schetsen.
Mijn vriend is 1,5 jaar geleden gescheiden van zijn toenmalige vrouw. Samen hebben ze twee jonge kinderen. Ex zorgt voor de kinderen, om het weekend en helft van de vakanties zijn ze bij ons. Ex is toen 80 km verderop gaan wonen terwijl ze in eerste instantie in dezelfde plaats zou blijven wonen. Mijn vriend heeft hier nog wel tegen gesputterd, maar uiteindelijk toegegeven om de relatie tussen hem en ex goed te houden. Dit staat ook in het (scheidings)convenant.
Ex heeft een jaar bij haar ouders gewoond (dus 80 km verderop) en is een half jaar geleden verhuisd naar een (huur)appartement. Inmiddels heeft zij een nieuwe man leren kennen die nog eens 30 km verderop woont. Hij heeft kinderen en co-ouderschap. Ex wil bij hem in gaan trekken samen met de kinderen. Nieuwe vriend van ex kan niet verhuizen ivm co-ouderschap.

Wij wilden hier in eerste instantie helemaal geen toestemming voor geven, want;
- kinderen nog verder weg van hun vader. Wordt steeds moeilijker om even bij voetbalwedstrijdjes te kijken oid.
- extra benzinekosten
- extra tijd kwijt (vriend levert nu iedere vrijdag vakantieuren in om de kinderen op te halen)


Ex wou het op de volgende manier doen:
Kinderen op vrijdag na schooltijd naar haar ouders brengen in haar huidige woonplaats zodat wij ze daar op kunnen halen. Ons probleem: hoe lang vinden de kinderen dat nog leuk? Hoe lang wonen zij daar nog? Nog meer gesleur met de kinderen... Wéér een andere school. 1 van de kids kan slecht tegen verandering.

Later hebben we gezegd dat we een aantal punten veranderd/toegevoegd willen hebben in het convenant en zij dan mag verhuizen, om de relatie toch goed te houden:
Waaronder: het brengen en halen van de kinderen door ex naar vader (kinderen worden altijd al opgehaald door ex). Hier valt zij over want dit kan niet geregeld worden met werk. Dus hebben wij het volgende bedacht:
- Zodra ex voor een nieuwe werkgever gaat werken of op vrijdag vrij is zorgt zij er voor dat de kinderen op vrijdag naar vader worden gebracht en op zondag weer worden opgehaald.
Hier gaat zij ook niet mee akkoord.

Vriend heeft te lang naar haar pijpen gedanst, zelfs toen ze al gescheiden waren (zij extreem dominant, hij een doetje). Ze heeft alles meegenomen, van foto’s tot speelgoed tot tekeningen tot alle kleding aan toe. Dit had zij niet mogen doen, stond zo niet in het convenant. En hij is er nu onderhand wel klaar mee om maar te doen wat zij wilt.

Inmiddels heeft ze een advocaat ingeschakeld. Vandaag het eerste bericht (weinig interessants) ontvangen.

Nu mijn vraag: mag zij zomaar verhuizen of mag zij dit niet?

Tuurlijk gaan wij er ook een advocaat op zetten, maar vind het fijn om ook reacties van jullie hierop te horen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 04-08-19 07:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:07

Citaat:
Wij wilden hier in eerste instantie helemaal geen toestemming voor geven, want;

Het klinkt beroerd, maar zo bedoel ik het niet... jij hebt hier geen zeggenschap over en je partner is degene die iets wel of niet wil toestaan.

Citaat:
Tuurlijk gaan wij er ook een advocaat op zetten,

Zie antwoord op hierboven..

Citaat:
Nu mijn vraag: mag zij zomaar verhuizen of mag zij dit niet?

Ze kan het aanvragen en je hebt een redelijke kans dat zij nog toestemming krijgt ook.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:08

Dat is de ellende met scheidingen , sommige mensen vergeten het belang van de kinderen. In dit geval zal het wel advocatenwerk worden. Die ex houd zich sws al niet aan het convenant en jouw vriend is een doetje(bij wijze van) Kunnen jullie geen grover geschut in gaan zetten door de kinderen op te eisen? En dat ze bij jullie komen wonen?

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:08

Ik weet niet of dit mag, maar ik vind het ontzettend sneu dat de kinderen hier de dupe van zijn. Sterkte in ieder geval.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:12

Even goed het convenant doorlezen, wat er mag en wat niet.

