Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:24

Nou je bent over jet algemeen nog heel lang vóór het hele monster gebleven :')

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:18

Er zijn gisteren behoorlijk wat tornado's geweest in zuid Italië. Ik kan de video's van twitter niet echt plaatsen, maar je kunt hier meer zien: klikje

Daar staan ook nog foto's op van een fraaie waterhoos (die even de kust geraakt heeft) :D

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:32

Wauw wat een machtig ding!

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:35


Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:21

Jaa echt bizar weer daar!! Wat een bende zeg!

Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:02

Gaat lekker dus pff

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:34


LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:03


Anoniem

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:04

Ja supervet!! Was ook weer Italië, ik denk dat ik volgend jaar in de mand oktober/november maar eens naar Italië ga :')

Mariska_28

Berichten: 10516
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 19:52

Vanmiddag nadat de regen voorbij getrokken was.. Niet heel duidelijk maar volgens mij zijn het ze wel. Die wolkjes met de onmogelijke naam.. :D
Afbeelding

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:02

Kelvin Helmholtz <3

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:56

Blijkbaar nog een heleboel 'late season' tornado's geweest in Illinois de afgelopen dagen. Zag er net foto's van voorbijkomen. Redelijk veel schade

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:27

Vreselijk..
Daar kan je je hier in Nederland geen voorstelling van maken

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:20

amber15 schreef:
Vreselijk..
Daar kan je je hier in Nederland geen voorstelling van maken

Tricht, 1967.

Afbeelding
Afbeelding

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:06

Als je ziet hoe dichtbij ze bij de grens komen tegenwoordig denk ik dat dat ook niet lang meer duurt in Nederland. :=

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:17

sureido schreef:
Als je ziet hoe dichtbij ze bij de grens komen tegenwoordig denk ik dat dat ook niet lang meer duurt in Nederland. :=

Nederland heeft een geschiedenis met tornado's net als vrijwel elke plek op de wereld. Er zijn zelfs in 1925 en 1927 twee grote tornado's geweest in vrijwel hetzelfde gebied in de Achterhoek. In 1967 waren er meerdere tornado's in Frankrijk, België en Nederland met meerdere doden. Sterker nog, zelfs de Domtoren staat los van de kerk vanwege een tornado in 1674.


Afbeelding

Borculo in 1925


Afbeelding
Tekening van De Dom na de stormramp in 1674.

Niet om aan bangmakerij te beginnen, maar ik durf er 100% zeker van te zijn dat we in deze eeuw hier in Nederland nog een tornado krijgen van een vergelijkbare schaal.

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:14

Nooit geweten dat Borculo zo aan pijn heeft gelegen!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:25

Maar je noemt er nu 5 á 10, dat is niet zoals de rest van de wereld met oog op Amerika :+ daar is dat jaarlijks en wij hebben de laatste jaren echt niet zo’n vernielende tornado gehad terwijl er nu in Italië en Duitsland wel genoeg zijn. Dus het komt wel dichterbij en mss hier ook ooit jaarlijks.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:57

Ik woon in Neede (naast Borculo) hier heeft dus ook tot twee keer toe een tornado gewoed, die staan hier bekend als cycloon. Ondanks dat het zo lang geleden is, is dat iets wat hier echt nog wel leeft, veel mensen weten er nog vanaf hier en als er een zware storm op komst is word het nog vaak genoemd. We hebben hier ook meerdere monumenten, musea en een begraafplaats die aan die stormen gewijd zijn.

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:04

sureido schreef:
Maar je noemt er nu 5 á 10, dat is niet zoals de rest van de wereld met oog op Amerika :+ daar is dat jaarlijks en wij hebben de laatste jaren echt niet zo’n vernielende tornado gehad terwijl er nu in Italië en Duitsland wel genoeg zijn. Dus het komt wel dichterbij en mss hier ook ooit jaarlijks.

Nederland is het land met de meeste tornado's gemiddeld per vierkante km. Toegegeven, daar zitten ook waterhozen bij die even snel de kust een knuffeltje geven en 'windhozen' (vind ik zo'n poedersuiker woord :') ) die niet altijd uit een supercel hoeven te komen en niet bijzonder veel schade aanrichten. Daarnaast hebben wij inderdaad in verhouding niet zo veel tornado's als bijvoorbeeld de Oklahoma City metropool die zelfs meerdere EF-5 tornado's heeft te verwerken gekregen in korte tijd. Tornado Alley is niet voor niets een mekka voor stormjagers, het is gewoon een regio waar buitengewoon veel tornado's voorkomen (en dat verschuift en doet ook elk jaar, dus daar is ook wel wat over te zeggen). Tornado Alley is dus eerder een uitzondering op de rest van de wereld dan Nederland.