Maar het is niet aan jullie om ergens toestemming voor te geven, ik denk dat het met name vastzit op de kinderen? Maar die zijn aan haar toegewezen, en tenzij je kunt aantonen dat wat zij doet de kinderen serieus beschadigt (en dan moet je eerder aan mishandeling of misbruik denken dan aan een verhuizing) ben ik bang dat jullie geen poot hebben om op te staan.

Overigens zal jouw naam niet in het convenant staan neem ik aan, dus wat jij er wel of niet van vindt heeft verder geen gevolgen voor de juridische kant van het verhaal.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Ex wil verhuizen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:24

TS, Hebben jullie niks in het convenant opgenomen wat betreft verhuizen? Vaak staat er wel een clausule in dat er niet verhuisd mag worden zonder toestemming van de andere ouder.

Lastige situatie, probeer altijd in gedachten te houden dat jullie in het belang van de kinderen moeten denken ( hoe lastig ook!! ) en steun je vriend.
Probeer het te relativeren en bedenk wat een oplossing zou kunnen zijn.

Probeer anders eens contact op te nemen met het plaatselijke maatschappelijk werk.
Zij hebben vaker met dit soort dingen te maken en weten vaak wel wat de beste stappen zijn in deze situatie.


Succes!

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:29

Vervelende situatie....zeker voor de kinderen

Met een helaas minder leuk antwoord.
Zij zal mogen verhuizen, daar heeft zij geen toestemming voor nodig.

geval van co ouderschap is het anders.....en zelfs dan nog....
Ik zit nml nu in de laatste situatie en mijn ex mag gaan verhuizen waar hij heen wil gaan.
Kijkt wel hier in de buurt rond maar zelfs dan heeft hij geen toestemming van mij nodig.
En ja...heb het juridisch loket hierover gebeld of dit zomaar mag.
Zolang er niet veel veranderd in onze huidige situatie mag hij gewoon verhuizen zonder mijn toestemming.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Ex wil verhuizen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:35

J_nine , hier geen co-ouderschap, wel een wekelijkse omgangsregeling, maar de ex van mijn vriend mag niet zomaar verhuizen.
Hier is zij zeker toestemming voor nodig, andersom mogen wij ook niet zomaar aan de andere kant van het land gaan wonen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:47

Wat is eigenlijk het grootste probleem? De veranderingen voor de kinderen, of de 30 km. extra die je vriend af moet leggen?
Als het om het eerste gaat dan zou ik zeker kijken wat de mogelijkheden zijn maar niet uit eigen belang maar voor het belang van de kinderen. Als het vooral om die 30 km. gaat dan zou ik niet moeilijk gaan doen. Je vriend reist al 80 km. en die 30 km. extra maakt die eens per 2 weken ook niet zoveel uit. En dat half uurtje extra vrij (gok ik) ook niet want zijn ex zorgt al heel veel meer tijd voor de kinderen dan je vriend, een paar dagen per 2 weken is al relatief weinig.

Overigens zou ik dit soort dingen gewoon door je vriend en zijn ex laten regelen. Je bent als nieuwe vriendin hier eigenlijk geen partij in.

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:48

HorseChica schreef:
J_nine , hier geen co-ouderschap, wel een wekelijkse omgangsregeling, maar de ex van mijn vriend mag niet zomaar verhuizen.
Hier is zij zeker toestemming voor nodig, andersom mogen wij ook niet zomaar aan de andere kant van het land gaan wonen.


Maar jullie hebben een wekelijkse omgangsregeling.
Dat is toch anders dan een vader die zijn kinderen om de 2 weken ziet.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:50

Wat doet die moeder haar kinderen aan met al dat verhuizen en gesleep. Wat betreft die extra 30 km vind ik dat je vriend moeilijk doet, maar kan begrijpen dat hij er moeite mee heeft dat de kinderen wéér moeten verhuizen. En dan ook nog weer zo’n verandering in gezinssamenstelling. Snap heel goed dat hij daar niet mee akkoord is.

Maar een tip van de ene stiefmoeder naar de andere: hou je er buiten en laat je vriend dit afhandelen zoals hij het wil. Dit zijn echt zaken die ze zelf moeten oplossen (en dat kan ook wel eens betekenen dat het absoluut niet zo gaat als jij het graag gezien had/vind dat het had gemoeten).

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:57

Mavelle schreef:
Wat doet die moeder haar kinderen aan met al dat verhuizen en gesleep. Wat betreft die extra 30 km vind ik dat je vriend moeilijk doet, maar kan begrijpen dat hij er moeite mee heeft dat de kinderen wéér moeten verhuizen. En dan ook nog weer zo’n verandering in gezinssamenstelling. Snap heel goed dat hij daar niet mee akkoord is.

Dan moet hij die kinderen zelf houden. Hij heeft zelf toch ook een nieuwe relatie, omdat ex de kinderen heeft zou zij dat niet mogen?

Ik zou ze lekker laten gaan en 1x om de 3 weken geen punt maken van die 30 km meer.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:59

Oscar schreef:
Wat is eigenlijk het grootste probleem? De veranderingen voor de kinderen, of de 30 km. extra die je vriend af moet leggen?
Als het om het eerste gaat dan zou ik zeker kijken wat de mogelijkheden zijn maar niet uit eigen belang maar voor het belang van de kinderen. Als het vooral om die 30 km. gaat dan zou ik niet moeilijk gaan doen. Je vriend reist al 80 km. en die 30 km. extra maakt die eens per 2 weken ook niet zoveel uit. En dat half uurtje extra vrij (gok ik) ook niet want zijn ex zorgt al heel veel meer tijd voor de kinderen dan je vriend, een paar dagen per 2 weken is al relatief weinig.

Overigens zou ik dit soort dingen gewoon door je vriend en zijn ex laten regelen. Je bent als nieuwe vriendin hier eigenlijk geen partij in.



Dit inderdaad.. Ik lees voornamelijk dingen die zogenaamd heel lastig voor jullie zijn, maar waar een wil is is een weg.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:00

Dit is iets tussen jou partner en zijn ex. Dat je er een mening over hebt logisch maar er is geen wij in de zin van jij en hij als het over de kinderen gaat. Hun zullen dit samen moeten regelen. En in hun convenant staan hier als goed is afspraken over misschien kunnen ze een middenweg vinden zij de ene keer brengen hij de andere keer halen. En als hij een doetje is zal hij voor zijn rechten op moeten komen. Ik zijn wel in belang van de kids blijven denken.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:01

Oscar schreef:
Wat is eigenlijk het grootste probleem? De veranderingen voor de kinderen, of de 30 km. extra die je vriend af moet leggen?
Als het om het eerste gaat dan zou ik zeker kijken wat de mogelijkheden zijn maar niet uit eigen belang maar voor het belang van de kinderen. Als het vooral om die 30 km. gaat dan zou ik niet moeilijk gaan doen. Je vriend reist al 80 km. en die 30 km. extra maakt die eens per 2 weken ook niet zoveel uit. En dat half uurtje extra vrij (gok ik) ook niet want zijn ex zorgt al heel veel meer tijd voor de kinderen dan je vriend, een paar dagen per 2 weken is al relatief weinig.

Overigens zou ik dit soort dingen gewoon door je vriend en zijn ex laten regelen. Je bent als nieuwe vriendin hier eigenlijk geen partij in.

Eens met bovenstaande. In belang van de kinderen zou ik het ook gewoon laten gaan. Ze wonen grootste gedeelte bij moeder en die begint nu een nieuw leven met een nieuwe man en de kinderen. Hoop dat ze gelukkig worden, dat doet de kinderen namelijk goed.

o_mariska_o
Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:01

Jouw vriend kan nog in gesprek gaan met de leerkrachten of intern begeleider op de huidige school van de kinderen. Zij hebben zicht op de sociale vaardigheden en gemoedstoestand van de kinderen om het maar even zo te zeggen en kunnen eventueel een brief opstellen voor jullie advocaat met hun aanbevelingen voor de kinderen.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:02

Mavelle schreef:
En dan ook nog weer zo’n verandering in gezinssamenstelling. Snap heel goed dat hij daar niet mee akkoord is.