Daarnaast noem ik inderdaad enkele voorbeelden omdat die er met kop en schouders bovenuit springen. De tornado van Neede (1927) was op bepaalde stukken een F4 tornado en heeft het geluk gehad niet echt een dorpskern te raken. Wel vielen hier 10 doden en meerdere gewonden bij.

De tornado van 1925 on Borculo was vermoedelijk minder krachtig maar raakte wel meer dorpen, waaronder dus Borculo. Er vielen minder doden (4), maar het schadespoor was aanzienlijk langer en ging over meer dorpen heen.

Daarnaast was er nog een tornado ten westen van Apeldoorn in 1950 die bijna even krachtig was als Neede (F3/F4) die dus in de bossen van de Veluwe losging.

Dit zijn drie grote jongens van serieus Amerikaans kaliber die alle drie hebben huisgehouden in een relatief klein gebied van Nederland. De tornado's van 1925 en 1927 waren beide ook letterlijk in hetzelfde gebied.

En dan heb ik het dus nu over een paar tornado's specifiek. Zo zijn er bijvoorbeeld ook noemenswaardige tornado's geweest in dus Chaam en Tricht (1967), op diverse punten vlak bij de Belgisch/Nederlandse grens en Noord-Frankrijk.

Nederland heeft dus voor een relatief klein oppervlakte best wel wat serieuze tornado's gehad en vandaar dat het dus realistisch is dat deze trend zich voortzet in deze eeuw, zelfs helemaal los van klimaatverandering e.d. Nu heeft een bepaald gedeelte van Italië pech, maar die pech hebben wij ook gehad. Het is dus helemaal niet dat het 'ineens' dichterbij komt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 05:14

Bedankt voor je uitleg :) heel interessant om te lezen! Dacht er niet zo diep over na en had ook niet het idee dat dat zo was. Weer wat geleerd!

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:09

WoW heb ik om 7 uur ‘s ochtends onder het ontbijt ook nog wat geleerd :oo :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Stormchasetopic #2, chase jij met ons mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:10

Idd interessant! Zo leer je nog eens wat!

Hiraeth

Berichten: 3227
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:14

Graag gedaan! :D Ik heb voor mijn studie ook een vrouw geïnterviewd die de tornado van 1967 heeft meegemaakt. Ze vertelde o.a. dat ze vlak voor de tornado haar kat kwijt was en een paar dagen de poes terugvond in een boomgaard (levend, op vier pootjes). Bizar hè, dat die dieren dat zo weten.

Haar huis stond op de hoek. Alle huizen in dat rijtje hadden de ramen e.d. er uit. Het andere rijtje huizen, vanaf haar huis tot wat vroeger de slager was, was vrijwel volledig plat en hier vielen ook de doden die in Tricht gevallen zijn. Mensen die zij dus eerder die dag nog had zien genieten van het práchtige weer van die dag.

Ze vertelde ook over haar kind die haar man nog snel uit het wiegje heeft gehaald boven toen ze merkten dat er iets niet pluis was. Toen de tornado langsgetrokken was en ze de schade bekeken zagen ze een stuk hout dat letterlijk door het wiegje was geboord. Dat is ook gelijk een bijkomend risico van deze gevaartes. Ik heb nog ergens een foto van de windhoos van Meppel waarbij een stuk schuur/dak in een andere schuur is geboord waarvan ze later er achter kwamen dat dat stuk schuur echt honderden meters is mee gewaaid. En dat ding was dus niet eens bijzonder krachtig.

Even terug naar die vrouw. Er was eerder die dag al vermeld op de radio dat er tornado's waren geweest in Noord-Frankrijk, maar zij (en vele anderen) dachten: "Joh, zo iets gebeurd niet in Nederland." Sindsdien vind ik 't wel fijn om haar verhaal (hoe beknopt ook) te delen, want stel er zou nu iets gebeuren of er zouden serieuze waarschuwingen komen, dan zijn er in ieder geval een paar mensen bij in Nederland die zich bewuster zijn van de eventuele risico's. Zelfs al is de kans dat je met je straat de postcodeknaller wint groter dan dat je gezamenlijk plat gewaaid wordt.

Ik ga trouwens vandaag wel even spitten of ik het radio-item nog kan vinden dat ik heb gemaakt. Onwijs slecht gemonteerd, maar dan hoor je een beetje haar verhaal van die dag.

Morganlefay

Berichten: 8707
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:34

Dat dieren slecht weer voelen aankomen kan je controleren door vlak voor een enorme donderbui of storm buiten maar eens te gaan luisteren. Doodstil wat betreft vogelgeluiden en aanverwante zaken.