Maar hij heeft zelf toch ook een nieuwe vriendin? Beetje hypocriet om daar dan over te vallen :+

Verder ook geen advies of ervaring maar ik hoop dat dit een zo goed mogelijke uitkomst heeft voor de kinderen. Ben wel benieuwd naar het juridische verhaal hierachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:07

Omdat men nogal valt over praten in de “wij/ons” vorm... Wat slecht. :+ Lees het dan maar gewoon als hij/mijn partner.
Ik ben gewoon opzoek naar wat kunnen wij kan hij en wat kan hij niet. Want dit is simpelweg gewoon niet wat hij, mijn partner, wil. Hij mist de kinderen ontzettend en dingen zeggen als “dan moet hij de kinderen zelf houden” is makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat ex geen toestemming nodig heeft is niet helemaal correct, hier hebben wij al een paar weken terug vlug navraag over gedaan bij een advocaat. Situatie toen verder niet tot in details besproken.
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 24-07-19 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:07

Bekijk het eens van de andere kant. De ex woont nu met 2 jonge kinderen in bij haar moeder. Voor de ex en voor de kinderen een verre van ideale situatie lijkt me, en sowieso een situatie waarvan je weet dat ie tijdelijk is. Nu is er duidelijkheid over waar de kinderen verder hun draai kunnen gaan vinden, lijkt mij alleen maar fijn. Dan is 30 km a small price to pay voor duidelijkheid voor de kinderen toch?

Leven en laten leven. Gun die ex toch ook een fijn nieuw leven met een nieuwe partner, net zoals jouw vriend dat gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:09

oji schreef:
Bekijk het eens van de andere kant. De ex woont nu met 2 jonge kinderen in bij haar moeder. Voor de ex en voor de kinderen een verre van ideale situatie lijkt me, en sowieso een situatie waarvan je weet dat ie tijdelijk is. Nu is er duidelijkheid over waar de kinderen verder hun draai kunnen gaan vinden, lijkt mij alleen maar fijn. Dan is 30 km a small price to pay voor duidelijkheid voor de kinderen toch?

Leven en laten leven. Gun die ex toch ook een fijn nieuw leven met een nieuwe partner, net zoals jouw vriend dat gedaan heeft.


Ex heeft een poos bij haat ouders gewoond. Woont inmiddels sinds een half jaar met haar kinderen alleen.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:12

Als er niets over staat beschreven mag ex verhuizen binnen Nederland zoveel ze wil. Of het goed is voor de kinderen is een tweede. Probeer je er zoveel mogelijk buiten te houden TS, tis de taak van je vriend om dit met zijn ex te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:14

o_mariska_o schreef:
Jouw vriend kan nog in gesprek gaan met de leerkrachten of intern begeleider op de huidige school van de kinderen. Zij hebben zicht op de sociale vaardigheden en gemoedstoestand van de kinderen om het maar even zo te zeggen en kunnen eventueel een brief opstellen voor jullie advocaat met hun aanbevelingen voor de kinderen.

Goede! Bedankt :-)

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:15

Heeft je vriend gezag over de kinderen? Zo ja dan is er toestemming nodig van je vriend. Echter kan de ex van je vriend de rechter vragen om toestemming om te verhuizen. Het zal dan aan de argumenten liggen of de rechter daarin meegaat. Ik ben bang dat jullie dan misschien aan het kortste eind trekken, omdat er geen binding is met de huidige woonplaats van je vriend en 80 of 100 km uit elkaar wonen dan mogelijk niet als onoverkomelijk gezien wordt. Maar ik ben geen advocaat ;).
Ik zou een eigen familierecht advocaat in de arm nemen, zodat zij duidelijk jullie argumenten tegen de verhuizing kan overbrengen. Als jullie eerst zeggen het kan wel, maar op die en die voorwaarden bijv, dan is het argument om de verhuizing tegen te houden al bijna van tafel. Als je dan nog aankomt met argumenten dat je het niet wil, omdat je de verandering voor de kinderen niet goed vindt, komt dat niet meer geloofwaardig over. Ik zou dus niet verder onderhandelen, maar eerst even om de tafel gaan met een eigen advocaat om de mogelijkheden te bespreken.

https://www.echtscheidingswinkel.nl/ove ... n-notendop

Dit gaat over co ouderschap, maar er staat ook dat als beide ouders gezag hebben, ze beide toestemming moeten geven bij een verhuizing. Dit staat los van co ouderschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:17


oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:17

Maar waarom zou je het je ex zo lastig willen maken om een nieuwe toekomst met een nieuw iemand op te willen bouwen terwijl je dat zelf wel hebt gedaan? Alleen om die banketstaaf 30 km? Volgens mij zit daar dan meer achter. Gun elkaar iets, dat is uiteindelijk volgens mij het allermeest in het belang van de kinderen. Geen kind wordt gelukkig van ouders die elkaar het leven zuur maken en daar tussenin zitten.